Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mank, wat moet je daar nou mee?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

mank, wat moet je daar nou mee?

Ongelezen bericht door samantha! »

Donderdagochtend heb ik met Jack een flinke wandeling gemaakt en daarna kort getrained, niks bijzonders want dat doen we altijd zo.
Daarna eind van de middag weer een flinke wandeling waarbij hij ook veel gegraven heeft en gespeeld in het water.
In de avond toen ik het laatste rondje wilde doen was hij ineens best mank met een voorpoot.
Even gekeken en ik zag niets aan zijn voetje, hij gaf enkel bij 1 teen wat weerstand.
Ik ging slapen en besloot de volgende ochtend maar eens te kijken.
Vrijdagochtend dus niets aan de hand, liep prima.
Ik dacht dat er misschien toch iets tussen zijn tenen had gezeten of in zijn zooltje wat er nu uit was.
Korte wandelingetjes gemaakt, ik zag echt niets meer.
Vrijdagavond dus toch maar wat gaan trainen en hem strak in de gaten gehouden, hij liep gewoon normaal en ook qua snelheid zag je niets.
Na het trainen nog wat uitgelopen, nog steeds niet.
Ik was het mank lopen al zowat weer vergeten dus (hij geloof ik ook) en eenmaal thuis springt hij uit de auto.
En ineens weer enorm mank, met dezelfde poot.
Ik snapte er echt niets van, volgens mij kwam het door de sprong uit de auto?
Diezelfde avond toen ik hem een laatste plas ging laten doen liep hij zelfs op 3 poten en daarna lag hij wat kreunend in de mand.
Dat is echt niets voor Jack, hij ontzag zijn voet ook echt met bijvoorbeeld gaan liggen en met voelen gaf hij weer bij dezelfde teen pijn aan.
Ik ging die avond rond 02.00 naar bed met een Jack op 3 poten en die ochtend om 08.00 stond er een blije Jack op 4 poten naast bed.
Hij voelde zich zo goed dat hij ook gewoon weer kon hoppen (zitten, met de kont op de grond bliiven maar op de voorpoten stuiteren van opwinding).
Toen ik naar de keuken liep rende hij ook gewoon weer als een malloot naar de keuken om daar verder te stuiteren, zonder ook maar iets van pijn.
Gisteren dus de hele dag alleen poepen en plassen en hij liep echt prima, niets aan te zien, vandaag ook weer prima.
Dat is toch gek? dat een hond tijdens wandelen 0 aangeeft en eenmaal thuis echt duidelijk pijn heeft en op 3 poten loopt?
En ook dat hij het ene moment op 3 poten loopt en slechts 6 uurtjes later op 4 poten loopt te stuiteren en rennen?
Iemand een idee wat dit geweest kan zijn? En tips over hoe dit verder aan te pakken?
Ik had een week volledige rust in gedachte.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Re: mank, wat moet je daar nou mee?

Oh nog als aanvulling: de hoeveelheid beweging op beide dagen dat hij in de avond mankte is voor hem normaal, spierpijn lijkt me dus niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk toch iets met die teen. Geen gescheurde nagel ofzo? Kan me voorstellen dat hij er flink last van heeft als een gescheurde nagel net wat scheef zit, maar dat hij nergens last van heeft als de nagel weer netjes op z'n plek zit
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het zou toch iets met die teen kunnen zijn.
Dat is alleen zo moeilijk uit te vogelen bij honden. :?

Een week lijnrust lijkt me geen slecht idee.
En misschien wat traumeel of Arnica?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ontsteking in de teen? Dat kan zo opspelen en weer wegtrekken...
Stel je smeert voltaren K gel op de teen (dat mocht van onze d.a.) op het moment dat hij erg last heeft. Dan zou het na een half uurtje al beter moeten gaan. En dan weet je ook of het echt alleen de teen is?

Bij onze hond bleek er iets in het gewrichtje te zijn dat steeds voor een ontsteking zorgde, wellicht een splintertje ofzo dachten ze. Was op foto's te zien door artrose groei op de plek waar het dus steeds ontstoken was.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn vorige hond heeft eens een gekneusde teen gehad. Die ging ook op 3 poten lopen. Alleen bleef dat zo een paar dagen en niet zoals bij jouw hond de volgende dag goed en daarna weer mank. Voor de rest lijkt jouw beschrijving er erg op.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou hem zeker rust geven en kijken of het dan beter gaat?
Het beroerde van die mafketels die zó graag wat doen, is dat ze overal dwars doorheen gaan...
Doran mankt ook weer, maar als ik met hem zou gaan trainen (wat ik nu niet doe) zou hij voor de volle 150% gaan en zie je niks aan hem :ugh: Ik ben er bijna zeker van dat hij weer een ontsteking heeft, in z'n andere poot deze keer, maar de DA weigert AB te geven, donderdag gaan we dus maar weer naar MCD :blauwoog:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer heeft een hele tijd gehad dat hij af en toe niet soepel leek te lopen met zn voorpoot. Als hij had gegraven was het erger, etc.
Toen heb ik ernaar laten kijken en toen heeft de dierenarts terwijl hij aan zn tenen zat de pees in 1 vd teentjes gescheurd (zoiets was het geloof ik). Die stond dus al op knappen en was dus best pijnlijk. Er staat nu 1 teentje ook omhoog.

Ik zou de tenen dus niet uitsluiten en even rust geven, of in ieder geval het ergens af springen en graven en dergelijke voorkomen.
samantha!
Zeer actief

Er is nog steeds niets te zien verder, hij loopt als een trein en geeft nergens meer pijn aan.
Juist die omslag vindt ik zo raar, ik ben er blij om hoor maar binnen een paar uur van vreselijke pijn naar 0 pijn vindt ik wel vreemd.
Nouja, ik ga hem nog een paar dagen rustig houden en daarna de beweging weer opbouwen.
Hopelijk is het dan gewoon weg en anders gaan we naar de DA.
Duimen dus maar.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Als je denkt dat het de teen is, dan zou ik er ook voor kiezen om minimaal een paar dagen op de straat met hem te lopen. Geen ongelijke ondergrond dus, zoals strand of bos. Samica had een paar jaar een vergelijkbaar iets maar dan aan een achterpoot. Dat heeft best nog lang geduurd en ik ben toen twee keer weer te snel met haar het veld en bos in gegaan, waardoor ze weer even mankte. Dat manken was hoofdzakelijk nadat ze gelegen had. Als ze eenmaal liep, leek er niks meer aan de hand.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
samantha!
Zeer actief

Hij mag nu 3 keer per dag mee naar het uitlaatveld.
Dan lopen we over de stenen naar een grasveldje (wel mooi recht), daar laat ik hem los maar er valt niets te beleven dus hij draaft wat rond om te plassen en te poepen.
Meer doen we gewoon even minstens een week niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:Hij mag nu 3 keer per dag mee naar het uitlaatveld.
Dan lopen we over de stenen naar een grasveldje (wel mooi recht), daar laat ik hem los maar er valt niets te beleven dus hij draaft wat rond om te plassen en te poepen.
Meer doen we gewoon even minstens een week niet.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Die van mij heeft was recent ook aan het manken (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=299229" onclick="window.open(this.href);return false;). Die deed het echter ook tijdens die dingen die hij leuk vind. Liep een stuk normaal, dan weer even mank en dan weer normaal. Kreeg er ook geen hoogte van. Leek vanuit de pols te komen en ook met tempo wisselingen te maken hebben, maar ik zag het steeds niet duidelijk.
Nu een poosje aan de lijn. Gisteren los laten kuieren (niet rennen) en vanmorgen los met bal maar dan over de grond en korte rechte stukjes. Hem afgelopen week ook ondersteund bij uit de auto springen. Ik zie er nu dus niets meer van. Maar zo gek als dat gaat zou hij morgen dan weer opeens kunnen manken.

Enfin, beterschap
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”