Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Entboekje: waar naar kijken bij buitenlandse herplaatser

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Entboekje: waar naar kijken bij buitenlandse herplaatser

Ongelezen bericht door Paisley »

Stepper schreef:Hoi, wat zijn de dingen waar je naar moet kijken in een europees vaccinatie boekje als je een buitenlander wilt adopteren?
Mijn kennis gaat nu niet verder dan "prik erin, stempel erop" bij mijn NL hond die nooit een voet over de grens heeft gezet, maar wil bij een eventuele nieuweling uit het buitenland toch graag check, check, dubbelcheck doen betreft entingen.
Adopteer je de hond via een stichting, of wil je in het buitenland adopteren en de hond zelf klaarmaken voor transport?
Als we uitgaan van het eerste: Waar je op moet letten is welke entingen zijn gebruikt en in hoeverre deze overeenkomen met de nederlandse entingen. Omdat er verschillende merken entstof zijn en het passpoort in de taal van herkomst, moet je thuis even goed op internet zoeken welke cocktail is gegeven.
Opzich maakt het niet veel uit, maar mogelijk wil je een enting bij geven. Als je je hond ook in een pension wilt kunnen parkeren, moet je hond geënt zijn tegen kennelhoest maar dan moet natuurlijk wel duidelijk in het passpoort staan dat deze enting is gezet (en soms is het een chaos in dat boekje)

Voor transport is meestal in het boekje genoteerd wanneer er is ontwormd en ontvlooid, maar als het er niet in staat, zou ik ernaar vragen.

Het is verstandig om de hond bij aankomst in Nederland nog een keer te ontwormen, omdat de hond nog in de besmettingshaard zat tot het transport en mogelijk een nieuwe wormenbesmetting heeft opgelopen (ontwormingsmiddel werkt niet preventief). Met een vlooienkam kun je op vlooien controleren en indien nodig behandelen.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tja, in principe is alleen rabiës enting verplicht. Andere entingen dus niet en verschilt het per land wel hoe en wat er geënt wordt. Verder geeft Paisley goed advies, maar dan is het ook nog van belang dat dat boekje niet pas net nieuw is, voordat de hond op transport gaat. Wij kregen bij onze 1e hond een gloednieuw boekje mee, ze had wel net de entingen gehad en die stonden er in, maar van de vorige jaren stond er helemaal niks. Haar heb ik het jaar daarna laten titeren.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

TessaThomas schreef:Tja, in principe is alleen rabiës enting verplicht. Andere entingen dus niet en verschilt het per land wel hoe en wat er geënt wordt. Verder geeft Paisley goed advies, maar dan is het ook nog van belang dat dat boekje niet pas net nieuw is, voordat de hond op transport gaat. Wij kregen bij onze 1e hond een gloednieuw boekje mee, ze had wel net de entingen gehad en die stonden er in, maar van de vorige jaren stond er helemaal niks. Haar heb ik het jaar daarna laten titeren.
Dat gebeurt bij onze honden ook. Er ligt een stapeltje lege paspoorten in het asiel met stempels van de dierenarts en handtekening er al in. Pas als de hond op transport gaat, krijgt hij een chip en een paspoort. De entingen worden door de asielmedewerkers zelf gezet. Nieuwelingen worden geënt, en verder worden honden jaarlijks tegelijk geënt. Deze entingen staan dus inderdaad niet in het paspoort (alleen de laatste en de rabiës enting wordt vaak ook pas gezet voor transport, als het om een land gaat waar rabiës niet voorkomt en de enting dus alleen voor het transport van belang is)

Dat de dierenarts zijn handtekening in lege paspoorten zet, is op basis van goed vertrouwen. Anders wordt het ondoenlijk en onbetaalbaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”