Adopteer je de hond via een stichting, of wil je in het buitenland adopteren en de hond zelf klaarmaken voor transport?Stepper schreef:Hoi, wat zijn de dingen waar je naar moet kijken in een europees vaccinatie boekje als je een buitenlander wilt adopteren?
Mijn kennis gaat nu niet verder dan "prik erin, stempel erop" bij mijn NL hond die nooit een voet over de grens heeft gezet, maar wil bij een eventuele nieuweling uit het buitenland toch graag check, check, dubbelcheck doen betreft entingen.
Als we uitgaan van het eerste: Waar je op moet letten is welke entingen zijn gebruikt en in hoeverre deze overeenkomen met de nederlandse entingen. Omdat er verschillende merken entstof zijn en het passpoort in de taal van herkomst, moet je thuis even goed op internet zoeken welke cocktail is gegeven.
Opzich maakt het niet veel uit, maar mogelijk wil je een enting bij geven. Als je je hond ook in een pension wilt kunnen parkeren, moet je hond geënt zijn tegen kennelhoest maar dan moet natuurlijk wel duidelijk in het passpoort staan dat deze enting is gezet (en soms is het een chaos in dat boekje)
Voor transport is meestal in het boekje genoteerd wanneer er is ontwormd en ontvlooid, maar als het er niet in staat, zou ik ernaar vragen.
Het is verstandig om de hond bij aankomst in Nederland nog een keer te ontwormen, omdat de hond nog in de besmettingshaard zat tot het transport en mogelijk een nieuwe wormenbesmetting heeft opgelopen (ontwormingsmiddel werkt niet preventief). Met een vlooienkam kun je op vlooien controleren en indien nodig behandelen.