Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondencursus Yindi

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Hondencursus Yindi

Ongelezen bericht door Feather__ »

Vanavond hadden we de eerste kennismakingsles.
We hadden er wel een goed gevoel bij.
Alleen mochten we Yindi niet belonen met aaien? En we mogen haar niet over haar kop aaien want dan is ze bang (dat zijn alle honden?).
Yin was nogal onder de indruk van alles en daardoor dacht ze dat Yin bang was voor ons. Of nja, dat ze afwachtend deed als ze naar ons toe moest komen. Dat vond ik wel jammer want dat is ze totaal niet.

We moeten nu gaan oefenen met belonen als ze aandacht voor ons heeft. 'Goedzooo :cheer: ' en een snoepje.
De eerste les is over 2 weken.

Onze kleine gaat naar school :I: :F: :Q:
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Re: Hondencursus Yindi

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Fijn dat jullie er een fijn gevoel bij hebben!
Onze hondenschool zegt ook dat je honden nooit over hun kop moet aaien. Dat zou bedreigend zijn?
Ik doe het stiekem toch soms. Ze duwt zelf haar neus onder je hand.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ja, nou Yin kan er helemaal van genieten als we haar op haar kop aaien. Ook naar de zijkant onder d'r oortjes.
Dat blijven we dus ook gewoon doen alleen niet op de cursus, haha.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Er zijn natuurlijk honden die het prima vinden, maar je ziet veel vaker dat honden er toch door geintimideerd zijn of het zijn gaan leren waarderen. Die signalen zijn vaak heel subtiel, zoals even wegkijken of even bewegen met de bek of tong of zelfs gapen.

Mijn hond vind het heel lekker om tijdens het knuffelen over haar kop te worden geaaid, maar op het moment dat ik het in het veld tussen andere honden sta en ze zit in de werk-mode, dan weet ik dat ze het niet waardeert. Ze accepteert het wel van mij, maar dat is wat anders.
Overigens moet ze er ook niets van hebben als kinderen haar willen aaien en hun hand over haar kop uitsteken. Dat vermeid ze dan door ook haar kop omhoog te steken en aan de hand te willen likken. Ik leg kinderen dan altijd uit dat ze beter de schouder en borst kunnen aaien en dit accepteert ze van hun wel.
Ze is gek op kinderen, maar bij mensen die ze niet kent vind ze over de kop aaien duidelijk onprettig.

Ik heb voor vrijwilligerswerk wat in een buitenlands asiel rondgelopen en meegeholpen en daar krijg je veel 'eerlijker' feedback van honden over wat op zn 'honds' goede manieren zijn om honden te benaderen en wat niet. De meeste honden daar zijn maar heel beperkt in contact met mensen. Bij die honden zie je dat aaien over de schouder, borst en krauwen in de zijkant van de nek veel beter wordt geaccepteerd dan een aai over de kop.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ja. Dat zei ze ook ja. Het is ook wel logisch want zij kent Yin niet en moet in een half uur van alles vertellen.

Yin komt zelfs helemaal naast je staan om dr te aaien en het liefst op de zijkant van de kop.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb nog nooit een hond beter of harder zien gaan lopen voor een aai. Heel veel honden vinden het verschrikkelijk vervelend tijdens het trainen. Liever dus van je hond afblijven tijdens de training: kroelen en aaien kan thuis lekker, waar jullie het allebei prettig vinden.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Hilde schreef:Ik heb nog nooit een hond beter of harder zien gaan lopen voor een aai. Heel veel honden vinden het verschrikkelijk vervelend tijdens het trainen. Liever dus van je hond afblijven tijdens de training: kroelen en aaien kan thuis lekker, waar jullie het allebei prettig vinden.

Hahaha, mijn eerste Pinscher wilde nooit het beloningssnoepje na een oefening op de hondentraining.

Ze deed alle oefeningen, ze was mijn enige Pinscher die alles goed uitvoerde, maar als ik haar dan het snoepje gaf spuugde ze het demonstratief uit. Was wel leuk om te zien de eerste keren lagen we er van in een deuk.

Ze vond de training best leuk maar voor haar hoefde het niet echt.

Tama was bijdehanter die kwam weleens niet als de training begon, ze is een keer op afstand blijven zitten toen de training begon, we mochten onze honden nooit gaan halen, mijn trainster liet me met een andere hond trainen en zei dat ze dan wel zou komen. Nou echt niet, zodra we met de groep haar richting uit liepen liepen ging zij de andere kant op en ging daar weer op haar krent zitten, zo heeft ze de hele training alleen maar zitten toekijken. Hahaha.
Laatst gewijzigd door gonnie op 30 apr 2015 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik moet er ook altijd aan denken niet aan mijn hond te zitten om haar te belonen ;-)
Mila houdt er sowieso niet van om over de kop geaaid te worden (lekker kroelen over de kop waarbij ik de zijkanten en de oren meeneem is dan weer wat anders), maar in een trainingsituatie vindt ze gepruts aan haar lijf helemaal niet fijn, dan wil ze de bal of een voertje.
Dus voor haar is een aai geen beloning. En al bedoelen mensen dat wel zo, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de hond dat ook zo ervaart na een succesvolle oefening.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik aai Bas altijd als beloning en zij krijgt nooit wat lekkers of een speeltje. Het hangt echt van je hond af want Bas is een kroelhondje eerste klas. Die doet alles voor een aai en een belonend setje woorden. Dus ze kan altijd los want ze gaat naast als er fietsen of mensen komen, loopt nergens heen als ik niet zeg "ga maar kijken" en ze komt altijd als ik roep, al zit ze achter een haas aan. En dat allemaal voor een aai en een "goed zooooo, wat een knappe hond!" :engel:

Wel weet ik dat veel honden dat inderdaad anders hebben. Ik weet bv dat Eva haar kop zowat in je handen deed als ze beloond werd en op dat moment ook zowat op je schoenen kroop en tegen je aan ging hangen. Eva vond het heerlijk om haar hoofd in je handen te hebben zitten. Cleo draaide haar hoofd weg als je die buiten ging aaien. Dus die was er niet zo van gediend. Wuilus idem en Dapper volgens mij ook niet zo. Geen tijd voor die onzin.

Dus of je je hond wel of niet op de kop kan en moet aaien is heel persoonlijk. Nu aai ik Bas dan meteen ook over haar rug. Meestal zeg ik echter alleen dat ze heel braaf is. Dat is eigenlijk voldoende om haar naast te laten lopen of te roepen.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik denk dat dat heel erg van De hond afhangt, Ik heb 2 honden gehad die alles de den voor een knuffel, heb er bij die voergericht zijn en die alles voor speelgoed doen.
Over de kop aaien doe ik nooit eigenlijk alleen als ze ontspannen bij me liggen maar niet als ik met ze bezig Ben etc.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn aai ik ook niet als beloning, maar als we tussendoor even moeten wachten dan vindt hij het wel fijn om even te knuffelen. Even een beetje aandacht voor hem zonder druk van het trainen.

Veel plezier op school! :D
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De meeste honden wennen er aan om over hun hoofd geaaid te worden en ondergaan het als leuk. Maar in principe is het heel bedreigend, vandaar dat honden die het niet gewend zijn en vaak bij vreemden, terugtrekken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Feather__ schreef:Ja. Dat zei ze ook ja. Het is ook wel logisch want zij kent Yin niet en moet in een half uur van alles vertellen.

Yin komt zelfs helemaal naast je staan om dr te aaien en het liefst op de zijkant van de kop.
Dat is wat anders dan boven op de kop :wink:
Ik aai mijn honden eigenlijk zelden boven op de kop, al geef ik ze daar wel eens een dikke zoen :mrgreen:
Over de kop aaien is een nogal dominante handeling en kan daardoor voor een hond bedreigend zijn of in ieder geval onduidelijk.
Want hij doet iets dan de bedoeling is en vervolgens ga je domineren.
Dat is raar

Bij apporteersporten zie je mensen ook nog wel eens als beloning op de kop aaien als de hond met het apport voor ze zit.
Ik vind het dan wat triest uitzien als de hond vervolgens zijn kop verder buigt en de oren onderdanig naar achteren legt.
Niet mijn idee van belonen voor een goed uitgevoerde oefening.
(Ik heb dat trouwens een keer zien gebeuren met daar achteraan een reeks van communicatiefouten waarbij de hond uiteindelijk begon te dreigen. Diep triest :ugh: )
Je stimuleert de hond niet om vrolijk en snel te komen brengen op die manier.
En dat is toch wel de bedoeling.

Tussendoor knuffel ik wel eens tijdens trainingen, maar als we bezig zijn is de beloning iets lekkers.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als ik Elco wil belonen met aanraking, dan kriebel ik even onder z'n kin of wrijf over z'n flank/schouder. En sowieso ga ik dan eerst door m'n knieën, want anders hang ik over hem heen. Meestal doe ik het gewoon met prijzen en een brokje aanbieden
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”