Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voerbak hele dag laten staan
Moderator: moderatorteam
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Voerbak hele dag laten staan
Op een ander forum lees ik onderstaande,
De hele dag eten ruiken en kleine beetjes eten is ongezond. Het activeert de hele dag het verteringsstelsel, wat voor uitputting van de organen kan zorgen.
Is dit zo? Ik geef zelf 1/ 2 keer per dag maar ik vind het nogal wat wat daar beweerd wordt.
De hele dag eten ruiken en kleine beetjes eten is ongezond. Het activeert de hele dag het verteringsstelsel, wat voor uitputting van de organen kan zorgen.
Is dit zo? Ik geef zelf 1/ 2 keer per dag maar ik vind het nogal wat wat daar beweerd wordt.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Voerbak hele dag laten staan
Kan het niet eens. Voerbakken zijn met een minuut leeg 

- Pepie
- Zeer actief
Dat is ook de reden van sommige om brokken de hele dag te laten staan..dan krijg je geen schrokkers.Machie schreef:Kan het niet eens. Voerbakken zijn met een minuut leeg

- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hier staat voor Snoopy heel de dag een bak met brokken. Die gaat 1x per dag die brokken eten wanneer hij wil. 'S Avonds of 's middags.
Yindi krijgt 2x per dag brokken en dan krijgt Snoop een klein handje apart, dat eet die dan 'extra'.
Voor katten is het heel normaal om heel de dag eten te laten staan dus lijkt me stug dat dat de 'organen' uitput.
Yindi krijgt 2x per dag brokken en dan krijgt Snoop een klein handje apart, dat eet die dan 'extra'.
Voor katten is het heel normaal om heel de dag eten te laten staan dus lijkt me stug dat dat de 'organen' uitput.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Nou dan heb ik vreetzakken. Ze eten hier graag en gewoon altijd. En met 3 is er geen mogelijkheid tot laten staan. Schrokken doen ze niet hoor, maar gewoon goed dooreten.Pepie schreef:Dat is ook de reden van sommige om brokken de hele dag te laten staan..dan krijg je geen schrokkers.Machie schreef:Kan het niet eens. Voerbakken zijn met een minuut leeg
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik zet hier de bak neer rond 18.00 uur maar meestal wordt deze bak brokken pas 's nachts gegeten wanneer hij er zin aan heeft.
-
- Zeer actief
Hier staan constant brokken. Verspreidt over de hele dag worden er kleine hoeveelheden gegeten. Ik zie er geen probleem in. Zelf eet ik ook geen grote porties in een keer. Veel kleine beetjes verspreid over de hele dag functioneer ik het beste op.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Ben niet anders gewend (en Nell en Bell en Syll van moeders dus ook) dat de voerbak altijd gevuld is. Geen schrokkers en inmiddels bijna 11 en 12.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Met 3 honden vind ik het niet handig om de hele dag gevulde voerbakken te hebben staan. Dan vreet er 1 de bakken leeg van de ander, mochten ze wat laten staan. Niet dat dat laatste ooit het geval is trouwens, maar ik vind het wel prettig om zeker te weten dat alle 2 de honden gewoon hun eigen afgepaste portie op hebben.
- Pepie
- Zeer actief
Ik geef bij KVV/brok dag twee keer per dag en op barfdag 1 keer per dag.Ik dacht dat een hondenmaag was ingesteld op een grote hoeveelheid,en dat bij kleine beetjes de hele dag door het verteringssysteem constant belast wordt ofzoietsWolfsblut schreef:Hier staan constant brokken. Verspreidt over de hele dag worden er kleine hoeveelheden gegeten. Ik zie er geen probleem in. Zelf eet ik ook geen grote porties in een keer. Veel kleine beetjes verspreid over de hele dag functioneer ik het beste op.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
hier krijgen ze 2x per dag kvv, maar er staat ook altijd een bak met brokken en daar nemen ze regelmatig een hapje van. Ik voer al tig jaar op deze manier en de oudste is bijna 10 jaar 

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Axel heeft bij mijn ouders waar hij woont altijd brokken staan. Hij eet wanneer het hem uitkomt. Murdock krijgt twee keer per dag Kvv, dat gaat binnen 3 minuten op.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik snap nooit zo dat probleem... ze doen maar... t komt er dan hooguit nog een keer uit waarna ze t weer opeten...Pepie schreef:Dat is ook de reden van sommige om brokken de hele dag te laten staan..dan krijg je geen schrokkers.Machie schreef:Kan het niet eens. Voerbakken zijn met een minuut leeg
Maar hier geen last een paar sec en weg... of t nu barf is of kvv

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ook en daarnaast wil ik geen volgevreten hond net voor t trainen of fietsen... dus eten wanneer t mij uitkomtLongFields schreef:Met 3 honden vind ik het niet handig om de hele dag gevulde voerbakken te hebben staan. Dan vreet er 1 de bakken leeg van de ander, mochten ze wat laten staan. Niet dat dat laatste ooit het geval is trouwens, maar ik vind het wel prettig om zeker te weten dat alle 2 de honden gewoon hun eigen afgepaste portie op hebben.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
de bakken staan er de hele dag, maar wel leeg
Ik zou niet weten hoe ik dat moest doen, voer laten staan. Ik denk dat als ik 2 kilo in een grote bak gooi, pom het nog opeet haha. Lijkt me niet zo gezond, dus dat doen we niet. Ze eten als ik het geef, en das dan dat. Weinig plezier van want de 3 minuten halen we echt niet.

- Machie
- Zeer actief
Luca en Csiva net zo hoor, die zijn onverzadigbaar als het om eten gaat. Ze krijgen hier wat ze nodig hebben en daar doen ze t maar meesbientje schreef:de bakken staan er de hele dag, maar wel leegIk zou niet weten hoe ik dat moest doen, voer laten staan. Ik denk dat als ik 2 kilo in een grote bak gooi, pom het nog opeet haha. Lijkt me niet zo gezond, dus dat doen we niet. Ze eten als ik het geef, en das dan dat. Weinig plezier van want de 3 minuten halen we echt niet.

-
- Zeer actief
Die grote hoeveelheden voer in een keer dat klopt naar mijn mening wel. Dan ga je echter uit van een natuurlijke situatie waarbij de hond zelf zijn voer moet zoeken. Het kan zo maar zijn dat hij een konijn vangt en twee kilo voer naar binnen werkt. Op deze reserve kan hij een aantal dagen teren. De hond weet instinctief dat de kans bestaat dat hij een week geen dier meer vangt.Pepie schreef:Ik geef bij KVV/brok dag twee keer per dag en op barfdag 1 keer per dag.Ik dacht dat een hondenmaag was ingesteld op een grote hoeveelheid,en dat bij kleine beetjes de hele dag door het verteringssysteem constant belast wordt ofzoietsWolfsblut schreef:Hier staan constant brokken. Verspreidt over de hele dag worden er kleine hoeveelheden gegeten. Ik zie er geen probleem in. Zelf eet ik ook geen grote porties in een keer. Veel kleine beetjes verspreid over de hele dag functioneer ik het beste op.
Met huishonden is dit niet meer nodig omdat er altijd voer aanwezig is. Je kunt het natuurlijk wel in stand houden door een of twee keer per dag te voeren waarna de bak weggepakt word.
Dit geldt ook voor de mens. In de oertijd of als er voedselschaarste is eet men zich stijf aan alles wat voorhanden is. Teveel in een te korte tijd. en da lijkt me niet gezond.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Hier al vele jaren 2 x per dag KVV, niet op vaste tijden trouwens. Is altijd zo op.

- dagmar88
- Zeer actief
Mijn eerste hond had een grote voersilo staan, gaf hem rust nadat hij zo tekort was gekomen. Hij kreeg daar iedere avond nog een grote bak diner en blik bij, dus het was meer extra.
Een bak die er de hele dag staat zorgt bij matige/slechte eters voor minder eetlust en bij schrokkoppen voor consequent (net) te veel eten.
Dus tenzij dat je een hond hebt die zijn eten zelf perfect kan regelen zie ik er niet zo veel in.
En heb liever dat ze een voerbeloning ook echt graag willen.
Een bak die er de hele dag staat zorgt bij matige/slechte eters voor minder eetlust en bij schrokkoppen voor consequent (net) te veel eten.
Dus tenzij dat je een hond hebt die zijn eten zelf perfect kan regelen zie ik er niet zo veel in.
En heb liever dat ze een voerbeloning ook echt graag willen.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
Hier krijgen ze een keer per dag eten. 9 van de 10 dagen kvv en af en tot dus brok, dat ervaren ze als koekjes dus laten staan is echt geen optie. Er zou ook de hele dag strijd om de voorraad zijn...
Chupa heeft overigens een keer de zak brokken leeg gegeten, zeker 1,5 kg zat er nog in en dat was allemaal op! Maar daar voelde hij zich toch niet echt lekker door!
Chupa heeft overigens een keer de zak brokken leeg gegeten, zeker 1,5 kg zat er nog in en dat was allemaal op! Maar daar voelde hij zich toch niet echt lekker door!
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
-
- Zeer actief
Akira eet naar behoefte dus staat hier 24/7 een bak met brokken. Het geeft haar ook een soort van rust dat er eten staat dus mocht deze leeg zijn vullen we gelijk bij. Ze neemt af en toe een hapje en veel meer dan een gram of 40 eet ze nooit op een dag. Snoepen doet ze wel, ze komt ons ook steeds halen om iets lekkers voor haar te pakken en omdat we niet van elkaar weten wie wat heeft gegeven gaat het daar nog wel eens mis.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Het zal vast goed kunnen bij sommige honden, maar ik weet nog dat één van de honden van m'n ouders zich bijna dood gegeten heeft omdat hij bij een volle zak voer wist te komen.
Het zal geen verassing zijn dat het een Labrador was.

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hier krijgen ze twee keer per dag eten. Dat is meestal heel snel op. Als er een niet eet en het laat staan dan haal ik het weg en is die bij de volgende voerbeurt weer aan de beurt. De hele dag brokken met 3 honden is geen doen. Dus gewoon 2x per dag elk zijn eigen bakje. De een krijgt ook wat meer dan de andere. En twee krijgen er nog wat supplementen bij.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is toch een soort methode, dat er altijd eten staat en dat ze dan leren maat te houden?
Ik hoef daar alvast niet aan te beginnen, dan kon ik er een rollen en de rest kreeg niks
Maar goed, ik heb er wel eens van gehoord, die theorie dat aldoor beetjes eten slecht zou zijn. Constante prikkeling of zo?
Ik vind er niks van want ik doe het toch niet
Ik hoef daar alvast niet aan te beginnen, dan kon ik er een rollen en de rest kreeg niks

Maar goed, ik heb er wel eens van gehoord, die theorie dat aldoor beetjes eten slecht zou zijn. Constante prikkeling of zo?
Ik vind er niks van want ik doe het toch niet

- runninggirl
- Zeer actief
Mijn hond krijgt ook 1 soms 2 keer per dag eten. Als ze 's avonds toch nog meer wil dan geeft ze dat aan en dan krijgt ze gewoon nog extra. Zij regelt het dus ook wel voor een deel zelf.
Mijn honden kregen twee keer per dag eten en dat was zo op. De logé die ik nu heb had de hele dag brokken tot zijn beschikking en at erg slecht. Nadat hij ziek is geweest moest ik hem meerdere keren per dag kleine porties aanbieden, dat ben ik blijven doen en hij vreet nu als een bootwerker.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Laat me raden. Was vast een hond die normaliter op vaste tijdstippen eten kreegGrethavW schreef:Het zal vast goed kunnen bij sommige honden, maar ik weet nog dat één van de honden van m'n ouders zich bijna dood gegeten heeft omdat hij bij een volle zak voer wist te komen.

Zie je met kinderen idem dito. Kinderen die normaliter bij hoge uitzondering of een enkel keertje(weekend of tussendoor) iets krijgen zie je "aanvallen" op verjaardagspartijtjes en zijn dan vervolgens (als ze pech hebben) kotsmisselijk. Die pakken wanneer en waar de kans waar. En geef ze eens ongelijk

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
40 Gram per dag? Dat is toch veel te weinig voor een hond van het formaat van Akira?Tiny schreef:Akira eet naar behoefte dus staat hier 24/7 een bak met brokken. Het geeft haar ook een soort van rust dat er eten staat dus mocht deze leeg zijn vullen we gelijk bij. Ze neemt af en toe een hapje en veel meer dan een gram of 40 eet ze nooit op een dag. Snoepen doet ze wel, ze komt ons ook steeds halen om iets lekkers voor haar te pakken en omdat we niet van elkaar weten wie wat heeft gegeven gaat het daar nog wel eens mis.
Of is dat naast haar gewone maaltijden?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
GrethavW schreef:Het zal vast goed kunnen bij sommige honden, maar ik weet nog dat één van de honden van m'n ouders zich bijna dood gegeten heeft omdat hij bij een volle zak voer wist te komen.

Wat en hoeveel ik ze hier ook geef, het gaat op.
- binkebobbel
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje - Aantal honden: 3
Hier een keer per dag eten maar de etensbak staat de hele dag.. Als het echt slecht zou zijn dat ze eten ruiken
zouden er veel zieke hondjes zijn! Want kweet niet hoor maar dat aangebroken pak koekjes in de kast,
het brood op 't aanrecht en het fruit op de fruitschaal ruiken ze ook de hele dag. En de kattenbrokken niet te vergeten.
Eten is eten of dat nou mijn eten is of dat van de hond denk dat dat qua geur geen hol uitmaakt.
zouden er veel zieke hondjes zijn! Want kweet niet hoor maar dat aangebroken pak koekjes in de kast,
het brood op 't aanrecht en het fruit op de fruitschaal ruiken ze ook de hele dag. En de kattenbrokken niet te vergeten.
Eten is eten of dat nou mijn eten is of dat van de hond denk dat dat qua geur geen hol uitmaakt.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre