Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bozita Robur Maintenance Mini

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Bozita Robur Maintenance Mini

Ongelezen bericht door anniek16 »

Goedemiddag!
Ik heb mij vandaag voorgenomen nou eens goed te gaan kijken naar het voer wat mijn twee vlinderhondjes krijgen.
Ze krijgen momenteel Bozita Robur Maintenance Mini, deze brok kost mij €5,32 per kilo. Aangezien ik de komende 3 maanden werkloos ben wil ik eventueel overstappen naar iets met dezelfde kwaliteit en goedkoper, of naar iets met hogere kwaliteit voor dezelfde prijs ;)
Ik zou mij natuurlijk niet aan dit topic wagen als ik niet dacht dat het eventueel beter kan. Opzich doen ze het prima op deze brok, ze blijven mooi op gewicht en eten wat ze nodig hebben. Toch produceren ze nog vrij grote hopen poep voor die kleine lijfjes, vind ik.
Daarnaast is het natuurlijk super makkelijk dat ze eten wat ze nodig hebben, maar ik zou graag zien dat ze met wat meer plezier eten (of dit zit tussen mijn oren :hmmm: )
Nu heb ik geprobeerd mij in te lezen in het voeren van brok, qua prijzen en mogelijkheden. Ik zie dan eventueel andere opties zoals TotW of acana.
Maar waar ik dan weer tegenaanloop is dat ik er niet achter kan komen wat die percentages van eiwit, vet en vezels nou precies zeggen.

Dus; kan iemand mij helpen en vertellen of hetgeen wat ik nu voer goed is of dat ik beter kan?

Samenstelling Bozita Robur Maintenance Mini;
Eiwit: 27%
Vet: 17%
Vezels: 2%
Mineralen: 6,5% (Calcium; 1,3%, fosfor; 1,0%)
Vocht: 10%

En omdat het toch gaat vallen; kvv is een optie, maar het is voor mij nu echt belangrijk dat het niet duurder wordt dan wat ik nu voer. En daarnaast zou ik toch een brok bij willen blijven voeren voor dagje uit/dagjes logeren etc.
~Anniek
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Bozita Robur Maintenance Mini

Ongelezen bericht door alm@ »

Als je smuldier compleet neemt, ben je hartstikke goedkoop uit voor 2 van die kleine hondjes en dan kan je met een dagje/weekendje weg gewoon brokjes geven. Met smuldier zullen die enorme hopen poep ook verdwijnen. Dit voer ken ik overigens niet.
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

alm@ schreef:Als je smuldier compleet neemt, ben je hartstikke goedkoop uit voor 2 van die kleine hondjes en dan kan je met een dagje/weekendje weg gewoon brokjes geven. Met smuldier zullen die enorme hopen poep ook verdwijnen. Dit voer ken ik overigens niet.
Misschien is het dan inderdaad eens een idee smuldier te gaan proberen. Het enige wat ik mij dan nog afvraag is, hoe doen mensen dat met kleine hondjes? Je mag het 1 dag van te voren ontdooien. Ontdooi je dan gelijk 400 gram? Hoe portioneer je diepgevroren vlees in de juiste hoeveelheden?
~Anniek
alm@
moderator

anniek16 schreef:
alm@ schreef:Als je smuldier compleet neemt, ben je hartstikke goedkoop uit voor 2 van die kleine hondjes en dan kan je met een dagje/weekendje weg gewoon brokjes geven. Met smuldier zullen die enorme hopen poep ook verdwijnen. Dit voer ken ik overigens niet.
Misschien is het dan inderdaad eens een idee smuldier te gaan proberen. Het enige wat ik mij dan nog afvraag is, hoe doen mensen dat met kleine hondjes? Je mag het 1 dag van te voren ontdooien. Ontdooi je dan gelijk 400 gram? Hoe portioneer je diepgevroren vlees in de juiste hoeveelheden?
Mijn teckeltje krijgt 100 gram per dag. Ik ontdooi een opengemaakt pakje in een goed afgesloten doosje in de koelkast en daar doet hij dan 4 dagen mee. Precies afwegen doe ik niet, ik deel het zo ongeveer in 4 porties.
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

alm@ schreef:
anniek16 schreef:
Mijn teckeltje krijgt 100 gram per dag. Ik ontdooi een opengemaakt pakje in een goed afgesloten doosje in de koelkast en daar doet hij dan 4 dagen mee. Precies afwegen doe ik niet, ik deel het zo ongeveer in 4 porties.
Hoe zwaar en actief is jouw teckel? Mijn vlinders wegen 4.5kg en 5 kg. Ik schat dan dat ik ook ongeveer 100 gram per dag zal moeten gaan voeren? Per hond dan.
Ze zijn niet extreem actief, we wandelen misschien opgeteld 2 uur per dag.

Ik denk dat ik zo nog maar even richting de supermarkt fiets ;)
~Anniek
alm@
moderator

Mijn teckel weegt 6.2 kilo, is redelijk tierig en intact maar heeft wel neiging om aan te zetten. Gemiddeld geef je 2% van het lichaamsgewicht maar dat is een richtlijn. Mijn Laekense herder bijvoorbeeld weegt 30 kilo (is ook intact) en zou dus 600 gram mogen hebben maar hij krijgt een kilo want anders wordt hij veel te mager. Ik zou gewoon met die 2% beginnen en kijken hoe ze het erop doen. Dan kan je altijd wat meer of minder geven :wink: Wat karnemelk, een (gekookt) eitje en wat overgebleven groente geef ik er ook vaak bij.
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

alm@ schreef:Mijn teckel weegt 6.2 kilo, is redelijk tierig en intact maar heeft wel neiging om aan te zetten. Gemiddeld geef je 2% van het lichaamsgewicht maar dat is een richtlijn. Mijn Laekense herder bijvoorbeeld weegt 30 kilo (is ook intact) en zou dus 600 gram mogen hebben maar hij krijgt een kilo want anders wordt hij veel te mager. Ik zou gewoon met die 2% beginnen en kijken hoe ze het erop doen. Dan kan je altijd wat meer of minder geven :wink: Wat karnemelk, een (gekookt) eitje en wat overgebleven groente geef ik er ook vaak bij.
Dankje!
Ik ga het eens proberen! Ben benieuwd!
~Anniek
alm@
moderator

Succes! Houd je ons op de hoogte? Ben ook benieuwd hoe het gaat :wink:
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

Zal ik doen :D
~Anniek
anniek16
Zeer actief

So far so good.
Ze eten nu 2 dagen smuldier compleet vlees. Ze eten het met enorm veel plezier en de bakjes zijn binnen 2 minuten leeg.
Het lijkt allemaal veelbelovend tot nu toe!
~Anniek
anniek16
Zeer actief

Zondag ben ik begonnen met smuldier. S ochtends de helft van hun aanbevolen portie en s avonda de andere helft.
Vanochtend drentelden ze allebei in de rondte. Ik had geen idee waarom.
Heb ze zojuist hun vlees weer gegeven en om te testen daarna nog wat brokken neer gezet. Vooral Nowah stormde erop af alsof ie al 2 dagen helemaal niks gegeten had.
De drollen zijn al wel kleiner.
Voer ik te weinig?
~Anniek
RodrigoCosta
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RodrigoCosta »

Nee hoor, dat is heel normaal. In vlees zitten geen onnodige vulmiddelen zoals in brokken, dus de ontlasting wordt altijd minder. Dat betekent alleen maar dat de hondjes meer binnen krijgen waar ze ook echt iets aan hebben en wat dus in hun lichaam wordt opgenomen
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Nee hoor, onze hond is ook altijd in voor wat extra's. Hij heeft door een misverstand ook wel eens 2x eten gehad (in zijn geval Renske), degene die de 2e portie voerde, vond hem niet afwijkend gedragen. En daarna kwam hij gewoon nog zijn (4) brokjes voor de bij de koffie halen (en bij de koffie werd duidelijk dat hij dus 2 porties gehad had).

Mijn zus was afgelopen weekend ook totaal verbaasd, die liet even onze hond uit. Ze vertelde dat hij konijnenkeutels gepoept had, het was zo weinig en hard. Toen ik zei dat hij dat 2x per dag poepte en dat dit normaal is bij goed voer. Toen snapte ze ook dat ik aan haar vroeg wat ze haar hond voerde toen ik die van haar uitliet (de gooide er echt enorme zachte drollen uit, blijkbaar 6x op een dag hoorde ik nu).

Onze hond weegt ±10kg, eet zo'n 2/3e bakje renske en 2-6 eetlepels rijst per dag omdat hij gevoelig is om mager te worden. Daarop poept hij 2x per dag 1.5-2 vingers (vrouwenhanden) aan volume. Op smuldier poepte hij zelfs maar 1 tot 2x per dag 1 vinger (en toen kreeg hij zelfs 400g omdat hij echt moest aankomen).
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”