Nog schemer

Rode lucht

De eerste zon

Helemaal zichtbaar

laatste sfeerbeeld

En weer naar huis, maar wat was het weer geweldig mooi
Moderator: moderatorteam

Ze zijn gemaakt bij de Kagerplassen vanaf het "eiland" Koudenhoorn in Warmond.grover schreef:Heel erg mooi! Waar heb je deze foto's gemaakt, als ik vragen mag?

Ja ik bedoelde inderdaad de tweedetycha schreef:Dank jullie wel!
Ligt eraan van welke foto?
Van de tweede foto is: iso 100, f11, s 1/10 op statief met een 10 - 22 mm lens op 15 mm.
Normaal gesproken zet ik de Iso op 100, de f op 8 of hoger, en dan zet ik de belichtingsmeter in het midden en dan komt er een sluitertijd uit. Al naar gelang waar je licht meet (wordt de foto lichter of donkerder) Normaal meet je licht op een effen grijs vlak. Dat is nu niet altijd voorhanden, en geeft ook niet altijd de mooiste foto's. Dus daar moet je gewoon een beetje mee experimenteren.
Verder zet ik altijd de ontspanknop op 2 sec. zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt bij het indrukken van de opname knop of ik hang er een een draadonspanner aan. Dan hoef je helemaal niet meer aan je camera te komen. Verder stel ik scherp op bij bijvoorbeeld de bomen en zoek dan een compositie.
Vergeet ook niet dat je ook afhankelijk bent van de juiste omstandigheden. Kwestie van op het juiste moment op de juiste plek staan. Dit is vlakbij mijn huis, dus als ik s morgens vroeg de hond uit laat kan ik zo bepalen of ik denk of het mooi wordt en snel vertrekken. En zelfs dan sta ik er wel eens en wordt het helemaal niets.
Ha, dan zou ik even moeten kijken, maar ik meet licht op 1 punt, zal wel spotmeting zijn.River8 schreef:Ja ik bedoelde inderdaad de tweedetycha schreef:Dank jullie wel!
Ligt eraan van welke foto?
Van de tweede foto is: iso 100, f11, s 1/10 op statief met een 10 - 22 mm lens op 15 mm.
Normaal gesproken zet ik de Iso op 100, de f op 8 of hoger, en dan zet ik de belichtingsmeter in het midden en dan komt er een sluitertijd uit. Al naar gelang waar je licht meet (wordt de foto lichter of donkerder) Normaal meet je licht op een effen grijs vlak. Dat is nu niet altijd voorhanden, en geeft ook niet altijd de mooiste foto's. Dus daar moet je gewoon een beetje mee experimenteren.
Verder zet ik altijd de ontspanknop op 2 sec. zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt bij het indrukken van de opname knop of ik hang er een een draadonspanner aan. Dan hoef je helemaal niet meer aan je camera te komen. Verder stel ik scherp op bij bijvoorbeeld de bomen en zoek dan een compositie.
Vergeet ook niet dat je ook afhankelijk bent van de juiste omstandigheden. Kwestie van op het juiste moment op de juiste plek staan. Dit is vlakbij mijn huis, dus als ik s morgens vroeg de hond uit laat kan ik zo bepalen of ik denk of het mooi wordt en snel vertrekken. En zelfs dan sta ik er wel eens en wordt het helemaal niets.deze viel me op door de kleuren en vooral door scherpte. maar de andere zijn ook prachtig
verwacht dat de instellingen soortgelijk zijn.
logisch ook die scherpstelling op de bomen ed...nu je het zo zegt![]()
nog 1 klein vraagjeje zegt "al naar gelang waar je licht meet". betekent dat dat je m op spotmeting hebt staan of centrum gewogen gemiddelde?
(intussen ga ik er eens goed voor zitten om te bedenken hoe het simultaan instellen/scherpstellen/belichting meten op statief praktisch gezien haalbaar is)