Ik heb al geïnformeerd bij de stichting waar Dallas vandaan komt of hun eigen dierenarts hier wellicht ervaring mee had. Hij had dit ook nog nooit bij de hand gehad dus kon er ook niks zinnigs van maken. Ik heb zelf gegoogled op leverbot, maar daaruit bleek dat dit parasieten zijn die in de lever van gras-eters (koe, schaap etc.) leven. Ze worden opgenomen met het gras en verspreid via de mest. Theoretisch zou het dus kunnen dat Dallas ze met het eten van gras (dat doet 'ie regelmatig) binnen heeft gekregen. Alleen... Op internet las ik ook dat leverbot in de maag van een hond niet kan overleven omdat dat het maagzuur veel zuurder is dan van gras-eters. Uiteraard vraag ik mij ook af wat leverbot (als het dat al is) in zijn anaalklieren te zoeken heeft...
Een ontsteking kan het volgens mij ook niet zijn, daarbij denk ik aan gele troep, niet aan donkerbruine, platte, bloedzuigerachtige dingetjes. En dan zou de DA het denk ik ook wel herkend hebben... Hij heeft nu een wormenkuur meegekregen en in mei moet hij terug voor zijn inentingen. Als er voor die tijd geen klachten zijn kijken we dan verder of er nog meer van die rare dingen in zitten. Hij had/heeft er verder geen last van ofzo dus verwacht niet dat het iets ernstigs is.
Anyway... Heeft iemand hier dit eerder gezien? Ik ben erg benieuwd!
Hier even een fotootje van leverbot, waar het dus heel erg op leek: