Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HELP, geen idee welk hondenvoer..

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

UrgamalChow
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chow Chow
Aantal honden: 1

HELP, geen idee welk hondenvoer..

Ongelezen bericht door UrgamalChow »

Hoi hoi lieve hondenliefhebbers,

Ik heb al even geleden een Chow Chow gekocht, ze is een prachtige roodbruin-kleurige meid.
De fokster heeft me laten weten dat haar voeding niet boven de 21% eiwit mag zitten anders krijgt ze later last van haar heupen..
Dus sinds we haar gekocht hebben, hebben we haar Pedigree Puppy gegeven (omdat ze weinig eiwitten hebben).
Daarna hebben we haar brokken gegeven van het merk Purina. Plots was haar ontlasting niet hoe het hoorde te zijn, het was randje diarree. Toen kreeg ze plots spuitpoep tot en met, de DA deed er heel licht over en gaf ons een antibioticakuur. Dit ging nog altijd niet over (ondertussen zit ze al 3weken aan de diarree) dus zijn we op aanraden naar een second opinion geweest. Hij wou wachten op de resultaten en zei me dat ik wat brood moest geven met wat gekookte kip. Het ging onmiddellijk beter met haar, gewoonweg door het brood?? Nu heb ik op deze site gelezen dat je helemaal geen brood mag geven? Haar ontlasting is zoveel beter nu maar ook niet helemaal hard. Dus welke brokken is het beste voor mijn hond? Ik ben echt ten einde raad, op het internet lees ik zoveel tegenstrijdige opinie´s. Ze heeft ook al langer last van kale plekjes op haar poten, de DA gaf me hiervoor een zalf die niet veel helpt.. Ik zie ook dat ze jeuk heeft maar vlooien kan ze niet hebben want ze krijgt maandelijks een vlooientabletje..

ps: sorry voor mijn lange tekst.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: HELP, geen idee welk hondenvoer..

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als het mijn hond was, zou ik even een paar dagen rijst met gekookte kip geven. Zodra er mooie drollen uitkomen, geleidelijk overschakelen op een compleet versvoer, zoals pens Smuldier of Lam&Rijst Rodi of zo. Geeft dat na een dag of wat mooie drollen, dan lekker dat blijven geven. Blijven er problemen, weer effe terug naar de rijst met kip en iets heel anders (Eend van Duck of iets met vis ofzo) proberen.

Nogmaals: dat zou ik doen als het mijn hond was. Ik doe liever zelf even wat dingen uitproberen voor ik een zak dure brokken bij de DA koop.

Ik heb nu zelf ook een (nieuwe) hond waar nog geen mooie drollen uitkomen, dus als andere mensen betere ideeën hebben, sta ik overal voor open. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

UrgamalChow schreef:Hoi hoi lieve hondenliefhebbers,

Ik heb al even geleden een Chow Chow gekocht, ze is een prachtige roodbruin-kleurige meid.
De fokster heeft me laten weten dat haar voeding niet boven de 21% eiwit mag zitten anders krijgt ze later last van haar heupen..
Dus sinds we haar gekocht hebben, hebben we haar Pedigree Puppy gegeven (omdat ze weinig eiwitten hebben).
Daarna hebben we haar brokken gegeven van het merk Purina. Plots was haar ontlasting niet hoe het hoorde te zijn, het was randje diarree. Toen kreeg ze plots spuitpoep tot en met, de DA deed er heel licht over en gaf ons een antibioticakuur. Dit ging nog altijd niet over (ondertussen zit ze al 3weken aan de diarree) dus zijn we op aanraden naar een second opinion geweest. Hij wou wachten op de resultaten en zei me dat ik wat brood moest geven met wat gekookte kip. Het ging onmiddellijk beter met haar, gewoonweg door het brood?? Nu heb ik op deze site gelezen dat je helemaal geen brood mag geven? Haar ontlasting is zoveel beter nu maar ook niet helemaal hard. Dus welke brokken is het beste voor mijn hond? Ik ben echt ten einde raad, op het internet lees ik zoveel tegenstrijdige opinie´s. Ze heeft ook al langer last van kale plekjes op haar poten, de DA gaf me hiervoor een zalf die niet veel helpt.. Ik zie ook dat ze jeuk heeft maar vlooien kan ze niet hebben want ze krijgt maandelijks een vlooientabletje..

ps: sorry voor mijn lange tekst.
:oeps: Ik kan me niet voorstellen dat dat ergens op gebaseerd is. Hoe oud is ze nu?
Brokken met een laag eiwit gehalte zijn brokken met weinig vlees.
Ik zou juist zoeken naar een brok met veel vlees, zeker bij allergie gevoelige rassen.
Zooplus verkoopt veel goede brokken. Kijk eens naar purizon, orijen, taste of the wild, happy dog sensitive en nutrivet. Vanwege de jeuk zou ik gaan voor een graanvrije brok.
Een boterham geven kan helemaal geen kwaad, als ze er maar een compleet voer naast krijgt.
Zou voorlopig wel even alleen de brok die je kiest voeren, geen extraatjes. Anders weet je niet of de jeuk door het voer of het brood of ander lekkers komt.

Wat voor tabletjes zijn dat? Zou toch ook even een vlooienkammetje kopen. Ook behandelde dieren kunnen gebeten worden/vlooien in de omgeving hebben.
Met zo'n kammetje zie vaak niet de vlo, maar wel de poepjes die de vlo achterlaat.
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Hanneke2 schreef:Als het mijn hond was, zou ik even een paar dagen rijst met gekookte kip geven. Zodra er mooie drollen uitkomen, geleidelijk overschakelen op een compleet versvoer, zoals pens Smuldier of Lam&Rijst Rodi of zo. Geeft dat na een dag of wat mooie drollen, dan lekker dat blijven geven. Blijven er problemen, weer effe terug naar de rijst met kip en iets heel anders (Eend van Duck of iets met vis ofzo) proberen.

Nogmaals: dat zou ik doen als het mijn hond was. Ik doe liever zelf even wat dingen uitproberen voor ik een zak dure brokken bij de DA koop.

Ik heb nu zelf ook een (nieuwe) hond waar nog geen mooie drollen uitkomen, dus als andere mensen betere ideeën hebben, sta ik overal voor open. :D
Ja dit heb ik ook gedaan. Maar alles kwam er binnen de uur eruit, in haar ontlasting zag je dan ook de rijstkorrels liggen.. Ze waren helemaal niet verteerd. Hoe bedoel je versvoer? Zijn dit dan geen brokken? Kan ik ze gewoon in elke dierenwinkel kopen?
dagmar88
Zeer actief

UrgamalChow schreef: Ja dit heb ik ook gedaan. Maar alles kwam er binnen de uur eruit, in haar ontlasting zag je dan ook de rijstkorrels liggen.. Ze waren helemaal niet verteerd. Hoe bedoel je versvoer? Zijn dit dan geen brokken? Kan ik ze gewoon in elke dierenwinkel kopen?

Sommige mensen stellen zelf vleesmaaltijden samen, maar er zijn ook bedrijven die dat doen. Dan heet ket KVV; kant en klaar vlees voor de hond.
Je kunt dat online kopen en laten bezorgen, maar als je weinig vriesruimte hebt kun je ook bakjes smuldier bij onder andere de albert heijn kopen.
Een aantal dierenwinkels verkopen inderdaad kvv, dus daar kun je er ook naar vragen.
UrgamalChow
Vaste gebruiker

@dagmar88
Ze is nu 10 maand oud. Ik heb geen idee vanwaar ze het haalt maar dat is wat ze me zei, ik denk wegens klachten ofzo? Ik zal zeker eens kijken bij deze brokken! Heb je mssn ook enig idee van Eukanuba? Heb vernomen dat dat ook een hele goede brok is waarvan je hond een volle maag en een glans van krijgt? Ze heeft ALTIJD honger, dan denk ik bij mezelf of ik haar niet genoeg eten geef..
De tabletjes heten NexGard, volgens de DA de beste tegen vlooien.
UrgamalChow
Vaste gebruiker

En hoeveel per dag geef je zon KVV bakje?
dagmar88
Zeer actief

UrgamalChow schreef:@dagmar88
Ze is nu 10 maand oud. Ik heb geen idee vanwaar ze het haalt maar dat is wat ze me zei, ik denk wegens klachten ofzo? Ik zal zeker eens kijken bij deze brokken! Heb je mssn ook enig idee van Eukanuba? Heb vernomen dat dat ook een hele goede brok is waarvan je hond een volle maag en een glans van krijgt? Ze heeft ALTIJD honger, dan denk ik bij mezelf of ik haar niet genoeg eten geef..
De tabletjes heten NexGard, volgens de DA de beste tegen vlooien.

Ik zou geen vertrouwen hebben in haar voedingsadvies. Tegenwoordig wordt er weinig slecht hondenvoer meer verkocht, maar pedigree is toch echt wel één van de mindere merken.
Eukeneuba zou ik met jouw ras en de jeuk niet doen.
Iedere maand behandelen ook even niet. Gewoon goed in de gaten houden en behandelen als er vlooien zijn. Dat is over het algemeen niet vaak.
Hier volgens mij 6 x op net geen 10 jaar.
Preventief behandelen kan namelijk ook jeuk veroorzaken.

Van vers vlees mogen ze in verhouding meer eten dan van brokken; zo'n twee keer het gewicht dat je nu aan brokken voert.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Smuldier is tegenwoordig in alle soorten glutenvrij.
Ik zou ook voor een goede, graanvrije brok of voor KVV gaan. Voordeel van KVV is dat je ook kunt kiezen voor een eliminatie-dieet: je begint met 1 diersoort, als je hond het daar goed op doet, voeg je er 1 diersoort bij. Zo kun je achterhalen of, en zo ja, welk dier je hond allergisch voor is. Veel honden reageren slecht op granen (en vooral gluten en mais), dus die zou ik als eerste eruit laten. Kip en rund zijn ook een bekende bron van allergie. Lam, konijn, paard, eend en vis zijn dacht ik over het algemeen juist 'veilig'. Blijf wel volledige kvv-mixen voeren, geen enkelvoudige! Er moet dus vlees, bot en orgaan in zitten.
Voor de heupen is denk ik de calcium/fosfor-verhouding belangrijker dan de hoeveelheid eiwit...
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Ok! Ik heb net een startpakket KVV online besteld. Zou moeten aankomen binnen de week. Dan laat ik jullie meer weten, heel erg bedankt voor de tips!!!!! Owja, zal ook stoppen met preventief behandelen tegen vlooien.
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Tot die tijd zal ik Smuldier gaan halen bij de AH
dagmar88
Zeer actief

:ok: Succes!
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik zou zoals iemand al aangaf, ook kiezen voor een graanvrije brok.
Zelf heb ik de keuze gemaakt voor Wolfsblut.
Veel vlees, aangevuld met groenten en kruiden en geen graan.
Goede stevige ontlasting met een lage aswaarde.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

Wij hebben voor Sara al bijna 5 jaar kvv, de natuurvoeding van Carnibest. Dat zijn de rode worsten. Volgens mij geven ze als richtlijn voor de hoeveelheid per dag 20% van het gewicht. Sara weegt 10 kilo en krijgt dus 200 gram per dag (2x 100 gram). Dit is voor haar ook precies de juiste hoeveelheid.
Sindsdien geen last meer van jeuk, rare ontlasting en andere gekke dingen. Wel altijd voeren op het oog!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat is geen 20%, maar 2% ;) 20% van 10 kilo is namelijk 2 kilo. En inderdaad, richtlijn is 1,5-2% van het lichaamsgewicht van de hond, waarbij minder actieve en grotere honden zelfs aan 1% genoeg kunnen hebben en actieve en kleinere honden soms tot wel 4% nodig kunnen hebben. Pups hebben zelfs nog meer nodig: tot wel 10% van hun huidige gewicht!
Elco heeft echt te weinig aan 2%, maar hij is dan ook nog geen jaar oud. Dus hij krijgt 2% van z'n lichaamsgewicht aan kvv en daarnaast nog flink wat brokken en andere tussendoortjes. Hij is eerder te mager dan mollig.
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

Fotogravinnetje schreef:Dat is geen 20%, maar 2% ;) 20% van 10 kilo is namelijk 2 kilo. En inderdaad, richtlijn is 1,5-2% van het lichaamsgewicht van de hond, waarbij minder actieve en grotere honden zelfs aan 1% genoeg kunnen hebben en actieve en kleinere honden soms tot wel 4% nodig kunnen hebben. Pups hebben zelfs nog meer nodig: tot wel 10% van hun huidige gewicht!
Elco heeft echt te weinig aan 2%, maar hij is dan ook nog geen jaar oud. Dus hij krijgt 2% van z'n lichaamsgewicht aan kvv en daarnaast nog flink wat brokken en andere tussendoortjes. Hij is eerder te mager dan mollig.
Oeps.... foutje... maar je hebt helemaal gelijk :E:
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Mijn hond had ook nogal gemakkelijk dunne of brijige ontlasting van allerlei brokken. Vooral kip en rund ging mis. Ze krijgt nu al een paar jaar taste of the wild, zalm en voor de afwisseling soms taste of the wild met lam. Haar drollen zijn nog nooit zo perfect geweest, haha. Kvv heb ik ook geprobeerd maar dat wilde ze niet eten.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou trouwens ook even een ontlastingonderzoek laten doen op giardia. Dat is een wormenbesmetting die zeer hardnekkig is en vaker voorkomt dan je denkt. Het geeft een erge diarree.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

lieke schreef:Ik zou trouwens ook even een ontlastingonderzoek laten doen op giardia. Dat is een wormenbesmetting die zeer hardnekkig is en vaker voorkomt dan je denkt. Het geeft een erge diarree.
Het lijkt inderdaad op Giardia als ik het zo lees. TS: laat het even goed onderzoeken en beterschap voor je hond.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Wij hebben gisteren de kvv startpakket binnengekregen, ze was eerst wat geïnteresseerd maar nam geen hap. Dacht mssn dat ze er aan moest wennen dus had er een sneetje brood ondergelegd. Nog steeds geen interesse. Vanmorgend keek ik opnieuw en ze heeft geen hap genomen.. Nu zit ik hier met 7kg vlees :))) haha wat nu?
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Ja de resultaten kwamen terug als giardia, ondertussen is ze daarvan al af met Metronizadol. Dankjewel voor de beterschap!
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Kruimel53 schreef:Fijn dat de de giardia weg is. Hou het wel in de gaten want het kan weer terugkomen.

Je kunt de kvv overgieten met heet water als ze het niet wil eten. Vaak werkt dat heel goed. Wel ff een beetje af laten koelen voordat je heft geeft :wink:
Hey dit heb ik net geprobeerd.. Wilt ze ook niet, vind ze het gwnweg niet lekker of is ze koppig aan het doen? Ze eet altijd alles! Maakt ni uit wat zelfs papier! Ik snap er niks meer van?
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Caro schreef:Mijn hond had ook nogal gemakkelijk dunne of brijige ontlasting van allerlei brokken. Vooral kip en rund ging mis. Ze krijgt nu al een paar jaar taste of the wild, zalm en voor de afwisseling soms taste of the wild met lam. Haar drollen zijn nog nooit zo perfect geweest, haha. Kvv heb ik ook geprobeerd maar dat wilde ze niet eten.

Ja die van mij wilt dat nu ook niet eten! Wilt dit dan zeggen dat ze het niet lust of moet ik een andere merk geven?
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik zou het gaan mengen dus eerst een klein beetje door het oude voer en dan zo zachtjes aan steeds meer erbij doen en het oude voer weglaten.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn nieuwe roemeentje wilde in de eerste instantie ook geen kvv. Ik mengde het met wat kattenvoer (honden zijn dol op kattenvoer) en een week lang verminderde ik de hoeveelheid kattenvoer geleidelijk aan tot ik het helemaal wegliet.
Na een week slokte ze haar voer net zo snel weg als de andere honden.
Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik denk dat mijn hond het inderdaad niet lust. Maar ik ben niet allerlei toeren uit gaan halen hoor om te zien of ze het dan wel zou eten. Ze heeft gewoon liever brok, dus dan krijgt ze dat ook, ze doet het daar hartstikke goed op. Van de kvv (ik had barf) wilde ze eerst nog wel de makreel eten, ik denk omdat die de sterkste lucht had maar die wilde ze op een gegeven moment ook niet meer. Had ook mijn vriezer vol met die rollen vlees, haha. Ik heb het aan een vriendin gegeven wiens honden wel graag vers eten. Oja kvv lam at ze ook maar dat kwam er direct weer onverteerd uit. Heb ik na die ene keer dus niet meer gegeven.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mogelijk heeft jouw hond een overgevoeligheid voor bepaalde stoffen in voer. Maar kom daar maar eens achter.

Mogelijk heeft ze moeite met het verteren van granen en moet je op zoek naar een brok die weinig granen bevat. Dog Lovers gold is er een van maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Ik zou haar niet alleen maar brokken voeren maar wat veelzijdiger omdat de darmen anders altijd teer blijven. Het kan zijn dat het gewoon lang duurt eerdat de darmen hersteld zijn en eindelijk functioneren zoals ze moeten functioneren.

Sokkie heeft het heel slecht gehad de eerste 11 maanden van haar leven, voordat ze bij mij kwam. Het heeft een jaar tot anderhalf geduurd voordat ik haar eindelijk op orde had.

wat je zou kunnen proberen is je hond eens te zetten op `cat sensitive` en volgens mij is dit van Royal Canine. Eens kijken hoe ze daar op reageert.
Ik heb een Tibetaanse spaniel in de opvang gehad die diarree had met bloed, en ter euthanasie was aangeboden. Ze lieten haar achter bij de dierenarts en toen kreeg ze dit, en daar kreeg ze normale ontlasting van. Later bleek ze allergisch te zijn voor iets in het voer. Degenen die haar adopteerden kwamen daar achter door naar een homeopatische dierenarts te gaan. De hond is nu helemaal op orde.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
UrgamalChow
Vaste gebruiker

Ja ik wil haar liever kvv geven omdat het gezonder en natuurlijker is. Ik ga het toch eens proberen met kattenvoer.. Als dit niet wil lukken denk ik dat ik maar terug brokken ga geven hoor. En nu is de diarree weer terug --' pfff maar terug een antibioticakuur doen zeker? Of heeft iemand een beter idee? Wil mijn schatje ook niet volstoppen met medicijnen :(
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

UrgamalChow schreef:Ja ik wil haar liever kvv geven omdat het gezonder en natuurlijker is. Ik ga het toch eens proberen met kattenvoer.. Als dit niet wil lukken denk ik dat ik maar terug brokken ga geven hoor. En nu is de diarree weer terug --' pfff maar terug een antibioticakuur doen zeker? Of heeft iemand een beter idee? Wil mijn schatje ook niet volstoppen met medicijnen :(
Ik denk dat de antibiotica de darmwand óók geen goed doet en ik denk niet dat je daar de oplossing in moet opzoeken.

Probeer het eens met een simpel middel als Norit. Dat maakt de darmen ook nog een beetje schoon.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik zou finidiar forte gaan halen en geven... een bindmiddel tegen diarree
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”