Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fox, Lakeland, Welsh of toch een ander ras? Help? :')

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mikkes
nieuw lid

Fox, Lakeland, Welsh of toch een ander ras? Help? :')

Ongelezen bericht door Mikkes »

Hoi iedereen :)

Ik ben me alvast aan het orienteren op wat voor soort hond goed in mijn situatie past.
Misschien dat jullie me wat kunnen helpen, want ik kom er niet echt meer uit!

Ik was dus op zoek naar een hond, klein tot middelgroot, die in een appartement kan maar wel energiek genoeg is om mee te kunnen joggen (ongeveer een half uur tot een uur.. als dat haalbaar is).
Ik zat zelf te denken aan een Fox Terrier.... Niet al te groot, slim, energiek en flink eigenwijs. Maar nu lees ik ook wat dingen over de Lakeland en de Welsh... En potverdorie, wat lijken die rassen op elkaar!

Ik weet alleen dat ze wat betreft uiterlijk en grootte iets verschillen. Maar kan iemand me iets meer vertellen over de verschillen in karakter?

Ik zou graag willen weten welke van de drie...

- het best met vreemde mensen op kan schieten?
- het rustigst is in huis?
- het minst waaks is (denk aan de buren :ugh: )
- het grootste uithoudingsvermogen heeft om mee te gaan joggen?
- het best te trainen is? (ook al schijnen ze alledrie flink eigenwijs te zijn, haha :P)

Ik hoop dat jullie me wat uit de brand kunnen helpen :D
Als iemand nog een leuke hond weet die geschikt zou kunnen zijn voor mij, hoor ik het ook graag natuurlijk!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Fox, Lakeland, Welsh of toch een ander ras? Help? :')

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Lakeland
Fox
Welsh

dat is de volgorde qua uitdaging
Alle Terriers zijn mensvriendelijk, niet allemaal zijn ze hondvriendelijk.

Als zelfstandige jager van roofwild, moet je geen volgzaamheid verwachten, maar als jouw beloning goed genoeg is willen ze best wat voor je doen.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als je permanent thuis bent en 3 tot 5 maal per dag een uur gaat joggen is het wel te doen, alle drie. Ze waken erg goed. Denk dus aan eventuele problemen met buren, zeker in een appartement.
Als dat joggen maar een maal per dag is zou ik zeker niet voor dit soort honden kiezen. En ook niet als je er bij werkt. Deze honden houden van gezelligheid. Liefst bij een gezin met kinderen, in een huis met een tuin waar ze de hele dag in kunnen ravotten. En met geopende achterdeur want ze lopen graag veel in en uit.
Zelf geef ik de voorkeur aan de ruwharige Foxterriër omdat ze de filmsterren onder de honden zijn. Als het je eerste hond wordt zou ik een totaal ander ras kiezen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Border?
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Marie-Josée schreef:Border?
Je bedoelt een borderterrier toch?
geen bordercollie haha.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk direct aan mijn opvangertje Radja ;-)
Reu, 10 maanden, gecastreerd, uit Griekenland.

Kwa bouw en karakter vind ik hem heel erg op een boerenfoxje lijken, al zien veel mensen er ook iets herderachtigs in maar dan in micro formaat. Hij is maar 11 kg.
Uithoudingsvermogen zit wel goed, hij heeft hier al lange stukken aan de fiets gelopen naar het losloopgebied, waar ook nog een uur los van de lijn gewandeld wordt. Het is heel makkelijk hem dingen aan te leren, heel pienter. Het is nog wel echt een puber die sturing nodig heeft, maar loslopen gaat fantastisch (had hij nog niet eerder gedaan). Voordeel is dat hij minder jachtinstinct heeft dan een echte terrier.
Hij is hier druk in huis omdat hij steeds met mijn hond wil spelen, maar als mijn hond er niet is is hij thuis heel zoet.
Hij is niet erg waaks. Hij laat alleen een binnensmonds wraf horen als mijn Stabij (heel waaks) weer eens aanslaat met een hoop kabaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Mikkes
nieuw lid

Bedankt iedereen!
Goed om te weten dat de Fox (en die andere twee ook natuurlijk) ERG veel energie heeft, wellicht iets meer dan ik verwacht had. Ik zal eens contact opnemen met verschillende mensen die een Fox hebben, om te kijken hoe vaak en hoe lang zij er mee lopen, zodat ik kan zien of ik daar genoeg tijd voor heb. Volgens de boekjes (honden-encyclopedie'en uit de bieb), hadden ze ook wel veel energie maar niet zoveel als wat Wolfsblut opnoemd.
De borderterrier heb ik ook naar gekeken, maar vind ik met z'n korte snuit niet heel erg mooi. Is dat vreemd om een hond zo af te keuren vanwege het uiterlijk? Of hebben jullie ook wel naar het uiterlijk gekeken bij het uitzoeken van een hond?

Koko is ook een erg leuke hond, maar voorkeur gaat denk ik toch uit naar een pup. Omdat ze zich dan nog helemaal naar jou kunnen aanpassen. Een hondje uit het buitenland adopteren zou ik niet heel snel doen denk ik, ik wil toch graag weten wat ik kan verwachten.
Hoewel Radja natuurlijk wel echt een prachthond is! Mocht ik zoiets tegen komen in Nederland dan ben ik verkocht hoor! :I:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Mikkes schreef: Hoewel Radja natuurlijk wel echt een prachthond is! Mocht ik zoiets tegen komen in Nederland dan ben ik verkocht hoor! :I:
Radja zit toch gewoon in Nederland? Dat is dus geen excuus. :wink:
Paisley
Zeer actief

Mikkes schreef: Hoewel Radja natuurlijk wel echt een prachthond is! Mocht ik zoiets tegen komen in Nederland dan ben ik verkocht hoor! :I:
Radja ligt hier bij me op de bank. Friesland is ook Nederland! ;-D
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Paisley schreef:
Radja ligt hier bij me op de bank. Friesland is ook Nederland! ;-D
Nu het je uitkomt wel :hmmm:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ze zijn alle drie leuk en eigenwijs :wink: ik heb zelf een Lakeland de Fox en de Welsh heb ik geen ervaring mee, al schijnt de Welsh wat heftiger te zijn als de Lakeland.
Je hoeft echt niet 3 tot 5 uur per dag met ze te joggen hoor :19: , veel ondernemen wel maar dan zijn ze ook rustig in huis, waken is ook zoiets niet steeds je tetter open is gewoon opvoeden.

En ik ben het niet met je eens Nanna :wink: een pup kan je nog heel goed sturen en een herplaatser heeft soms bepaalde dingen die heel moeilijk eruit te krijgen zijn, bv Madam met uitgaan ze blijft hysterisch, ik heb het al wel een heel stuk kunnen verminderen, maar echt leuk mee kan ze nooit :ugh:
Afbeelding
Mikkes
nieuw lid

Oke, oke... Friesland is ook Nederland :tongue:
Maar Paisley is toch al Radja's baas? Het klinkt bijna alsof je haar kwijt wil :80:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Mikkes schreef:Oke, oke... Friesland is ook Nederland :tongue:
Maar Paisley is toch al Radja's baas? Het klinkt bijna alsof je haar kwijt wil :80:
Paisley vangt Radja op voor een stichting die (buitenlandse) honden herplaatst.
Paisley
Zeer actief

Mikkes schreef: Maar Paisley is toch al Radja's baas? Het klinkt bijna alsof je haar kwijt wil :80:
Wil ik ook :D Zodat ik de volgende weer kan opvangen. Ik ben inderdaad opvangadres voor een stichting. Radja is terug gekomen naar de stichting na geplaatst te zijn geweest. De reden dat Radja terug komt, is omdat op zijn oude plek een hondje zat die niet aan gezelschap kon wennen. Hij is dus al een tijd in Nederland, maar nog maar net bij mij.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik heb geen ervaring, maar heb me wel in deze rassen verdiept omdat ze mij ook heel leuk lijken (ben zelf voor de Airedale gegaan overigens).
Ik denk dat de Welsh het moeilijkst is van de drie, erg stug. Verder denk ik dat de Lakeland het 'zachtst' is van de drie.
Mikkes
nieuw lid

Ohh, ok! Ik dacht al!
Helaas zit ik nu eerst nog met een half jaar stage opgescheept voordat ik een hond kan nemen. Maar ik dacht, het kan nooit kwaad om alvast wat rond te kijken :)

En hallo Billy :D
Ik heb dit forum al een keer doorzocht met als trefwoord 'lakeland' en ik kwam heeeel veel berichten van jou tegen, dus ik wist al dat je enthousiast bent over dit ras. En je hebt me wel een beetje aangestoken, haha.
Hoe lang en hoe vaak ga jij altijd uit met je Lakeland?
Ik ben grotere honden gewend, dus ik vind het een beetje lastig in te schatten hoeveel de kleine hondjes fysiek aankunnen :o

@Wolvster: De airedale lijkt mij ook erg leuk :) Sowieso vind ik grotere rassen meestal leuker dan kleine. Maar klein is dan wel weer een stuk praktischer...
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Mikkes schreef:Ohh, ok! Ik dacht al!
Helaas zit ik nu eerst nog met een half jaar stage opgescheept voordat ik een hond kan nemen. Maar ik dacht, het kan nooit kwaad om alvast wat rond te kijken :)

En hallo Billy :D
Ik heb dit forum al een keer doorzocht met als trefwoord 'lakeland' en ik kwam heeeel veel berichten van jou tegen, dus ik wist al dat je enthousiast bent over dit ras. En je hebt me wel een beetje aangestoken, haha.
Hoe lang en hoe vaak ga jij altijd uit met je Lakeland?
Ik ben grotere honden gewend, dus ik vind het een beetje lastig in te schatten hoeveel de kleine hondjes fysiek aankunnen :o

@Wolvster: De airedale lijkt mij ook erg leuk :) Sowieso vind ik grotere rassen meestal leuker dan kleine. Maar klein is dan wel weer een stuk praktischer...
Haha heel veel berichten zo actief ben ik niet :wink:

Madam gaat 1 keer per dag mee uit dan gaan we met de bal en dat is feest en een keer of 3 per week gaan we fietsen, ze zou best vaker mee mogen maar dan draaft ze door en dat krijg ik er niet uit, ( ik heb haar overgenomen toen ze 7 jaar was) hier doet ze het best op dus laten we dat zo.
Kleine terriërs kunnen veel aan hoor, maar de kunst is om ze ook hun rust te gunnen ik vindt het leuke hondjes en eigenwijs maar dat hoort erbij, jammer genoeg heeft Madam krampen ( Spike's Disease ) daardoor wordt de volgende ws geen Lakeland meer.
De Fox draadhaar lijkt me ook een hele leuke hond en de Welsh maar ook de Patterdale, nou ja keus genoeg :wink:
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

Wolfsblut schreef:Als je permanent thuis bent en 3 tot 5 maal per dag een uur gaat joggen is het wel te doen, alle drie. Ze waken erg goed. Denk dus aan eventuele problemen met buren, zeker in een appartement.
Als dat joggen maar een maal per dag is zou ik zeker niet voor dit soort honden kiezen. En ook niet als je er bij werkt.
heb hier een parson, nou daar loop ik ook echt geen 3 tot 5 uur per dag ermee, dan hou ik geen tijd meer over voor het werk, wat ook gebeuren moet.
is wel een hondje met ontzettend veel energie buiten, maar in huis rustig.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”