Dit even voor de oplettende meelezer
Cayuga is negen. Tervuerense herder. Intacte reu.
Hij is fit en vrolijk, alleen 's morgens een beetje stram want artrosepootjes
Hij rent en speelt als een jonge god. Altijd in voor actie.
Hij vreet als een dokwerker en zijn poep is prima. Geen diarree of verstopping. Hij eet kvv met een kip- of duivenkarkas als toetje.
Zijn lymfeklieren zijn niet opgezet en hij heeft geen koorts. Dat had ik zelf al vastgesteld, maar de DA heeft het ook nog vastgesteld. Zijn longen en hart klinken prima. Zijn buik ook. Zijn gebit ziet er redelijk uit, op wat tandsteen na.
Kerngezonde hond dus, zou je denken
Maar hij heeft stankaanvallen. En niet een klein beetje, nee. Je gaat echt een beetje dood als hij zo'n aanval heeft en een boer laat. Ik kan best wat hebben, maar ik ben er laatst kokhalzend bij weggelopen.
Ook kotst hij zo af en toe, en dat stinkt dan even gruwelijk. Het is echt GEEN normale kotslucht.
Meer een lucht die je je voorstelt bij uitgekotste penslap die je daarna nog tien dagen laat doorrotten. And then some
Laatst had hij weer gekotst (ik was even weg, dus ik vond het later pas). Zelfde stank.
Alleen, toen bleef hij last houden van reversed sneezing, hoesten en proesten. De hele middag. Dat naar de DA.
Die dacht dat hij was gaan kotsen door het hoesten. Ik kon dat niet weerleggen, want ik was er niet bij, maar ik denk zelf dat het precies andersom is. Dat hij moest kotsen, en daar een geïrriteerde keel aan overhield. Dat hij daarom zo aan het proesten was.
Goed, een NSAID erin gedrukt (op voorstel van de DA) en toen was het ook wel over.
Ik heb om maagzuurremmers gevraagd (gaviscon verdomt hij naar binnen te werken) maar dat vond ze niet nodig.
En om het hele verhaal compleet te maken is hij een kilo afgevallen. Ik had hem met veel pijn en moeite op een veel te schrale 21,5 kilo gekregen. Nu woog hij 20,4.
Bij een langhaar belg denk je al gauw aan maagkanker natuurlijk. Ook al komt dat in zijn lijn niet voor. Maar daar heeft hij niet echt de symptomen van. Hij vreet veel en graag, is buiten het af en toe kotsen (denk 1 à 2 keer per maand) niet misselijk, heeft geen diarree et cetera.
Wat zouden jullie doen? Een doorverwijzing vragen naar Mandigers?
Of nog even zo doormodderen met een DA die duidelijk ook maar wat aan het raden is?
Oh, ik heb het stankgebeuren duidelijk benoemd, maar daar ging ze niet op in. Natuurlijk stonk hij daar ook niet