Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat te doen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

wat te doen

Ongelezen bericht door NoaPup »

Gisteren was ik aan het wandelen met Noa, gewoon door de woonwijk, aangelijnd dus.
Komen er uit het niets 2 honden echt snoeihard op ons afgerend, eigenaar in geen velden of wegen te bekennen...
Beide honden doken op Noa voordat ik iets kon doen. Noa vond het eng, staart tussen de benen maar reageerde gelukkig niet agressief oid. De honden bleven zich opdringen en ik kreeg ze maar niet weg. Ik heb ze geprobeerd weg te sturen met mijn stem, deze ook flink verheven. Daarna toch maar gewoon wat brutaler met mijn voeten. Uiteindelijk met veel pijn en moeite weg kunnen lopen, best lastig, 45 kilo hond met 2 andere honden eraan vastgeplakt.
Daarna dropen die 2 af eindelijk.
Wat doen jullie in zo'n situatie? Na alle verhalen in het het nieuws de laatste tijd over doodgebeten honden kneep ik hem best wel, want we waren volledig kansloos zeg maar...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: wat te doen

Ongelezen bericht door LongFields »

Twee honden tegen een Leonberger van 45, denk niet dat dat snel fataal zou aflopen voor jouw hond hoor. Ik kan me je schrik wel goed voorstellen. Een brul geven en inderdaad desnoods met je voeten of uiteinde van je riem, je flex of wat dan ook voorhanden is een ram geven als de honden niet voor rede vatbaar zijn is denk ik alles wat je kunt doen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wegbrullen en dan wel op een manier dat je het écht meent, vanuit je tenen dus, de meeste honden zijn dan toch wel onder de indruk. Lukt dat echt niet, dan idd je voeten of eventueel je riem gebruiken, opdonderen zullen ze :devil:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Jeetje dat is schrikken.
Helaas geen tips.
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Ik weet niet meer waar ik deze tip heb gelezen, maar ik denk van Patricia Mcconnel?
Zij gaf de tip om een handvol (lekker ruikend) eten zover mogelijk voor je uit te gooien. In de hoop dat die honden dat eten interessanter vinden en jij de tijd hebt om weg te lopen oid. Ik heb het maar 1 keer hoeven gebruiken toen een half paard (ken het ras niet) op Louis afstormde en Louis de benen wilde nemen. Het heeft wel gewerkt. Zij was afgeleid, baas had tijd om dichterbij te komen. Louis' angst nam af toen zij niet meer op hem afstormde en erna hebben zij netjes kennis gemaakt.

Het liefst was ik achter Louis aangerend ( echte held :mrgreen: ), maar volgens Ian Dunbar is dat geen nette manier van kennismaken en lokt dat niet zo prettig gedrag uit.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Meestal is een harde brul genoeg. Meeste honden zijn dat niet gewend en schrikken ervan. Je moet het wel menen, een beetje halfslachtig neenee roepen doet het niet.
Een hele hardnekkige achtervolger heb ik wel een keer een beuk met de werpstok verkocht.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

lets have fun schreef:Meestal is een harde brul genoeg. Meeste honden zijn dat niet gewend en schrikken ervan. Je moet het wel menen, een beetje halfslachtig neenee roepen doet het niet.
Een hele hardnekkige achtervolger heb ik wel een keer een beuk met de werpstok verkocht.
Vanuit je tenen ZIT! brullen en het is verbazingwekkend hoeveel honden dan toch maar effe wat vertwijfeld die kont laten zakken. En dan meteen GOEDZO! en een koekie erin douwen. Dat werkt uiteraard niet bij echte agressieve honden die jouw hond aan gort willen bijten, maar bij opdringerige patsende lastigvallers vaak wel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ja, brullen en hard met je voet in hun richting op de grond stampen. Over hem heen staan, wijzen: Dáárheen, opzouten, lambal. NU! WEGwezen.
En dat vooral menen.

Al vind ik ZITTEN, NU ook wel een hele goeie ;)
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Hanneke2 schreef:
Vanuit je tenen ZIT! brullen en het is verbazingwekkend hoeveel honden dan toch maar effe wat vertwijfeld die kont laten zakken.
l.
Haha! Dat lijkt me nog wel lollig ook :wink: Misschien doe ik het wel een keer. Niet dat we dagelijks belaagd worden hoor :mrgreen:
NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger

Ongelezen bericht door NoaPup »

Dan jullie wel voor de tips!
Mmm, ik denk dat mijn brul niet overtuigend genoeg was, ze waren niet echt onder de indruk.
En een flinke schop vond ik ook weer een beetje eng, weet ik veel wat zo'n hond dan gaat doen. Misschien lok ik daarmee dan weer agressie uit?
Ze deden verder ook niet agressief, alleen heel lomp en opdringerig en met zo'n "samen sta je sterk" houding.
Snoepjes is ook wel een goeie, ik heb altijd genoeg in mijn zakken, nooit aan gedacht.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Hanneke2 schreef:
lets have fun schreef:Meestal is een harde brul genoeg. Meeste honden zijn dat niet gewend en schrikken ervan. Je moet het wel menen, een beetje halfslachtig neenee roepen doet het niet.
Vanuit je tenen ZIT! brullen en het is verbazingwekkend hoeveel honden dan toch maar effe wat vertwijfeld die kont laten zakken. En dan meteen GOEDZO! en een koekie erin douwen. Dat werkt uiteraard niet bij echte agressieve honden die jouw hond aan gort willen bijten, maar bij opdringerige patsende lastigvallers vaak wel.

Die werkt inderdaad soms wel! Mijn agressieve buurhond komt altijd luid blaffend aanrennen, maar als ik een brul geef met ZIT dan gaat ze braaf zitten en krijgt ze een koekje. Ondertussen kan ik mooi met de meiden verder op pad. Er zit wel een hek tussen, maar toch heb ik geen zin in allemaal geblaf heen en weer :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Het hangt af van de intentie van de hond die er aan komt rennen en eigenlijk zie je dat snel genoeg.
Is dat met zo'n fixerende blik en borstel op de rug dan haal ik meteen grof uit. Oprotten. Weet je dat meteen voor de volgende keer. Ook handig voor de baas die meestal 200 meter verderop met de handen in de jas staat, die ziet dat Killer een beste oplazer krijgt en krijgt dan wellicht het idee het mormel beter vast te houden. :ok:
Plus dat ook Killer je op die manier aardig leert kennen. :lol1: En zich wellicht een volgende keer bedenkt.
Strooien met koekjes :piew: Ik zal dat debiele gedrag nog gaan belonen ook, écht niet. :neenee:
Je moet een hond natuurlijk wel goed kunnen lezen voor je gaat schoppen en trappen.

Nanna weet vast wel wat voor type er aan komt.
Maar als ik me realiseer hoe vaak iets als agressief wordt bestempeld terwijl het dat helemaal niet is, is trappen ook niet altijd de goede oplossing.
Door de verhalen de laatste tijd over stukgebeten honden wordt iets ook al sneller als eng en gevaarlijk en agressief ervaren.
Daar worden mensen ook banger van dan nodig zou hoeven zijn.
Veel kijken naar gedrag van honden onderling zodat je er wat bij leert en beter kan inschatten wat er loos is zou geen kwaad kunnen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

ranetje schreef:
Nanna schreef:Het hangt af van de intentie van de hond die er aan komt rennen en eigenlijk zie je dat snel genoeg.
Is dat met zo'n fixerende blik en borstel op de rug dan haal ik meteen grof uit. Oprotten. Weet je dat meteen voor de volgende keer. Ook handig voor de baas die meestal 200 meter verderop met de handen in de jas staat, die ziet dat Killer een beste oplazer krijgt en krijgt dan wellicht het idee het mormel beter vast te houden. :ok:
Plus dat ook Killer je op die manier aardig leert kennen. :lol1: En zich wellicht een volgende keer bedenkt.
Strooien met koekjes :piew: Ik zal dat debiele gedrag nog gaan belonen ook, écht niet. :neenee:
Je moet een hond natuurlijk wel goed kunnen lezen voor je gaat schoppen en trappen.

Nanna weet vast wel wat voor type er aan komt.
Maar als ik me realiseer hoe vaak iets als agressief wordt bestempeld terwijl het dat helemaal niet is, is trappen ook niet altijd de goede oplossing.
Door de verhalen de laatste tijd over stukgebeten honden wordt iets ook al sneller als eng en gevaarlijk en agressief ervaren.
Daar worden mensen ook banger van dan nodig zou hoeven zijn.
Veel kijken naar gedrag van honden onderling zodat je er wat bij leert en beter kan inschatten wat er loos is zou geen kwaad kunnen.

:ok:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

NoaPup schreef:Snoepjes is ook wel een goeie, ik heb altijd genoeg in mijn zakken, nooit aan gedacht.
Doe maar niet! :schrik:

Dat is vaak genoeg een aanleiding om het patsen achterwege te laten en er vól op te klappen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb 1x met snoepjes gestrooid toen ik aan het fietsen was met een loopse Jigzy en er een labradorreu aankwam. Die verkoos de snoepjes boven Jigzy gelukkig :mrgreen:
Verder lijkt het mij inderdaad niet handig. De honden komen te dichtbij en komen misschien wel terug voor meer dan.
Gewoon je brul oefenen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Nanna weet vast wel wat voor type er aan komt.
En of ik dat weet ;-)
Gelukkig gebeurt het me op jaarbasis misschien maar één keer. Maar no way dat ik af ga staan wachten of misschien mijn honden gebeten gaan worden :neenee: Met wat gepats en gehaan zit ik echt niet. Maar als het staren wordt met opgetrokken lippen dan haal ik uit. Werkt overigens altijd als een tiet :engel:
Is ook wel weer afhankelijk van je eigen honden hoe je reageert denk ik. Honden die met veel blabla aankwamen probeerde ik zo goed en zo kwaad als dat ging te negeren en stug door te lopen met mijn vorige duo. Als ik een grote bek richting de hond met blabla opzette dan zagen die twee van mij dat als een vrijbrief om mee te doen :roll:
Later besefte ik me dat ik wel richting een belager kon reageren, mits ik die twee van mij een commando af of zit had gegeven. Al doende leert men nietwaar. Honden die dolenthousiast aankwamen kon zeker mijn ene hond niet tegen, maar dat vond ik mijn probleem. Leuk vond ik het uiteraard niet, maar dan draaide ik het wel zo dat mijn honden aangelijnd maar door te laten lopen in de hoop dat een andere baas zijn hond zou pakken of dat de hond af zou taaien als hij doorhad dat die van mij niet wilden "spelen" of kennis wilden maken.
De ene keer dat ik wel heb uitgehaald was toen ik met een geblesseerde hond aan de lijn liep en er een bouvier op wilde klappen, in zijn sprong op haar af trapte ik hem weg. Baasje verbolgen, maar daar had ik op dat moment lak aan. Hond moest daar sowieso aangelijnd zijn.

Het leren "lezen" van andere honden, en ook je eigen hond(en) is wat Ranetje ook zegt wel erg belangrijk. Nu gebeurd het ook dat anderen hun honden laten schieten omdat ze er geen kwaad in zien, of dat ze loslopen op plekken waar het niet mag en ze naar aangelijnde honden gaan. Nog steeds vind ik het niet leuk, maar ik ben nu met de jonge hond wat open erin geworden omdat het nu eenmaal gebeurd, en in het achterhoofd dat mijn andere honden dat totaal niet konden waarderen probeer ik nu dit soort situaties in te schatten en het maar te laten gebeuren.
Wel met de kanttekening dus dat als ik het echt niet vertrouw ik dat toch blok. Of mijn eigen hond kort houd. En dat heb ik met bepaalde type honden. (labrador (te druk), Mechelse en Duitse herders (vaak willen die toch een punt maken), Jack russels (venijnig en ik weet nooit goed of ze ok zijn of niet) en de staffords (voor mij te onvoorspelbaar, kan leuk gaan maar te snel kan het omslaan)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”