Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies nodig!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Anoukk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Advies nodig!

Ongelezen bericht door Anoukk »

Hey allemaal, sinds afgelopen vrijdag zit Flin volledig op kvv, Flin is overigens een border collie teefje van 5,5 maand, hiervoor was het al meerdere malen per week een dag en dat ging prima. Echter sinds gisteren merk ik op dat Flin aan het smakken en likken is rondom haar bek haar onlasting lijkt wel obstipatie (overal kleine keuteltjes) en ook is ze erg obsessief begonnen met likken aan haar anus :ugh: Ze begraaft haar neus er zo diep in dat ze zelfs knort.

Ik moet er wel bij melden dat de kvv momenteel een andere soort is als voorheen omdat mijn vriezer uitgevallen was heb ik inplaats van naturis voor enkele dagen dus smuldier in huis. Deze week gaan we nog weer terug. Inmiddels doe ik al flinke scheuten water door de kvv, krijgt ze geen kippennekjes meer en heb ik wat extra spier en orgaanvlees toegevoegd in de hoop dat de ontlasting wat minder moeizaam verloopt.. en heb ik bij de laatste maaltijd wat olie toegevoegd in de hoop dat de ontlasting straks wat makkelijker eruit gaat.

Flin oogt wat rustiger maar is nog altijd even enthousiast buiten en wanneer ze haar eten krijgt, toch zit het mij niet helemaal lekker. Het smakken heeft ze hiervoor nog nooit gedaan, wat kan ik hiermee? Indien het aanhoud gaan we zeker naar de DA maar ik wou even weten of iemand hier advies heeft wat ik in de tussentijd kan doen.
Flin is niet alleen mijn hond, ze is ook mijn maatje en we zijn samen een team \\
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Advies nodig!

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik denk idd dat ze wat verstop zit door teveel botwerk.
Ik zou een vuile pens geven. Dat werkt erg laxerend.

Als je écht het idee hebt dat ze verstopt is (na een dag of twee) kun je microlax geven. Dat kun je bij de (mensen)drogist krijgen. De dosering is gelijk. Je geeft het anaal, en binnen een kwartier moet de hond poepen. Tube openen, een héél klein beetje eruit knijpen, als glijmiddel rond de canule verspreiden, en de rest van de tube anaal inbrengen. Houdt de tube ingeknepen (heel belangrijk!) en haal hem weer terug.
Ga meteen met de hond lopen. Die moet poepen binnen het kwartier.

Ik ken het van Cayuga, die is echt erg gevoelig voor wat hij krijgt en is regelmatig verstopt.
Dit werkt altijd.
Op dag drie, als niks werkt (de pens niet en de microlax niet) MOET je naar de DA.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Anoukk
Vaste gebruiker

Miranda schreef:Ik denk idd dat ze wat verstop zit door teveel botwerk.
Ik zou een vuile pens geven. Dat werkt erg laxerend.

Als je écht het idee hebt dat ze verstopt is (na een dag of twee) kun je microlax geven. Dat kun je bij de (mensen)drogist krijgen. De dosering is gelijk. Je geeft het anaal, en binnen een kwartier moet de hond poepen. Tube openen, een héél klein beetje eruit knijpen, als glijmiddel rond de canule verspreiden, en de rest van de tube anaal inbrengen. Houdt de tube ingeknepen (heel belangrijk!) en haal hem weer terug.
Ga meteen met de hond lopen. Die moet poepen binnen het kwartier.

Ik ken het van Cayuga, die is echt erg gevoelig voor wat hij krijgt en is regelmatig verstopt.
Dit werkt altijd.
Op dag drie, als niks werkt (de pens niet en de microlax niet) MOET je naar de DA.
Er komt wel ontlasting maar het is echter minimaal. Ik hou het zeker goed in de gaten, haar buik is iets gespannen maar zeker niet gezwollen. Heb haar gisteren smuldier pens gegeven en heb werkelijk waar geen idee om eerlijk te zijn hoe ik snel aan vuile pens kan komen. Ik zal morgen snel even kijken voor die microlax, zal het niet meteen geven maar indien ze morgenmiddag nog niet haar darmen geleegd heeft zullen we het gebruiken. Met anaal inbrengen ben ik gelukkig bekend (heb hiervoor een border collie gehad met hevige epileptische aanvallen)

Hartstikke bedankt! :E:
Flin is niet alleen mijn hond, ze is ook mijn maatje en we zijn samen een team \\
Anoukk
Vaste gebruiker

Even contact gehad met een medebarfer hier in het dorp die net zo'n nachtbraker is als ik. Die haalt nu de vriezer open opzoek naar vuile pens :mrgreen:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik geef regelmatig Smuldier pens enkelvoudig. Een keer of drie per week.
Ik kan me voorstellen dat het ook even aan het andere eten wennen is.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Anoukk
Vaste gebruiker

[Sandra] schreef:Ik geef regelmatig Smuldier pens enkelvoudig. Een keer of drie per week.
Ik kan me voorstellen dat het ook even aan het andere eten wennen is.
Die heeft ze gisteren ook nog gehad, toen had ze nog wel ontlasting en vanmiddag om 12 uur verraste ze ons met een hele kleine hoeveelheid achter de stoel in de woonkamer die zag er zo bijzonder uit (geen normale kleur, heel erg vast meerdere delen en zo'n geringe hoeveelheid dat dat niet alles kan zijn) dat ik hem gefotografeerd heb :kotz: . Deze zag er wel beter uit dan die van vanochtend (2 hagelsteentjes) Ik ben met kvv gewend dat ze alleen in de middag haar ontlasting doet en een grotere hoeveelheid.
[Sandra]
Zeer actief

Dat klinkt als een onderwerp voor een fotowedstrijd: Wie legt de opmerkelijkste hondendrol :engel:

Als ik iets met bot geef, dan poepen ze ook steentjes, heel licht van kleur ook. Omdat het (vooral bij Otto) het er wel met smaak in gaat, geef ik dat af en toe als een tussendoortje of even iets anders. Binnenkort proberen we runderkraakbeen, eens kijken hoe dat gaat. Maar van kip hebben ze ook veel hardere ontlasting. Ik kreeg eens het advies om bij diarree Smuldier kip te geven. Nou, dat werkte ;)
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Anoukk
Vaste gebruiker

Omdat Flin niet helemaal lekker was had ik haar bij me in bed gelegd zodat ik haar in het oog kon houden. Na net wat ingedummelt te zijn begon ze rare geluiden te maken. Snel van het bed getild want dit kan maar een ding betekenen: braken. Na 10 minuten niks heb ik haar maar in haar bench gelegd en ben in bed gaan liggen omdat de bench toch bij de slaapkamer deur staat. Mevrouw heeft net overgegeven. Aan het braaksel te zien is haar gewone eten wel verteerd maar de lamshart die ze later kreeg die laxerend zou moeten werken is er weer onverteerd uit gekomen. Net de bench schoongemaakt en haar een flinke bak water gegeven. Volgens mij ben ik nog wel even wakker want mevrouw kan de slaap niet vatten en maakt een gigantische herrie in de bench met al haar heen en weer gewandel. Morgenvroeg word de pens hier gebracht. Ik hoop echt dat het effect heeft. Ik zal haar morgen nog een kleine portie kvv geven voor de pens voor DDR3 nodige voedingstoffen maar gevoelsmatig weet ik een ding. Ik geef haar geen smuldier meer. Het zal best een prima kvv zijn maar zij doet het er niet goed op. Sorry voor de spellingsfouten overigens. Dat is het resultaat van alles op een mobiele telefoon doen.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik zou denk ik toch even langs de dierenarts gaan.
Groetjes, Marjan
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heb je toevallig voornamelijk smuldier kip gegeven? Die werkt bij veel honden nl stoppend
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wij hebben ook geen goede ervaringen met smuldier maar dit is wel extreem.
Hopelijk is het snel weer over :ugh:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nawosh schreef:Ik zou denk ik toch even langs de dierenarts gaan.
Ik ook. Zeker bij een pup zou ik niet te veel en lang experimenteren, er kan ook wat ernstigers aan de hand zijn, een darmafsluiting of invaginatie bijvoorbeeld. Dat zou ik persoonlijk eerst uitgesloten willen hebben.
[Sandra]
Zeer actief

Als de DA niks vindt, zou ik het voorlopig houden op smuldier vlees compleet en pens/vlees compleet en als je hond daaraan in gewend, langzaam wat andere dingen erbij geven, zoals eens wat bot of wat orgaan ipv een maaltijd.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

[Sandra] schreef:Als de DA niks vindt, zou ik het voorlopig houden op smuldier vlees compleet en pens/vlees compleet en als je hond daaraan in gewend, langzaam wat andere dingen erbij geven, zoals eens wat bot of wat orgaan ipv een maaltijd.
Zou ik ook doen. Ik zou geen vuile pens gaan geven en dingen waaraan ze niet gewend is, juist niet.
Vlees op pens/vlees compleet, kleine hoeveelheden over de dag en inderdaad even langs de dierenarts als ze vanmorgen nog niet
opgeknapt is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Anoukk
Vaste gebruiker

crutz schreef:Heb je toevallig voornamelijk smuldier kip gegeven? Die werkt bij veel honden nl stoppend
Begin van het weekend nog, ook lamshart gegeven erbij dag erop heb ik een pens variant gedaan om het weer enigsinds tegen te gaan.

Even een update:

Nadat ze vannacht gebraakt heeft heb ik vannochtend meteen contact opgenomen met de dierenarts. Er gaan foto's mee van de ontlasting van gisteren. over een half uur moeten we aanwezig zijn. Ik hou jullie op de hoogte!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou eerder denken dat die kippennek toch iets teveel van het goede is geweest voor jong hondje.
Hopen dat het niks ernstigs is! Succes straks
Anoukk
Vaste gebruiker

Apple schreef:Ik zou eerder denken dat die kippennek toch iets teveel van het goede is geweest voor jong hondje.
Hopen dat het niks ernstigs is! Succes straks
Het was niet de kippennek!

Flin reageert sinds wij haar hebben al erg vervelend op brokken met graan, deze werden dus ook al vrij snel niet meer gegeven. We hadden een lijstje gemaakt met alle kvv varianten die ze altijd kreeg. Hier zaten geen rund kip en lam tussen. Nu heeft ze het weekend dus door omstandigheden op smuldier gezeten en heeft 2 varianten gehad: Kip en de standaard soorten. De standaardsoorten bevatten rund. Onze dierenarts is er dus vrijwel zeker van dat het hier gaat om een voedselallergie, ze heeft ook enkele huidreacties (obsessief rondom haar anus likken en nu inmiddels ook op haar poten kauwen) En ze heeft recent een oorontsteking gehad (Nu ik erover nadenk trad die op nadat we ook enkele dagen kvv gaven een mix van rund en kip) . We hebben dus meteen weer haar oude kvv opgehaald, we mochten 3 smaken geven: geit, paard en konijn.

Het is voor ons dus puur toeval dat dit nu ontdekt is omdat ik normaal geen smuldier voer. Iemand had echter de stekker uit mijn vriezer getrokken en ik kwam hier achter toen ik volledig over zou gaan naar kvv en de dierenwinkel al gesloten was. Maar juist omdat dit nu gebeurde weten wij nu dat zij erg hevig reageert op in ieder geval rund en kip. De lamshart die ze gisteren uitbraakte durven ze geen uitspraak over te doen, dit kon ook een effect zijn van de rund of kip in haar darmen.

Even terug naar de verstopping:

Nadat we opgehaald werden door de dierenarts liet flin alle ontlasting lopen. De kleur en de stevigheid was niet goed. Haar darmen zijn echter weer helemaal leeg. Het obsessieve likken aan de anus kwam voort uit geïrriteerde anaalklieren . Deze zijn leeggeknepen door de dierenarts en en zaten goed vol. In de Onlasting troffen ze ook veel haar aan, iets wat ook wees op huidirritatie.

Wij (en de dierenarts) zijn er dus vrijwel zeker van dat het hier gaat om een voedselallergie. Alle snoepjes en dergelijke worden cadeau gedaan aan de honden van mijn ouders. En flin gaat een sober leven tegemoet. Ik hoop in de toekomst natuurlijk haar wel zo nu en dan wat lekkers te geven. Als dit betekent dat ik een voedseldroger moet aanschaffen dan moet dat maar. Ik vind het momenteel vrij lastig. Flin is gek op varkensoren en dergelijke maar op dit moment durven we het niet aan.

Indien het kauwen en likken op de poten en de anus doorgaat zullen we langzamerhand toch ook andere diersoorten mogen verwijderen uit het menu. Ik hoop echter dat het niet zo ver komt.

Zo nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte, excuses voor het lange verhaal maar ik vond het wel belangrijk dat alles volledig was.

Flin maakt het momenteel erg goed, ze is erg vermoeid maar dat kan ook komen door de ontstekingsremmer.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het zou toch ook gewoon een opstapeling van dingen kunnen zijn?
Dat likken is niet gek met verstopte klieren, en poten likken en daardoor haren in de ontlasting kan net zo goed stress zijn..
Anoukk
Vaste gebruiker

Apple schreef:Het zou toch ook gewoon een opstapeling van dingen kunnen zijn?
Dat likken is niet gek met verstopte klieren, en poten likken en daardoor haren in de ontlasting kan net zo goed stress zijn..
Dat likken is inderdaad niet gek met verstopte klieren, maar de rest wees er wel op (schilfertjes in de vacht) Qua stress weet ik hoe border collie's kunnen zijn bij Flin merk ik hier niks van (op kauwen en likken van de poten na).

We zullen het in ieder geval zien, de dierenarts gaf aan dat er al wat verbetering moest optreden na 5 dagen. Ik hoop het voor haar. Haar gezondheid is voor mij toch het belangrijkst.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik hoop dat ze nu snel weer opknapt :ok: zo zielig en zeker zo'n kleintje nog.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”