Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Volgen, hoe pakken jullie het aan?
Moderator: moderatorteam
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Volgen, hoe pakken jullie het aan?
We hebben Tay op de obedience manier leren volgen. Hij was altijd kaarsrecht en keurig aan het volgen. Jammer genoeg kwamen weer ook achter dat hij net iets te ver naar voren liep en dat we wat kleine dingen fout hebben gedaan zonder het te weten. Uiteindelijk wil je dan de hand afbouwen, maar dat is meteen erg lastig hier. Hij gaat meteen vreselijk scheef, omdat hij overgaat naar oogcontact, te grote stap en te snel dus. We zijn dus weer 100 stappen terug gegaan en doen mini stapjes vooruit. Hij doet het keurig nu, razend snel, maar we nemen even flink wat extra tijd.
Nu ben ik benieuwd hoe jullie zijn begonnen? En waarom zo? En hoe hebben jullie alles afgebouwd?
Nu ben ik benieuwd hoe jullie zijn begonnen? En waarom zo? En hoe hebben jullie alles afgebouwd?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: Volgen, hoe pakken jullie het aan?
pas aan een maand of 7-8, afhankelijk van hond tot hond. Jongste van mijn trainer vb pas aan een jaar begonnen.
Tegen dan is de focus zo op baas gericht, dat het eigenlijk vanzelf gaat, enige wat je moet doen, is sturen in de juiste positie.
Geen gedoe met voertjes, balletjes onder arm, hand op heuphoogte etc... er hoeft dus ook niets afgebouwd worden.
Gaat helemaal prima en vanzelf feitelijk.
Tegen dan is de focus zo op baas gericht, dat het eigenlijk vanzelf gaat, enige wat je moet doen, is sturen in de juiste positie.
Geen gedoe met voertjes, balletjes onder arm, hand op heuphoogte etc... er hoeft dus ook niets afgebouwd worden.
Gaat helemaal prima en vanzelf feitelijk.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ziva is ook op die manier opgezet
Afbouwen heb ik gedaan door eerst de hand van voor de neus stapje voor stapje naar mijn zij ( hand op de zak wat je ook op de obedience ziet ) te doen
Gaat dat goed die hand verder naar achter tot hij op je rug zit en dan langzaam naar opzij doen zodat je normaal loopt
Niet gelijk hele stukken gaan lopen, maar weer paar stapjes en belonen en dat uitbreiden , gaat dat goed dan pas naar de volgende stap
Maar naar wat jij beschrijft kent hij z'n positie nog niet goed genoeg en zolang hij die niet kent kan je ook niet gaan afbouwen
Afbouwen heb ik gedaan door eerst de hand van voor de neus stapje voor stapje naar mijn zij ( hand op de zak wat je ook op de obedience ziet ) te doen
Gaat dat goed die hand verder naar achter tot hij op je rug zit en dan langzaam naar opzij doen zodat je normaal loopt
Niet gelijk hele stukken gaan lopen, maar weer paar stapjes en belonen en dat uitbreiden , gaat dat goed dan pas naar de volgende stap
Maar naar wat jij beschrijft kent hij z'n positie nog niet goed genoeg en zolang hij die niet kent kan je ook niet gaan afbouwen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dit dus, heb ten tijde van IPO trainen nooit al te veel druk gelegd op het volgenMizzsylver schreef:ik vind naast me lopen al goed genoegHeb geen wedstrijd ambities en zolang ik slaag voor een examen vind ik het wel prima. Ik vind het wel leuk hoor om met ze bezig te zijn maar ik ben te lui om het perfect te trainen.

- ** Angela **
- Zeer actief
Dat achterlijke met die kop in de nek willen ze niet meer zien en ook op de hand kan je ze normaal laten kijken hoor
Ik hoef ook geen hond die met de kop recht omhoog kijkt , dan zietie niet eens waar hij loopt
En zoals ik eerder zei , dat willen de keurmeesters ook steeds minder
Heb al meerdere wedstrijden / examens gezien waarbij ze erop af werden gerekend
Ik hoef ook geen hond die met de kop recht omhoog kijkt , dan zietie niet eens waar hij loopt
En zoals ik eerder zei , dat willen de keurmeesters ook steeds minder
Heb al meerdere wedstrijden / examens gezien waarbij ze erop af werden gerekend
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dat is goede vooruitgang! Het lijkt mij voor de honden zelf nogal een vervelende houding namelijk, wat je al zegt, ze kijken niet meer waar ze lopen.
-
- Zeer actief
Ze moeten ook niet weten waar ze lopen, komen geen obstakels voor.
Ik vind het prachtig trouwens, zal er altijd naar streven ook.
Maar van dat handje krijg ik de kriebels, dat komt er nooit in bij me.
Ik vind het prachtig trouwens, zal er altijd naar streven ook.
Maar van dat handje krijg ik de kriebels, dat komt er nooit in bij me.
- ** Angela **
- Zeer actief
Kijk , valt best mee toch ?

Nadeel is wel dat ze nu meer geneigd zijn wat meer naar voor te schuiven en daardoor scheef te lopen

Nadeel is wel dat ze nu meer geneigd zijn wat meer naar voor te schuiven en daardoor scheef te lopen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
tja ik vind dat wel mooi en heb er ook geen wk gangers op zien afgerekend worden internationaal... dus dat zal nog wel meevallen in ieder geval bij de FCI.
Ik heb het met een balletje aangeleerd onder mijn oksel en die zit er nog steeds...(heb geen rechtop kijkende hond overigens, gewoon 'natuurlijk' schuin) alhoewel het inmiddels een flosvodje is geworden omdat ik een balletje daar niet goed kan houden en dan mijn arm ook nog normaal kan gebruiken.
Volgende pup zal waarschijnlijk aangeleerd worden op de manier hoe Knut het zijn honden ook aanleert... en dan kun je ook schuin leren kijken ipv recht omhoog als je dat wil...
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het met een balletje aangeleerd onder mijn oksel en die zit er nog steeds...(heb geen rechtop kijkende hond overigens, gewoon 'natuurlijk' schuin) alhoewel het inmiddels een flosvodje is geworden omdat ik een balletje daar niet goed kan houden en dan mijn arm ook nog normaal kan gebruiken.
Volgende pup zal waarschijnlijk aangeleerd worden op de manier hoe Knut het zijn honden ook aanleert... en dan kun je ook schuin leren kijken ipv recht omhoog als je dat wil...
" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door malinois op 26 nov 2014 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
dat hoeft ook niet, ze komen niks tegen want daar hoor ik voor te zorgen... ze moeten blind vertrouwen in mij hebben wat dat betreftduitse herder schreef:Dat is goede vooruitgang! Het lijkt mij voor de honden zelf nogal een vervelende houding namelijk, wat je al zegt, ze kijken niet meer waar ze lopen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik vind zo'n 40 kilo half om mijn been gevouwen, hoogst irritant.
Ben ook zelf al niet zo handig, want ik was tijdens de cursus altijd diegene die de oefening verpestte, omdat ik blijkbaar niet in een rechte lijn kan lopen als ik me op mijn hond focus. Kreeg ik op m'n 'flikker'. Nou jammer dan. Dan lopen we niet in een rechte lijn, ik oefen toch dat m'n hond mij volgt? Wat maakt het dan uit waar ik heen ga? Als hij mij maar volgt, toch?
Nou ja, ik ben dus niet zo van de cursussen. Om o.a. zulke redenen, dus aan mij heb je niet zoveel. Vond het gewoon grappig om te delen.

Ben ook zelf al niet zo handig, want ik was tijdens de cursus altijd diegene die de oefening verpestte, omdat ik blijkbaar niet in een rechte lijn kan lopen als ik me op mijn hond focus. Kreeg ik op m'n 'flikker'. Nou jammer dan. Dan lopen we niet in een rechte lijn, ik oefen toch dat m'n hond mij volgt? Wat maakt het dan uit waar ik heen ga? Als hij mij maar volgt, toch?

Nou ja, ik ben dus niet zo van de cursussen. Om o.a. zulke redenen, dus aan mij heb je niet zoveel. Vond het gewoon grappig om te delen.
- TessaThomas
- Zeer actief
Hij blijft op precies dezelfde positie qua hoogte, maar draait scheef. Daar zijn we rustig mee bezig en zolang die hand in zij zit gaat het goed. Gaat die naar achteren, draait hij scheef naar oogcontact. Net zoals jij zegt bij jouw foto's, alleen komt hij niet verder naar voren en houdt zijn kop lager** Angela ** schreef:Ziva is ook op die manier opgezet

Maar het topic was meer omdat ik benieuwd was hoe iedereen het opbouwde.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Nooit hele alerte (omhoog kijkende) volgers gehad, al lijkt het op foto's mee te vallen

Wel een hekel aan voor m'n been/voeten lopen.
Altijd aangeleerd icm correctie en bal en in de beginfase voer. Nu met Ace met voer uitgebouwd naar Clicker icm voer en die loopt nu attent, naast me ipv dringend omhoog kijkend. Voer zit in m'n zak ipv hand en is dus niet (meer) wat hij volgt.

Wel een hekel aan voor m'n been/voeten lopen.
Altijd aangeleerd icm correctie en bal en in de beginfase voer. Nu met Ace met voer uitgebouwd naar Clicker icm voer en die loopt nu attent, naast me ipv dringend omhoog kijkend. Voer zit in m'n zak ipv hand en is dus niet (meer) wat hij volgt.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
Zij-aanzicht

Vooraanzicht

Al vrij snel voertje in de hand afgebouwd en daarvoor in de plaats een bal
bal na een paar keer verplaatsen op jas uiteindelijk een beetje op de rug.
Vooraanzicht
Al vrij snel voertje in de hand afgebouwd en daarvoor in de plaats een bal
bal na een paar keer verplaatsen op jas uiteindelijk een beetje op de rug.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Zo volgde mijn vorige mechel

En mijn huidige hond loopt ook zo(geen foto van). Nu zijn de richtlijnen voor KNPV niet te vergelijken met IPO, maar ik heb ook VZH en IPO gedaan en volgens de keurmeester liepen ze zo goed.
Ik leer het volgen aan met de clicker. Ik ga naast mijn hond staan, zodra ze kijken, klik -> beloning. Dat bouw ik uit met enkele stapjes tot ze steeds langere stukken kunnen volgen. In het begin beloon ik alleen met een speeltje(bal) en erna afwisselend met voer en bal. Uiteraard als ze wat te ver naar voren willen krijgen ze een kleine correctie.
Dat zo met de kop in de nek naast je paraderen vind ik heel onnatuurlijk, ik heb ze liever met de kop schuin omhoog. En omdat ik beloon met de clicker maakt het niks uit wat ik met mijn armen doe, daar kijken ze helemaal niet naar.

En mijn huidige hond loopt ook zo(geen foto van). Nu zijn de richtlijnen voor KNPV niet te vergelijken met IPO, maar ik heb ook VZH en IPO gedaan en volgens de keurmeester liepen ze zo goed.
Ik leer het volgen aan met de clicker. Ik ga naast mijn hond staan, zodra ze kijken, klik -> beloning. Dat bouw ik uit met enkele stapjes tot ze steeds langere stukken kunnen volgen. In het begin beloon ik alleen met een speeltje(bal) en erna afwisselend met voer en bal. Uiteraard als ze wat te ver naar voren willen krijgen ze een kleine correctie.
Dat zo met de kop in de nek naast je paraderen vind ik heel onnatuurlijk, ik heb ze liever met de kop schuin omhoog. En omdat ik beloon met de clicker maakt het niks uit wat ik met mijn armen doe, daar kijken ze helemaal niet naar.
-
- Zeer actief
Hippo schreef: Dat zo met de kop in de nek naast je paraderen vind ik heel onnatuurlijk.
ach, alles in gelijk welke sport is onnatuurlijke, want elke situatie is gecreëerd door de mens.
- TessaThomas
- Zeer actief
Oude foto's, lijkt me, Charles?
En ja, overstappen op de bal heb ik idd ook gedaan door jullie.
We zijn alleen nog hard op zoek voor de juiste plek van de bal.
Op dit moment hindert hij in de wendingen.
Hij gaat zo snel de hoek om, dat zijn achterpoten tegen mijn benen aankomen en dat zorgt soms voor hele hilarische beelden... 

Op dit moment hindert hij in de wendingen.

-
- Zeer actief
dat is diep met hun neus in de grond zoeken ook nietInge O schreef:het is te simpel om alles zo te relativeren, er zijn wel degelijk verschillen. met de kop in de nek lopen is nu eenmaal geen natuurlijke houding voor een hond, wat er verder ook van hem gevraagd wordt qua programma maakt daarbij niet uit.maart schreef:Hippo schreef: Dat zo met de kop in de nek naast je paraderen vind ik heel onnatuurlijk.
ach, alles in gelijk welke sport is onnatuurlijke, want elke situatie is gecreëerd door de mens.

en perfect netjes voor zitten met gat op de grond en geen mm ertussen zonder een knabbel op een stukje hout, ook niet

IPO moet je niet doen als je een natuurlijke gang van zaken wil gaan doen.

-
- Zeer actief
ik ben daar nog niet zo zeker van.Inge O schreef:
ik heb het niet over gedrag maar puur over de houding. elke hond snuffelt regelmatig met zijn neus op de grond en elke hond gaat af en toe zitten maar geen enkele hond loopt vrijwillig met zijn kop in de nek.
Als ik zie hoe Ds soms met haar kop in 90° ligt te slapen, lijkt me dat ook alles behalve comfortabel, maar toch doet ze het. (en vaak

Ze loopt overigens puur vrijwillig zo aan de voet, ik heb haar daar enkel op beloond en ze blijkt dat fantastisch te vinden

Ruun loopt iets meer met zijn kop naar mij gericht (maar bij hem hou ik er dat dan weer bewust in

Toen ik met Ds startte, startte er ook net iemand met een andere pup, zelfde leeftijd. Zij heeft nooit zo gelopen gelijk Ds, omdat ze het puur niet kon.
Ik denk echt niet dat je een hond zo puur met een kaarsrechte lijn kunt laten lopen als ze het zelf niet kunnen.
-
- Zeer actief
Vind het helemaal onnatuurlijk dat gemaakte dressuur appél lopen ook in de kNPV wat heb je eraan in de praktijk
zie je het al voor je,...... de hond moet OPLETTEN wat er om zich heen gebeurt dan maar punten aftrek.
ik laat de hond gewoon naast me lopen niet te ver voorlopen als hij maar attent is en oplet in zijn omgeving.
en niet dat zgn attent naar de geleider ............
zie je het al voor je,...... de hond moet OPLETTEN wat er om zich heen gebeurt dan maar punten aftrek.
ik laat de hond gewoon naast me lopen niet te ver voorlopen als hij maar attent is en oplet in zijn omgeving.
-
- Zeer actief
Als je de dingen nu echt gaat afmeten aan wat er in de praktijk moet gebeuren, kan bijna het hele KNPV programma wel herschreven wordenRocco schreef:Vind het helemaal onnatuurlijk dat gemaakte dressuur appél lopen ook in de kNPV wat heb je eraan in de praktijk

Het reglement van de KNPV schrijft ook niet voor dat de hond attent moet zijn op de geleider maar op de geleider en/of omgeving. Het lijkt me dus een persoonlijke keuze die ongetwijfeld verschillende redenen kan hebben: in hoeverre wil je het afdwingen, in hoeverre is de hond ervoor te porren met beloning, wat is de "spontane" stijl van de hond zelf, wat vind je zelf mooi/haalbaar, hoe gevoelig ben je voor commentaar van bijvoorbeeld clubgenoten over wat "goed" is, hoe sterk is het appel als de hond niet naar je loopt te kijken en er gebeurt iets wat hij interessanter vindt dan netjes naast je blijven lopen?
-
- Zeer actief
Er is geen 1 hond die dat onnatuurlijke appél lopen van zichzelf heeft dit is aangeleerd, wat je voor 90 procentGos schreef:Als je de dingen nu echt gaat afmeten aan wat er in de praktijk moet gebeuren, kan bijna het hele KNPV programma wel herschreven wordenRocco schreef:Vind het helemaal onnatuurlijk dat gemaakte dressuur appél lopen ook in de kNPV wat heb je eraan in de praktijk
en niet dat zgn attent naar de geleider ............![]()
Het reglement van de KNPV schrijft ook niet voor dat de hond attent moet zijn op de geleider maar op de geleider en/of omgeving. Het lijkt me dus een persoonlijke keuze die ongetwijfeld verschillende redenen kan hebben: in hoeverre wil je het afdwingen, in hoeverre is de hond ervoor te porren met beloning, wat is de "spontane" stijl van de hond zelf, wat vind je zelf mooi/haalbaar, hoe gevoelig ben je voor commentaar van bijvoorbeeld clubgenoten over wat "goed" is, hoe sterk is het appel als de hond niet naar je loopt te kijken en er gebeurt iets wat hij interessanter vindt dan netjes naast je blijven lopen?
terug ziet momenteel enkele honden zie je nog enigzins natuurlijk naast de geleider lopen verder wordt dit idd door
veel geleiders aangepraat/ overgenomen want het lijkt zo netjes en ..als ze er niet mee eens zijn op de club jammer dan.
Maar iedereen moet het voor zichzelf weten

-
- Zeer actief
En dat heeft Ds dus wel gedaan.Rocco schreef: Er is geen 1 hond die dat onnatuurlijke appél lopen van zichzelf heeft dit is aangeleerd,
Ik wist nougabollen van africhten, ja, beetje feeling heb ik wel.
Maar nooit heb ik de trucen bovengehaald dat je nu de dag vandaag iedereen ziet doen om aandacht van de hond te krijgen.
En toch loopt ze prachtig én vindt ze het fantastisch ook.
-
- Zeer actief
en zo ligt Ds dus wel regelmatig.(en nee, geen epileptie of hersenvliesontsteking bij haarInge O schreef:sette was ook zo'n natuurlijke naar-me-op-kijker maar haar kop in een opisthotonushouding heb ik gelukkig nooit gezien.maart schreef:En dat heeft Ds dus wel gedaan.Rocco schreef: Er is geen 1 hond die dat onnatuurlijke appél lopen van zichzelf heeft dit is aangeleerd,
Ik wist nougabollen van africhten, ja, beetje feeling heb ik wel.
Maar nooit heb ik de trucen bovengehaald dat je nu de dag vandaag iedereen ziet doen om aandacht van de hond te krijgen.
En toch loopt ze prachtig én vindt ze het fantastisch ook.

zo liep (en loopt) ze erbij:

-
- Zeer actief
Dat klinkt nog veel enger dan krampachtige achteroverstrekking IngeInge O schreef: sette was ook zo'n natuurlijke naar-me-op-kijker maar haar kop in een opisthotonushouding heb ik gelukkig nooit gezien.

-
- Zeer actief
Gos schreef:Dat klinkt nog veel enger dan krampachtige achteroverstrekking IngeInge O schreef: sette was ook zo'n natuurlijke naar-me-op-kijker maar haar kop in een opisthotonushouding heb ik gelukkig nooit gezien.Ik geloof alleen echt niet dat DS er zo bij blijft liggen want dat kost je punten
thuis mag die liggen zoals ze wil hoor, daar staan geen punten op

-
- Zeer actief
Doet ze vast niet krampachtig danmaart schreef:thuis mag die liggen zoals ze wil hoor, daar staan geen punten op

-
- Zeer actief
ze duwt haar achterhand inderdaad niet naar beneden. Dat is nu de nieuwe trend met al die 'handjes trucen'
(en dat vind ik op niets trekken btw)

-
- Zeer actief
nog eentje van DS (héél lang geleden btw
)

Ze loopt meestal ook wel met verticale hals, maar dat doet ze ook vanzelf.
Runar doet het niet, hij loopt ook eerder met schuine kop.

Ze loopt meestal ook wel met verticale hals, maar dat doet ze ook vanzelf.
Runar doet het niet, hij loopt ook eerder met schuine kop.
-
- Zeer actief
mooi plaatjeInge O schreef:en die hals staat gewoon compleet verticaal, en dat soort houding bedoel ik dus alsmaart schreef:ze duwt haar achterhand inderdaad niet naar beneden. Dat is nu de nieuwe trend met al die 'handjes trucen'(en dat vind ik op niets trekken btw)
.
(hoewel, wat vond ik toen ik zocht naar dit plaatje......ditte, maar dat deed ze echt zelf, heb ik haar niet geleerd en nu doet ze het ook niet meer)

belonen nondedju

Nu, het hoeft voor mij ook niet, ik wil wel een omhooggerichte kop, maar ik zal die niet gaan wringen in een gewenste positie, de hond kiest gewoon hoe hij zijn kop het makkelijkste omhoog houdt en hoe hij dit ook het langste volhoudt.