Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en haar gedrag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Balou14

Pup en haar gedrag

Ongelezen bericht door Balou14 »

Hallo

Ik heb een pup van 8 weken nou weet ik dat je niet al te veel kunt verwachten qua gedrag maar ik loop tegen een aantal dingen aan :help:

Ze eet haar eigen poep op in huis. Buiten niet. Ik heb haar nooit gestraft voor het binnenroepen waarom doet ze dit steeds.

Ze vreet de krant helemaal op. Deze gebruik ik voor de zindelijkheid

Nee begrijpt ze nog helemaal niet.

Hoe straffen jullie je pup?

Naar me vriend luistert ze beter terwijl we dezelfde aanpak hebben

Ze heeft witte huidschilvers als ze zichzelf krabt? Niks erg toch?

Dit zijn ongeveer de vragen waar ik niet helemaal uitkom

Alvast bedankt
63673J

Re: Pup en haar gedrag

Ongelezen bericht door 63673J »

Balou14 schreef:Hallo

Ik heb een pup van 8 weken nou weet ik dat je niet al te veel kunt verwachten qua gedrag maar ik loop tegen een aantal dingen aan :help:

Ze eet haar eigen poep op in huis. Buiten niet. Ik heb haar nooit gestraft voor het binnenroepen waarom doet ze dit steeds.
Zoveel mogelijk met haar naar buiten gaan en als ze binnen een ongelukje heeft meteen zonder mopperen en zonder iets te zeggen de poep opruimen.
Ze vreet de krant helemaal op. Deze gebruik ik voor de zindelijkheid
Tja, kranten zijn leuk om aan trekken en te doen, het fladdert en ritselt zo leuk, fijn speelgoed. Ik zou helemaal geen krant neerleggen maar zoveel mogelijk met de pup naar buiten gaan voor plasje en poepje en dan uitbundig prijzen en belonen.
Nee begrijpt ze nog helemaal niet.
Daar zijn oefeningetjes voor, kun je vinden op het internet en ook op de puppycursus kunnen ze je daarbij helpen.
Hoe straffen jullie je pup?
Wij straffen geen pups; pups zijn baby's die nog niks weten en alles nog moeten leren, dus straffen slaat nergens op. We leiden af en belonen het gewenste gedrag met gejuich en koekjes.
Naar me vriend luistert ze beter terwijl we dezelfde aanpak hebben
Tja, je schrijft niks over jullie aanpak, dus ik weet niet wat ik hiervan zeggen moet.
Ze heeft witte huidschilvers als ze zichzelf krabt? Niks erg toch?
Het kan duiden op een parasiet, vachtmijt bijvoorbeeld. Ik zou er even mee naar de dierenarts gaan.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

De pup is er een paar dagen en is een baby, daar kun je nog helemaal niks van verwachten.

NB, lees net dat de pup er al 2 weken is en niet een paar dagen. Maar van zo'n jonge pup kan en mag je nog niks verwachten. Het is juist jullie taak de kleine dingen te leren en op te voeden. Succes. :ok:
Laatst gewijzigd door thom op 21 nov 2014 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Met deze kruising zou ik me al helemaal lekker aanmelden voor een puppycursus, liefst bij een hondenschool die niet alleen maar Labjes en Goldens aanneemt. Dit helpt om elkaar te leren begrijpen. Jullie hebben best wel een serieuze hond aangeschaft, hoop dat je daarvan op de hoogte bent :)

Verder, straffen...Ze luistert niet? Op 8 weken...? Hebben jullie al eens eerder een hond gehad? :)
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Zindelijk maken door buiten te belonen voor poepen/plassen. Binnen negeren en op ruimen. Als je ze heel fanatiek buiten beloont leren ze heel snel ;) Zindelijk maken op kranten is zonde van je tijd, dan moet je daarna weer verder met het buiten aan leren. Als je dat in 1 keer doet is het wel zo makkelijk. Gewoon regelmatig naar buiten gaan.

"Nee" kun je aan leren, daar zijn genoeg oefeningen voor, maar je kunt ook proberen de situaties zo veel mogelijk aan te passen zodat je hond geen fouten maakt. Als jij niet wilt dat hij aan een stuk speelgoed of krant zit, leg dat dan weg waar de hond er niet bij kan, etcetera. Een pup straf ik niet. In elk geval niet lichamelijk of via mijn stem. "Straffen" door speeltjes weg te pakken of op houden te spelen als de pup in mijn hand bijt doe ik wel.

Mijn hond luistert ook veel beter naar mij dan naar mijn man. Ik heb er meer energie in gestoken en ben duidelijker richting de hond. Daarnaast hebben Flynn en ik gewoon een hele andere band met elkaar, die er altijd al is geweest. Wat ik je aan zou raden is om gewoon veel tijd door te brengen met de pup, veel samen te doen, en proberen een goede band op te bouwen. De pup is nog zo jong dat je daar nog wel tijd voor hebt.

Witte huidschilfers kan ik me zo niks bij voor stellen, maar ik zou wel even bij de dierenarts er naar laten kijken :)
Balou14

Ongelezen bericht door Balou14 »

Dus jullie zeggen helemaal niets en zetten haar niet op haar plek terug als ze bijvoorbeeld aan de planten eet, bank eet enz. Speelgoed genoeg in huis maar het lijkt als ik nee zeg of naar haar toe loopt dat ze dat leuk vind en dan nog verder door gaat

Tuurlijk ben ik op de hoogte van mijn ras maar met 8 weken ga ik nog niet op puppy cursus na 12 weken gaan we. Sta al in geschreven.

Vroeg me alleen af hoe je je pup kan laten merken dat wij de baas zijn. Ze daagt ons echt uit. Wel leuk natuurlijk maar ze heeft de planten al uit de pot gevreten en nee ga niet de planten wegzetten omdat ze dat ook moet leren.

Ze heeft vrij veel energie ook al voor de pup dus we spelen vaak in de tuin

Ben benieuwd hoe jullie dat deden met de pup.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Oeh, ik hoop dat je veel geduld hebt :mrgreen:

Als ze aan de planten wil eten, zeg duidelijk "nee", en geef haar een botje of een speeltje waar ze wel wat mee mag. Dat moet natuurlijk wel een heel leuk speeltje zijn :cheer: En ga even met haar spelen. Dit blijven herhalen.
De baas zijn over een pup werkt niet echt, dat ga je nog wel ontdekken. Probeer te ontdekken waar je haar aandacht mee kan trekken, een snackje, een speeltje of een heel vrolijke baas zijn. Zo bereik je veel meer dan frustraties ophopen omdat ze niet luistert naar "nee" roepen. Heel veel afleiden en herhalen.
Lemuria

Als een baby met haar handje in d'r bord eten mept, ga je dan ook straffen? Nee, je maakt het handje schoon en gaat door met voeren. Een pup net zo, maak er niet zo'n halszaak van. Tuurlijk moet ze leren dat het niet mag, maar niet door middel van straf.
Ik ga met Manu mee. Nee + afleiden. Voor die pup is een huis 1 grote vreemde, exotische plek met heel veel spullen. Ze moet nog leren waar ze wel en niet aan mag komen en zal niet direct snappen waarom het wel goed is dat ze aan het ene knaagt, maar waarom ze niet aan het andere mag knagen.

Geduld is een schone zaak.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Je hond is "blanco" hoe kan die nu snappen wat jij met een woord als "nee" bedoelt? Misschien wil je voor straffen wel het woord "theepot" gebruiken en snap je niet dat je hond niet begrijpt dat hij dan iets niet mag doen.
Kortom, je hondje moet alles nog leren en is daar druk mee bezig.. je leert je hond niet de wereld verkennen met straffen. Ga lekker samen bezig en laat zien wat jij wél wilt dat je hondje doet.
Dingen als dominatie, de baas zijn, afdwingen en blabla :blah: schiet je niks mee op en maak je soms alleen maar dingen (vertrouwen bijvoorbeeld) mee kapot.

Slaapt de pup wel genoeg?
Afbeelding
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Vroeg me alleen af hoe je je pup kan laten merken dat wij de baas zijn.
Ik wil niet lullig doen maar misschien moet je de gedachte aan "de baas" worden even laten varen. Probeer te denken aan; "hoe kan ik bevriend raken met mijn puppy"

Wil niet zeggen dat je alles moet laten gebeuren maar als je een mensen-vriend in huis hebt zal je die niet bestraffen en alleen middels "NEE" zeggen duidelijk maken dat hij b.v. niet aan je spullen moet zitten. Je zal hem uitleggen wat je wel en niet wil. Bij je puppy doe je dit door hem b.v als hij aan je planten zit iets anders voor de neus te houden, een leuk speeltje. En als hij daar naar kijkt dan moedig je dit aan: "jee leuk he, gaan we samen lekker spelen". Als hij dan toch weer naar de plant grijpt zeg je; "nee, kom we gaan lekker met dit speeltje spelen, niet met de plant" en zo speel je en babbel je wat met hem. Hij zal snel genoeg door hebben dat de plant lang niet zo veel plezier geeft als spelen met jou.

Hier zal je heel veel tijd en geduld in moeten steken maar je moet inderdaad denken in de trant van dat het een baby is.
Ga nooit denken dat hij "het er om doet" en/of "hij wil de baas zijn". Dat is je reinste flauwekul. Zo denkt een hond niet.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Balou14 schreef:Vroeg me alleen af hoe je je pup kan laten merken dat wij de baas zijn. Ze daagt ons echt uit. Wel leuk natuurlijk maar ze heeft de planten al uit de pot gevreten en nee ga niet de planten wegzetten omdat ze dat ook moet leren.
Ik zou het wel doen. Een pup heeft nog behoefte om vanalles en nog wat van zn plek te trekken en te verkauwen. Als je haar die mogelijkheid geeft met de planten, zou het wel eens een gewoonte kunnen worden. Daarbij geeft het veel stress en ellende en frustratie als je iedere keer je pup moet corrigeren.
Als je de planten weg haalt en weer terugzet als je een paar maanden verder bent, is er waarschijnlijk niets meer aan de hand.

Als je het je pup allemaal wat makkelijker maakt en voorkomt dat ze verkeerde dingen kan doen, kun je veel ontspannender met de opvoeding bezig zijn. Dat is effectiever en leuker.

Je laat een peuter die begint met leren lopen ook niet een tafelkleed van tafel trekken omdat hij het nog moet leren. In die fase voorkom je gewoon dat hij in de problemen kan raken en op een latere leeftijd laten ie het tafelkleed vanzelf liggen ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als die pup nu 8 weken is en je hebt hem al twee weken in huis, is hij veel te vroeg bij de moeder weggehaald, want dan heb je hem meegekregen toen hij 6 weken oud was :ugh:
Degene die hem heeft verkocht had dat ook niet gemogen want meegeven onder de 7 weken is strafbaar.

Dat hij zijn eigen poep eet in huis kan een nabootsing zijn van wat hij van zijn moeder heeft gezien.
KAN, ik zeg niet dat dat zo is.
Er zijn moederhonden die vrij lang doorgaan met opruimen van de keutels van hun puppy's.

Ga met dat hondje op puppycursus alsjeblieft :ok:

En koop in ieder geval het boekje
"Spelenderwijs opvoeden van uw pup" van Peter Beekman
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Balou14 schreef:Dus jullie zeggen helemaal niets en zetten haar niet op haar plek terug als ze bijvoorbeeld aan de planten eet, bank eet enz. Speelgoed genoeg in huis maar het lijkt als ik nee zeg of naar haar toe loopt dat ze dat leuk vind en dan nog verder door gaat

Tuurlijk ben ik op de hoogte van mijn ras maar met 8 weken ga ik nog niet op puppy cursus na 12 weken gaan we. Sta al in geschreven.

Waarom niet? 8 weken is een prima leeftijd voor puppiecursus

Vroeg me alleen af hoe je je pup kan laten merken dat wij de baas zijn. Ze daagt ons echt uit. Wel leuk natuurlijk maar ze heeft de planten al uit de pot gevreten en nee ga niet de planten wegzetten omdat ze dat ook moet leren.

Succes. Pups zijn niet bezig met de baas worden. Misschien toch maar eens wat recentere kennis over hondengedrag opzoeken. En als jij je planten niet weg wil zetten, prima, maar ga er dan maar naast zitten, want vanzelf gaat je pup er niet ablijven.

Ze heeft vrij veel energie ook al voor de pup dus we spelen vaak in de tuin

Ben benieuwd hoe jullie dat deden met de pup.
Lemuria

ranetje schreef:Als die pup nu 8 weken is en je hebt hem al twee weken in huis, is hij veel te vroeg bij de moeder weggehaald, want dan heb je hem meegekregen toen hij 6 weken oud was :ugh:
Degene die hem heeft verkocht had dat ook niet gemogen want meegeven onder de 7 weken is strafbaar.
Vanuit het voorstelbericht:
Balou is te vroeg weg gegaan uit het nest omdat de mensen die de pups verkochten moesten verhuizen. Met veel gedoe,,,, vond het zielig dus hebben we Balou na 6 weken ingeënt me genomen naar huis.
"Met veel gedoe"...tja. Mja. Dan weet ik het wel weer.
ranetje
Zeer actief

Lemuria schreef:
ranetje schreef:Als die pup nu 8 weken is en je hebt hem al twee weken in huis, is hij veel te vroeg bij de moeder weggehaald, want dan heb je hem meegekregen toen hij 6 weken oud was :ugh:
Vanuit het voorstelbericht:
Balou is te vroeg weg gegaan uit het nest omdat de mensen die de pups verkochten moesten verhuizen. Met veel gedoe,,,, vond het zielig dus hebben we Balou na 6 weken ingeënt me genomen naar huis.
"Met veel gedoe"...tja. Mja. Dan weet ik het wel weer.
Owwwwwwww dank je. :ok:

Ik zit hier ook wel een beetje met twijfels.
Het kan hoor, dat er veel gedoe was en het misschien beter voor de pup was om mee te gaan in dit geval ..................

In ieder geval geloof ik dat ik niet heel nadrukkelijk mijn best zou gaan doen om de pup te laten zien dat ik de baas ben.
Al helemaal niet met een 6 weken oude pup.

En ik zou ook niet proberen het hondje krantzindelijk te maken.
En al helemaal niet als hij die kranten opeet :tongue:

Ik zat met bijna al mijn pups meteen met 8 weken op puppycursus :D

TS heb je Balou al opgegeven voor de puppycursus?
Anders zit hij er met 12 weken ook niet, wegens "vol" :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lemuria

Ja het kán. Ik zou persoonlijk geen reden kunnen bedenken dat ik m'n huis uit móest en het is niet makkelijk om iemand z'n huis uit te zetten, maar goed. Het kán. En het is nou eenmaal gebeurd. Dus hop, inlezen over honden/puppygedrag en een goede band met dat beestje opbouwen :)
Paisley
Zeer actief

Een teef kan ook ongewenst drachtig raken terwijl er een verhuizing in de planning staat.
Afbeelding
Lemuria

Paisley schreef:Een teef kan ook ongewenst drachtig raken terwijl er een verhuizing in de planning staat.
Morning-after, abortus ;)? Ik kan me geen scenario bedenken waarop Izzy 'opeens' drachtig blijkt hoor. Als ze wegloopt, zou ik haar erop laten testen.
Paisley
Zeer actief

Lemuria schreef:
Paisley schreef:Een teef kan ook ongewenst drachtig raken terwijl er een verhuizing in de planning staat.
Morning-after, abortus ;)? Ik kan me geen scenario bedenken waarop Izzy 'opeens' drachtig blijkt hoor. Als ze wegloopt, zou ik haar erop laten testen.
Ik kan me ook niet zo goed voorstellen hoe vrouwen ongewenst zwanger raken. Toch gebeurt het iedere dag.
Je kunt er voor kiezen om je teef een zware operatie aan te doen en alle pups eruit te halen, je kunt er ook voor kiezen om de pups een weekje eerder op pad te sturen.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ok, maar dit is niet echt waar TS een topic voor opende en aan haar profiel te lezen heeft ze zelf ook wel in de gaten dat het te vroeg was. Wij kennen de situatie niet.

Hopelijk heb je wat aan de gegeven tips TS :ok:
Even een hoop geduld bewaren, maar geniet er vooral van! Voor je het weet zijn ze groot. En ze leren heel snel, als je zelf maar lekker rustig blijft en vooral een band gaat opbouwen met je hondje. Niet teveel regeltjes lezen, en al helemaal niet over dominantie. Doe waar jij en je pup zich goed bij voelen, als je je blind staart op debiele regeltjes vergeet je nog te genieten ;)
ranetje
Zeer actief

Manu schreef:Ok, maar dit is niet echt waar TS een topic voor opende en aan haar profiel te lezen heeft ze zelf ook wel in de gaten dat het te vroeg was. Wij kennen de situatie niet.

Hopelijk heb je wat aan de gegeven tips TS :ok:
Even een hoop geduld bewaren, maar geniet er vooral van! Voor je het weet zijn ze groot. En ze leren heel snel, als je zelf maar lekker rustig blijft en vooral een band gaat opbouwen met je hondje. Niet teveel regeltjes lezen, en al helemaal niet over dominantie. Doe waar jij en je pup zich goed bij voelen, als je je blind staart op debiele regeltjes vergeet je nog te genieten ;)
Je hebt gelijk :ok:
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Spullen opruimen scheelt echt een hoop gedoe, ook voor jezelf. Maar dat moet je helemaal zelf weten.
Wat betreft de planten, misschien onnodig, maar toch even dit linkje: http://www.huisdieren.nu/katten/gezondh ... uisdieren/
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik zou ook even voor nu alles waar pup niet aan mag komen op een onbereikbare plek zetten, over een paar maanden is de interesse er vanaf en kun je het weer terugzetten, dat scheelt gedoe.
Wat zindelijk maken betreft, gewoon na ieder slaapje, iedere speelbeurt, iedere maaltijd en anders sowieso ieder uur naar buiten. Als je dan ook nog buiten enthousiast beloont dat ze wat doet en binnen gewoon in stilte de ongelukjes opruimt, leert ze het heel snel. Verder gewoon genieten van je pup en niet denken dat je boven de pup moet staan of dat je pup probeert je te domineren, daar zijn pups helemaal niet mee bezig.
Groetjes, Marjan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”