Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twee versus één
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Twee versus één
Stelling: Twee (of meerdere) honden alleen laten is per definitie minder zielig dan een hond helemaal alleen laten. Ongeacht de tijd van het alleen zijn.
Antwoord: Eens/Oneens en waarom!
De stelling is vast en zeker eerder aan bod geweest, maar ben wel even benieuwd hoe iedereen er inmiddels weer over denkt
De stelling is vast en zeker eerder aan bod geweest, maar ben wel even benieuwd hoe iedereen er inmiddels weer over denkt
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Twee versus één
Hier maakt het geen verschil. Nilo boeit het sowieso niets, en Coda vindt het niet leuk, ongeacht of Nilo er bij is of niet 

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ligt er vooral aan of de honden elkaar ook leuk vinden, denk ik. Misschien hebben ze dan meer aan elkaar als ze alleen zijn, bij elkaar liggen of wat dan ook.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ik denk dat het voor veel honde wel verschil maakt.
Ik kan hier Misty alleen thuislaten, de andere 2 niet.
Ik vind het ook wel gezellig voor ze.
Ik ben nooit lang van huis maar zou me zeker minder schuldig voelen als er meerdere honden thuis zijn en ik lang weg zou moeten.
Ik kan hier Misty alleen thuislaten, de andere 2 niet.
Ik vind het ook wel gezellig voor ze.
Ik ben nooit lang van huis maar zou me zeker minder schuldig voelen als er meerdere honden thuis zijn en ik lang weg zou moeten.

Voor Vriend maakt het wel degelijk uit. Hij heeft het nooit fijn gevonden om alleen te zijn, we hebben dat echt heel langzaam op moeten bouwen.
Nu Toby er is, is Vriend rustiger. Ze liggen ieder in hun eigen bench, Vriend kan er niet uit. Toby kan er wel uit, maar die gaat gewoon slapen. Vriend ziet Toby wel.
Lijkt een beetje gedeelde smart is halve smart.
Nu Toby er is, is Vriend rustiger. Ze liggen ieder in hun eigen bench, Vriend kan er niet uit. Toby kan er wel uit, maar die gaat gewoon slapen. Vriend ziet Toby wel.
Lijkt een beetje gedeelde smart is halve smart.
Ik liet in elk geval heel veel makkelijker beide dames samen alleen, dan nu Mieppie. Vorig jaar met de verjaardag van schoonmoeder (ok, dat was ook net 3 weken na de dood van Saar) hebben we haar meegenomen naar Haarlem. Maar we gingen wel uit eten. Duurde maar een paar uurtjes, maar was wel veel en veel te lang. Was ook heel stom van ons. Eerste keer echt helemaal alleen en dan ook nog in een huis waar ze maar een paar keer per jaar kwamen.
Zondag (weer die verjaardag) blijft ze dus lekker thuis. Dat trekt ze prima, want als ze slaapt dan slaapt ze. Maar goed, inmiddels dus ook al 12 plus dan is het ook alweer makkelijker.
Maar voor mijn eigen gemoedsrust.... graag minstens 2.
Zondag (weer die verjaardag) blijft ze dus lekker thuis. Dat trekt ze prima, want als ze slaapt dan slaapt ze. Maar goed, inmiddels dus ook al 12 plus dan is het ook alweer makkelijker.
Maar voor mijn eigen gemoedsrust.... graag minstens 2.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
In ons geval zeker, ze zijn ook los in huis dus kunnen spelen, trekspelletjes end met elkaar doen om de tijd te doden terwijl ik er niet ben.
Maar die van ons zijn ook wel echt heel hecht samen.
Maar die van ons zijn ook wel echt heel hecht samen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
als de honden het goed met elkaar kunnen vinden, dan ben ik het er wel mee eens. Ik denk wel dat ze zich minder alleen voelen als ze een hondenvriend bijhebben. Mits wel gewoon rustig aangeleerd natuurlijk.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Oneens.Apple schreef:Stelling: Twee (of meerdere) honden alleen laten is per definitie minder zielig dan een hond helemaal alleen laten. Ongeacht de tijd van het alleen zijn.
Dat is niet per definitie zo.
Helemaal hondafhankelijk.
Ita blijft net zo gemakkelijk alleen thuis als voorheen samen met Rana.
Ze gaat gewoon slapen en ziet het wel wanneer we terug komen.
En Rana bleef vroeger toen ze een tijd alleen was hier ook zonder problemen alleen thuis.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik heb er drie, maar de jongste kan ineens niet meer alleen zijn, ze sloopt niks, maar gaat blaffen en huilen als ze op de galerij mensen hoort lopen.
Volgens mijn man komt dat omdat hun moeder Bijou is overleden, nou begon het ook vlak daarna maar ik denk dat het komt omdat mijn man ze veel teveel aandacht geeft en ze constant loopt te voeren.
Volgens mijn man komt dat omdat hun moeder Bijou is overleden, nou begon het ook vlak daarna maar ik denk dat het komt omdat mijn man ze veel teveel aandacht geeft en ze constant loopt te voeren.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Hoeft niet. Puck moet niet veel hebben van Caspar en al helemaal niet van Rana, maar als ik ze alleen laat en ze zit in een eigen kamer gaat ze blaffen, laat ik haar in de bench in dezelfde kamer als de andere twee, is er niets aan de hand._Leonie schreef:Ligt er vooral aan of de honden elkaar ook leuk vinden, denk ik. Misschien hebben ze dan meer aan elkaar als ze alleen zijn, bij elkaar liggen of wat dan ook.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Apple schreef:Stelling: Twee (of meerdere) honden alleen laten is per definitie minder zielig dan een hond helemaal alleen laten. Ongeacht de tijd van het alleen zijn.
Nouja, ten eerste vind ik mijn hond niet zielig als ik haar alleen laat. Ze gedraagt zich ook niet zo zielig. Maar ik vind het wel een fijn gevoel als ze gezelschap heeft van bijvoorbeeld de hond van mijn moeder. Ik merk dat ze me dan ook niet komt nastaren vanachter het raam.
Sommige honden hebben wel verlatingsangst als ze alleen zijn en niet als hij samen is, andere honden maakt het niet uit, maar ik ben eigenlijk geen honden tegen gekomen die verlatingsangst hebben als er goed gezelschap is, maar niet als ie alleen is

Maar ik laat mijn hond liever alleen achter, dan samen met een hyperactieve oversekste stinkhond. Bijvoorbeeld.

X 2 is hond afhankelijk en ik zit ook niet graag met iemand in één ruimte die ik niet mag,ben dan liever alleen, niets zieligs aan.ranetje schreef:Oneens.Apple schreef:Stelling: Twee (of meerdere) honden alleen laten is per definitie minder zielig dan een hond helemaal alleen laten. Ongeacht de tijd van het alleen zijn.
Dat is niet per definitie zo.
Helemaal hondafhankelijk.
Ita blijft net zo gemakkelijk alleen thuis als voorheen samen met Rana.
Ze gaat gewoon slapen en ziet het wel wanneer we terug komen.
En Rana bleef vroeger toen ze een tijd alleen was hier ook zonder problemen alleen thuis.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Ik vind van wel. Ik vind het ook echt zielig om Iza alleen te laten. Neem er dus zoveel mogenlijk mee overal naartoe. Alleen in de woonkamer blijven vind ze ook helemaal niet leuk. Dus ze verblijft boven op de slaapamer als ik weg ga. Lekker op bed onder de dekens in een kleine ruimte vind ze een veel fijner idee. Ik dus ook vind het echt vervelend dat ze het niet leuk vind alleen, maar goed zal dus nog wel ff zo blijven helaas.

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca maakt het geen reet uit of ie alleen alleen is of met andere hond(en). Csiva en Dumas maakt het wel degelijk uit. Dumas kan prima alleen blijven met een andere hond, maar alleen alleen niet. Csiva blijft sowieso niet graag alleen, maar helemaal alleen vind ze de grootste hel. Behalve in de auto. Dan maakt het Csiva niks meer uit 

- Zoie
- Zeer actief
per definitie is waarschijnlijk wat te veel gezegd, maar ik denk dat het in het algemeen wel opgaat. Ik denk dat twee of meer honden in principe ook beter is als de baas wel thuis is. Maar niet per definitie.Apple schreef:Stelling: Twee (of meerdere) honden alleen laten is per definitie minder zielig dan een hond helemaal alleen laten. Ongeacht de tijd van het alleen zijn.

Ik denk dat dat echt per hond anders is, daar kun je geen stelregel aan vastknopen. Als je je hond het alleen zijn goed hebt aangeleerd, zie ik ook niet in wat er zielig aan zou zijn.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik vind mijn honden minder zielig als ze samen los in huis zijn als ik wegga.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Het ligt er denk ik ook aan hoe goed de honden het samen kunnen vinden!
Voor m'n gevoel is het wel fijner, al liggen ze volgens mij alle vier te maffen als ik weg ben, geloof niet dat ze spelen ofzo
Voor m'n gevoel is het wel fijner, al liggen ze volgens mij alle vier te maffen als ik weg ben, geloof niet dat ze spelen ofzo

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
het is hond- en baasafhankelijk denk ik 
ik vind het zelf een fijner idee als mijn hond niet in z'n dooie uppie thuis zit, dan wil ik altijd zo gauw mogelijk weer naar huis.
maar toen ik jan en gina nog had bleven die best een avond alleen als ik de hort op wilde en daar had ik helemaal geen moeite mee.
zij ook niet trouwens
rietje kan wel alleen blijven (als in doet geen rare dingen en huilt niet) maar vindt het vreselijk en daarom hoeft ze van mij ook haast nooit alleen te blijven.
ze gaat mee -al dan niet in de auto- of ik plan dingen zo dat vriendje thuis is als ik weg moet.

ik vind het zelf een fijner idee als mijn hond niet in z'n dooie uppie thuis zit, dan wil ik altijd zo gauw mogelijk weer naar huis.
maar toen ik jan en gina nog had bleven die best een avond alleen als ik de hort op wilde en daar had ik helemaal geen moeite mee.
zij ook niet trouwens

rietje kan wel alleen blijven (als in doet geen rare dingen en huilt niet) maar vindt het vreselijk en daarom hoeft ze van mij ook haast nooit alleen te blijven.
ze gaat mee -al dan niet in de auto- of ik plan dingen zo dat vriendje thuis is als ik weg moet.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Niet per definitie, maat ik denk dat veel honden het wel prettiger vinden om samen te zijn. Hier kunnen ze allemaal alleen zijn, alleen van Fred weet ik het niet zeker hoe goed (die is nooit alleen geweest voorheen en dat hoeft nu ook niet). Ik vind het vooral voor mezelf veel prettiger dat ze met z'n drietjes zijn en dan nog vind ik het niks als ze langer dan een uur of vier alleen zitten 

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Pasha maakt het niet zoveel uit, maar de weimen vinden het verschrikkelijk om in hun eentje thuis te zijn. Spelen doen ze amper met elkaar als er geen mens thuis is, maar toch, ze hebben elkaars gezelschap. Ik heb er dus minder moeite mee om ze met z'n 2en of 3en alleen te laten. Evengoed zijn ze nooit een hele dag aaneengesloten thuis.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Volgens mij is het juist niet vermenselijken. Een mens kan vanuit nature beter tegen eenzaamheid dan honden. Honden zijn vanuit nature niet graag alleen en als ze de kans hebben, blijven ze in gezelschap. Als een hond er stelselmatig voor kiest om alleen te zijn, denk ik dat de hond zich slecht voelt in de sociale verhoudingen die er zijn.Heavy schreef:Wat betreft de baasjes denk ik dat alle baasjes het wel een fijner idee vinden om 2 of meer honden samen te laten dan maar 1 hond alleen thuis te laten.
Maar dat is vermenselijke.

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Vanuit die gedachte heb ik Jet er destijds bij genomen. Ik heb niet de indruk dat het Otto veel uitmaakt. In mijn vorige huis gingen ze altijd naar boven, bij de katten liggen, als ik van huis was.

Groetjes,
Sandra
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Paisley schreef:Volgens mij is het juist niet vermenselijken. Een mens kan vanuit nature beter tegen eenzaamheid dan honden. Honden zijn vanuit nature niet graag alleen en als ze de kans hebben, blijven ze in gezelschap. Als een hond er stelselmatig voor kiest om alleen te zijn, denk ik dat de hond zich slecht voelt in de sociale verhoudingen die er zijn.Heavy schreef:Wat betreft de baasjes denk ik dat alle baasjes het wel een fijner idee vinden om 2 of meer honden samen te laten dan maar 1 hond alleen thuis te laten.
Maar dat is vermenselijke.

Ze zitten hier apart als ik weg ben, maar dat is omdat Madam druk doet en Baco erg gesteld is op zijn rust, dus samen laten als ik weg ben doe ik niet.
-
- Zeer actief
Mijn moeder dacht dat het voor haar hond niet uitmaakte, dat hij altijd rustig was als hij alleen was. De buren vertelde later dat hij huilde als hij helemaal alleen was.
Jamie kan best helemaal alleen zijn maar dan vind ik het nog sneu. Ik vind het fijn dat ze elkaar hebben als ik weg ben, ze kunnen samen spelen en slapen. En eigenlijk weet ik ook wel zeker dat ze dat zelf ook prettiger vinden.
Jamie kan best helemaal alleen zijn maar dan vind ik het nog sneu. Ik vind het fijn dat ze elkaar hebben als ik weg ben, ze kunnen samen spelen en slapen. En eigenlijk weet ik ook wel zeker dat ze dat zelf ook prettiger vinden.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Bij Mila heb ik nooit gemerkt dat het voor haar iets uitmaakt (maar helemaal alleen is ze nooit, want ik heb ook katten). Maar bij de meeste opvanghondjes merk ik wel dat ze minder of geen problemen hebben als ze samen met Mila alleen thuis kunnen blijven. Ik denk dus ook dat het afhankelijk is van de hond.
Omdat Mila het niet vervelend vindt om alleen thuis te blijven, heb ik er ook geen moeite mee haar alleen te laten. Maar ze is maar heel zelden langer dan vier uur alleen.
Omdat Mila het niet vervelend vindt om alleen thuis te blijven, heb ik er ook geen moeite mee haar alleen te laten. Maar ze is maar heel zelden langer dan vier uur alleen.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ligt aan de hond(en)
Mijn vorige paar hadden echt wat aan elkaar en sinds Chira er toen bij kwam was Fango veel makkelijker alleen te laten.
Met Napoleon is dat anders, hij vindt een andere hond helemaal niet zo nodig, ik heb regelmatig een andere hond erbij, en hij is gek op haar hoor, maar op een of andere manier zie ik hem altijd weer opgelucht zuchten als ze weer weggaat haha. Maar hij trekt ook helemaal niet naar andere honden toe.
Mijn vorige paar hadden echt wat aan elkaar en sinds Chira er toen bij kwam was Fango veel makkelijker alleen te laten.
Met Napoleon is dat anders, hij vindt een andere hond helemaal niet zo nodig, ik heb regelmatig een andere hond erbij, en hij is gek op haar hoor, maar op een of andere manier zie ik hem altijd weer opgelucht zuchten als ze weer weggaat haha. Maar hij trekt ook helemaal niet naar andere honden toe.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Lucia
- Zeer actief
Milo maakt het niet uit, kan overal heel goed alleen zijn.
Jolie kon alleen met Milo erbij alleen zijn.
En Peer vindt het heel moeilijk om alleen thuis te zijn, maar kijkt echt niet op of om of Milo er ook bij is.
Jolie kon alleen met Milo erbij alleen zijn.
En Peer vindt het heel moeilijk om alleen thuis te zijn, maar kijkt echt niet op of om of Milo er ook bij is.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
als ik zie wat een blij en happydepeppy hondje ik heb sinds hij alleen is twijfel ik enorm aan mijn eerdere overtuiging dat het altijd leuker is met meer hondjes. ik denk dat het is wat Cloor zegt: het ligt aan de hond