Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stabij karaktertrekje? En eerste waterdoop

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Stabij karaktertrekje? En eerste waterdoop

Ongelezen bericht door sky2014 »

Gisteren heerlijk in de regen gaan wandelen met Sky, nu 14 weken oud....we kwamen helaas niet ver en we zijn met een total-losse pup weer omgedraaid en naar huis gegaan.

We waren net op weg en Sky was net los toen zijn oog viel op een Friese Stabij die een eind verderop aan het spelen was. Heel netjes kwam hij terug toen we hem riepen en hij werd aangelijnd....de Friese Stabij ook. Na overleg hebben we ze allebei losgelaten en laten spelen. Het is goed voor Sky dat hij ook eens af en toe op zijn rug gaat liggen, het was namelijk een behoorlijk dominante pup. Er werd gerend en gedold...toen het eenmaal genoeg was liepen de baasjes elk hun eigen weg en riepen hun eigen hond.

Daar ging iets verkeerd volgens mij...we zagen dat Sky terug wilde komen, en telkens wanneer hij naar ons toe kwam rennen werd hij tegengehouden door de stabij en hij werd zelfs "gedreven" waarop Sky naar hem begon te blaffen...het was echt genoeg. De Stabij had totaal geen oog meer voor zijn baas en reageerde ook niet op het geroep op afstand :boos: .

Uitendelijk was het toch gelukt te ontsnappen en hij kwam netjes bij ons :E: , we hebben een tijdje gewacht tot de Stabij + baas uit het zicht waren en toen hebben we Sky weer losgelaten. Gek als hij was rende hij richting sloot waar eendebeet op dreef...en ja hoor: PLONS!!!!!
We hebben als baasjes koel gereageerd en hem zelf uit het water laten komen (dat ging gelukkig goed). Daarna zijn we begonnen met lachen omdat hij niet meer zwart, maar groen/bruin was en zijn snel naar huis gegaan om hem lekker af te spoelen met lauw water (lekker uitschudden onder de overkapping waar een droogmolen met schone was stond :hmmm: ).

Zou Sky van die duik geen trauma oplopen?? Het was wel een plotselinge kennismaking met water he?
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Re: Stabij karaktertrekje? En eerste waterdoop

Ongelezen bericht door sypke »

Drijven is geen typische karaktertrek van de Stabij. Ik zou mijn pup in zo'n situatie trouwens meteen zijn gaan ophalen. Niet vanwege de Stabij maar omdat onbeperkt wild spelen met grote honden helemaal niet goed is voor een pup van 14 weken.
Afbeelding
NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger

Ongelezen bericht door NoaPup »

Onze pup Noa hadden we net een week toen zij per ongeluk in de vijver sprong. Ze schrok er op dat moment best van maar ze is nog steeds een enorme liefhebber van water! Ik kan geen sloot voorbij lopen...
Hier absoluut geen trauma dus!
sky2014
Actief

sypke schreef:Drijven is geen typische karaktertrek van de Stabij. Ik zou mijn pup in zo'n situatie trouwens meteen zijn gaan ophalen. Niet vanwege de Stabij maar omdat onbeperkt wild spelen met grote honden helemaal niet goed is voor een pup van 14 weken.
Onbeperkt was het niet hoor, het ging best beheerst (wat rondjes sjezen en aan elkaar snuffelen, niet over elkaar heen rollen en zo)....Na even dollen en ravotten vonden wij het genoeg en wilden verder lopen, waarop Sky tegengehouden werd door de Stabij. Dat ophalen hadden we misschien achteraf beter kunnen doen ja, maar omdat Sky al heel netjes aanstalten maakte om te komen (maar achteraf telkens niet de kans kreeg omdat de Stabij hem belemmerde) hebben we op hem gewacht....en daarop ging het een beetje mis volgens mij.

De andere hond had eigenlijk gewoon moeten luisteren en ook naar zijn baas moeten gaan, niet? Ik ben er geen voorstander van om tussen 2 honden in te gaan (en al zeker niet als er een "vreemde" hond bij is), maar weg te lopen zodat elke hond naar zijn eigen baas gaat. Dat zou normaal gesproken moeten werken?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

sky2014 schreef:De andere hond had eigenlijk gewoon moeten luisteren en ook naar zijn baas moeten gaan, niet?
Wat heb je er aan om anderen op te leggen hoe het allemaal moet? Als mijn hond speelt met een pup, hoef ik ook geen kadavergehoorzaamheid te verwachten als ik haar roep. Gewoon weglopen, dan komt ze vanzelf mee. En dat kan inderdaad 10 sec langer duren dan dat andere mensen vinden dat zou moeten.
Afbeelding
sky2014
Actief

Paisley schreef:
sky2014 schreef:De andere hond had eigenlijk gewoon moeten luisteren en ook naar zijn baas moeten gaan, niet?
Wat heb je er aan om anderen op te leggen hoe het allemaal moet? Als mijn hond speelt met een pup, hoef ik ook geen kadavergehoorzaamheid te verwachten als ik haar roep. Gewoon weglopen, dan komt ze vanzelf mee. En dat kan inderdaad 10 sec langer duren dan dat andere mensen vinden dat zou moeten.
Hmmmm.....ik leg niks op...dat maak jij ervan :hmmm: ....en dat weglopen hadden we allang gedaan...en het was geen 10 seconden. Tuurlijk kun je dat niet verwachten...die van ons luisterde ook niet direkt en we hebben het tijd gegeven en dat begrijpen we ook van de andere hond....maar het duurde MINUTEN, en langer dan onze hond wilde ook..... We waren inderdaad in dubio of we in moesten grijpen. Maar omdat Sky aanstalten maakte om te komen gaan wij niet paniekerig en hektisch doen als HIJ luistert.... het is moeilijk om onder woorden te brengen wat we bedoelen.

PFfff....dit is nu precies de kritiek en betweterigheid die ik haat hier....ik ben niet dom!!
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Volgende keer gewoon ophalen,hij wil braaf komen, maar wordt tegengehouden. Dan grijp ik in en ga hem halen en jaag desnoods de andere hond weg. De andere hond had moeten luisteren inderdaad, maar ik help mijn pup dan om uit die situatie te komen.

Qua plonsen. :D Hier op ongeveer dezelfde leeftijd ook kennisgemaakt met een sloot, hem er uit geholpen en vreselijk uitgelachen. Jammer genoeg mocht ik daarna meteen beginnen met een commando 'nee' koppelen aan zwemmen, want hij wilde elke sloot in. :LOL:
sky2014
Actief

TessaThomas schreef:Volgende keer gewoon ophalen,hij wil braaf komen, maar wordt tegengehouden. Dan grijp ik in en ga hem halen en jaag desnoods de andere hond weg. De andere hond had moeten luisteren inderdaad, maar ik help mijn pup dan om uit die situatie te komen. Ok...we wilden Sky gewoon niet onzeker maken en eerst kijken of hij het zelf op kon lossen zonder in paniek te raken. In principe ging het goed...totdat hij begon te blaffen, misschien hadden we eerder moeten ingrijpen dan. Goeie les voor ons dus

Qua plonsen. :D Hier op ongeveer dezelfde leeftijd ook kennisgemaakt met een sloot, hem er uit geholpen en vreselijk uitgelachen. Jammer genoeg mocht ik daarna meteen beginnen met een commando 'nee' koppelen aan zwemmen, want hij wilde elke sloot in. :LOL: Hahahahaha...daar ben ik ook benieuwd naar of wij het hem moeten leren dat niet elke sloot is om in te zwemmen, het ras is er wel naar, en dat is niet erg. Gelukkig kon hij snel zelfstandig de sloot uit, anders had ik erachteraan gedoken hihi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je kunt toch ook sky helpen zonder paniekerig of hectisch te doen?
ik zou een pup dat soort dingen nou net niet zelf op laten lossen, juist doordat je hem helpt uit zo'n situatie te komen maak je hem duidelijk dat jij problemen voor hem oplost en dat ie op je kan vertrouwen en dat kan nu -en zeker ook later- alleen maar van pas komen.

volgens mij noem je hem wel vaker dominant en ik denk dat je daarmee bedoelt dat ie best een eigen willetje heeft?
als dat zo is kun je, door in dit soort gevallen wel in te grijpen en hem uit de situatie weg te halen, voorkomen dat ie nog meer zijn eigen weg gaat.
het is een beetje zoeken naar een gulden middenweg wanneer je je er beter wel en wanneer je je er beter niet mee kunt bemoeien, maar in een geval waar hij wil gehoorzamen en dat door invloeden van buitenaf niet kan zou ik het juist wel doen.

die plons is niet erg hoor, daar leert ie alleen maar van.
en dat is nou precies een goed voorbeeld van waar je niet hoeft in te grijpen (behalve uiteraard als het misgaat, maar dat bedoel ik niet ;) )
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sky2014
Actief

Klinkt logisch Renee-uk...het is inderdaad een beetje zoeken. Het is misschien inderdaad wat beter minder terughoudend te zijn, je wilt echter niet het zelfvertrouwen van de hond helemaal om zeep helpen he?

Wat de dominantie van Sky betreft is het echt een heel eind beter, hij is vriendelijk, heeeeeel sociaal en stabiel. Zijn staart zwiept altijd ontspannen heen-en-weer bij andere honden. Natuurlijk verschilt dat van week tot week....(zo vindt hij het nu leuk om te fietsen op andere pups, dus dat moeten we nu een beetje ontmoedigen)...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

sky2014 schreef:Klinkt logisch Renee-uk...het is inderdaad een beetje zoeken. Het is misschien inderdaad wat beter minder terughoudend te zijn, je wilt echter niet het zelfvertrouwen van de hond helemaal om zeep helpen he?

Wat de dominantie van Sky betreft is het echt een heel eind beter, hij is vriendelijk, heeeeeel sociaal en stabiel. Zijn staart zwiept altijd ontspannen heen-en-weer bij andere honden. Natuurlijk verschilt dat van week tot week....(zo vindt hij het nu leuk om te fietsen op andere pups, dus dat moeten we nu een beetje ontmoedigen)...
nee natuurlijk niet, maar daarom grijp je ook pas in als je ziet dat ie wel graag wil gehoorzamen maar er zelf niet uitkomt.
dan ontneem je hem niet de kans om het zelf te proberen maar help je hem wel als het wat al te moeilijk wordt.
en het zal wel steeds beter worden natuurlijk, hij blijft uiteindelijk niet zo klein ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief

sky2014 schreef: PFfff....dit is nu precies de kritiek en betweterigheid die ik haat hier....ik ben niet dom!![/size]
Stabij karaktertrekje. Sorry.
Afbeelding
sky2014
Actief

Paisley schreef:
sky2014 schreef: PFfff....dit is nu precies de kritiek en betweterigheid die ik haat hier....ik ben niet dom!![/size]
:LOL: Ik heb ooit ergens gelezen dat Stabij " bij zijn prooi gaat staan tijdens de jacht" .... dat is waarom ik me afvroeg of het "blokkeren" van Sky het instinct van de Stabij naar boven kwam, eigenlijk meer het attenderen van de baas/jager op de plek van de prooi en het op z'n plaats houden van die prooi...meer niet...

Kan dat kloppen?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

sky2014 schreef:
Paisley schreef:
:LOL: Ik heb ooit ergens gelezen dat Stabij " bij zijn prooi gaat staan tijdens de jacht" .... dat is waarom ik me afvroeg of het "blokkeren" van Sky het instinct van de Stabij naar boven kwam, eigenlijk meer het attenderen van de baas/jager op de plek van de prooi en het op z'n plaats houden van die prooi...meer niet...

Kan dat kloppen?
Volgens mij gewoon irritant takketevenregelgedrag.
Wat ik natuurlijk helemaal niet zou herkennen :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

sky2014 schreef:
Paisley schreef:

Kan dat kloppen?
Dat Stabij's voorstaan, is ook iets wat ik wel eens lees maar eigenlijk nooit zie. Ik heb het mijn stabij in ieder geval nooit zien doen en ik zie het andere stabij's ook niet doen. Ze gaat er gewoon voor als ze een prooi heeft, en of de baas besluit haar te helpen of niet, dat ziet ze wel maar ze gaat er in ieder geval niet op staan wachten ;) Van oudsher zijn het meer stropers en ongediertebestrijders dan voorstaande jachthonden.

Maar ik kan me niet voorstellen dat die stabij je pup als prooi is gaan zien hoor. Volgens mij komt Suske meer in de buurt !
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat betreft dat water, je hebt een Retriever mix dus ik zou me er niet te druk over maken. Hier zijn ze allebei rond de leeftijd van 9 weken in het water gevallen. Nilo vond het direct een hit en was er niet meer uit te slaan :mrgreen: Coda vond het minder geslaagd en wilde maandenlang het water niet in. Prima, dan blijf je er toch uit. Uiteindelijk was ze een maand of 9 toen ze toch een duik nam en inmiddels is ze een grotere waterrat dan Nilo :ok: Gewoon laten gaan. Geen aandacht aan besteden, hij zwemt wel wanneer hij daar klaar voor is.
sky2014
Actief

Maeve schreef:Wat betreft dat water, je hebt een Retriever mix dus ik zou me er niet te druk over maken. Hier zijn ze allebei rond de leeftijd van 9 weken in het water gevallen. Nilo vond het direct een hit en was er niet meer uit te slaan :mrgreen: Coda vond het minder geslaagd en wilde maandenlang het water niet in. Prima, dan blijf je er toch uit. Uiteindelijk was ze een maand of 9 toen ze toch een duik nam en inmiddels is ze een grotere waterrat dan Nilo :ok: Gewoon laten gaan. Geen aandacht aan besteden, hij zwemt wel wanneer hij daar klaar voor is.

Sjah, 1 keer moet de eerste keer zijn he...ik vond het wel komisch, want we hadden het wel een keer verwacht. Je ziet geen water door de eendebeet, dus als je een beetje te ver doorschiet of denkt dat de grond doorloopt heb je een probleem hihihi.... Zal wel goedkomen, hij is niet geschrokken of zo...hij stapte heel cool weer uit het water en stond zeiknat dom te kijken hahahah
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paisley schreef:Dat Stabij's voorstaan, is ook iets wat ik wel eens lees maar eigenlijk nooit zie. Ik heb het mijn stabij in ieder geval nooit zien doen en ik zie het andere stabij's ook niet doen.
Dat zegt niet dat ze niet voorstaan, het zegt hooguit dat je het niet herkent ;)

Er zijn wel degelijk veel stabijs die voorstaan. Ze staan vooral voor op ongedierte en dat herkennen de meeste mensen niet. En ik denk zeker niet dat het met het geval van TS te maken heeft.

Wat een stabijtrekje is, is bezitterigheid. Ik denk dat dát is wat er speelde. Ze spelen graag de baas, regelen graag de dingen en bemoeien zich overal mee.
Dat lijkt me eerder wat er speelde ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sky2014
Actief

Marjoleine schreef:
Wat een stabijtrekje is, is bezitterigheid. Ik denk dat dát is wat er speelde. Ze spelen graag de baas, regelen graag de dingen en bemoeien zich overal mee.
Jah, daar leek het wel wat op ja, hij was ook steeds Sky in het nekvel aan het proberen te grijpen (zoals een moeder een pup verplaatst)...niet hard of zo, maar wel alsof er richtig gegeven werd.... Al zou ons Skytje met z'n inmiddels 15kg wel een beetje te zwaar zijn...

Ik vind het wel leuk hoor, om van rassen bepaalde karaktertrekken te leren herkennen en hondentaal te leren begrijpen.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sky2014 schreef:
Marjoleine schreef: Wat een stabijtrekje is, is bezitterigheid. Ik denk dat dát is wat er speelde. Ze spelen graag de baas, regelen graag de dingen en bemoeien zich overal mee.
Jah, daar leek het wel wat op ja, hij was ook steeds Sky in het nekvel aan het proberen te grijpen (zoals een moeder een pup verplaatst)...niet hard of zo, maar wel alsof er richtig gegeven werd....
Nee, zo spelen ze.
Die happert is van mij, die andere ook trouwens ;)
Ze sleuren elkaar ook rustig door het huis zo. :19:

Afbeelding

Afbeelding

Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Marjoleine schreef:
sky2014 schreef:
Marjoleine schreef: Wat een stabijtrekje is, is bezitterigheid. Ik denk dat dát is wat er speelde. Ze spelen graag de baas, regelen graag de dingen en bemoeien zich overal mee.
Jah, daar leek het wel wat op ja, hij was ook steeds Sky in het nekvel aan het proberen te grijpen (zoals een moeder een pup verplaatst)...niet hard of zo, maar wel alsof er richtig gegeven werd....
Nee, zo spelen ze.
Die happert is van mij, die andere ook trouwens ;)
Ze sleuren elkaar ook rustig door het huis zo. :19:

Afbeelding
Alsof ik naar de dames hier kijk.
Inclusief het door de kamer sleuren :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
sky2014
Actief

Leuke foto!!! Had ik het weer verkeerd hahaha....je zag ook echt wel dat er geen kwaad in zat....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sky2014 schreef:Leuke foto!!! Had ik het weer verkeerd hahaha....je zag ook echt wel dat er geen kwaad in zat....
Van Hutsje, die is gespecialiseerd in actiefoto's ;)
Ja, idioten zijn het, echt.
De wetterhoun, Rinne Roos, die liet het maar gebeuren, je ziet haar ook denken: O, nee he, kómt ze weer :schrik:

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:Dat Stabij's voorstaan, is ook iets wat ik wel eens lees maar eigenlijk nooit zie. Ik heb het mijn stabij in ieder geval nooit zien doen en ik zie het andere stabij's ook niet doen.
Dat zegt niet dat ze niet voorstaan, het zegt hooguit dat je het niet herkent ;)

Er zijn wel degelijk veel stabijs die voorstaan. Ze staan vooral voor op ongedierte en dat herkennen de meeste mensen niet. En ik denk zeker niet dat het met het geval van TS te maken heeft.
Ja dat doet ze wel, zo vangen we samen huismuizen want ze laat zien achter welk kastje er 1 zit. Maar de enige reden dat ze voorstaat en niet najaagt is omdat ze mij nodig heeft om het kastje weg te halen. Als ze vrij baan heeft, zit er weinig terughoudendheid bij ;)
Maar goed, het is de discussie niet. Stabijtjes staan iig geval niet voor op pups, die zijn niet om te verdelgen maar om mee te spelen.
Afbeelding
sky2014
Actief

Paisley schreef:Stabijtjes staan iig geval niet voor op pups, die zijn niet om te verdelgen maar om mee te spelen.
:E: :E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je pup luistert al aardig als je naar je toe wilde komen, maar alleen geblokt werd door die stabij. :ok:

Ik denk dat je je pup daar best bij mag helpen als dat gebeurt.
Ik heb dat tenminste altijd wel gedaan.
Als een pup bij me wil komen moet hij niet gehinderd worden door een andere hond.

Dat water zal vast geen trauma opleveren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

Ik kreeg mijn pup in maart, anderhalf jaar terug, en toen lag er nog wat sneeuw en ijs. 10 weken oud was ze, toen ze dacht over water te kunnen lopen. Dus ik, bezorgde moeke van mijn puppenkind, heb mijn trui uitgetrokken en heb haar ermee droog gewreven. Heftig geschrokken was ze, ze zou het vast niet meer doen.
Paar dagen erna, zelfde plaats, weer het water in :hmmm: Na een paar keer was ik het zelf eigenlijk ook wel zat om mijn warme trui te moeten opofferen, dus ben toen maar gaan voorkomen dat ze het water in ging.
Ik zou toen wel blij zijn geweest met een ietjes-pietsje trauma, om in ieder geval te voorkomen dat ik iedere keer mijn pup uit het water moet hengelen :blauwoog: Maargoed, op de jachttraining met 4 maanden haalde ze al dummies uit het water. Het heeft ook leuke kanten, zo'n waterrat :D
Afbeelding
sky2014
Actief

Ach, van mij mag hij gerust het water in, maar liever niet 's morgens om half 8 als ik moet gaan werken.....dus dan mijd ik gewoon de route waar hij eventueel het water in zou kunnen....verder maakt het me niets uit. Als het maar niet veel te koud is, in het water springen in November, brrrr. Met zijn hart is niets mis in ieder geval :mrgreen:

We zijn dan ook direkt terug naar huis gelopen om hem lekker af te spoelen, af te drogen en lekker warm binnen te laten slapen....
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Afspoelen, afdrogen en lekker warm binnen slapen vind ik niet eens nodig. Hier werd er op 2 januari nog gezwommen, moesten daarna nog een half uur naar huis, nadat we een half uur naar de auto moesten lopen. Thuis de poten even schoongemaakt, maar zijn ondervacht was niet eens nat. :schrik: Nu kan dat nog anders zijn met die puppyvacht, maar als hij het vaker doet, zou ik me niet te druk maken over de kou.
Paisley
Zeer actief

TessaThomas schreef:Afspoelen, afdrogen en lekker warm binnen slapen vind ik niet eens nodig. Hier werd er op 2 januari nog gezwommen, moesten daarna nog een half uur naar huis, nadat we een half uur naar de auto moesten lopen. Thuis de poten even schoongemaakt, maar zijn ondervacht was niet eens nat. :schrik: Nu kan dat nog anders zijn met die puppyvacht, maar als hij het vaker doet, zou ik me niet te druk maken over de kou.
Volgens mij is het niet persé de vacht, maar de gehele bloedsomloop en warmtehuishouding die ervoor zorgt dat puppen snel afkoelen. Mijn hond heeft op haar buik en borst echt een mierenvachtje waar je zo doorheen kijkt, maar die krijgt het echt niet zomaar koud en kan het hele jaar door zwemmen.
Maar als pup rilde ze enorm als ze nat werd.

De stabij zou ook een dubbele vacht moeten hebben (nooit kunnen ontdekken) en een waterdichte vacht maar als mijn hond doorweekt is dan... is ze gewoon doorweekt :19: En dus zeiknat, maar niet koud. Kan ik jaloers op zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”