Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afgebroken snijtand

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lieske1977

Afgebroken snijtand

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Verdorie... Ik ontdekte vanochtend dat Joy een snijtand mist. Er zit nog een klein restantje van de tand in de kaak. Waarschijnlijk is het afgelopen week gebeurd toen Joy een paar confrontaties met reuen heeft gehad. Botsinkje? Met de tanden tegen elkaar geklapt? Ik weet het niet eens zeker.

Hoe dan ook, ik ben meteen naar de dierenarts gegaan. In eerste instantie wilde die het restje laten zitten, omdat het verwijderen van de wortel kan leiden tot verschuiving van de rest van het gebit. Toen echter bleek dat het restje los zit en Joy er last van heeft, besloot ze het toch onder narcose beter te willen bekijken en waarschijnlijk de wortel te verwijderen. Dat gaat maandag gebeuren.

Tuurlijk zijn er veel ergere dingen te bedenken, maar ik baal (zonde van dat parelwitte, rechte rijtje) en maak me toch een beetje druk (narcose, effect op de andere tanden). Gewoon niet leuk :cry:
Lemuria

Re: Afgebroken snijtand

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dat is vervelend ja...maar goed, het is nou eenmaal gebeurt en je kunt er weinig aan veranderen.

Bestaat er trouwens niets om die verschuiving te voorkomen? Stukje kneedbaar plastic ofzo tussen de nabijgelegen wortels zodat die ruimte houden? Weet ik wat...
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Implantaat met erop geplaatste kroon zou een optie kunnen zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef:Implantaat met erop geplaatste kroon zou een optie kunnen zijn.

Kunnen ze meteen een wenkbrauwlift en snuitcorrectie uitvoeren.

Balen!

M'n kat mist nadat hij onder narcose is geweest opeens een halve snijtand.
Gelukkig heeft hij er (nog) geen last van.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo mist ook 2 snijtanden in zijn onderkaak, afgebroken toen hij iets te lomp een bal ving. Men waarschuwde me voor verschuiving van de andere tanden maar we zijn inmiddels jaren verder en alles staat nog keurig recht :ok: Zelf denk ik dat dit effect sterker is bij hoektanden. Blijft niet leuk natuurlijk, maar mijn ervaring is dat je je over de rest van dat gebit niet zoveel zorgen hoeft te maken.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach dat is balen zeg! :jank:

Een snijtand is vrij klein, dus ik zou me ook geen zorgen maken over verschuiving.
Schiet me trouwens te binnen dat Kaya ook een snijtand miste: die knalde net nadat ze gewisseld had bovenop een andere
hond in volle vaart :schrik: en die tand moest er ook uit.
De boel is nooit verschoven.

Sterkte maandag, want narcose is nooit fijn natuurlijk en geeft altijd wel stress :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Lieske1977

Wat fijn, jullie reacties; bedankt! Het stelt me wel gerust dat ik van twee mensen lees dat de rest van de tanden op z'n plek is blijven staan. Was de wortel er bij jullie hond dan ook volledig uit? Dat schijnt nogal bepalend te zijn voor het verdere verloop.
Als dat verschuiven nou echt een enorm risico zou zijn (ik las op een DA-site zelfs dat de andere tanden eruit kunnen vallen :80: ) zou ik er best 'ter versteviging' een implantaat in willen laten zetten, maar een kroon daarop gaat me een paar stappen te ver.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena is een.paar jaar geleden letterlijk op dr giechel gegaan doordat t spiegelglad was (ijzel).
Ze heeft een aantal voortandjes afgebroken daarmee. Ik heb er niks aan laten doen gewoon opletten. En ze heeft er geen last van (gehad).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lieske1977 schreef:Wat fijn, jullie reacties; bedankt! Het stelt me wel gerust dat ik van twee mensen lees dat de rest van de tanden op z'n plek is blijven staan. Was de wortel er bij jullie hond dan ook volledig uit? Dat schijnt nogal bepalend te zijn voor het verdere verloop.
Als dat verschuiven nou echt een enorm risico zou zijn (ik las op een DA-site zelfs dat de andere tanden eruit kunnen vallen :80: ) zou ik er best 'ter versteviging' een implantaat in willen laten zetten, maar een kroon daarop gaat me een paar stappen te ver.
Ja, bij Kaya is de wortel eruit gegaan. Ik weet niet meer precies waarom, maar de tand was dusdanig afgebroken dat we
'm niet zo konden laten zitten en dus is die eruit gehaald met wortel en al.

Overigens mis ik zelf 2 kiezen en bij de onderkaak begon het iets te verschuiven en heb ik gekozen voor een implantaat + kroon,
maar in de bovenkaak blijft de boel gewoon goed staan en het is een flinke kies (op een na laatste kies, dat is dus de grote kauwkies).
Dus zelfs met zo'n grote missende kies, kan de boel ook gewoon recht blijven staan, weliswaar bij een mens, maar dat lijkt mij
hetzelfde principe.
Een snijtandje is niks qua ruimte eigenlijk, wat zal het zijn 3 mm ofzo? Ik zou daar op voorhand echt geen extra kosten bij maken
en bovendien betwijfel ik of iedere dierenarts geschikt genoeg is om een implantaat te plaatsen en geloof maar dat het niet goedkoop
is ook hoor :schrik:

Mocht je willen showen, dan wel even wat op laten stellen door de tandarts dat de tand verloren is gegaan door omstandigheden en
niet een genetisch foutje is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Caro. schreef:
Mocht je willen showen, dan wel even wat op laten stellen door de tandarts dat de tand verloren is gegaan door omstandigheden en
niet een genetisch foutje is.
Ik heb van mijn da voor Biko keurig een gebitskaart per mail gekregen. Bij Biko zijn trouwens een paar maanden geleden 4 ondertanden en 1 boventand verwijderd en hij heeft nergens last van. Het staat alleen een beetje stom als hij naar mij lacht en z'n tong hangt niet naar buiten :mrgreen:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

balen :(
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

bij de DH's beide snijtand laten uithalen.
Ds heeft een kapotte en daar is niets aan gedaan, maar die doet ook geen (competitief) bijtwerk meer.

Runar mist er ook 1, die is vanzelf uitgevallen denk ik, je ziet gewoon een gat :19:
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder

Ongelezen bericht door Nath »

Mijn hond mist ook een aantal snijtanden, netjes om en om :mrgreen: maar de rest blijft netjes op z'n plek hoor.
En paar weken geleden een tand met wortel en al laten verwijderen omdat hij afgebroken was en dat blijft ook gewoon een lege plek zonder dat de rest verschuift..
Fijn is het natuurlijk niet, sterkte ermee
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lieske1977 schreef:Wat fijn, jullie reacties; bedankt! Het stelt me wel gerust dat ik van twee mensen lees dat de rest van de tanden op z'n plek is blijven staan. Was de wortel er bij jullie hond dan ook volledig uit? Dat schijnt nogal bepalend te zijn voor het verdere verloop.
Ja, bij Nilo zijn ze met wortel en al verwijderd. Liep hij een paar dagen met twee van die gaten daar :mrgreen: Nu heeft ie gewoon een fietsenrekje :wink:
Lieske1977

Kijk, dat zijn hoopgevende berichten! Fijn! Blijft nu alleen nog de narcose over, maar het is natuurlijk een ingreep van niets waarvoor ze maar kort onder zeil hoeft.

Showen doe ik niet en zit ook niet in de planning. Weer een zorg minder :wink:

Jeetje, om en om een tand missen... Misschien een domme vraag Nath, maar kan jouw hond dan wel gewoon alles oppakken en apporteren?
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier 2 honden met missende snijtanden.
Mijn golden (die bij mijn ouders woont) mist 2 in de onderkaak na een frontale botsing. De rest staat nog steeds even recht 9 jaar later.
Mijn teckel is ooit gegrepen door een andere hond en mist hierdoor 2 boven snijtanden en 1 onder.
Ook hier staat alles nog kaarsrecht na ruim 1,5jaar
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lieske1977

Gimmick schreef:Hier 2 honden met missende snijtanden.
Mijn golden (die bij mijn ouders woont) mist 2 in de onderkaak na een frontale botsing. De rest staat nog steeds even recht 9 jaar later.
Mijn teckel is ooit gegrepen door een andere hond en mist hierdoor 2 boven snijtanden en 1 onder.
Ook hier staat alles nog kaarsrecht na ruim 1,5jaar
:E: En weer een positief verhaal. Ben blij jullie ervaringen te lezen, bedankt!
maart
Zeer actief

Lieske1977 schreef:Kijk, dat zijn hoopgevende berichten! Fijn! Blijft nu alleen nog de narcose over, maar het is natuurlijk een ingreep van niets waarvoor ze maar kort onder zeil hoeft.
nou, het is toch niet zomaar niets hoor.
Bij Gucci duurde het 3 kwartier en een DA die in schuim en in zweet stond eer de tand los was :wink:
alm@
moderator

maart schreef:
Lieske1977 schreef:Kijk, dat zijn hoopgevende berichten! Fijn! Blijft nu alleen nog de narcose over, maar het is natuurlijk een ingreep van niets waarvoor ze maar kort onder zeil hoeft.
Bij Gucci duurde het 3 kwartier en een DA die in schuim en in zweet stond eer de tand los was :wink:
Serieus? Bij biko was ze in een kwartiertje klaar geloof ik terwijl er 2 tot aan de wortel afgebroken tandjes tussen zaten.
Afbeelding
maart
Zeer actief

alm@ schreef:
maart schreef:
Serieus? Bij biko was ze in een kwartiertje klaar geloof ik terwijl er 2 tot aan de wortel afgebroken tandjes tussen zaten.
ja, heel kort afgebroken en bijna geen grip bijgevolg op de tand.
Bij Kjerro was het niet zo lang gelukkig.
alm@
moderator

maart schreef:
alm@ schreef:
maart schreef:
ja, heel kort afgebroken en bijna geen grip bijgevolg op de tand.
Bij Kjerro was het niet zo lang gelukkig.
Dan is het inderdaad lastig. Bij biko zal ze nog wel grip hebben gehad.
Afbeelding
Lieske1977

Wow, zo lang?! :O: Dat had ik niet ingecalculeerd. Lijkt me bij Joy ook best lastig om het restje goed te pakken te krijgen:

Afbeelding

En nou maar hopen dat mijn dierenarts goed heeft opgelet tijdens de lessen tandheelkunde...
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Sterkte en heel veel succes vandaag!
Groetjes, Marjan
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder

Ongelezen bericht door Nath »

Showen doe ik niet en zit ook niet in de planning. Weer een zorg minder :wink:

Jeetje, om en om een tand missen... Misschien een domme vraag Nath, maar kan jouw hond dan wel gewoon alles oppakken en apporteren?
Dat zijn zijn snijtanden ook he die om en om.. Ja hoor, hij heeft totaal geen moeite met apporteren of iets oppakken. Hij is ondertussen negen en heeft een erg versleten gebit maar kan alles er nog mee. Van die slijtage heeft ie meer last dan van de ontbrekende tanden
Lieske1977

Nou, dat hebben we weer gehad. Terwijl ik dit schrijf, ligt Joy op mijn schoot haar roes uit te slapen :slaap2: :I:

De dierenarts heeft eerst geprobeerd om de wortel eruit te trekken, maar er braken steeds stukjes af. Daarom heeft ze hem toen maar verder uitgeboord. De wortelpunt kon ze niet bereiken, dus die is blijven zitten. Het kan zijn dat die vanzelf gaat zakken en als een wit puntje zichtbaar wordt; dan moet ik weer contact opnemen en wordt het restje eruit gehaald.

Tijdsduur viel mee: ik heb Joy om half twaalf gebracht en kon haar om half twee weer ophalen. Ben opgelucht dat het erop zit. Nu mijn kleine meisje maar even extra vertroetelen :lol1:
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Fijn dat Joy weer thuis is. :ok:
Hopelijk heeft ze er verder geen last meer van.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat het achter de rug is :ok: