Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border Collie of Sheltie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mona14
nieuw lid
Mijn ras(sen): Ik heb twee schatten van Chihuahua's‼️
Dat was echter niet mijn eerste keus van ras wat ik wilde, maar aangezien mijn kleine woon situatie vond ik het niet eerlijk om een groter ras te kiezen. Mijn favoriete rassen zijn, de Border collie, de Saarloos Wolfshond, de Poedel alle groottes, en natuurlijk de chihuahua.
Aantal honden: 2

Border Collie of Sheltie?

Ongelezen bericht door Mona14 »

Wie heeft er zowel een Border Collie en een Sheltie gehad en kan mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van deze beide rassen?
En welke van die twee zou je absoluut niet meer nemen en waarom niet?
Waarom deze vraag?
Nou...

...Mijn schoonouders wilden graag een hond!
Ze hebben als eerste hond 13 jaar een Parson Russell Terriër gehad, zonder te weten wat nou precies een terriër is!
Ze konden via een collega een pup kopen.
Ze gingen kijken naar een nest van 3 puppen.
Een teefje wilde ze graag, daar lag ze 2 weken oud en met staart!
6 weken later mochten ze hun pupje ophalen, nu zonder staart!
Als ze toen zich meer hadden verdiept in het ras hadden ze kunnen weten dat de staartjes werden gecouppeerd. (Dat was nog voor dat het verboden werd)

Ze hadden nu een Parson Russell Terriër teefje gekocht...
...een echt jager en vooral een killer!
Als pup had ze gelijk al in de tuin een duif dood gebeten, heb ik van horen zeggen! En later (inmiddels ben ik opgenomen in de Fam) toen ze ongeveer 3 jaar was in het bos een ree!
Dat was ook de laatste x dat ze los heeft gelopen.
Er is toen ook goed over na gedacht of we haar niet zouden in laten slapen.
Maar ze hebben haar toch nog een kans gegeven.
Erg lief was ze niet, je kon nog geen speeltje van der pakken zonder dat ze haar tanden liet zien.
Geen poes in de buurt was veilig.
Als de poort open stond, was ze weg!
En aan de lijn greep ze zomaar naar andere honden.

Ik accepteerde dat niet, maar ze was niet van mij en had er weinig over te zeggen.

Mijn schoonmoeder deed wel behendigheid met haar!
Op dat terrein was dan ook de enige plek waar ze los mocht lopen en ook nog luisterde!

Nu is ze er niet meer.
Twee jaar geleden werd er kanker in haar urineleider en blaas geconstateerd.
Ze heeft nog een jaar door behandeling van de DA geleefd en we hebben haar november 2013 een spuitje laten geven.

Nu wil mijn schoonvader en de rest van de Fam heel graag een Border Collie en mijn schoonmoeder wil een Sheltie.
Mijn schoonouders willen er sws behendigheid mee gaan doen.
Ze wonen bij ons in de straat, dus ook tegen over het bos.
Wandelingen zijn bij ons nooit te kort.
Ze wil heel graag dat de hond los kan lopen zonder dat het achter het wild aan gaat!
Dat de poort open kan staan zonder dat die weg loopt!
Ze willen graag een hond die ze veel kunnen leren.

Wat is qua karakter een leuke hond?
De Border Collie of Sheltie?
Wie heeft er ervaring met deze twee rassen en kan mij daar iets over vertellen?
I❤️My Dogs‼️
Sjakie & Nootje
Lemuria

Re: Border Collie of Sheltie?

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dusss, als ik het goed begrijp:

Ze kochten een Jack Russell en wouden deze laten inslapen omdat hij een duif en een ree (huh?! Is dat even fysiek mogelijk?) doodbeet? Wel goed dat ze, ondanks deze gigantische karakterfout, de hond "nog een kans gaven".
Mona14
nieuw lid
Dat was echter niet mijn eerste keus van ras wat ik wilde, maar aangezien mijn kleine woon situatie vond ik het niet eerlijk om een groter ras te kiezen. Mijn favoriete rassen zijn, de Border collie, de Saarloos Wolfshond, de Poedel alle groottes, en natuurlijk de chihuahua.

Lemuria schreef:Dusss, als ik het goed begrijp:

Ze kochten een Jack Russell en wouden deze laten inslapen omdat hij een duif en een ree (huh?! Is dat even fysiek mogelijk?) doodbeet? Wel goed dat ze, ondanks deze gigantische karakterfout, de hond "nog een kans gaven".

Ze was een Parson Russell terriër, een hoog benige Jack Russell.
En de duif beet ze dood toen ze nog maar een pup was.
Toen ze een jaar of 3 was heeft ze een ree jong dood gebeten.
Als je gezien had hoe ze tekeer ging op die ree, had je ook overwogen haar in te laten slapen. Mij vriend en ik waren erbij nou ja vonden haar zo! Als het aan mij lag had ze toen een spuitje gekregen want die hond was echt gestoord. De zus van mijn vriend en mijn schoonmoeder wilde haar nog een kans geven. Maar ze mocht absoluut nooit meer los, dat was onze eis!
Sorry dat sommige mensen dat niet begrijpen, maar je had het misschien moeten zien en hoe wij haar van die ree af hebben moeten trekken. Walgelijk gewoon. Het was een witte hond maar toen was ze rood/bruinig van het bloed.
I❤️My Dogs‼️
Sjakie & Nootje
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mona14 schreef:

Als je gezien had hoe ze tekeer ging op die ree, had je ook overwogen haar in te laten slapen. Mij vriend en ik waren erbij nou ja vonden haar zo! Als het aan mij lag had ze toen een spuitje gekregen want die hond was echt gestoord. De zus van mijn vriend en mijn schoonmoeder wilde haar nog een kans geven. Maar ze mocht absoluut nooit meer los, dat was onze eis!
Sorry dat sommige mensen dat niet begrijpen, maar je had het misschien moeten zien en hoe wij haar van die ree af hebben moeten trekken. Walgelijk gewoon. Het was een witte hond maar toen was ze rood/bruinig van het bloed.
Ik zou bij jullie ieder ras afraden.
Koop er één bij de bart smit. Heel braaf en je kunt hem uitwassen als hij vies wordt.
dagmar88
Zeer actief

Mona14 schreef:Wie heeft er zowel een Border Collie en een Sheltie gehad en kan mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van deze beide rassen?
En welke van die twee zou je absoluut niet meer nemen en waarom niet?
Waarom deze vraag?
Nou...

...Mijn schoonouders wilden graag een hond!
Ze hebben als eerste hond 13 jaar een Parson Russell Terriër gehad, zonder te weten wat nou precies een terriër is!
Ze konden via een collega een pup kopen.
Ze gingen kijken naar een nest van 3 puppen.
Een teefje wilde ze graag, daar lag ze 2 weken oud en met staart!
6 weken later mochten ze hun pupje ophalen, nu zonder staart!
Als ze toen zich meer hadden verdiept in het ras hadden ze kunnen weten dat de staartjes werden gecouppeerd. (Dat was nog voor dat het verboden werd)

Ze hadden nu een Parson Russell Terriër teefje gekocht...
...een echt jager en vooral een killer!
Als pup had ze gelijk al in de tuin een duif dood gebeten, heb ik van horen zeggen! En later (inmiddels ben ik opgenomen in de Fam) toen ze ongeveer 3 jaar was in het bos een ree!
Dat was ook de laatste x dat ze los heeft gelopen.
Er is toen ook goed over na gedacht of we haar niet zouden in laten slapen.
Maar ze hebben haar toch nog een kans gegeven.
Erg lief was ze niet, je kon nog geen speeltje van der pakken zonder dat ze haar tanden liet zien.
Geen poes in de buurt was veilig.
Als de poort open stond, was ze weg!
En aan de lijn greep ze zomaar naar andere honden.

Ik accepteerde dat niet, maar ze was niet van mij en had er weinig over te zeggen.

Mijn schoonmoeder deed wel behendigheid met haar!
Op dat terrein was dan ook de enige plek waar ze los mocht lopen en ook nog luisterde!

Nu is ze er niet meer.
Twee jaar geleden werd er kanker in haar urineleider en blaas geconstateerd.
Ze heeft nog een jaar door behandeling van de DA geleefd en we hebben haar november 2013 een spuitje laten geven.

Nu wil mijn schoonvader en de rest van de Fam heel graag een Border Collie en mijn schoonmoeder wil een Sheltie.
Mijn schoonouders willen er sws behendigheid mee gaan doen.
Ze wonen bij ons in de straat, dus ook tegen over het bos.
Wandelingen zijn bij ons nooit te kort.
Ze wil heel graag dat de hond los kan lopen zonder dat het achter het wild aan gaat!
Dat de poort open kan staan zonder dat die weg loopt!
Ze willen graag een hond die ze veel kunnen leren.

Wat is qua karakter een leuke hond?
De Border Collie of Sheltie?
Wie heeft er ervaring met deze twee rassen en kan mij daar iets over vertellen?
Wel handig.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een duif = normaal
Een ree is dat uberhaupt fysiek mogelijk? Maar goed, niks anders dan een duif qua gedrag.
Ik lees niks raars ja een hond die geen leiding/sturing krijgt en zn eigen gang gaat.
Gezien t verhaal zie ik nergens maar enige invloed van de eigenaar. Dus een bc is dan vragen om ellende. De sheltie die ik ken past ook niet in dat plaatje.
Heb eigenlijk geen idee welke hond wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lemuria

Ja maar we hebben het over een hond met eeuwenlang ingefokt jachtinstinct. Van wat, 8 kg maximaal? Vind het gewoon nogal sterk dat zo'n hondje een réé te pakken kan krijgen, tenzij deze al ziek was. En dat jullie het verwonderlijk vinden dat zo'n hond een beest pakt als het de mogelijkheid heeft...tja.
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:Ja maar we hebben het over een hond met eeuwenlang ingefokt jachtinstinct. Van wat, 8 kg maximaal? Vind het gewoon nogal sterk dat zo'n hondje een réé te pakken kan krijgen, tenzij deze al ziek was. En dat jullie het verwonderlijk vinden dat zo'n hond een beest pakt als het de mogelijkheid heeft...tja.

Een jong reekalf is maar klein en kwetsbaar.
En het lag niet aan de opvoeding, het was gewoon een terriër :roll:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

en een jong reekalf ligt gewoon op de plek he.. die rennen niet altijd door het bos ofzo
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Zelf heb ik een border collie en ben er wel achter gekomen dat het zeker geen gemakkelijke honden zijn. Hij jaagt absoluut niet, maar hij drijft (dreef) wel enorm als hij de kans kreeg. Hij dacht zelfs dat hij het van vrachtwagens kon winnen. Hier hebben we maandenlang heel consequent op moeten trainen en het is er nu zo goed als helemaal uit.

Maar als je schoonouders het lastig vonden dat ze een jachthondje hadden die ging jagen, zou ik er niet voor kiezen om een drijver te kiezen waarbij de kans heel groot is dat hij wilt drijven.

Ik ken geen sheltie's om me heen, maar er zijn vast wel mensen hier op het forum die meer kunnen vertellen over een sheltie.
Lemuria

dagmar88 schreef: Een jong reekalf is maar klein en kwetsbaar.
En het lag niet aan de opvoeding, het was gewoon een terriër :roll:
Ja ik weet niet, als ik "ree" lees, denk ik aan een volwassen exemplaar :wink: Die kunnen toch verrekkes hard rennen. Maar inderdaad, een kalf zou zich niet verroeren...

Ik zeg niks over opvoeding trouwens? Daar was ik nog niet eens over begonnen :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Laat je de chihuahua's ook inslapen als ze een muis doodbijten?
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef: Ja ik weet niet, als ik "ree" lees, denk ik aan een volwassen exemplaar :wink: Die kunnen toch verrekkes hard rennen. Maar inderdaad, een kalf zou zich niet verroeren...

Ik zeg niks over opvoeding trouwens? Daar was ik nog niet eens over begonnen :mrgreen:

:lees:
Mona14 schreef: Toen ze een jaar of 3 was heeft ze een ree jong dood gebeten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Valerie schreef:Laat je de chihuahua's ook inslapen als ze een muis doodbijten?
als je zag hoe ze tekeer gingen!!
Lemuria

dagmar88 schreef: :lees:
Mona14 schreef: Toen ze een jaar of 3 was heeft ze een ree jong dood gebeten.
Mea culpa. In het eerste bericht ging het nog over een "ree" dus ik heb er in de tweede post overheen gelezen :mrgreen: Scherp van oe!
Mona14
nieuw lid

dagmar88 schreef:
Mona14 schreef:

Koop er één bij de bart smit. Heel braaf en je kunt hem uitwassen als hij vies wordt.

Wat slaat dat nou op!
Vind jij het normaal dan dat een hond andere beesten dood bijt?
Nou ik niet!
Het had ook iemands huisdier kunnen zijn!
En het lag echt niet aan de opvoeding.
Want binnen was ze lief.
Naar de plaats was naar de plaats deed ze ook heel braaf.
Op schoot liggen vond ze ook heerlijk.
En behendigheid was ze ook heel goed in.
Alleen speeltjes wilde ze niet afgeven en zodra ze buiten was draaide ze een knop om en dan was ze gek.

Maar na dat wat er in dat bos is gebeurt heeft ze nog 10 leuke jaren mogen leven.
Stel, jou hond bijt een ander dier dood, je ziet het gebeuren. Wat doe jij dan?
Geef je de hond een aai over zijn kopje en zeg dat hij braaf is?
Het zijn geen wolven, ze krijgen gewoon thuis te eten. Dus daar hoeft ze niet voor te doden.
Een hond die dood is niet gezond in der kop!
Of vind jij van wel?
Maar ik ga hier nu mee stoppen.
Dacht een leuk forum over honden gevonden te hebben.

Wilde echter alleen weten of er mensen zij die ervaring hebben met zowel een Border Collie als een Sheltie en welke van die twee ze qua karakter leuker vinden.
Ze willen in ieder geval nooit geen terriër meer hebben.

Ik verwacht een graag een reactie op mijn vraag.
En niet op de situatie van wat Macky heeft gedaan.
Dat heb ik geschreven omdat ze zoiets nooit meer willen mee maken.
Mac heeft een goed leven gehad, ze heeft 13 jaar mogen worden.
Maar ze had een nog leuker leven kunnen hebben als ze los had kunnen lopen en deed luisteren.
I❤️My Dogs‼️
Sjakie & Nootje
Lemuria

Mona14 schreef: Een hond die dood is niet gezond in der kop!
Of vind jij van wel?
Ik in ieder geval wél. De onwetendheid KNALT gewoon uit je tekst, ongelooflijk. Het is een jáchthond. Wat verwachtte je, dat ze een konijn een kus op z'n kop geeft en nawuift als deze weghuppelt? "Niet gezond in der kop" omdat ze joeg...:'-) Tjonge.
dagmar88
Zeer actief

Mona14 schreef:
dagmar88 schreef:
Mona14 schreef:

Wat slaat dat nou op!
Nou ik niet!
Want binnen was ze lief.
Alleen speeltjes wilde ze niet afgeven en zodra ze buiten was draaide ze een knop om en dan was ze gek.

Maar na dat wat er in dat bos is gebeurt heeft ze nog 10 leuke jaren mogen leven.
Het zijn geen wolven, ze krijgen gewoon thuis te eten. Dus daar hoeft ze niet voor te doden.
Of vind jij van wel?

Wilde echter alleen weten of er mensen zij die ervaring hebben met zowel een Border Collie als een Sheltie en welke van die twee ze qua karakter leuker vinden.

Maar ze had een nog leuker leven kunnen hebben als ze los had kunnen lopen en deed luisteren.
Mijn honden zijn opgevoed en gaan niet los als/waar dat niet vertrouwd is.
Dan nog is de kans dat ze een prooitje pakken altijd aanwezig.

Het is volstrekt natuurlijk gedrag dat je als eigenaar zult moeten begrenzen. Is een kat ook gestoord als hij een parkietje opvreet terwijl er thuis brokjes staan?
Met de volgende hond heb je dus zeker weer de kans dat er een duif/muis/kip/konijn sneuvelt.
En met een border collie kan ik je op een briefje geven dat er allerlei ongewenst gedrag naar boven komt waar je ouders zich (weer) geen raad mee weten.
Behendigheid is overigens trainen, niet opvoeden.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 29 okt 2014 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lemuria

Mona14 schreef: Dat heb ik geschreven omdat ze zoiets nooit meer willen mee maken.
Dit hoeven ze niet meer mee te maken als ze een goed appèl op die eventuele nieuwe hond kunnen krijgen...Dus trainen trainen trainen. En niet alleen op het behendigheidsveldje, maar ook daar buiten.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

dagmar88 schreef:Wel handig.
Na ja, doe is normaal...

TS, ik denk dat het belangrijk is om niet in voordelen/nadelen van rassen te denken. Het jagen van een terrier bijvoorbeeld, dat is mijns inziens geen nadeel, maar iets waar je al dan niet voor kiest. Willen je schoonouders een Border Collie, dan willen ze blijkbaar een hond met erg veel energie, die heel graag wil werken, je vaak te slim af is en liefst zou schapendrijven? Je kunt dat fanatieke dan wel als nadeel noemen, maar dat is dan waar je voor gekozen hebt.

Als je vraagt om advies is het dus belangrijk te noemen wat zij precies zoeken in het karakter van een hond. Mag hij lomp zijn? Veel energie hebben? Waaks zijn? Willen ze een allemansvriend? Dat hij rustig in huis is? Etc. En wat kunnen zij de hond bieden? Hebben ze zich inmiddels meer ingelezen over de opvoeding van een hond?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik vind het doodmaken van andere dieren vanuit de hond gezien normaal ja. Vanuit de mens gezien niet, wij vinden het ongewenst gedrag en dus zullen wij er iets aan moeten doen. Maar dat maakt de hond niet gek in zijn kop, juist normaal. Of vind jij een kat die een muis vangt ook niet goed in de kop?

Daarnaast, een border collie en een sheltie vind ik persoonlijk wel heel iets anders. Een BC is erg fanatiek, dat kan bij te weinig uitdaging voor ongewenst gedrag zorgen. Misschien geen dieren doorbijten, maar wel het willen drijven van van alles en nog wat. Met gevaar voor zijn eigen leven. Voor de sheltie, er is pas een topic geopend, iemand zocht fokkers van Shelties die het goed zouden doen in de behendigheid, daar staat ook wat meer beschreven denk ik. Wel is het belangrijk om na te gaan wat jouw schoonouders naast behendigheid met de hond willen doen en wat ze nog meer verlangen van een hond in het normale leven. Ik ken de Sheltie als redelijk vocaal, vinden ze dat erg bijvoorbeeld?
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 29 okt 2014 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Mona14 schreef: En het lag echt niet aan de opvoeding.
Want binnen was ze lief.
[...]
Of vind jij van wel?
[...]
Die hond probeerde wilde dieren en katten te grijpen, viel uit naar andere honden, had bezitsagressie, en liep weg. Dat ligt juist uitsluitend aan de opvoeding.
Mijn hond bijt geen andere dieren dood want die kans krijgt hij helemaal niet, maar als het onverhoopt toch was gebeurd dan was ik als de sodemieter gaan trainen zodat mijn hond het niet nog eens zou doen. Maar natuurlijk gedrag is het wel, ja. Hartstikke gezond in de kop juist, alleen niet zo passend bij wat wij van honden verwachten. En geen enkele hond kan van nature braaf loslopen en luisteren. Dat is nou exact wat je met opvoeding dient te bereiken. Een hond léér je luisteren, dat gaat niet vanzelf.

Echt hoor. En een border collie in zo'n situatie zetten is vragen om problemen. Bij elk ras maar border collies hebben véél sturing van de baas nodig en jouw schoonouders kunnen dat niet bieden. Dat bedoel ik niet eens gemeen maar ze waren blijkbaar niet in staat om voornoemde problemen bij de terriër adequaat op te lossen. Dan moet je geen hond nemen die verwacht dat de baas hem aanstuurt. Dat gaat fout. Mijn hond viel ook uit naar andere honden, is een keer achter schapen aangegaan, luisterde niet bij het loslopen, beet als je in de buurt van zijn eten of speeltje kwam. En toch is dat gedrag allemaal inmiddels een heel stuk verminderd. Training. Opvoeding. Problemen kan je oplossen. Met die mentaliteit moet je aan een hond beginnen, niet met de verwachting dat hij wel gewoon braaf zal zijn. En zelfs maar nadenken over laten inslapen van de hond terwijl je zelf allerlei steken hebt laten vallen bij de opvoeding vind ik heel verdrietig. Dan begrijp je echt te weinig van het wezen hond en natuurlijk hondengedrag.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

TS, ik zou me eerst een verdiepen in wat een hond eigenlijk voor een dier is. Het zijn iig geen levende knuffelberen met een aan/uit knop die altijd doen wat jij wilt.
Een hond is een jager, de een extremer dan de ander, dat zit nog in de genen ondanks de bakken met brokjes die klaar staan. Als een hond de kans krijgt gaat hij dus inderdaad jagen en dieren doden die hij te pakken krijgt, niks geen kronkel in het hoofd, is normaal hondengedrag. Wat je wel kunt doen is je hond leren bij je blijven en hem onder controle te houden. Daardoor kunnen mijn honden wel loslopen ook al gaan ze eigenlijk graag rondstruinen en jagen. In risicogebieden met veel wild gaan ze aan de riem.

Uit je berichten blijkt dat jullie niet echt een idee hebben hoe je een hond opvoedt en wat voor wezen je in huis hebt. Ook met een border collie of een sheltie ga je problemen krijgen als je zo doorgaat als jullie deden met de vorige hond. Die honden moeten ook opgevoed worden om probleemgedrag te voorkomen, die worden ook niet opgevoed geboren. Zeker met een border collie moet je weten wat je doet om ervoor te zorgen dat er geen probleemgedrag ontstaat..

Succes met je keuze en ga vooral naar een goede hondenschool als jullie weer een hond aanschaffen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Border collies kunnen enorm drijven. Als je die niet goed opvoed gaan ze achter fietsers, hardlopers en auto's aan...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als je schoonmoeder degene is die met de hond aan de slag gaat lijkt mij ook dat je schoonmoeder degene moet zijn die de hond uitkiest.
denk dat ze, als zij voor een sheltie valt, niet zoveel zal kunnen beginnen met een border collie en ik ben bang dat je dan weer hetzelfde verhaal gaat krijgen als met de parson, alleen dit keer met een andere hond :?

hoe kiezen jullie de hond?
alleen op uiterlijk of ook op karakter?
en houden jullie er wel rekening mee dat je, om de hond van je dromen te krijgen, er ook mee aan de slag zult moeten gaan wat opvoeding betreft?
honden zijn nou eenmaal geneigd te doen wat zij het leukste vinden en als ze daarin niet begrensd worden krijg je van die vervelende situaties ;)
ik snap dat iemand valt voor een border collie, want het zijn mooie honden en als ze goed getraind zijn kun je er ook een hoop mee, maar het is niet direct een makkelijke hond en dat zou ik zeker mee laten wegen in de beslissing.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Zoals hierboven al wordt gezegd: jaaggedrag is natuurlijk gedrag. Uiteraard is het meestal erg ongewenst gedrag. Bezitsagressie is ook normaal gedrag maar eveneens ongewenst. Dus da's een kwestie van opvoeden.
Wat ik ken aan parson russelterriers, zijn het idd. niet de meest makkelijke of gehoorzame honden. Maar daar kies je voor als je een terrier kiest met veel oorspronkelijke instincten.
Als ik het goed begrijp zijn je (schoon?)ouders niet de meest ervaren hondeneigenaren, dus zou ik voor een makkelijker ras kiezen. Is ook fijner voor de hond zelf om bij begripvolle eigenaren te komen.

Wat betreft het verschil tussen een border en een sheltie: de borders die ik ken (ook degenen die zgn. uit de 'show'lijnen komen), zijn het behoorlijk gedreven en fanatieke honden die een vaste hand nodig hebben én een baas die hun instincten begrijpt en in goede banen leidt. En vooral mensen die hun hond het leven biedt die ze nodig hebben: een werkend, actief leven.

Ik heb zelf een sheltie gehad en dat is een ras dat weliswaar rustiger en makkelijker trainbaar is, maar ook behoorlijk wat actie nodig heeft. Niet alleen in de zin van veel beweging, maar ook in de zin van veel uitdaging. Het zijn heel slimme, actieve, sportieve en baasgerichte hondjes. Wel moet je rekening houden met behoorlijk wat vachtverzorging.
Ik heb zelf altijd schotse herdershonden gehad (lassies) en die vond en vind ik nog steeds stukken makkelijker dan een sheltie. Weliswaar een stuk groter, maar ook veel makkelijker. Rustig, tolerant, baasgericht en je hoeft er niet mee op hoog niveau te sporten. Zouden ze niet eens kunnen, al zou je het willen. :mrgreen:
Wel is de langhaar variant veel rustiger dan de korthaar collie.

Voor beide rassen is het wel nodig om een goede fokker te zoeken omdat het rassen zijn die uit verkeerde lijnen zenuwachtige angstlijders kunnen zijn.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mona14 schreef:

Wat slaat dat nou op!
Nou ik niet!
Want binnen was ze lief.

Of vind jij van wel?

Ja ik vind t normaal gedrag vanuit de hond gezien. De hond denkt aan overleven instinct heet dat. En als de kans zich voordoet zal hij die met alle 4 de pootjes aanpakken.
Maar jij zegt dus indirect dat ik gestoorde honden heb omdat ze ook weleens een konijn te pakken hebben gekregen of een muis?
Ik ben blij dat ze dat instinct nog hebben zelfs maar ik probeer er wel voor te zorgen dat t geen gewoonte wordt. Maw ze mogen t niet...
En je krijgt reacties op wat je schrijft. Op alles dus en niet op waar jij alleen antwoord wil hebben. Dat heet nu FORUM.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Altijd leuk om te lezen dat mijn honden niet normaal zijn.
Wist het al wel een beetje maar bevestiging is altijd fijn :Q:

On-topic: ik lees zo weinig begrip voor het hondzijn in je posts dat ik niet aan een hond zou beginnen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Suske schreef:Altijd leuk om te lezen dat mijn honden niet normaal zijn.
Wist het al wel een beetje maar bevestiging is altijd fijn :Q:

On-topic: ik lees zo weinig begrip voor het hondzijn in je posts dat ik niet aan een hond zou beginnen.
Dat dus. Mijn honden zijn hartstikke lief maar bij een kat gaan ze wel voor de kill, tja. En jagen vinden ze ook het einde.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Border collies kunnen enorm drijven. Als je die niet goed opvoed gaan ze achter fietsers, hardlopers en auto's aan...
Onderschat Shelties ook niet wat dat betreft. En zelfs mijn Retriever heeft er een handje van :mrgreen:
Nee, ik zou beide rassen afraden. Ze vereisen een duidelijke leiding van iemand die weet waar hij mee bezig is. Je bedoelt het vast goed maar je vermenselijkt te veel. Honden hebben instincten, Terriërs killen nou eenmaal en Borders en Shelties drijven en happen als je ze daar niet goed in begeleidt.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”