Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over stamboom

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Vraag over stamboom

Ongelezen bericht door shinobi »

Hallo iedereen mijn teefje heeft een nestje gekregen ik ben blij dat alles goed is verlopen en de pups gezond zijn.
Ik zou alleen graag stambomen voor mijn pups willen aanvragen maar er is een probleem.
Mijn honden hebben een FCI stamboom en dit zijn dus export stambomen.
Ik had contact contact opgenomen met de RVB en toen kwam ik er dus achter dat er een NHSB nummer aangevraagd moet worden, dus ik zei geen probleem dan stuur ik de stambomen op maar toen werd er dus verteld dat het erg lang zou duren voordat het NHSB nummer geregeld zou zijn en dat mijn pups geen stamboom kunnen krijgen.
Het zijn dus export stambomen waar mijn naam en adres op vermeld staan dus ik keek vreemd op dat er nog een NHSB nummer erbij moest.
Nu is mijn vraag of iemand zoiets soortgelijks heeft meegemaakt of iemand kent die zoiets heeft meegemaakt en of er een eventuele oplossing was.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Re: Vraag over stamboom

Ongelezen bericht door cindymaes »

De papieren moeten in orde zijn voor de dekking. Bij het dekbericht moet je deze nummers al doorgeven.
Dus je werkt een beetje achterste voren.
De pups moeten gechipt worden voor vertrek, en de RvB komt dit nu dus niet doen, dus dan krijg je ook geen stamboom
Afbeelding
shinobi
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
shinobi schreef:Hallo iedereen mijn teefje heeft een nestje gekregen ik ben blij dat alles goed is verlopen en de pups gezond zijn.
Ik zou alleen graag stambomen voor mijn pups willen aanvragen maar er is een probleem.
Ik had contact contact opgenomen met de RVB en toen kwam ik er dus achter dat er een NHSB nummer aangevraagd moet worden, dus ik zei geen probleem dan stuur ik de stambomen op maar toen werd er dus verteld dat het erg lang zou duren voordat het NHSB nummer geregeld zou zijn en dat mijn pups geen stamboom kunnen krijgen.
Het zijn dus export stambomen waar mijn naam en adres op vermeld staan dus ik keek vreemd op dat er nog een NHSB nummer erbij moest.
Nu is mijn vraag of iemand zoiets soortgelijks heeft meegemaakt of iemand kent die zoiets heeft meegemaakt en of er een eventuele oplossing was.
daar kom je toch al achter als je de dekaangifte doet? Daarop staat dat in elk geval de teef in het NHSB moet staan ingeschreven.
In welk land staat de moeder nu ingeschreven? Misschien dat daar nog wat te regelen valt met stambomen voor de pups.
Wij wisten niet dat de teef zwanger was, een week voor de bevalling had ze een echt buikje en zijn we naar de dierenarts gegaan we dachten zelf schijnzwanger maar er zat toch wat in en een paar dagen later was de bevalling.
Aan die oplossing van het buitenland heb ik ook gedacht maar dan zal ik ook de pups daarheen moeten brengen en dat doe ik liever niet.
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:Geen ervaring mee, maar waarom heb je je niet van te voren wat beter voorbereid dan?
Je had toch zelf wel kunnen bedenken dat pups van honden die niet in het Nederlands HondenStamBoek staan ingeschreven geen NHSB-stambomen kunnen krijgen?
Maar goed, daar heb je nu verder niet meer zoveel aan.
Om een hond in het NHSB geschreven te krijgen moet een buitendienstmedewerker van de RvB langskomen om de identificatie van de hond te controleren en eventueel te komen chippen. Daar gaat dan inderdaad even wat tijd overheen.
Daarnaast moet je wanneer je een nest pups fokt een dekaangifte versturen naar de RvB, en binnen tien dagen na de geboorte van de pups moet je een geboorteaangifte versturen. Dan krijg je een acceptgiro thuisgestuurd, en als je dan netjes betaald hebt plant de chipper een afspraak om de pups te komen chippen, en ergens rond de 7 of 8 weken na de geboorte van de pups krijg je dan de stambomen thuisgestuurd.

Dat is in grote lijnen hoe dat gaat.
Als mijn teef grotendeels van de zwangerschap geen zwangerschap verschijnselen had dan is het een grote verrassing.
Nee dat had ik niet zelf kunnen bedenken en er zullen nog wel meer mensen ervan uitgaan dat als je een officiele FCI stamboom heb dat het dan ok is.
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:Ja, en als je dat denkt, dan vind ik dat dus niet zo nozel. :U:
Middels dna zal eerst moeten worden aangetoond wie de vader is, zolang dat niet bekend is zal de RvB daar geen stambomen voor afgeven.
Het is niet onmogelijk om stambomen te krijgen denk ik. Ik weet van iemand die twee Fila's uit het asiel haalde, en de teef bleek ook drachtig te zijn. Via een spoedprocedure zijn toen toch stambomen afgegeven, maar Hoe en wat precies weet ik ook niet helaas. :(
Ok dankje Tara ik zal nog eens navragen hoe dat zit met DNA.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cindymaes »

ligt er ook aan uit welk land je teef komt, ik ken verhalen waar de chip uit het land van herkomst moeder naar de DA gestuurd worden, en deze de buitenlandse chip inspuiten. En zo werd er dan toch een stamboom verkregen, echter wel een buitenlandse.
Maar ik vraag me dan af of het wel zo belangrijk is om dan die stamboom te verkrijgen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

shinobi schreef:
Mizzsylver schreef:
shinobi schreef:Hallo iedereen mijn teefje heeft een nestje gekregen ik ben blij dat alles goed is verlopen en de pups gezond zijn.
daar kom je toch al achter als je de dekaangifte doet? Daarop staat dat in elk geval de teef in het NHSB moet staan ingeschreven.
In welk land staat de moeder nu ingeschreven? Misschien dat daar nog wat te regelen valt met stambomen voor de pups.
Wij wisten niet dat de teef zwanger was, een week voor de bevalling had ze een echt buikje en zijn we naar de dierenarts gegaan we dachten zelf schijnzwanger maar er zat toch wat in en een paar dagen later was de bevalling.
Aan die oplossing van het buitenland heb ik ook gedacht maar dan zal ik ook de pups daarheen moeten brengen en dat doe ik liever niet.

En van de reu (vader) ben je wek zeker als je de dekking gemist hebt?

Wat Tara verteld klopt. Had je op moment dat je achter de dracht kwam nog een dekaangifte ingestuurd had de RvB vanzelf teruggekoppeld wat er moest gebeuren (import etc) en was het met een aantal boetes nog wel goed gekomen.

Weet niet hoe oud de pups inmiddels zijn?
shinobi
Zeer actief

cindymaes schreef:ligt er ook aan uit welk land je teef komt, ik ken verhalen waar de chip uit het land van herkomst moeder naar de DA gestuurd worden, en deze de buitenlandse chip inspuiten. En zo werd er dan toch een stamboom verkregen, echter wel een buitenlandse.
Maar ik vraag me dan af of het wel zo belangrijk is om dan die stamboom te verkrijgen.
Voor sommige mensen kan het belangrijk zijn als ze er shows mee willen doen, ik vind een Tosa geen showhond maar ieder zijn eigen mening.
Er zijn ook mensen die hebben er geen probleem als er geen stamboom is.
shinobi
Zeer actief

Carst de vader is 100% zeker.
De pups zijn een paar dagen oud, ik heb ook gelijk contact opgenomen met de RVB, een latere dekaangifte was geen probleem maar het NHSB nummer was het probleem.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

shinobi schreef:Carst de vader is 100% zeker.
De pups zijn een paar dagen oud, ik heb ook gelijk contact opgenomen met de RVB, een latere dekaangifte was geen probleem maar het NHSB nummer was het probleem.

Als ze zo jong nog zijn zou ik doen of m'n neus bloed. Dekaangifte insturen ovv stamboomnummers van originele stamboom. Dan krijg je vanzelf info over import. Chipper kan dan tegelijk met chippen pups de teef en reu controleren en bij beiden de benodigde DNA afnemen. Jij krijgt boete voor te laat insturen dekaangifte (als je het nu doet ben je wrs nog wel binnen de 10 dagen voor geboorte aangifte en anders daar ook boete over ;)) kan dan ook wel zijn dat de Chipper later komt en je de pups dus langer moet houden.
shinobi
Zeer actief

crutz schreef:

Als ze zo jong nog zijn zou ik doen of m'n neus bloed. Dekaangifte insturen ovv stamboomnummers van originele stamboom. Dan krijg je vanzelf info over import. Chipper kan dan tegelijk met chippen pups de teef en reu controleren en bij beiden de benodigde DNA afnemen. Jij krijgt boete voor te laat insturen dekaangifte (als je het nu doet ben je wrs nog wel binnen de 10 dagen voor geboorte aangifte en anders daar ook boete over ;)) kan dan ook wel zijn dat de Chipper later komt en je de pups dus langer moet houden.
Dankje voor de informatie van de boetes ben ik op de hoogte en dat is geen probleem ik ga het proberen
crutz
Zeer actief
Contacteer:

shinobi schreef:
crutz schreef:

Dankje voor de informatie van de boetes ben ik op de hoogte en dat is geen probleem ik ga het proberen

Ik heb zelf ook wel eens een teef gehad die nog niet op naam stond en dat alles in 1x geregeld werd maar was natuurljk wel al bij de dekking bekend. Gewoon alles ingestuurd en werd geregeld.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

shinobi schreef:
cindymaes schreef:ligt er ook aan uit welk land je teef komt, ik ken verhalen waar de chip uit het land van herkomst moeder naar de DA gestuurd worden, en deze de buitenlandse chip inspuiten. En zo werd er dan toch een stamboom verkregen, echter wel een buitenlandse.
Voor sommige mensen kan het belangrijk zijn als ze er shows mee willen doen, ik vind een Tosa geen showhond maar ieder zijn eigen mening.
Die stamboom heeft niks met showen te maken. Als je wilt weten wat je hebt is die stamboom nodig, domweg omdat je dan de afstamming weet.

Waarom wil jij eigenlijk stambomen?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
shinobi
Zeer actief

Marjoleine schreef:
shinobi schreef:
Die stamboom heeft niks met showen te maken. Als je wilt weten wat je hebt is die stamboom nodig, domweg omdat je dan de afstamming weet.

Iemand die wilt showen met zijn hond heeft dus een stamboom nodig dus heeft er wel mee te maken.
De afstamming weet je ook als je de stambomen van beide ouders hebt.
Ik zou het prettig vinden als de pups een stamboom hebben zodat er later mee doorgefokt kan worden want het worden mooie pups met hd vrije ouders dus een plus voor het ras.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

shinobi schreef:
Marjoleine schreef:
shinobi schreef:

Iemand die wilt showen met zijn hond heeft dus een stamboom nodig dus heeft er wel mee te maken.
Ik zou het prettig vinden als de pups een stamboom hebben zodat er later mee doorgefokt kan worden want het worden mooie pups met hd vrije ouders dus een plus voor het ras.
Hoe oud is je teef trouwens? Want onder de 16mnd had ze natuurlijk niet gedekt mogen worden (& reu 9 mnd dacht ik)
shinobi
Zeer actief

Dat weet ik, mijn teef wordt 3 jaar.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

shinobi schreef:Iemand die wilt showen met zijn hond heeft dus een stamboom nodig dus heeft er wel mee te maken.
Ja, iemand die wil showen moet een stamboom hebben maar daarom is het nog geen onzin als iemand niet showt.
Als je een hond zonder papieren hebt weet de fokker waar ie vandaan komt (als je geluk hebt) maar de meeste kopers niet.
En je helpt je ras er ook niet mee als je nesten zonder papieren gaat fokken want die kunnen geen bijdrage leveren aan de raspopulatie. Dat hoeft ook allemaal niet maar zeg dan gewoon dat je fijn bastaarden fokt.
Je weet wel, waar je niks vanaf weet en zo.

Kortom: als je hart voor je ras hebt zorg je dat ALLE gegevens bekend zijn van ALLE honden voor zover dat in je vermogen ligt. Dan zorg je voor geldige stambomen en pups met erkende papieren, en je houdt netjes bij wat er allemaal wel of niet met je honden gebeurt op gezondheidsgebied. Dan heeft een ander (en dus je ras) er ook nog eens wat aan.
Je fokt namelijk niet voor jezelf. Je fokt omdat je bij een ras betrokken bent. En dan hel HELE ras. Niet alleen jouw eigen kneuterige fokkerijtje.

Sorry voor mijn ongetwijfeld veel te botte reactie, maar dit hele verhaal komt over als wat kortzichtig geleuter van iemand die van alles wil maar niet de moeite neemt zich even te verdiepen in de regelgeving.
En daar is niemand bij gebaat, zeker de mensen die betrokken zijn bij het ras in kwestie niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
shinobi
Zeer actief

Marjoleine maak jij je met je geleuter maar geen zorgen over de gezondheid van mijn honden of mijn "kneuterige fokkerijtje" die ik noggeneens heb ik ben gewoon een trotse hondeneigenaar waarvan de teef in verwachting is geraakt toen ik niet aanwezig was
Ik heb alle gegevens van mijn honden behalve een nhsb nummer ik was daar niet van op de hoogte kan toch? Of ben jij perfect en alwetend?
Mijn honden verkeren in perfecte gezondheid en ik heb het allerbeste met het ras voor ipv van rondjes op een show te lopen en dan denken dat je een goede Tosa hebt als je een lintje krijgt omdat hij of zij er mooi uitziet.
Hou voortaan je vooroordelen voor je als je iemand niet persoonlijk kent.
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:Nu kun je wel geïrriteerd doen, maar ze heeft wel een beetje een punt vind ik.
Dat mag jij helemaal vinden dat het ok is dat iemand hier zwart gemaakt om een nhsb nummer
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:
shinobi schreef:
Tara schreef:Nu kun je wel geïrriteerd doen, maar ze heeft wel een beetje een punt vind ik.
Dat mag jij helemaal vinden dat het ok is dat iemand hier zwart gemaakt om een nhsb nummer
Je wordt niet zwart gemaakt, maar het is toch tamelijk logisch dat er geen NHSB-stambomen worden afgegeven voor pups die uit ouders komen die niet in datzelfde NHSB geregistreerd staan?
Maar even wat anders, en dat bedoel ik verder helemaal niet rot, maar je hebt dus twee honden geïmporteerd, hoe lang heb je ze dan nu? En was ze al gedekt door de reu die je ook geïmporteerd hebt? Want zo ja: hoe weet je dat dan precies? Is je dat later verteld?
Of had je ze al en is ze gedekt toen ze bij jou zaten? Het is mij niet helemaal duidelijk. :roos:
Zoals ik al eerder zei ze hebben een fci stamboom dus ik ging ervan uit dat het voldoende was.
De reu heb ik 5 jaar geleden gekocht en de teef 2 jaar geleden, de teef heeft ongeveer 2 jaar in het buitenland gewoond bij familie en is een paar maanden geleden naar NL bij mij gekomen omdat het niet meer ging vanwege een andere hond.
Aangezien ik vaak in het buitenland woonachtend ben en mijn reu meegaat kent hij het teefje al vanaf dat ze pup was.
Ik heb het teefje wel gekocht om een nestje mee te maken en ook door de fokker laten uitzoeken of het kwa lijnen goed bijelkaar kon, mijn bedoeling was om een nestje te maken in het buitenland maar het is dus in NL gebeurd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

shinobi schreef:
Tara schreef:
shinobi schreef:
Je wordt niet zwart gemaakt, maar het is toch tamelijk logisch dat er geen NHSB-stambomen worden afgegeven voor pups die uit ouders komen die niet in datzelfde NHSB geregistreerd staan?
Maar even wat anders, en dat bedoel ik verder helemaal niet rot, maar je hebt dus twee honden geïmporteerd, hoe lang heb je ze dan nu? En was ze al gedekt door de reu die je ook geïmporteerd hebt? Want zo ja: hoe weet je dat dan precies? Is je dat later verteld?
Of had je ze al en is ze gedekt toen ze bij jou zaten? Het is mij niet helemaal duidelijk. :roos:
Zoals ik al eerder zei ze hebben een fci stamboom dus ik ging ervan uit dat het voldoende was.
De reu heb ik 5 jaar geleden gekocht en de teef 2 jaar geleden, de teef heeft ongeveer 2 jaar in het buitenland gewoond bij familie en is een paar maanden geleden naar NL bij mij gekomen omdat het niet meer ging vanwege een andere hond.
Aangezien ik vaak in het buitenland woonachtend ben en mijn reu meegaat kent hij het teefje al vanaf dat ze pup was.
Ik heb het teefje wel gekocht om een nestje mee te maken en ook door de fokker laten uitzoeken of het kwa lijnen goed bijelkaar kon, mijn bedoeling was om een nestje te maken in het buitenland maar het is dus in NL gebeurd.

Je schrijft paar mnd. Dat zijn er bij mij 2. Weet je zeker dat ze niet daar in het buitenland gedekt is geweest?
shinobi
Zeer actief

Cruts ze is in juli gekomen naar NL mijn reu is de vader.
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:Dus is het een ongewenste dekking geweest toen ze al bij jou zaten, je hebt je teef dus niet drachtig gekocht?
Maar als je voor in de toekomst fokplannen had, waarom heb je haar dan niet gelijk in het NHSB laten inschrijven? Zoals ik al zei: je kunt toch bedenken dat je geen stambomen krijgt voor pups uit een niet-geregistreerde teef?
Kennelclubs willen weten wie de ouders van pups zijn, en dat gaat nou eenmaal niet bij honden die niet in het stamboek zijn opgenomen. Dat is toch logisch? Het heeft verder niks met alwetend te maken, maar ik vind het wel nogal naïef om het allemaal zo op zijn beloop te laten. Om over die ongewenste dekking nog maar te zwijgen.
Maar goed, je bent lang de eerste niet waarbij het zo gaat, en je zult ook niet de laatste zijn. Ik hoop dat het je lukt om nog stambomen voor je pups te krijgen. Voor de rest ga ik met Marjoleine mee, als je pups geen stambomen krijgen zijn ze voor de instandhouding van het ras waardeloos omdat ze nooit hun bijdrage kunnen leveren aan de geregistreerde fokkerij. Dat zou wel heel jammer zijn. :(:
Beste Tara ik was niet op de hoogte van de nhsb zoals ik al zei verblijf ik vaak in het buitenland en was ik van plan om daar een nestje te maken.
Dat ik ff op vakantie ben en dat het toen gebeurd moet zijn en ook nog de teef waar je niet aan zag dat ze zwanger was, dat kan een ander ook gebeuren.
En het is heel logisch, als je ervan op de hoogte bent wel.
En de stambomen komen goed.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Zo, temper, temper....
Je bent aan alle kanten onzorgvuldig bezig en dan snauw je iemand af die je netjes vertelt wat belangrijk is bij het fokken?
Heel bijzonder......
Ik hoop dat de honden beter van karakter zijn......
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
shinobi
Zeer actief

Tara schreef:Okee, je verhaal is me nu duidelijker. :ok:
Maar op welk adres staat je teef geregistreerd? Op een buitenlands adres? Staat ze überhaupt ergens in een ander land dan het land van herkomst geregistreerd? Want kun je dan niet kijken of je stambomen kunt krijgen van het land waar ze wél geregistreerd staat?
Of staat ze überhaupt nergens geregistreerd?
Dat is ook mijn bedoeling als het in Nederland niet kan dan vraag ik de stambomen aan in het land van herkomst.
shinobi
Zeer actief

fes/lou schreef:Zo, temper, temper....
Je bent aan alle kanten onzorgvuldig bezig en dan snauw je iemand af die je netjes vertelt wat belangrijk is bij het fokken?
Heel bijzonder......
Nee hoor het word niet netjes verteld.
Je kent mij niet dus hou lekker je mondje over mijn karakter. Dankjewel
En ja ik ben heel onvoorzuldig omdat ik niet op de hoogte was van een nhsb nummer, verder nog wat te melden?
shinobi
Zeer actief

Dubbel gepost*
Laatst gewijzigd door shinobi op 29 okt 2014 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
shinobi
Zeer actief

Dubbel gepost*
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

shinobi schreef:
Heel bijzonder......
En ja ik ben heel onvoorzuldig omdat ik niet op de hoogte was van een nhsb nummer, verder nog wat te melden?
Dat zeg ik...grote muil :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
shinobi
Zeer actief

fes/lou schreef:
shinobi schreef:
Heel bijzonder......
Dat zeg ik...grote muil :D
Je doet maar :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”