Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Whippet altijd aan de riem?
Moderator: moderatorteam
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 1
Whippet altijd aan de riem?
Zijn er hier leden die hun hond nooit los laten lopen? Risico dat ze ergens achteraan gaan zonder meer te luisteren etc.
Mijn vriend en ik zijn druk bezig een ras te vinden wat bij ons past en komen op de whippet uit. Enige nadeel waar we nu tegenaan lopen is dat hij eigenlijk niet los kan omdat risico groot is dat hij er vandoor gaat achter een konijn etc. Denk dat tegen de tijd dat hij gaat en wij roepen hij al uit het zicht verdwenen is.
De hond van mijn oma cairn terrier heeft een grote tuin tot haar beschikking maar voor wandelingen altijd aan de riem. Heb nooit gemerkt met uitlaten dat ze het vervelend vond. We stapte stevig door.
Het liefst wil ik hem los maar lees dat ze met grote aantallen in het prikkeldraad vast komen te zitten of botsen tegen autos of stilstaande objecten.
Ik kan alleen bedenken naast de fiets dat hij kan rennen of een afgeschermd losloop gebied?
Mijn vriend en ik zijn druk bezig een ras te vinden wat bij ons past en komen op de whippet uit. Enige nadeel waar we nu tegenaan lopen is dat hij eigenlijk niet los kan omdat risico groot is dat hij er vandoor gaat achter een konijn etc. Denk dat tegen de tijd dat hij gaat en wij roepen hij al uit het zicht verdwenen is.
De hond van mijn oma cairn terrier heeft een grote tuin tot haar beschikking maar voor wandelingen altijd aan de riem. Heb nooit gemerkt met uitlaten dat ze het vervelend vond. We stapte stevig door.
Het liefst wil ik hem los maar lees dat ze met grote aantallen in het prikkeldraad vast komen te zitten of botsen tegen autos of stilstaande objecten.
Ik kan alleen bedenken naast de fiets dat hij kan rennen of een afgeschermd losloop gebied?
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Re: Whippet altijd aan de riem?
Waarom precies de whippet?
Het is misschien een dooddoener, maar ben je niet meer naar een geschikte hond dan naar een geschikt ras aan het zoeken? Je beperkt jezelf zo als je alleen maar in rasbeschrijvingen zit te grasduinen vind ik.
Je kúnt het natuurlijk treffen, maar de kans dat een zichtjagend ras maar beperkt los kan is groter dan bij veel andere rassen. Ze zijn er namelijk eeuwenlang op gefokt om op zicht op prooi te jagen
Het is misschien een dooddoener, maar ben je niet meer naar een geschikte hond dan naar een geschikt ras aan het zoeken? Je beperkt jezelf zo als je alleen maar in rasbeschrijvingen zit te grasduinen vind ik.
Je kúnt het natuurlijk treffen, maar de kans dat een zichtjagend ras maar beperkt los kan is groter dan bij veel andere rassen. Ze zijn er namelijk eeuwenlang op gefokt om op zicht op prooi te jagen

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik zou het nooit willen, een hond die niet los kan. Ik heb een zwak voor een ras dat bekend staat om het niet los kunnen lopen, maar het is voor mij een reden dat ras niet snel meer in huis te nemen. Tenzij het een herplaatser betreft die bewezen heeft betrouwbaar los te kunnen lopen. Is dat niets voor jullie, een herplaatser? Dan weet je bijna alle karaktertrekken vaak al en ook of ze los kunnen lopen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik ken meerdere zichtjagers die prima los kunnen in het bos, want daar is het zicht namelijk nogal beperkt.
Dus ree de hoek om en ze stoppen.
Dat mág trouwens niet, maar het is een optie.
Maar ik denk wel dat je verder moet kijken dan alleen rasbeschrijvingen. Die zijn namelijk vaak beperkt geschreven.
Bedenk wat je wel en niet wilt en vraag je af welk type hond erbij past.
En van daaruit zoek je dan verder.
Dus ree de hoek om en ze stoppen.
Dat mág trouwens niet, maar het is een optie.
Maar ik denk wel dat je verder moet kijken dan alleen rasbeschrijvingen. Die zijn namelijk vaak beperkt geschreven.
Bedenk wat je wel en niet wilt en vraag je af welk type hond erbij past.
En van daaruit zoek je dan verder.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vind whippets geweldig
Maar het jagen is genoeg voor mij om het niet te doen.
Ik vind het zelf echt essentieel dat mijn hond gewoon lekker los kan op zo veel mogelijk plekken

Maar het jagen is genoeg voor mij om het niet te doen.
Ik vind het zelf echt essentieel dat mijn hond gewoon lekker los kan op zo veel mogelijk plekken
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
- Aantal honden: 2
Hier op de buurt woont ook een Whippet en die loopt ook altijd los in het losloopgebied. Ik weet natuurlijk niet hoe het daarbuiten gaat (bos, strand, etc.)
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
hier 1tje (van de 5) die niet los kan en ik vind het voor haar enorm zielig
oke Zena weet al 9 jaar niet beter, maar toch vind ik het erg voor haar omdat de rest wel gewoon los loopt (aja Zena is een kruising boxer rottweiler)
of Zena echt gaat jagen geen ide, maar madam komt gewoon niet terug als ze geen zin hebt en weggaan werkt niet (vind ze niet erg) en er achter gaan vind ze juist leuk en loopt alleen maar (op een sukkeldrafje (nu een bejaarde drafje)) verder weg, steeds achter uit kijkend of ik nog wel volg of niet

of Zena echt gaat jagen geen ide, maar madam komt gewoon niet terug als ze geen zin hebt en weggaan werkt niet (vind ze niet erg) en er achter gaan vind ze juist leuk en loopt alleen maar (op een sukkeldrafje (nu een bejaarde drafje)) verder weg, steeds achter uit kijkend of ik nog wel volg of niet

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Als je najagen echt vervelend vind, dan is een whippet niet de handigste keuze misschien. Ik heb wel een kruising whippet gehad. Ja die was in het bos nog wel eens weg en ook in de vaart echt wel eens een eindje. Liep ook niet weg, kwam ook wel terug, maar je zit wel even in de rats. Idd als je weet dat er prikkeldraad zit waar ze langs raced. Niet bereikbaar tot in ons geval de reeen uit zicht waren.
Een betrouwbare los is het niet. Wat zoek je in een hond en hoe ben je op de whippet uitgekomen? Wat kan jij een whippet bieden?
Ik vind het overigens nog steeds prachtige en geweldige honden al had ik ook bijna een uitstapje gemaakt naar een silken windsprite.
Een betrouwbare los is het niet. Wat zoek je in een hond en hoe ben je op de whippet uitgekomen? Wat kan jij een whippet bieden?
Ik vind het overigens nog steeds prachtige en geweldige honden al had ik ook bijna een uitstapje gemaakt naar een silken windsprite.

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind het heel eerlijk gezegd bijna misdadig om een hond die geboren is om te rennen, te veroordelen tot een leven waarin hij niet elke dag minstens een uurtje los kan sjezen. Een tuin is leuk, maar als je eenmaal een windhond of aanverwant hebt zien rennen, gewoon om de lol van het rennen, dan snap je dat los in een tuin geen vergelijking is. En naast de fiets lopen lijkt mij prima om spieren op te bouwen, maar wat de lol voor een hond is zou ik niet weten.Ytje schreef:Zijn er hier leden die hun hond nooit los laten lopen? Risico dat ze ergens achteraan gaan zonder meer te luisteren etc.
Als ik jullie was, zou ik niet voor een windhond gaan. Er zijn zat rassen die ook leuk en lief en mooi zijn en die tijdens het wandelen binnen een straal van 10 meter blijven.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Bij dat moslim gedoe moet je alles in een bourka verpakken anders zijn ze ook het haasje.Nanna schreef:Mijn Whippet loopt in het bos altijd los. Goed, ze schiet weleens achter een konijn aan maar ze loopt nooit weg.
Wat dat aangaat vind ik een lopende hond veel lastiger want die zet de snavel op de grond en werkt het spoor uit, al dan niet luidgevend.
Whippets doen dat niet. Weg is weg qua konijn en dan was het leuk en gaan we weer naar de baas.
Mijn andere twee windhonden (Deerhounds) konden ook altijd overal loslopen.
Wat dat aangaat vind ik de westerse tak van de windhonden wel gemakkelijk. De oosterse tak is een ander verhaal..

Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Daar zeg je wat.Hanneke2 schreef:Ik vind het heel eerlijk gezegd bijna misdadig om een hond die geboren is om te rennen, te veroordelen tot een leven waarin hij niet elke dag minstens een uurtje los kan sjezen. Een tuin is leuk, maar als je eenmaal een windhond of aanverwant hebt zien rennen, gewoon om de lol van het rennen, dan snap je dat los in een tuin geen vergelijking is. En naast de fiets lopen lijkt mij prima om spieren op te bouwen, maar wat de lol voor een hond is zou ik niet weten.Ytje schreef:Zijn er hier leden die hun hond nooit los laten lopen? Risico dat ze ergens achteraan gaan zonder meer te luisteren etc.
Als ik jullie was, zou ik niet voor een windhond gaan. Er zijn zat rassen die ook leuk en lief en mooi zijn en die tijdens het wandelen binnen een straal van 10 meter blijven.
Een bull die niet gewoon een rondje kan lopen vinden we zielig en een hond die het goed zou kunnen aan de riem houden is niet zielig.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Ik ben het niet zo vaak met je eens. Maar nu zeer zeker wel.Hanneke2 schreef:
Ik vind het heel eerlijk gezegd bijna misdadig om een hond die geboren is om te rennen, te veroordelen tot een leven waarin hij niet elke dag minstens een uurtje los kan sjezen. Een tuin is leuk, maar als je eenmaal een windhond of aanverwant hebt zien rennen, gewoon om de lol van het rennen, dan snap je dat los in een tuin geen vergelijking is. En naast de fiets lopen lijkt mij prima om spieren op te bouwen, maar wat de lol voor een hond is zou ik niet weten.
Zelf heb ik een staande hond, wat écht niet makkelijk is soms

Als je bij voorbaat al weet/inschat dat je hond continue aan de lijn zou moeten, zou dat voor mij een verkeerde rasoverweging zijn, zonde toch..
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Het leukste aan het hebben van een hond vind ik wanneer hij lekker los kan rennen en spelen.
Mijn hondje kon eerst ook lastig los op sommige plekken (ivm konijnen jagen en soms gewoon eigenwijsheid of onoplettendheid). En nu hij vrijwel overal los kan is het zo ontzettend veel leuker geworden. Dus nee, ik zou het risico niet willen lopen.
Mijn hondje kon eerst ook lastig los op sommige plekken (ivm konijnen jagen en soms gewoon eigenwijsheid of onoplettendheid). En nu hij vrijwel overal los kan is het zo ontzettend veel leuker geworden. Dus nee, ik zou het risico niet willen lopen.
-
- Zeer actief
En toch heb je als eigenaar natuurlijk ook de plicht rekening te houden met de dieren en mensen om je heen.
Is het ideaal om een hond levenslang aan een riem te laten? Nee.
Maar als het zo is dat als de hond losloopt bananen in de oren heeft, en alle niet - honden vermoord die hij tegenkomt, tja dat kan natuurlijk ook niet.
Nou zijn whippets wel echt zichtjagers dus dat kan je tot een bepaalde hoogte in de smiezen houden, dat lijkt me dan misschien nog wel makkelijker dan een staande hond die veel jachtdrift heeft.
Is het ideaal om een hond levenslang aan een riem te laten? Nee.
Maar als het zo is dat als de hond losloopt bananen in de oren heeft, en alle niet - honden vermoord die hij tegenkomt, tja dat kan natuurlijk ook niet.
Nou zijn whippets wel echt zichtjagers dus dat kan je tot een bepaalde hoogte in de smiezen houden, dat lijkt me dan misschien nog wel makkelijker dan een staande hond die veel jachtdrift heeft.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Maar ik vind het dan ook je plicht om een hond te kiezen die past bij wat jij als baas kan bieden. Als je geen zin hebt om maanden en maanden te trainen op het terugkomen dan moet je dus een ras zoeken waarbij dat iets minder intensieve training vereist. Bij voorbaat al bepalen dat de hond levenslang aangelijnd moet vind ik niet fair. Je moet, wat mij betreft dan toch, in elk geval het doel hebben dat de hond los kan. Of dat lukt of niet is een tweede maar je moet het wel willen proberen en ik stel me zomaar voor dat die training bij een whippet lastiger is dan bij een retriever. Daar moet je dus toe bereid zijn. Of niet maar dan moet je ook die whippet niet nemen.
TS: wat spreekt jullie zo aan in de whippet? Misschien zijn er ook wel andere rassen met vergelijkbare eigenschappen die wat minder geneigd zijn tot jachtgedrag?
TS: wat spreekt jullie zo aan in de whippet? Misschien zijn er ook wel andere rassen met vergelijkbare eigenschappen die wat minder geneigd zijn tot jachtgedrag?

-
- Zeer actief
Ik denk vooral dat je je al ten eerste moest afvragen of je in een omgeving woont waar het oefenen mogelijk is.DaniBanani schreef:Maar ik vind het dan ook je plicht om een hond te kiezen die past bij wat jij als baas kan bieden. Als je geen zin hebt om maanden en maanden te trainen op het terugkomen dan moet je dus een ras zoeken waarbij dat iets minder intensieve training vereist. Bij voorbaat al bepalen dat de hond levenslang aangelijnd moet vind ik niet fair. Je moet, wat mij betreft dan toch, in elk geval het doel hebben dat de hond los kan. Of dat lukt of niet is een tweede maar je moet het wel willen proberen en ik stel me zomaar voor dat die training bij een whippet lastiger is dan bij een retriever. Daar moet je dus toe bereid zijn. Of niet maar dan moet je ook die whippet niet nemen.
Als ik kijk naar mezelf, ik loop iedere dag in een parkje, maar daar fietsen ook mensen, heb je het spoor, zitten schapen in de buurt etc. Iets wat dus al in de basis niet geschikt is voor een hond die jaagt.
Loop jij iedere dag in een gebied waar er niks of niemand is, ja dan is oefenen al een stuk meer verantwoord.
Maar een whippet dus laten loslopen in zo'n parkje is denk ik een dusdanig risico dat je het ook niet moet willen proberen naar mijn mening.
-
- Zeer actief
Even algemeen gesproken mbt de schapen, en het fietspad meer omdat ze daar plat gereden kunnen worden tijdens de jachtNanna schreef:Ik ken geen Whippets die achter schapen of fietsen aanjakkeren. Ik denk dat ze daar te slim voor zijn.Apple schreef:
Als ik kijk naar mezelf, ik loop iedere dag in een parkje, maar daar fietsen ook mensen, heb je het spoor, zitten schapen in de buurt etc. Iets wat dus al in de basis niet geschikt is voor een hond die jaagt.
Een Whippet kan prima los in zo'n parkje MITS het er niet joekert van de konijnen. En in de wijk is het uitkijken met loslopende katten want die worden door de bank genomen met graagte de kattenhemel ingejenst.

- sybertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermix
Ik heb een nep-whippet, maar hij loopt elke dag los. Niet in de wijk, want dan gaat hij achter een kat aan.
Buiten in de weilanden mag hij los. Hij is twee keer achter een haas aan geschoten, maar kwam steeds binnen een minuut terug.
De haas ging namelijk het slootje over en die van mij niet. Hij kwam zelfs nog eerder terug dan mijn nep-terrier.
Ook in gebieden waar konijnen lopen, mag hij van mij los. Tot nu toe spot ik de konijnen altijd veel eerder en roep ik hem terug.
Buiten in de weilanden mag hij los. Hij is twee keer achter een haas aan geschoten, maar kwam steeds binnen een minuut terug.
De haas ging namelijk het slootje over en die van mij niet. Hij kwam zelfs nog eerder terug dan mijn nep-terrier.
Ook in gebieden waar konijnen lopen, mag hij van mij los. Tot nu toe spot ik de konijnen altijd veel eerder en roep ik hem terug.
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Ik ben er inmiddels helemaal achter dat de wippet niet de hond voor ons is hoe jammer ook. Wat ik lees ben ik het zo mee eens. Een hond die zo graag wil rennen vast houden aan een riem bang dat hij er vandoor sprint.
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Een whippet moet kunnen rennen.
Chanique loopt grotendeels los. Het grote voordeel van zichthonden is dat ze niet hun neus op de grond zetten om
een spoor uit te werken zoals jachthonden en brakken bijv. doen. Daar zou ik gek van worden
Nee ik laat Chanique niet in een klein parkje los want als ze aan het rennen is zijn haar bochten groot.....
En ja ze gaat als ze een konijn ziet er achter aan, maar zodra ze het konijn niet meer ziet komt ze direct terug.
Zie ik het konijn eerder roep ik haar bij me en blijft ze netjes naast me lopen en dan weet madam dat ze er niet achter
aan mag.
Chanique loopt grotendeels los. Het grote voordeel van zichthonden is dat ze niet hun neus op de grond zetten om
een spoor uit te werken zoals jachthonden en brakken bijv. doen. Daar zou ik gek van worden

Nee ik laat Chanique niet in een klein parkje los want als ze aan het rennen is zijn haar bochten groot.....
En ja ze gaat als ze een konijn ziet er achter aan, maar zodra ze het konijn niet meer ziet komt ze direct terug.
Zie ik het konijn eerder roep ik haar bij me en blijft ze netjes naast me lopen en dan weet madam dat ze er niet achter
aan mag.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier geen whippet maar 2 galgo's en nu 1 kruising galgo... 1 galgo, esperanza, kon niet los op niet omheind en overzichtelijk terrein ivm naar gedrag tegen kleinere dieren en haar wankele gezondheid... de andere galgo Samara, kon prima los op veilig gebied en als ze zich turen dan ging ze aan de lijn, Bowie de kruising kan bijna overal los als ik het gebied maar veilig vind.. jagen hebben hond 1 en 3 eigenlijk nooit gedaan, Samara is 1x achter een kat aangegaan ... meer eigenlijk niet maar je hebt wel een paar regeltjes waar je rekening mee dient te houden.