Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
trachea collaps
Moderator: moderatorteam
- FLJ
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labradoodle
- Aantal honden: 2
trachea collaps
Mijn hond Fellow, labradoodle van bijna 11, hoest al behoorlijke tijd, en niet zomaar een beetje kuchen maar keihard hoesten en dan lijkt het of hij stikt. Dit gebeurd vooral als hij rustig ligt te slapen en komt vanuit het niks.
Ik ben daarvoor naar een dierenarts geweest en zij heeft naar zijn hart en longen geluisterd...dit klonk allemaal prima daarom dacht ze aan kennelhoest...
Ik vertrouwde het niet en ben vandaag naar een andere dierenarts geweest...hij denkt aan trachea collaps en ik heb voor 14 dagen codeïne pilletjes en rimadyl meegekregen...
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het een ontzettend naar idee dat Fellow regelmatig het gevoel krijgt dat hij stikt...
Fellow is verder een hele vrolijke hond en de dierenarts vond hem er erg goed uit zien.
Ik ben daarvoor naar een dierenarts geweest en zij heeft naar zijn hart en longen geluisterd...dit klonk allemaal prima daarom dacht ze aan kennelhoest...
Ik vertrouwde het niet en ben vandaag naar een andere dierenarts geweest...hij denkt aan trachea collaps en ik heb voor 14 dagen codeïne pilletjes en rimadyl meegekregen...
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het een ontzettend naar idee dat Fellow regelmatig het gevoel krijgt dat hij stikt...
Fellow is verder een hele vrolijke hond en de dierenarts vond hem er erg goed uit zien.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: trachea collaps
Heeft Fellow er ook last van als hij buiten loopt?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Persoonlijk zou ik gaan voor een rontgenfoto van hart en longen. Heeft één van beide dierenartsen ook met de vingers 'getrommeld' op de ribben (om grofweg de grootte van het hart te bepalen)?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Mijn vorige hond had het.
Toen het hoesten te erg werd en hij er zelf van in paniek raakte hebben wij hem laten gaan.
Hij was toen wel bijna 16 jaar en dat maakt de beslissing iets gemakkelijker.
Toen het hoesten te erg werd en hij er zelf van in paniek raakte hebben wij hem laten gaan.

- FLJ
- Vaste gebruiker
Bedankt voor jullie reacties...
Hij heeft er geen last van als hij buiten loopt.
Volgens de dierenarts is er niet veel aan te doen en zouden hoestprikkel- en ontstekingsremmers wat verlichting kunnen geven?
Beide dierenartsen hebben naar hart en longen geluisterd maar niet op de ribben getrommeld...zou er toch iets mis kunnen zijn met hart of longen zelfs als daar geen rare dingen te horen zijn?
Anders zou ik zeker even terug gaan voor een röntgenfoto.
@ Pemba: heeft jouw hond ook medicijnen daarvoor gehad?
Hij heeft er geen last van als hij buiten loopt.
Volgens de dierenarts is er niet veel aan te doen en zouden hoestprikkel- en ontstekingsremmers wat verlichting kunnen geven?
Beide dierenartsen hebben naar hart en longen geluisterd maar niet op de ribben getrommeld...zou er toch iets mis kunnen zijn met hart of longen zelfs als daar geen rare dingen te horen zijn?
Anders zou ik zeker even terug gaan voor een röntgenfoto.
@ Pemba: heeft jouw hond ook medicijnen daarvoor gehad?
- Pemba
- Zeer actief
Nee Rakker heeft er niets voor gekregen.
Ik ben benieuwd of het hoesten bij jouw hond minder wordt door de medicijnen.
Er zijn wel chirurgische ingrepen maar dat zag ik op die leeftijd niet meer zitten.
Ik ben benieuwd of het hoesten bij jouw hond minder wordt door de medicijnen.
Er zijn wel chirurgische ingrepen maar dat zag ik op die leeftijd niet meer zitten.

- FLJ
- Vaste gebruiker
De da vertelde inderdaad ook over een operatie maar dat de resultaten daarvan niet echt denderend zijn, daarbij is Fellow inmiddels ook alweer bijna 11 dus daar wil ik niet aan beginnen.
Hoe oud was Rakker toen hij die klachten kreeg als ik vragen mag?
- Zamunda
- Zeer actief
Ik zou trouwens ook gelijk de trachea goed beoordeeld willen zien op de rontgenfoto.
En inderdaad, het kan zijn dat je geen afwijkingen hoort aan het hart terwijl die er wel zijn. Hoesten in rust kan wijzen op een vergroot hart. Maar het lijkt erop dat beide DA geen aanleiding zien om die richting op te denken.
Overigens zou ik in geval van trachea collaps verwachten dat de hond daar ook last van heeft tijdens inspanning en dat lees ik niet terug in je verhaal?
En inderdaad, het kan zijn dat je geen afwijkingen hoort aan het hart terwijl die er wel zijn. Hoesten in rust kan wijzen op een vergroot hart. Maar het lijkt erop dat beide DA geen aanleiding zien om die richting op te denken.
Overigens zou ik in geval van trachea collaps verwachten dat de hond daar ook last van heeft tijdens inspanning en dat lees ik niet terug in je verhaal?
- Pemba
- Zeer actief
Dat zou je verwachten maar Rakker had in rust en vooral 's nachts hoestaanvallen.Zamunda schreef:Ik zou trouwens ook gelijk de trachea goed beoordeeld willen zien op de rontgenfoto.

- Pemba
- Zeer actief
Het is al weer een tijd geleden maar ik denk dat hij een jaar klachten heeft gehad tot we hem hebben laten inslapen.FLJ schreef:De da vertelde inderdaad ook over een operatie maar dat de resultaten daarvan niet echt denderend zijn, daarbij is Fellow inmiddels ook alweer bijna 11 dus daar wil ik niet aan beginnen.

- FLJ
- Vaste gebruiker
Pffff ik weet even helemaal niet wat ik hiermee aan moet...Fellow is nu 10 jaar bij me en heeft me door heel wat moeilijke periodes heen gesleept...hij is heel belangrijk voor me en ik wil absoluut niet dat hij pijn heeft of ongemak heeft...
Maar na wat lezen op internet en het bekijken van wat filmpjes twijfel ik behoorlijk aan de diagnose van de da...
Bij opwinding heb ik hem nog nooit horen hoesten...altijd alleen in rust...2 dierenartsen hebben hem onderzocht en hadden beiden geen aanleiding om te denken aan problemen aan hart of longen...anders had ik natuurlijk direct foto's laten maken.
Fellow is verder vrolijk en nog behoorlijk fit...wandelingen van een uur zijn geen probleem voor hem...zelfs kleine stukjes lopen aan de fiets (laag tempo bij lage temperatuur) gaat nog prima...hij rent, springt en speelt soms nog als een jonge hond...ja hij slaapt veel maar hij is de jongste niet meer...het is alleen dat hoesten...
Kan wel janken
Maar na wat lezen op internet en het bekijken van wat filmpjes twijfel ik behoorlijk aan de diagnose van de da...
Bij opwinding heb ik hem nog nooit horen hoesten...altijd alleen in rust...2 dierenartsen hebben hem onderzocht en hadden beiden geen aanleiding om te denken aan problemen aan hart of longen...anders had ik natuurlijk direct foto's laten maken.
Fellow is verder vrolijk en nog behoorlijk fit...wandelingen van een uur zijn geen probleem voor hem...zelfs kleine stukjes lopen aan de fiets (laag tempo bij lage temperatuur) gaat nog prima...hij rent, springt en speelt soms nog als een jonge hond...ja hij slaapt veel maar hij is de jongste niet meer...het is alleen dat hoesten...
Kan wel janken
- FLJ
- Vaste gebruiker
Pffff ik weet even helemaal niet wat ik hiermee aan moet...Fellow is nu 10 jaar bij me en heeft me door heel wat moeilijke periodes heen gesleept...hij is heel belangrijk voor me en ik wil absoluut niet dat hij pijn heeft of ongemak heeft...
Kan wel janken
Kan wel janken
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Misschien nogmaals langs een dierenarts gaan, je verhaal vertellen en overleggen over wat er onderzocht moet worden?
Hij heeft dus alleen thuis er last van? Kan er niet iets aanwezig zijn in huis wat zijn longen irriteert, allergie-achtig?
Hij heeft dus alleen thuis er last van? Kan er niet iets aanwezig zijn in huis wat zijn longen irriteert, allergie-achtig?
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik zou een echo van het hart laten maken.
Ik snap totaal niet dat die DA's geen aanleiding zien voor nader hartonderzoek. Hoesten in rust bij een oudere hond is symptomatisch voor hartproblemen.
http://www.dierenkliniekzevenhuizen.nl/ ... hp?menu=38
Ik snap totaal niet dat die DA's geen aanleiding zien voor nader hartonderzoek. Hoesten in rust bij een oudere hond is symptomatisch voor hartproblemen.
http://www.dierenkliniekzevenhuizen.nl/ ... hp?menu=38
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Gijsstabij
Hier heb ik geen verstand van, maar ik wens jou en je hond veel sterkte!
Als je twijfelt aan de diagnose van de da zou ik of naar een ander gaan, of aandringen op nader onderzoek
jij kent je hond het beste en als het jou niet lekker zit is daar wss een reden voor
Als je twijfelt aan de diagnose van de da zou ik of naar een ander gaan, of aandringen op nader onderzoek
jij kent je hond het beste en als het jou niet lekker zit is daar wss een reden voor
-
-Saskia-
- Zeer actief
Idem hier bij mijn oudje van 14.Pemba schreef:Mijn vorige hond had het.
Maar ik zou ook eerst het hart laten onderzoeken, dat kan ook aanleiding zijn voor het hoesten.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Ik zou toch even foto's van het hart en de longen laten maken.
Better safe than sorry.
Better safe than sorry.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- FLJ
- Vaste gebruiker
Maandag ga ik contact opnemen met de da voor eventuele röntgenfoto's van hart en longen, ik wil het gewoon zeker weten. Afgelopen nacht heb ik hem niet horen hoesten, heerlijk om weer eens een nacht gewoon door te kunnen slapen!
Bedankt voor al jullie reacties!
Bedankt voor al jullie reacties!
- FLJ
- Vaste gebruiker
Het ging een paar nachten goed, daarom besloten om het nog even aan te kijken met de medicijnen...
Maar dinsdagnacht begon het weer, filmpje gemaakt en vandaag aan mijn dierenarts laten zien...
Hij blijft bij zijn eerder gestelde diagnose maar omdat ik me zorgen maak en een stuk beter zal slapen als ik het zeker weet, toch besloten om een foto te laten maken...maandag om 3 uur maken ze de foto en gaan ze met een camera de luchtpijp van binnen bekijken...
Maar dinsdagnacht begon het weer, filmpje gemaakt en vandaag aan mijn dierenarts laten zien...
Hij blijft bij zijn eerder gestelde diagnose maar omdat ik me zorgen maak en een stuk beter zal slapen als ik het zeker weet, toch besloten om een foto te laten maken...maandag om 3 uur maken ze de foto en gaan ze met een camera de luchtpijp van binnen bekijken...
- Pemba
- Zeer actief
- FLJ
- Vaste gebruiker
Goed nieuws! Vandaag röntgenfoto's laten maken van hart en longen, deze zien er perfect uit!!!
Ook aan de luchtpijp geen afwijkingen te zien.
Strottenhoofd/stembanden zijn rood en geïrriteerd, daardoor gaat hij hoesten, doorgaan met de codeïne om de hoestprikkel te onderdrukken en een tuigje aanschaffen ipv halsband, hopelijk komt de keel dan tot rust.
Ik kan weer rustig adem halen
Strottenhoofd/stembanden zijn rood en geïrriteerd, daardoor gaat hij hoesten, doorgaan met de codeïne om de hoestprikkel te onderdrukken en een tuigje aanschaffen ipv halsband, hopelijk komt de keel dan tot rust.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Topnieuws 
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Fijn! 

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-
Gijsstabij
Dat is fijn!!
kan me voorstellen dat er een last van je schouders valt
kan me voorstellen dat er een last van je schouders valt
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is en het niets ernstigs is! 
-
nathalie0782
- geregistreerd lid
Pffff dat is een hele opluchting!!! Strottenhoofd/stembanden zijn rood en geïrriteerd --> hoe zagen ze dat??FLJ schreef:Goed nieuws! Vandaag röntgenfoto's laten maken van hart en longen, deze zien er perfect uit!!!
En hoe gaat het nu???