Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoei, spannend!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lieske1977

Hoei, spannend!

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

deze week heb ik goed nieuws gekregen van mijn ziektekostenverzekering: ik heb recht op een ADL-hulphond! :cheer:
Het is de bedoeling dat ik mijn eigen hond, Joy, hiervoor ga opleiden. Of dat plan inderdaad doorgaat, hangt af van de uitslagen van de onderzoeken die ze gaat krijgen. Eerst wordt ze gedragsmatig getest door iemand van de hulphondenschool, maar daarin voorzie ik totaal geen problemen. Daarna volgt een uitgebreide check bij de eigen dierenarts (hart, longen, goed bevoelen, gewrichten op het oog en gevoel beoordelen, etc.). Als dat allemaal goed is, wordt er een afspraak in Wageningen gemaakt voor hd- en ed-foto's en ogen spiegelen. Pakt ook dat goed uit, dan mag Joy in de opleiding!

Vanzelfsprekend hoop ik van harte dat Joy helemaal gezond is en super heupen en ellebogen heeft, maar als dat niet het geval is, blijft ze natuurlijk lekker bij me. Ben stapelgek op dit lieve en slimme meisje dat morgen alweer een jaar wordt :I:
Mocht ze onverhoopt toch iets aan haar heupen of ellebogen mankeren, dan ga ik serieus overwegen om er een tweede hond bij te nemen die dan hulphond wordt.

Kortom, een spannende tijd voor de boeg!

(Disclaimer: ik weet dat niet iedereen hier halleluja roept bij het zien van een hulphond, maar mijn hond komt niets tekort: ze krijgt meer beweging dan menig andere hond, mag dagelijks lekker los door het bos struinen, spelen met andere honden, zwemmen, apporteren, model staan voor prikkerfoto's :tongue: , etc. Daarnaast vindt ze het nu al geweldig om spulletjes voor me op te pakken en deuren en lades te openen; da's gewoon een machtig mooi spelletje waar vaak ook nog eens een beloning op volgt :cheer: . Ik hoop dat ze met de nieuwe vaardigheden die ze leert mij een stuk zelfstandigheid en energie teruggeeft en dat ik met minder pijn de dag doorkom!)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Hoei, spannend!

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik ga duimen dat ze door de screening komt en jullie samen een mooi team worden :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Spannend zeg! Hoop dat ze goed door de testen komt :ok:

Inderdaad sta ik ook niet altijd te springen bij het fenomeen hulphond, maar op deze manier zoals je nu beschrijft lijkt het mij prima :wink:
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Super !!!!!
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ga voor je duimen! Ik vind trouwens niets mis met hulphonden, mits ze ook lekker hond kunnen zijn, maar dat zit bij jou wel goed zo te horen :wink: Heel veel succes gewenst!
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Wat een fijn nieuws!

Ik ga duimen dat alles goed komt en jullie snel aan de opleiding kunnen beginnen.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Lieske1977

Bedankt allemaal!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Zeker spannend zeg! Ik duim mee hoor dat Joy door de testen komt :ok: :ok:
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Spannend!
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je zult er maar net 1 nodig hebben voor wat hulp.
Hoop voor je dat je hond door de keuring komt..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Spannend, ik hoop met de rest mee dat ze door de keuring komt.
Afbeelding
Lieske1977

Ik zal zeker een update geven als ik meer weet! Naar verwachting worden over ruim twee weken de eerste afspraken gemaakt.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Inge O schreef:ik heb (vaak) wel iets tegen hulphonden maar een eigen hond die je kunstjes leert die jou van nut kunnen zijn lijkt me niet dat je daar ook maar iets negatiefs kan in zien.

succes met het traject :ok: .
Nou precies :ok:
Leuk dat je ons op de hoogte houdt!
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Wat spannend! 't Lijkt me heel bijzonder om op zo'n manier met je eigen hond te trainen. Succes met de onderzoeken en de opleiding!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik duim voor goede uitslagen, succes :ok:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb niets tegen hulphonden mits ze (zo als hier al aangegeven) gewoon hond mogen zijn. Ik hoop dat je hond door de keuring komt.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat is er in jou geval beter dan dat je eigen hond er geschikt voor is. Zou mooi zijn!
Lieske1977

Hobbel 1, de gedragstest, is genomen :cheer:
Glansrijk gehaald, ondanks dat Joy tijdens het loslopen de sloot indook en zéér geïnteresseerd was in een aantal eenden :schrik: :LOL:

Volgende week gaan we voor een uitgebreide check naar onze eigen dierenarts en als daar alles goed is, worden er volgende week vrijdag hd- en ed-foto's gemaakt in Wageningen. Bij goede uitslagen beginnen we de eerste week van november al met de opleiding :lol1:
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Lieske1977 schreef:Hobbel 1, de gedragstest, is genomen :cheer:
Glansrijk gehaald, ondanks dat Joy tijdens het loslopen de sloot indook en zéér geïnteresseerd was in een aantal eenden :schrik: :LOL:

Volgende week gaan we voor een uitgebreide check naar onze eigen dierenarts en als daar alles goed is, worden er volgende week vrijdag hd- en ed-foto's gemaakt in Wageningen. Bij goede uitslagen beginnen we de eerste week van november al met de opleiding :lol1:

Gefeliciteerd met de eerste hobbel hihi :E:
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Oh fantastisch! Ik ga heel hard duimen dat het allemaal lukt. :ok:
Ik ben trouwens helemaal voor hulphonden, zolang ze maar de juiste begeleiding krijgen. De meeste honden vinden het heerlijk om een "baan" te hebben. :D
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Jaaaaaaa eenden zijn dan ook wel vreselijk boeiend natuurlijk :lol1:

Fijn dat de test geslaagd is! Nu nog duimen voor goede foto uitslagen :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge O schreef:ik heb (vaak) wel iets tegen hulphonden maar een eigen hond die je kunstjes leert die jou van nut kunnen zijn lijkt me niet dat je daar ook maar iets negatiefs kan in zien.

+1 (alhoewel ik het ergens wel bizar vind dat een zorgverzekering zoiets betaald)

Succes!
Lieske1977

Apple schreef:

+1 (alhoewel ik het ergens wel bizar vind dat een zorgverzekering zoiets betaald)

Succes!
Bedankt voor de succeswens :)

Ik vind die vergoeding dan weer niet bizar. De opleiding is heel intensief (wekelijks 2,5 uur thuis les, gemiddeld een half jaar lang, een interne midweek en een aantal gezamenlijke lesdagen) en daardoor niet te betalen voor het gros van de mensen.
Bovendien hanteert de verzekering bij het toekennen een besparingsmotief: dankzij de hulphond is er vaak minder AWBZ-zorg nodig, die altijd nog een stuk duurder is dan de opleiding van de hond. Oneerbiedig gezegd is de hond een 'hulpmiddel' waardoor de eigenaar toe kan met minder menselijke (en duurdere) zorg.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lieske1977 schreef:
Apple schreef:

Succes!
Bedankt voor de succeswens :)

Ik vind die vergoeding dan weer niet bizar. De opleiding is heel intensief (wekelijks 2,5 uur thuis les, gemiddeld een half jaar lang, een interne midweek en een aantal gezamenlijke lesdagen) en daardoor niet te betalen voor het gros van de mensen.
Bovendien hanteert de verzekering bij het toekennen een besparingsmotief: dankzij de hulphond is er vaak minder AWBZ-zorg nodig, die altijd nog een stuk duurder is dan de opleiding van de hond. Oneerbiedig gezegd is de hond een 'hulpmiddel' waardoor de eigenaar toe kan met minder menselijke (en duurdere) zorg.
Ik denk dat dat laatste dan wel heel erg afhangt van hoe beperkt je bent zonder hond.
Een hond kan natuurlijk eigenlijk alleen maar hele simpele dingen vervangen, dingen waarvoor je nu waarschijnlijk ook geen hulp hebt.
Of zie ik dat verkeerd?

Bedoel het niet als aanval overigens, maar ik verbaas me er wel vaker over dat je voor sommige dingen vrij makkelijk een vergoeding krijgt, en voor andere medische aandoeningen waar je niet anders kan dan je laten behandelen of hulpmiddelen aan te schaffen, je dan soms gewoon volledig buiten de boot valt.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Lieske1977 schreef:Hobbel 1, de gedragstest, is genomen :cheer:

Gefeliciteerd alvast: nou de rest nog :ok:

Verder sluit ik me aan bij inge o.:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Lieske1977

[/quote]
Ik denk dat dat laatste dan wel heel erg afhangt van hoe beperkt je bent zonder hond.
Een hond kan natuurlijk eigenlijk alleen maar hele simpele dingen vervangen, dingen waarvoor je nu waarschijnlijk ook geen hulp hebt.
Of zie ik dat verkeerd?

Bedoel het niet als aanval overigens, maar ik verbaas me er wel vaker over dat je voor sommige dingen vrij makkelijk een vergoeding krijgt, en voor andere medische aandoeningen waar je niet anders kan dan je laten behandelen of hulpmiddelen aan te schaffen, je dan soms gewoon volledig buiten de boot valt.[/quote]

Ja :wink:

Helpen met uitkleden bijvoorbeeld scheelt toch echt in menselijke zorg - of voorkomt dat ik weer 's met schoenen en al aan in bed beland omdat ik ze niet uitkrijg en geen zorg wil inroepen. Begeleiding voor boodschappen doen kan eraf. Als ik niet meer zelf hoef te reiken en bukken vanuit mijn rolstoel naar liftknoppen, deurklinken en wat dies meer zij scheelt dat in complicaties (ontwrichtingen, spontaan verschoven wervels) die geld kosten omdat medische hulp of medicatie nodig is. Ik hoef niet meer continu te overbelasten, wat de progressie van het ziektebeeld (en daarmee samenhangende zorgkosten) remt. En wat dacht je van ontwrichte schouders terug helpen zetten :O: De hond van een vriendin van me leerde dat en dat scheelt toch heel wat tripjes naar de SEH (Helaas kon zij de hond niet houden omdat ze onvoorzien hard achteruitging en de hond daardoor geen recht meer kon doen, maar da's een ander verhaal).

Voor de zorgverzekeraar is het besparingsmotief juist de doorslaggevende factor bij de beoordeling van een hulphondaanvraag.

Overigens zie ik jouw opmerking helemaal niet als een aanval. Ik snap heel goed dat je er dit beeld bij hebt, net zoals dat ik begrijp dat mensen denken dat een hulphond zielig is omdat 'ie geen hond meer kan zijn. Ik hoop hier dat beeld wat bij te kunnen stellen :lol1:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik vind niks zo erg voor een hond als een hond die zich te pletter verveelt. het beeld wat ik heb van een hulphond is dat ie met veel plezier al zn taken uitvoert; natuurlijk is het belangrijk dat ie ook gewoon hond kan zijn en dat zn baasje hem niet alleen als een hulpdienst ziet.
Fantastisch Lieske, als jij zo'n superteam kunt gaan vormen met je hond! :E:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik vind het leuk dat je hierover post op het forum, ik vind het namelijk interessant om er wat meer over te weten te komen.

Ik moet zeggen dat ik het heel erg prettig vind dat je zelf een hondenmens bent en je hond niet puur als hulpmiddel ziet (verre van, geloof ik).
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik duim dat jullie een dreamteam mogen worden! :E:
Lieske1977

Joy is inderdaad in de eerste plaats 'gewoon' mijn hond (en natuurlijk de leukste, slimste, leergierigste, grappigste, liefste en knuffeligste van dit hele forum :mrgreen:) Dat is ze en blijft ze, of ze nu wel of -onverhoopt- geen hulphond wordt. Dat ze mijn zelfstandigheid en mogelijkheden straks kan vergroten, is helemaal geweldig.

Ze doet nu al heel graag dingen met en voor me, dus voor haar is het alleen maar fijn dat ze een taak krijgt, zoals Lucie schrijft. Als ik die haar even niet geef, bedenkt ze ze zelf wel (zo kwam ze me laatst op bed een fles shampoo brengen omdat die op de grond in de douchecabine stond :LOL: :I: )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”