Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steppen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

HondenSteps
Actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Aantal honden: 2
Contacteer:

Steppen met de hond

Ongelezen bericht door HondenSteps »

Actief bezig zijn met je hond, dat is steppen met je hond. Lekker in de vrije natuur rondrijden op je splinternieuwe hondenstep terwijl je hond zijn dagelijkse beweging heeft.
Wanneer je voor het eerst gaat steppen met je hond is het belangrijk dat je goed weet wat je aan je trouwe viervoeter hebt. De ene hond is immers de andere niet en de een kan langer en actiever met je mee steppen dan de ander. Een Siberische Husky zal het in de meeste gevallen langer volhouden dan bijvoorbeeld een klein hondenras. Erg logisch, maar toch iets wat je zeker niet moet onderschatten.

GEBRUIK VAN DE HONDENSTEP

Wanneer je voor de eerste keer je hondenstep in gebruik gaat nemen is het verstandig om vooraf even de hond gewoon uit te laten. Je weet immers niet hoe hij of zij gaat reageren op zijn of haar nieuwe speeltje. Het is namelijk erg vervelend als je hond hyperactief wordt op het moment dat je zijn lijn vast wilt gaat maken aan de voorkant van de step. Laat je hond dus eerst even rustig uit en loop dan samen met hem of haar naar de hondenstep toe. Verbind de lijn van de hond aan het kliksysteem aan de voorkant van de hondenstep en controleer goed of alles goed vastzit. Het is namelijk erg schrikken wanneer je hond losschiet op het moment dat je met hem of haar aan het steppen bent.

Actief bezig zijn met je trouwe viervoeter

Wanneer je eenmaal je hond goed hebt bevestigd aan de hondenstep wordt het tijd om te gaan beginnen. Zoek een rustige omgeving uit wanneer je voor de eerste keer gaat steppen met je hond, bijvoorbeeld een naastgelegen bos waar je geen hinder ondervind van tegemoetkomend verkeer of andere honden. Je weet immers nog niet hoe je hond gaat reageren en of hij of zij het wel leuk vind om te steppen. Voor de meeste honden die baat hebben bij sport en activiteit is steppen een ideale uitkomst. Ze worden er immers moe van en vinden het in de meeste gevallen ook erg leuk. Het brengt je als baas ook dichterbij je hond en de band tussen jullie twee zal alleen maar sterker worden.

Ik ben weleens benieuwd. Wie stept er hier weleens met zijn of haar hond(en) en hoe bevalt het? Is het zwaar voor je of valt het allemaal wel mee? Zijn er ook fanatiekelingen die aan wedstrijden en dergelijke meedoen?
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Steppen met de hond

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zit er aan te denken om over poosje mee te beginnen, als ze oud genoeg is. Vooral ook om mezelf beweging te geven. :ok:
Kan je hetzelfde schema aanhouden als voor een fiets?
HondenSteps
Actief
Contacteer:

Nee niet echt. Steppen is vele malen intensiever als gewoon fietsen. Niet specifiek voor de hond, maar wel voor de baas ;) Je gebruikt namelijk je hele lichaam tijdens het steppen en zult snel merken dat het toch wel vrij pittig is. Ik zou gewoon eens beginnen met een paar minuutjes en het langzaam opbouwen tot zolang nodig.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

_Leonie schreef:Ik zit er aan te denken om over poosje mee te beginnen, als ze oud genoeg is. Vooral ook om mezelf beweging te geven. :ok:
Kan je hetzelfde schema aanhouden als voor een fiets?
Ja hoor :ok: honden gaan vaak nog een stukje langzamer naast de step :wink:
_Leonie
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden. Dan denk ik dat ik zelf eerst wat spieren moet kweken. :lol1:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier vinden ze het heerlijk om mee te gaan naast de step. Meer contact met ze dan wanneer je op de fiets zit. Moet het wel wat vaker doen, komt er vaak niet van door verschillende redenen. Voor jezelf is het zeker intensiever dan fietsen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja dat ontschiet je nog, dat je zo snel een moe been heb en moet wisselen :mrgreen: maar t is wel heel leuk, beetje jammer dat sneeuw niet naast de fiets loopt, maar er voor uit scheur en trekt, anders kon ik met haar ook steppen
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik step ook met mijn honden, met een tegelijk. Ik vind het superleuk om te doen en mijn honden ook. Ik heb sinds kort ook een stepperbike maar daarmee heb ik nog niet met de hond gestept, dat durf ik eigenlijk niet aan omdat deze step meer beweegt en je een stuk verder van de grond staat, wat volgens mij de stabiliteit als de hond een keer een rukje geeft niet ten goede komt.
Mijn gewone step is een Dogatti Nightrider, heb hem nu 4 jaar en hij bevalt me prima, het enige lastige eraan vind ik dat hij dusdanig laag is, dat hij bij het afrijden en oprijden van bijvoorbeeld een drempel of stoep nog wel eens met het frame op de grond wil schuren.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

1x was ook wel genoeg... :wink:
Laatst gewijzigd door LongFields op 21 aug 2014 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik heb een Citybike, die schuurt ook over de grond met een drempel, maar niet bij allemaal gelukkig.
Steppen met Boomer doe ik wel, ik heb een leuk rondje ontdekt waar je met de fiets niet mag komen en lopend niet zo snel naartoe gaat :mrgreen:
Volgens de regelgeving moet je met een step op de stoep, dus dat is fijn!

Vanaf wanneer zou je een hondje naast de step mee mogen nemen?
Want het lijkt me ook wel iets voor Juma, die is geschat op een maand of 9 en gek op samen rennen.
_Leonie
Zeer actief

Zeker goede tip om mee te nemen, de hoge/lage steps. Ik denk dat ik liever een keer afstap bij een drempel, dan onderuit bij een flinke ruk.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik zou ook wel willen steppen,ik vind alleen die step zo duur.Dus wij fietsen dan maar.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Gewoon op marktplaats kijken. Ik step op een step van 15 euro
HondenSteps
Actief
Contacteer:

Step is relatief gezien niet heel duur. Ik vergelijk het altijd met de aanschaf van een nieuwe fiets. Een Batavus of Gazelle is ook ''duur'', dat geldt voor een step van KickBike of Yedoo ook zo. De goedkopere steps zijn eventueel ook een optie, wel zijn die kwalitatief vaak minder van kwaliteit. Denk hierbij aan slapper frame, minder mogelijkheden qua verstelbaarheid, kortere garantie enzovoorts.
Sijtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sijtje »

Hier ook een beginnende stepper :oops: :oops:
Ik heb de honden (Beaucerons) alleen niet naast de step lopen maar voor de step. Voor meer trainingen zal ik dan ook ontheffing aan moeten vragen maar ik vind het super leuk. Ik step overigens op een Kickbike Sport.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”