Paisley schreef:Ik heb ook een stabij en dat bevalt heel goed! Ik vind lang niet alle stabijtjes leuk. Soms zijn ze venijnig en snauwerig, en slecht te motiveren. Daarbij komen stabijtjes naar mijn mening ook vaak op de verkeerde plek terecht. Je hoort veel verhalen dat het de ideale gezinshond zou zijn maar daarbij is het een hond die wel heel veel training en uitdaging nodig heeft en het is niet het type goedzak wat altijd maar achter het gezin aanhobbelt zonder dat er veel tijd voor de hond kan worden gereserveerd. Ik vind ze lang niet altijd 'makkelijk' in bepaalde situaties.
Inderdaad, maar ik vind dat helaas voor heel veel honden gelden... Wij waren dus zo'n gezin dat dacht dat een dagelijkse wandeling door het bos voldoende was voor de hond. Onze hond was echter niet ongelukkig, die trok gewoon zijn eigen plan
Ik weet nu beter.
Paisley schreef:Mijn stabij heeft erg veel werklust en er zit geen spatje venijn in naar mensen of honden. Ze is juist een beetje te goed voor deze wereld. Ze heeft wel een immens groot jachtinstinct. Door veel training kan ze goed en betrouwbaar los van de lijn lopen, maar met kippen, katten en knaagdieren is ze echt niet te vertrouwen. Dat vind ik wel eens jammer maar ik ben nog volop aan het trainen dat ik er in ieder geval voor kan zorgen dat ik haar bij me kan houden als ik ergens wordt verrast door loslopende kippen. Dat is nu nog niet zo en heeft er wel eens toe geleid dat ze rauzend door de tuinen achter een kip of kat aan ging. Er zijn overigens genoeg stabij's die veel minder jachtinstinct tonen.
Dat vind ik dus wel grappig, dat het bij stabij's zo varieert. Van de stabij(na)'s die ik ken zijn er geen twee met dezelfde mate van jachtinstinct. Wél doen ze allemaal íets: van jachttraining tot behendigheid. Wij doen nu een algemene puppycursus en wanneer we die doorlopen hebben, gaan we eens kijken wat hij leuk vindt. Ik ben benieuwd!
Doe jij nog iets in clubverband met Mayke?
Paisley schreef:Ze is in huis heel rustig en buiten vol actie. Dat houdt nooit op - Mayke is niet moe te krijgen en altijd in beweging.
Fantastisch met kinderen!
Onze pup vindt het ook heel gezellig met de kinderen. Ook kinderen op straat worden uitgebreid begroet, terwijl volwassenen vaak minder aandacht van hem krijgen. Is Mayke behalve rustig ook aanhankelijk in huis, of eerder afstandelijk?
Paisley schreef:Wat mij is 'tegengevallen' is dat ze meer training en tijd nodig heeft dan ik vooraf had verwacht. Ik had hiervoor een kruising herder/lab en die hond was zoveel makkelijker, zoveel meegaander. Die hond kon overal mee naar toe zonder dat je doorhad dat je een hond bij je had.
Dat is met Mayke wel anders. Die heeft veel meer begeleiding en sturing nodig.
Wat heeft je doen kiezen voor een stabij? Of kwam ze meer op je pad? Van herder/lab naar stabij is nogal een overgang, ja

Ik zou zelf juist kriegel worden van herderachtigen, de hele dag die blik van 'wat gaan we doen, zeg jij het maar!' (inb4 steigerende herdermensen: ik overdrijf en versimpel)
Paisley schreef:Veel plezier met je pup!
Dank je wel! We zijn er heel gelukkig mee