Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeten we onze hond houden? Deel 2.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

JayAloha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Moeten we onze hond houden? Deel 2.

Ongelezen bericht door JayAloha »

viewtopic.php?f=33&t=254918&start=150

Hierboven mijn eerste post. Nu deel 2.

2 jaar geleden begonnen we met veel enthousiasme aan een hond. We hadden vroeger een Ierse Settter en ik wilde eenzelfde type (jacht-) hond. Niet om mee te jagen, maar als huishond en om mee te apporteren enzo. Een lieve brave gezinshond voor ons gezin, de komende 10-15 jaar. Wij kozen voor een Duitse Staande Langhaar, na ons goed ingelezen te hebben. We hadden gehoopt dat na een puppycursus, gehoorzaamheidscursus, en meerdere jachthondentrainingen wij de jachtpassie wel zouden kunnen beheersen. We hadden toen nog geen kind, nu wel!

In het begin hadden we het moeilijk, maar het ging een tijdje heel erg goed! Nu, 2 jaar later, zie ik inmiddels op tegen uitlaten alleen al. Buiten heeft de hond 0 aandacht voor de baas. Als ze een kat of konijn ziet is ze 100% oost-Indisch doof en luistert ze nooit meer, pas nadat het beest dood of weg is komt ze terug. We hebben dus ook nog een baby en een 2e kleine op komst. Ik geef toe, tijd om met de hond te spenderen is beperkt maar we doen ons best, we proberen de heilige 1 uur per dag, maar na al het gezeik en het gedrag vd hond neemt de animo om wat met de hond te gaan doen hard af.

We dachten dat met het ouder worden en opvoeden vd hond de problemen minder zouden worden, maar de hond wordt juist steeds gekker. De jachtpassie wordt alleen maar sterker. We zijn inmiddels ten einde raad. De hond is bijna ipv mijn vriend steeds meer een last aan het worden. In huis staart ze alleen nog maar door het raam naar de tuin vd buren, die hebben katten. Spannend! Van de week sprong ze de sloot in op weg naar eenden, onderwijl in een andere tuin een konijnenhok tegenkomend, ging ze daar bij staan blaffen. Ik ben het zat! Vriendin denkt er hetzelfde over. Bij mijn familie hoef ik amper aan te komen, de hond blaft als ze even aan de lijn moet en ik sta 10 meter verderop. Los kan ze niet ivm de katten daar. Cursussen, positief belonen, streng zijn, negeren, fluitjes, de hele riedel met oprecht enthousiasme geprobeerd, met dit als resultaat?

Heb ik dingen fout gedaan? Zeker en vast. Maar helemaal achterlijk zijn we ook niet hoor. Feit is dat ik mijn droom van het hebben van een leuke lieve hond weg is, en nu een frustratie is geworden. We hebben misschien het verkeerde ras gekozen, het hele verhaal onderschat, het zal allemaal wel. Ik heb 7!!! jaar gewacht met het nemen van een hond totdat de woon- en leefsituatie ideaal zou zijn. We hebben ons ingelezen, verschillende cursussen gevolgd, van alles geïnvesteerd en geprobeerd.

Gisteren had ze een zwaan te pakken, in een losloopgebied, die na 5 minuten doodstrijd door mij kon worden bevrijd na het springen van mij in een gore sloot om de hond vd zwaan af te trekken. Kreeg ik nog even de les gelezen door de onvriendelijke mensen vd dierenambulance die ik na het incident belde. Lekker dan. Net terug van uitlaten zag ze (weer) een kat (leve de Vinexwijk) en was ze weer door het dolle heen. De striemen van de riem staan in mijn hand. Moet ik een elektronisch hulpmiddel gebruiken? Dat hielp ook tegen het nachtelijke geblaf. We hebben niet eerder zo serieus overwogen de hond weg te doen. Misschien zij wij gewoon ongeschikt.

En nu dan graag advies...
Laatst gewijzigd door JayAloha op 26 jul 2014 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Moeten we onze hond houden? Deel 2.

Ongelezen bericht door Marco88 »

Zo te horen met je niet verder keutelen op je eigen manier.
Schakel een goede GT in voor een aantal sessies, voor de juiste begeleiding, zodat je de komende jaren gewoon weer een leuke hond hebt in plaats van jaren vol frustraties en stress.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Als je de hond als een last ervaart zou ik de hond herplaatsen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Chris78
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chris78 »

Ik zou zelf de hond niet los laten lopen. Lekker belangrijk dat het een losloopgebied is maar als je op voorhand al weet dat de hond gaat jagen zou ik de hond niet eens loslaten. Jagen is zelfbelonend gedrag dus voorkomen is het enige.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Herplaatsen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Met de juiste aanpak en voldoende training zal je vast weer met plezier je hond kunnen uitlaten. Ik vraag me wel serieus af of dat lukt met maximaal een uurtje per dag.
Ter vergelijking, mijn hond heeft ook flink veel jachtpassie, met veel trainen hebben we nu voor elkaar dat ze weer op veel stukken los kan lopen en ik haar op tijd kan terugroepen. Maar... ze heeft veel uitdaging nodig en als ze die niet voldoende krijgt dan steekt die jachtpassie harder de kop op. Wij zijn met wandelen, spelen, sporten (hardlopen), knuffelen, trainen etc. minimaal 4 uur per dag met haar bezig. Ik zou dit dus zeker gaan bespreken met een goede gedragstherapeut, of het voor jullie en jullie hond haalbaar is om hier iets van te maken samen. Want als het zo doorgaat zal jullie hond ook niet gelukkig zijn met alleen maar gefrustreerde baasjes en onvoldoende uitdaging.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Herplaatsen. Een uur per dag is gewoon veel te weinig voor een actieve hond.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tineke schreef:Als je de hond als een last ervaart zou ik de hond herplaatsen.

eens. en ik denk ook dat de hond veel te weinig beweging en uitdaging krijgt. een uur per dag redden jullie vaak niet eens, en dat voor zo'n energieke hond, neu, herplaats maar beter.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat het eerlijker voor de hond is als jullie haar herplaatsen. Met een kleine en een tweede op komst denk ik niet dat jullie de tijd en zin gaan hebben om de hond (hoe heet ze eigenlijk?) weer op de rails te krijgen en te kunnen geven wat ze nodig heeft.
Dat wil niet zeggen dat jullie gelijk ongeschikt zijn om een hond te houden hoor, ik denk dat de situatie op dit moment en de raskeuze niet zo geschikt zijn. Als de kinderen wat groter zijn en je wilt heel graag kun je altijd nog voor een ander soort hondje gaan kijken.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik heb je oudere berichten ook even nagelezen en je vroeg het je meteen al af of je hem terug moest brengen naar de fokker. Daarna nog een topic met de vraag van herplaatsen, dus dan is dit de 3e.
En niet negatief bedoelt hoor! Maar als je nu al die tijd al in stress en frustratie met je hond lijkt, is dat voor beide partijen toch geen succes? Ik heb geen ervaring met jachthonden, maar zo'n jachtpassie lijkt mij dat je dat er nooit helemaal uit gaat krijgen. En misschien als je het beheersbaar wilt hebben, moet je keihard trainen en dat is zwaar, kost naast je werk de rest van je energie en tijd en dat moet je er wel voor over willen hebben.. en dan moet het ook nog eens het gewenste resultaat gaan opleveren.
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Lijkt wel of je kwaad bent op de hond. Meteen weg doen zodat ze eindelijk ergens komt waar ze wel gewaardeerd wordt. Ze zit nu in een situatie waarin ze ongewenst is en dat is voor het dier een drama.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Lijkt wel of je kwaad bent op de hond. Meteen weg doen zodat ze eindelijk ergens komt waar ze wel gewaardeerd wordt. Ze zit nu in een situatie waarin ze ongewenst is en dat is voor het dier een drama.
Dit gevoel kreeg ik er ook bij daarom mijn antwoord erg kort maar krachtig. Zsm herplaatsen beestje krijgt absoluut niet wat ze nodig heeft: heel veel tijd en aandacht!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik vraag me ten eerste af waarom je de hond los laat lopen, als je weet dat de hond jaagt en je dat niet onder controle hebt.
Mijn hond jaagt ook, en ik kan haar gewoon niet bereiken als ze wild ziet. Dus gaat ze daar ook niet los...

Verder weet ik niet of je perse een GT in moet schakelen, heb je cursussen gedaan? Ga nog eens op cursus, daar kunnen de instructeurs vaak ook veel hulp bieden. Ik denk dat je aan de band tussen jullie en de hond moet werken, en als je er niet 100% voor wilt gaan, kan je er denk ik beter niet aan beginnen omdat dat voor jullie, maar ook voor de hond alleen maar frustratie mee brengt.

Dus ik zou zelf eerst eens heel goed overwegen of je er helemaal voor wilt gaan of niet. Zo niet dan zou ik er voor kiezen om de hond te herplaatsen, als je er wel voor wilt gaan zou ik me verdiepen in een gehoorzaamheidscursus, maar ook in het doen van leuke dingen en workshops zodat jullie kunnen ervaren hoe leuk het is met de hond en andersom!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
JayAloha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door JayAloha »

@laeken Beetje overdreven reactie dit. Zijn allemaal aannames en overdrijvingen. Alsof ik mijn eigen hond niet zou waarderen?! Wat een onzin!. Ik heb problemen met haar gedrag, niet haar aanwezigheid of bestaan in mijn familie. Ik schets slechts onze situatie en vraag om advies. Geen moreel oordeel. Ik snap zelf natuurlijk ook wel dat de huidige situatie voor niemand prettig is. Die conclusie had ik zelf al getrokken. Vraag is of dit nog te verbeteren is of dat het een doodlopende weg is. Dat vraag ik dan met name aan mensen die de situatie herkennen. Het "makkelijkste" is om de hond gewoon op Marktplaats te zetten, maar ik wil gewoon eerst advies van mensen die dit (her-)kennen en mij raad kunnen geven. Natuurlijk ben ik niet boos op Leo, de hond. Die is gewoon zichzelf. Ik ben alleen gefrustreerd. That's all. Vraag is wat nu.

@eveliendepien Ik laat de hond loslopen in een hondenlosloopgebied omdat jachthonden beweging moeten hebben. Kan toch moeilijk de hond de rest van zijn leven aan een touwtje houden? Die hond moet rennen. Anders wordt ie toch helemaal gek? En ik zit op dit moment op een jachthondentraining. Elke dinsdag gaan we braaf. Heb ik cursussen gedaan? Eh... ja, staat ook uitgebreid in mijn post.
Laatst gewijzigd door JayAloha op 26 jul 2014 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Helemaal geen overdreven reactie van Laeken, dat druipt uit je post... kunnen wij niks aan doen dat is nu eenmaal zo met geschreven tekst.
Je zegt zelf dat je niet meer tijd hebt, zo weinig voor een werkhondenras is vragen om ellende niks meer en niks minder. Als ik een uurtje per dag zou besteden aan mijn honden klommen ze tegen de muur omhoog...
En dan ook nog steeds de mogelijkheid geeft om te jagen is t een vicieuze circel. Dus herplaatsen....
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Maar heb je meer dan 1 uur per dag de tijd daar voor? En de energie/puf om je eigen tijd dan ook echt volledig met 100% aandacht in je hond te steken.
Ik heb me hier anderhalf jaar dood geërgerd aan mijn hond, waar ik niet normaal mee over straat kon en daarom liever binnen bleef zitten. Als je al zo gefrustreerd bent is het zo moeilijk om al je tijd en aandacht er alsnog aan te besteden. Ik heb dat wel gedaan maar oh wat ben ik vaak kwaad geweest en wat zink de moed je soms in de schoenen, het is hier uiteindelijk goed gekomen gelukkig. Maar in jou geval denk ik dat het wel wat meer bloed zweet en tranen (en geld) gaat kosten, want zoiets train je er niet ff uit.

Denk je dat je dat op kunt brengen? Het moet namelijk 100% vanuit jezelf komen
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

malinois schreef:Helemaal geen overdreven reactie van Laeken, dat druipt uit je post... kunnen wij niks aan doen dat is nu eenmaal zo met geschreven tekst.
Je zegt zelf dat je niet meer tijd hebt, zo weinig voor een werkhondenras is vragen om ellende niks meer en niks minder. Als ik een uurtje per dag zou besteden aan mijn honden klommen ze tegen de muur omhoog...
En dan ook nog steeds de mogelijkheid geeft om te jagen is t een vicieuze circel. Dus herplaatsen....
Voordat je met je hond kunt gaan "werken" moet jij en je hond wel stabiel zijn, lijkt me.
Xavi is ook een sportieve hond, zou je zeggen, veel energie nou daar moet je me toch veel mee doen! Dat wilde dus alleen niet omdat ik hem niet snapte en ik vol met frustratie zat. Nu alles weer oké is kunnen we weer dingen doen. Mijn hond raakte totaal overprikkeld van al de dingen die ik van hem vroeg terwijl de basis er niet eens in zat.

Lijkt me dus in dit geval een beetje a bridge too far.. eerst al die problemen maar eens weg en een stabiele situatie creëren. Maarja, doe dat maar eens :80:
Afbeelding
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik denk dat jullie elkaar niet begrijpen/aanvoelen. Jouw jachthond wil jagen en doen en jij staat na een uurtje ongeduldig op je horloge te kijken (even grof geschetst) dat werkt niet. Geef hem wat te doen tijdens de wandeling en maak hem desnoods thuis eerst geestelijk moe, nu trekt hij zijn eigen plan met dode dieren als gevolg.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Als jij schrijft wat je schrijft dan lees ik wat ik lees. :80: Ongeduld, of beter gezegd, geen geduld. Weinig begrip voor de hond en vooral overlast. Wil niet lullig doen maar je zeikt meer over je natte broek dan het feit dat je hond niet onder controle is en je hem de kans gaf een zwaan toe te takelen. Daar lijk je te weinig tijd en inzet voor te hebben. Wat geeft een natte broek? Help die zwaan en baal niet overal van.
Het is geen verwijt, het is gewoon wat ik lees. En sorry, je kan het wel ontkennen maar dan druk je je verkeerd uit. Het druipt er nl voor mij vanaf als ik je tekst lees. Kan ik ook niks aan doen. :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Het valt me op dat je in dit topic nergens de naam van je hond noemt.
Als je geen zin hebt om met de hond te wandelen en haar daarnaast ook nog losgooit tegen beter weten in dan denk ik dat deze hond beter op haar plek is bij een andere baas.

Je neemt het de hond en de hele wereld kwalijk (dierenabulance, mensen met katten, etc) terwijl er maar een persoon verantwoordelijk is en dat ben jij. Je kan kiezen. Neem de verantwoordelijkheid of herplaats de hond.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik denk dat je inderdaad ongeschikt bent voor een hond...herplaatsen dat dier!!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

of het een doodlopende weg is of niet, vind ik lastig te beoordelen want ik ken jou noch je hond. wel ben ik het met de anderen eens dat 1 uur per dag echt veels te weinig is. als je niet meer kunt doen dan dat, om wat voor reden dan ook (en ik kan het me goed voorstellen met 2 kinderen) dan zal de situatie niet verbeteren ben ik bang. ik hoop wel dat je echt een goed thuis voor je hond gaat zoeken!
sterkte !
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

jullie zijn denk ik ongeschikt voor deze hond, - en heel eerlijk ik zou dat ook zijn hoor.- niets voor mij hond met jachtpassie op dit niveau
Denk ook dat jullie best een hond zouden kunnen hebben, maar dan niet een met zoveel drift om te jagen, ga dan voor iets wat gematigder is, wat bij je blijft .
Misschien een leuke herplaatser, maar deze hond die je nu hebt, die zit op de verkeerde plek.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:ik zou herplaatsen, jachthonden kunnen inderdaad niet te onderschatten moeilijk zijn en als haar gedrag op dat punt je teveel wordt is het waarschijnlijk beter voor beide partijen om tot de conclusie te komen dat er zo niks leuks meer aan is en het daar stopt.
Inge O schreef:
JayAloha schreef:Vraag is of dit nog te verbeteren is of dat het een doodlopende weg is.
ja, dat is het, voor 99% zeker. ze is een jachthond met duidelijk véél jachtpassie en de kans dat jullie haar terug op het goede spoor krijgen nadat

a/ zij al zoveel successen heeft geboekt wat haar passie alleen maar aanwakkert en het ombuigen van het gedrag alleen maar moeilijker maakt

b/ jullie duidelijk tegen de grenzen van je motivatie zijn aangelopen

acht ik zo goed als nihil.
Ik ben het volledig eens met de opmerkingen van Inge O :ok:

Ik wéét hoe een passievolle jachthond is en wat ik hier zie is een wel enigszins getrainde hond, die het vervolgens in het uitbreidende gezin veel meer zelf moet uitzoeken.
Nou, dat zelf uitzoeken kunnen ze goed :8):

En ziehier het resultaat.
Dit gaat hem niet worden.

Ik zag van iemand de vraag staan waarom de hond nog los kwam.
Ik denk dat ik daar het antwoord wel op weet.
Als ze dat niet doet wordt het huis afgebroken omdat ze dan helemaal geen energie meer kwijt kan.

@ JayAloha
Breng die hond onder bij iemand die er mee gaat werken en die daar dus ook voldoende tijd voor heeft.
Deze hond is op dit moment in je leven totaal ongeschikt om te hebben.
Verkeerde keuze gemaakt.
Geen verwijt, gewoon een constatering. :wink:
Laat de hond daar alleen niet de dupe van worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb een Duitse staande korthaar. Die heeft ook altijd heel veel beweging en aandacht nodig gehad. Ze is nu 14 jaar en heeft artrose, dus nu kan ze wat minder lang lopen. Ik heb haar als herplaatser gekregen. Zij kon ook niet overal los, daarom heb ik heel veel gefietst met haar. Ik vond dat heerlijk. Maar met kleine kinderen is het al veel moeilijker denk ik om een paar uur met de hond op pad te gaan. Want dat heeft ze volgens mij wel nodig.
Zet haar alsjeblieft niet op marktplaats. Dan komen er misschien mensen alleen op haar uiterlijk af. Misschien kan je het als je haar wil herplaatsen via de rasvereniging proberen? Daar heb je toch meer kans op mensen die weten wat zo'n ras nodig heeft?
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Pool »

Herplaatsen. De huidige thuis situatie is dusdanig veranderd(komst van een kindje)dat al het extra werk wat je zou willen doen simpelweg niet kan omdat je er niet aan toekomt. Een goed huis zoeken waar je hond het fijn heeft, de baasjes blij zijn en jullie ook. De DSL zijn is niet het simpelste ras heb ik mij laten vertellen door een jager waar ik zo af en toe mee oploop in de polder. Hij heeft er zelf twee, prima honden, hartstikke sociaal maar echte jagers....daar worden ze ook voor gebruikt.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik denk ook herplaatsen. de hond biedt niet wat jullie van de hond verwacht hadden en jullie kunnen niet bieden wat de hond nodig is , en dat levert alleen maar meer frustratie, ergernis, boosheid, onmacht, verdriet op en het plezier en genieten van de hond wordt steeds minder. Ik lees uit je post dat je het helemaal gehad hebt met dat stukje karakter van jullie jachthond en doordat hij nu al meer keer succes heeft gehad zal dat niet snel over gaan. En zeker als kind nr 2 komt zal het steeds moeilijker worden verwacht ik , dus ik zou hem ook herplaatsen , voor de hond beter en voor jullie beter. Sterkte.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Vraag je nu gewoon echt twee keer aan wildvreemden of je je hond moet herplaatsen? Het zit dus al vanaf dat ze pup was in je hoofd :denken:
Dan zou ik dus inderdaad maar herplaatsen. Eerlijker voor de hond dat hij een huisje vind waar hij gewenst is, en gewaardeerd wordt om wat ze is.

Ik heb ook gerust wel eens momenten dat ik ze achter het behang wilde plakken hoor, maar nog nooit is een milliseconde in me opgekomen om ze te herplaatsen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Vraag je nu gewoon echt twee keer aan wildvreemden of je je hond moet herplaatsen? Het zit dus al vanaf dat ze pup was in je hoofd :denken:
Dan zou ik dus inderdaad maar herplaatsen. Eerlijker voor de hond dat hij een huisje vind waar hij gewenst is, en gewaardeerd wordt om wat ze is.

Ik heb ook gerust wel eens momenten dat ik ze achter het behang wilde plakken hoor, maar nog nooit is een milliseconde in me opgekomen om ze te herplaatsen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

zoveel typwerk, dat moet bewaard blijven
JayAloha schreef:viewtopic.php?f=33&t=254918&start=150

Hierboven mijn eerste post. Nu deel 2.

2 jaar geleden begonnen we met veel enthousiasme aan een hond. We hadden vroeger een Ierse Settter en ik wilde eenzelfde type (jacht-) hond. Niet om mee te jagen, maar als huishond en om mee te apporteren enzo. Een lieve brave gezinshond voor ons gezin, de komende 10-15 jaar. Wij kozen voor een Duitse Staande Langhaar, na ons goed ingelezen te hebben. We hadden gehoopt dat na een puppycursus, gehoorzaamheidscursus, en meerdere jachthondentrainingen wij de jachtpassie wel zouden kunnen beheersen. We hadden toen nog geen kind, nu wel!

In het begin hadden we het moeilijk, maar het ging een tijdje heel erg goed! Nu, 2 jaar later, zie ik inmiddels op tegen uitlaten alleen al. Buiten heeft de hond 0 aandacht voor de baas. Als ze een kat of konijn ziet is ze 100% oost-Indisch doof en luistert ze nooit meer, pas nadat het beest dood of weg is komt ze terug. We hebben dus ook nog een baby en een 2e kleine op komst. Ik geef toe, tijd om met de hond te spenderen is beperkt maar we doen ons best, we proberen de heilige 1 uur per dag, maar na al het gezeik en het gedrag vd hond neemt de animo om wat met de hond te gaan doen hard af.

We dachten dat met het ouder worden en opvoeden vd hond de problemen minder zouden worden, maar de hond wordt juist steeds gekker. De jachtpassie wordt alleen maar sterker. We zijn inmiddels ten einde raad. De hond is bijna ipv mijn vriend steeds meer een last aan het worden. In huis staart ze alleen nog maar door het raam naar de tuin vd buren, die hebben katten. Spannend! Van de week sprong ze de sloot in op weg naar eenden, onderwijl in een andere tuin een konijnenhok tegenkomend, ging ze daar bij staan blaffen. Ik ben het zat! Vriendin denkt er hetzelfde over. Bij mijn familie hoef ik amper aan te komen, de hond blaft als ze even aan de lijn moet en ik sta 10 meter verderop. Los kan ze niet ivm de katten daar. Cursussen, positief belonen, streng zijn, negeren, fluitjes, de hele riedel met oprecht enthousiasme geprobeerd, met dit als resultaat?

Heb ik dingen fout gedaan? Zeker en vast. Maar helemaal achterlijk zijn we ook niet hoor. Feit is dat ik mijn droom van het hebben van een leuke lieve hond weg is, en nu een frustratie is geworden. We hebben misschien het verkeerde ras gekozen, het hele verhaal onderschat, het zal allemaal wel. Ik heb 7!!! jaar gewacht met het nemen van een hond totdat de woon- en leefsituatie ideaal zou zijn. We hebben ons ingelezen, verschillende cursussen gevolgd, van alles geïnvesteerd en geprobeerd.

Gisteren had ze een zwaan te pakken, in een losloopgebied, die na 5 minuten doodstrijd door mij kon worden bevrijd na het springen van mij in een gore sloot om de hond vd zwaan af te trekken. Kreeg ik nog even de les gelezen door de onvriendelijke mensen vd dierenambulance die ik na het incident belde. Lekker dan. Net terug van uitlaten zag ze (weer) een kat (leve de Vinexwijk) en was ze weer door het dolle heen. De striemen van de riem staan in mijn hand. Moet ik een elektronisch hulpmiddel gebruiken? Dat hielp ook tegen het nachtelijke geblaf. We hebben niet eerder zo serieus overwogen de hond weg te doen. Misschien zij wij gewoon ongeschikt.

En nu dan graag advies...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”