Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverzorging Tibbe

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Vachtverzorging Tibbe

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tibbe is waarschijnlijk een husky mixje en heeft een vreselijke vacht. Ben ook niets gewend hoor, met mijn kortharige honden en dat kortstokhaar van pjotr is (behalve voor de wasmachine) ook makkelijk.
Dat kleine frommel verhaart erger dan de andere drie bij elkaar, en die zijn dit jaar al rampzalig. Met alleen de gang en trap stofzuigen zit m'n zuiger al vol :oeps:
En dan blijft het meeste nog op hem zitten. Ik borstel hem zo min mogelijk, maar nu hangt hij na een maand al weer vol dikke plukken onderwol die grotendeels blijven zitten en voor jeuk zorgen.
Met de slicker heb ik er net een hele Tibbe vanaf gehaald, maar hij heeft een erg teer huidje en geeft na een minuut of wat pijn aan, vooral op zijn achterhand. Het met mijn handen van z'n flanken plukken vindt hij nog erger.
Wat kan ik nu het beste voor hem gebruiken om die dode vacht er uit te krijgen zonder hem zeer te doen?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vachtverzorging Tibbe

Ongelezen bericht door lieke »

In bad doen. Flink inzepen, lekker doormasseren en goed uitspoelen. Behandeling herhalen en nadoen met conditioner. Heeft bij mijn Bonnie ook geweldig geholpen. Ik werd ook gek van al dat haar van dat beest.
Ik heb al 30 jaar langharige collies en ik heb nog nooit zoveel haar gezien als van die Roemeense straatmeid. En dan blijven verharen, hè? Het hele jaar door. Bóssen bleven er van af komen. Iedere week dacht ik 'nou is ze wel kaal' maar nee hoor. Het bleef komen.
Maar na het badderen is het stukken minder. Nog wel wat haar wat er af valt, maar bij lange na niet meer wat het was. En het jeukt niet meer.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Heb ik vorige maand inderdaad gedaan, maar bij hem is het resultaat maar van korte duur.
Hij háát douchen, dus iedere twee weken vind ik zielig :tongue:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb een (nep)furminator, ik houd van dat ding! Ik dacht dat ik Mika daar niet mee kon doen maar blijkbaar moest het haar eerst rijpen ofzo? Op een gegeven moment kleurde het bruinig en toen heb ik er toch een hoop vanaf gehaald :80:
Ik kan me niet herinneren dat ze dat vorig jaar ook had, ze voelt helemaal anders aan :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:Heb ik vorige maand inderdaad gedaan, maar bij hem is het resultaat maar van korte duur.
Hij háát douchen, dus iedere twee weken vind ik zielig :tongue:
Toch zit er niets anders op. En een hond heeft geen idee van frequentie hoor ;-)
Die denkt echt niet van "ik ben godverdomme twee weken geleden óók al in dat bad geweest" :hmmm:
En wij moeten ook wel eens iets dat we niet leuk vinden.
:wink: Het is een bangepoeperd he. Hij ondergaat het allemaal braaf hoor, maar is vervolgens wel weer een paar dagen over de zeik.
lieke schreef: Ik heb al 30 jaar langharige collies en ik heb nog nooit zoveel haar gezien als van die Roemeense straatmeid. En dan blijven verharen, hè? Het hele jaar door. Bóssen bleven er van af komen. Iedere week dacht ik 'nou is ze wel kaal' maar nee hoor. Het bleef komen..
Nou, niet normaal. Waar blijft het in hemelsnaam vandaan komen? Van die 14 kilo is volgens mij vier kilo haar :19:
Dit is van twee minuutjes vluchtig borstelen, het topje van de ijsberg :oeps:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef:Ik heb een (nep)furminator, ik houd van dat ding! Ik dacht dat ik Mika daar niet mee kon doen maar blijkbaar moest het haar eerst rijpen ofzo? Op een gegeven moment kleurde het bruinig en toen heb ik er toch een hoop vanaf gehaald :80:
Ik kan me niet herinneren dat ze dat vorig jaar ook had, ze voelt helemaal anders aan :lol1:
:wink: Die gebruik ik voor de andere honden wel ja, maar bij tibbe doet die ook zeer.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

dagmar88 schreef:
Gollum schreef:Ik heb een (nep)furminator, ik houd van dat ding! Ik dacht dat ik Mika daar niet mee kon doen maar blijkbaar moest het haar eerst rijpen ofzo? Op een gegeven moment kleurde het bruinig en toen heb ik er toch een hoop vanaf gehaald :80:
:wink: Die gebruik ik voor de andere honden wel ja, maar bij tibbe doet die ook zeer.
Ik heb ook een hond met een teer huidje en ook hij kan die kam niet hebben.
Hoe vind tibbe de stofzuiger?
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
dagmar88
Zeer actief

Roxywoezel schreef: Hoe vind tibbe de stofzuiger?
Om op te vreten. Het is eten of gegeten worden :mann:
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ach jezus zou kriebels krijgen van al die plukken haar. Wassen helpt hier ook bij darko maar ja die is heeft zulke korte haren dat je niks van zijn haar merkt.. blijft ook niet op je kleren hangen ofzo..
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:Nou, niet normaal. Waar blijft het in hemelsnaam vandaan komen? Van die 14 kilo is volgens mij vier kilo haar :19:
Dit is van twee minuutjes vluchtig borstelen, het topje van de ijsberg :oeps:

Afbeelding
:80: Dat zou je echt niet zeggen, als je hem op foto's ziet, dat hij zo veel ondervacht heeft!
Zo veel haal ik er niets eens af bij Mila in twee minuutjes als ze in de rui is ;-)

Verder geen tips helaas :-( Ik doe het gewoon met een borstel (en heb gelukkig geen kleinzerig hondje) en met zwemmen verliest ze ook veel losse ondervacht.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ik masseer (kroel) woezel altijd ff en dan pak ik de stofzuiger met borstelopzetstuk en zuig dan alles eraf. Werkt perfect. Maar ja, woezel probeert dan ook niet de stofzuiger op te eten hahahah.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef: :80: Dat zou je echt niet zeggen, als je hem op foto's ziet, dat hij zo veel ondervacht heeft!
Zo veel haal ik er niets eens af bij Mila in twee minuutjes als ze in de rui is ;-)

Verder geen tips helaas :-( Ik doe het gewoon met een borstel (en heb gelukkig geen kleinzerig hondje) en met zwemmen verliest ze ook veel losse ondervacht.

Bizar he.
Hij heeft een extreem kwetsbaar huidje. Een keer een snauw of een speelse tik met een poot en hij heeft al weer een gat, kras of blauwe plek te pakken :blauwoog:
Dus geloof best dat het echt zeer doet.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Het is hopeloos al dat haar blijft maar komen :19: misschien zo een rubberen paardenroskam? Dat moet zacht zijn? Al trek je misschien de boel eruit wat weer niet lekker is.

Afbeelding

Deze gebruik ik voor de haarbal en voor Jigzy. Haalt alleen onderwol weg, behalve natuurlijk bij gladhaartjes.
dagmar88
Zeer actief

Valerie schreef:Het is hopeloos al dat haar blijft maar komen :19: misschien zo een rubberen paardenroskam? Dat moet zacht zijn? Al trek je misschien de boel eruit wat weer niet lekker is.
Ja, precies, en de onderwol komt er niet of nauwelijks mee uit; je wrijft er overheen.
Zo'n ding heb ik ooit eens gehad ja, is de moeite waard om te proberen :ok:
dagmar88
Zeer actief

:mrgreen: Nou, hij had anders precies zulke plukken.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wassen en daarna de waterblazer, helpt goed maar is een hoop werk :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Uitbesteden
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

tja, over husky-kruisingen kan ik meepraten. Buster verhaart vooral in de zomer ook heel veel. maar gelukkig bij hem, vindt hij juist dat geborstel wel erg lekker.

wat misschien toch bij Tibbe een optie is, is alleen afspoelen, i.p.v hem helemaal in te zepen? of doe je dat al?
sommige honden vinden inzepen niet leuk, hier kijken ze ook even extra beteuterd als er shampoo bij komt kijken. maar het afspoelen vinden ze vaak wel erg lekker. en dan komt er ook altijd weer een zooi haren er van af.

hier gebruik ik ook een ferminator. maar goed Buster vindt dit juist wel lekker. dus een oplossing voor Tibbe zou ik niet echt weten. alleen misschien lekker laten zitten die haren, en extra stofzuigen. alleen als je de ondervacht echt met plukker eruit ziet komen, dan alleen even op die plekken borstelen? dan kun je hem eigenlijk gewoon met rust laten voor de rest?
dagmar88
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Uitbesteden
Misschien dat dat in de toekomst een optie is, nu is hij er te bang voor.

Lunatic schreef:Wassen en daarna de waterblazer, helpt goed maar is een hoop werk :F:
Ja dat helpt goed, maar dus maar kort.
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:tja, over husky-kruisingen kan ik meepraten. Buster verhaart vooral in de zomer ook heel veel. maar gelukkig bij hem, vindt hij juist dat geborstel wel erg lekker.

wat misschien toch bij Tibbe een optie is, is alleen afspoelen, i.p.v hem helemaal in te zepen? of doe je dat al?
sommige honden vinden inzepen niet leuk, hier kijken ze ook even extra beteuterd als er shampoo bij komt kijken. maar het afspoelen vinden ze vaak wel erg lekker. en dan komt er ook altijd weer een zooi haren er van af.

hier gebruik ik ook een ferminator. maar goed Buster vindt dit juist wel lekker. dus een oplossing voor Tibbe zou ik niet echt weten. alleen misschien lekker laten zitten die haren, en extra stofzuigen. alleen als je de ondervacht echt met plukker eruit ziet komen, dan alleen even op die plekken borstelen? dan kun je hem eigenlijk gewoon met rust laten voor de rest?
Nou ja, hij heeft dus jeuk; de hele dag lopen dabben lijkt me ook niet prettig.
Het is juist het water/afspoelen wat hij vervelend vindt, shampoo en cremespoeling valt wel mee.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Nanna schreef:Het kan altijd erger :engel:

Van dit
Afbeelding

Naar dit :O:
Afbeelding
Ooo lekker, daar loopt het water van in mijn mond,vind ik heerlijk zulke vachten uitplukken.
moet eerlijk zeggen dat ik zo'n plukje bij mijn eigen honden niet kan zien,ieder plukje word acuut verwijderd :oeps:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hij heeft volgens mij net zo'n soort vacht als Bleza.
Gék word ik er van, en zij ook. Ze moet er van de week toch maar aan geloven, en onder de douche.
Heb daar wel een 2e persoon bij nodig, want ze schiet in de paniekmodus.
Mijn andere optie is scheren...
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Hij is ook met álles gevoelig he :mrgreen:

Haard hij het hele jaar door zo?

Misschien toch zoeken naar een borstel die zacht genoeg is voor zijn huid en effectief genoeg.. Misschien heeft BP een goede tip?
dagmar88
Zeer actief

Fafo schreef:Hij is ook met álles gevoelig he :mrgreen:

Misschien toch zoeken naar een borstel die zacht genoeg is voor zijn huid en effectief genoeg.. Misschien heeft BP een goede tip?
Ja en ja :mrgreen:
Da's inderdaad wat ik zoek; een borstel die wel die onderwol te pakken krijgt en geen pijn doet.
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

dagmar88 schreef:

Da's inderdaad wat ik zoek; een borstel die wel die onderwol te pakken krijgt en geen pijn doet.
Zou ik toch even trimmers contacten ;)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

dagmar88 schreef:

Ik denk dat het er eerder aan ligt hóe je een borstel/ontwolkam gebruikt dan welke borstel/kam je gebruikt. Goed ontwollen zonder de huid te beschadigen of de hond pijn te doen vergt toch wel enige techniek en ervaring. Ik zou dus een ervaren trimmer om advies vragen :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

alm@ schreef:
dagmar88 schreef:

Ik denk dat het er eerder aan ligt hóe je een borstel/ontwolkam gebruikt dan welke borstel/kam je gebruikt. Goed ontwollen zonder de huid te beschadigen of de hond pijn te doen vergt toch wel enige techniek en ervaring. Ik zou dus een ervaren trimmer om advies vragen :wink:
:ok:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Nani is ook heel erg wollig, en was ook wat ontploft. Ik werd gek van de haren, maar kan je nagaan hoe zij zich moest voelen.
Ik ben heel voorzichtig gaan kammen, en er kwam een hoop af. Net als op jouw foto. Maar ze vertrouwt me, en als ze aangeeft dat het genoeg is, hou ik ook op.
Dan heb ik anderhalve emmer wol. En ben ik nog niet tevreden met het resultaat. Toen heb ik een trimmerkammetje gekocht, en dat werkte als een tierelier.
Maar ik zag op haar rug al snel schilfers meekomen, dus ik moest me toch een beetje inhouden. Uit haar kraag heb ik een hele berg wol gekregen.

Ik had hier wel gelezen van wassen. Maar dat is voor haar echt paniek. Ik heb haar gedaan met dat trimmerkammetje. Paar dagen met rust gelaten voor haar huid. Toen nog een keer. Was nog niet helemaal ok, maar het komt in de buurt. Inmiddels is het al een stuk beter, en hoef ik haar niet meer lastig te vallen met veel gekam. Op haar buik zie ik bij gekroel inmiddels ook huid. Ze loopt er nog een beetje gehavend bij, maar het is al een stuk beter.
dagmar88
Zeer actief

:mann: Okay, wat is dat voor iets?
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Een trimmes? Moet niet iedere gek gaan proberen op zijn/ haar hond. Want je kan je hond er lelijk mee verwonden.
Ik zal even een foto maken voor je
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”