Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zijn jullie eisen aan een vakantie pension???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Wat zijn jullie eisen aan een vakantie pension???

Ongelezen bericht door cindymaes »

Hallo allemaal,

wij zijn al enkele jaren bezig met de voorbereidingen voor het opstarten van een hondenpension.
Met voorbereiden bedoel ik de administratieve kant, bedrijfsbeheer en de opleiding uitbater hondenpension.
Ook het zoeken van de juiste locatie, marktonderzoek en dergelijke is nog niet zo simpel.

Om een hondenpension met meer dan 10 honden op te mogen starten, heb je een milieuvergunning nodig, en laat nu net dat bijna onmogelijk zijn. Of je moet een boerderij opkopen waar op dit moment al dieren gehouden worden, en dan kom je bij van die grote fokschuren uit, en dat was zeker niet de bedoeling.

Nu hebben we door de jaren heen al heel wat tekeningen gemaakt, en het originele plan was om een extra "stal" te bouwen met daarin binnen kennels met uitloop naar buiten. Nu ben ik in de tussen tijd al bij heel wat kennels gaan kijken, en eigenlijk staat me dat helemaal niet zo aan. De honden zitten allemaal op een rij, vaak onrustig te blaffen. De meeste van die honden zijn niet gewend om constant buiten te verblijven, aangezien de buitenkennels veel groter zijn dan de binnenkennels en er was dus ook veel nerveus gedrag te zien.

Dus weer opnieuw gaan nadenken. Ons plan nu, is om of nieuw te bouwen, of een oude boerderij te renoveren. Zoeken naar een plek waar onder het huis, op tuin niveau binnen kennels gemaakt kunnen worden. De meeste van de honden die naar een pension gebracht worden, zijn immers binnen honden, en die slapen 16 tot 22 uur per dag. En door de kennels onder het huis te maken, zijn ze in huis, is het lekker koel, en kun je de honden in kleinere vertrekken huisvesten, met 2-3 of 4 kennels per ruimte, waardoor je de oudere honden, en de drukke honden wat kunt scheiden om de rust te bewaren, en iedereen ook lekker kan luieren en slapen.
Boven, op straat niveau, waar wij verblijven dus, ook nog 2 binnenkennels te maken voor honden die even moeten wennen. Als ze dan eenmaal aan ons gewend zijn, en gewoon rond hebben kunnen lopen bij ons, kun je ze beetje bij beetje naar de kennels beneden verhuizen.

Verder willen we het dan zo aanpakken zoals het bij de meeste thuis gaat. 2 a 3 x per dag een aangelijnde wandeling, en dan nog tussentijds naar buiten op de afgezette speelweiden. 1 speelweide willen we uitrusten met een waterplek. Dus geen diep zwembad, maar een ondiepe geasfalteerde kuil zeg maar waar de water ratten onder ons zich kunnen afkoelen, zonder elkaar kopje onder te duwen.

Dit is nog toekomstmuziek, we moeten eerst een betaalbare goede plek zien te vinden. Maar misschien zijn er al mensen die tips hebben. Mensen die goede en ook net slechte ervaringen hebben met pensions. Alles kan ons helpen om het beter te doen dan anderen.
Ik ga dit ook echt uit pure hobby doen.
We hebben zelf in 5 jaar tijd 4 honden afgegeven, aan ziekte en aan ouderdom. En dat heeft me gebroken. Al dat verdriet trek ik gewoon niet meer. We hebben nu nog 1 hond en 3 katten. 1 eigen hond zal er altijd blijven, maar ik mis het zorgen voor, de drukte om me heen, de altijd kwispelende staartjes.....
Op deze manier kan ik toch genieten van mijn hobby, honden, en kan ik mens en dier gelukkig maken, wat wilt een mens nog meer!

Nou een heel verhaal, haha. Mar kom maar op met jullie suggesties!
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Wat zijn jullie eisen aan een vakantie pension???

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zoeken naar een plek waar onder het huis, op tuin niveau binnen kennels gemaakt kunnen worden. De meeste van de honden die naar een pension gebracht worden, zijn immers binnen honden, en die slapen 16 tot 22 uur per dag. En door de kennels onder het huis te maken, zijn ze in huis <knip>

Boven, op straat niveau, waar wij verblijven dus, ook nog 2 binnenkennels te maken voor honden die even moeten wennen. Als ze dan eenmaal aan ons gewend zijn, en gewoon rond hebben kunnen lopen bij ons, kun je ze beetje bij beetje naar de kennels beneden verhuizen.
Ik snap het bovenstaande niet helemaal. Onder het huis, dat is toch niet op tuinniveau :scratch: ?

Verder vraag ik me af of een hond die in een kelder verblijft wel echt het gevoel heeft 'in huis' te zijn.

Ik denk trouwens dat het vrij in en uit lopen best lekker is voor een hond, als je dan toch in een kennel zit. Veel bazen willen ook niet dat je gaat wandelen met de hond, dus dan is zelf naar buiten kunnen ook wel belangrijk.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Van de mensen die bij ons hun hond in pension brengen zijn de buitengedeeltes en het feit dat de honden juist niet de hele tijd in de kennel zitten de reden waarom ze ze komen brengen bij ons.
De honden hebben eigen binnenhok met aangrenzend buitenhok en verder hebben we grote bosverblijven.
Uitlaten van hun hond willen de meeste mensen niet al kan dat wel met toestemming.
Verder snap ook ik het idee van kennels in de kelder niet; komt er dan genoeg daglicht en frisse lucht binnen.
Laatst gewijzigd door noekie op 14 jun 2014 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

cindymaes schreef:Nu hebben we door de jaren heen al heel wat tekeningen gemaakt, en het originele plan was om een extra "stal" te bouwen met daarin binnen kennels met uitloop naar buiten. Nu ben ik in de tussen tijd al bij heel wat kennels gaan kijken, en eigenlijk staat me dat helemaal niet zo aan. De honden zitten allemaal op een rij, vaak onrustig te blaffen. De meeste van die honden zijn niet gewend om constant buiten te verblijven, aangezien de buitenkennels veel groter zijn dan de binnenkennels en er was dus ook veel nerveus gedrag te zien.
En toch lijkt dat mij de fijnste pension mogelijkheid, of een huiskamerpension.
cindymaes schreef: Dus weer opnieuw gaan nadenken. Ons plan nu, is om of nieuw te bouwen, of een oude boerderij te renoveren. Zoeken naar een plek waar onder het huis, op tuin niveau binnen kennels gemaakt kunnen worden. De meeste van de honden die naar een pension gebracht worden, zijn immers binnen honden, en die slapen 16 tot 22 uur per dag. En door de kennels onder het huis te maken, zijn ze in huis, is het lekker koel, en kun je de honden in kleinere vertrekken huisvesten, met 2-3 of 4 kennels per ruimte, waardoor je de oudere honden, en de drukke honden wat kunt scheiden om de rust te bewaren, en iedereen ook lekker kan luieren en slapen.
16 tot 22 uur per dag slaap? Dat redden ze hier niet, ik snap ook niet helemaal hoe je de vergelijking kunt maken tussen thuis in de huiskamer en bij een vreemde in een kennel. ;) In het pension waar ik gewerkt heb sliepen de honden overdag vrijwel niet. Weinig uitdaging, vreemde omgeving en toch drukte met vreemde mensen en honden die ze horen. En hoe klein is een kleiner vertrek? En wat bedoel je er precies mee, de kennel kleiner maken of de 'kamer' waar de kennels in staan? Dat laatste lijkt me wel slim, zo heb je denk ik minder onrust.
cindymaes schreef:Boven, op straat niveau, waar wij verblijven dus, ook nog 2 binnenkennels te maken voor honden die even moeten wennen. Als ze dan eenmaal aan ons gewend zijn, en gewoon rond hebben kunnen lopen bij ons, kun je ze beetje bij beetje naar de kennels beneden verhuizen.
Je bedoelt een soort dijkwoning? Met jullie woonruimte op straat niveau en de kennels op tuin niveau? Ik vraag me af of een hond dan gaat wennen aan de kennel beneden. Dan heb je dus kans dat ze het gehele verblijf boven zitten. ;)
cindymaes schreef:Verder willen we het dan zo aanpakken zoals het bij de meeste thuis gaat. 2 a 3 x per dag een aangelijnde wandeling, en dan nog tussentijds naar buiten op de afgezette speelweiden. 1 speelweide willen we uitrusten met een waterplek. Dus geen diep zwembad, maar een ondiepe geasfalteerde kuil zeg maar waar de water ratten onder ons zich kunnen afkoelen, zonder elkaar kopje onder te duwen.
Ik zou het vooral aanpassen aan de wensen van eigenaren. De mogelijkheid tot aangelijnd uitlaten, maar ook de mogelijkheid om alleen op een afgezette speelweide te komen zonder vreemde honden. Asfalt in een kuil lijkt me niet prettig voor de poten, eerlijk gezegd. Waar honden rennen zou ik liever een zachtere bodem willen hebben. Voor het onder water duwen, wil je de honden zonder toezicht op de speelweide laten? Als je er namelijk bij bent, kan je ingrijpen en besluiten die honden niet meer samen te laten daar.

Hoeveel honden zouden jullie willen opvangen tegelijk? Minder dan die 10?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:mijn eisen zijn dat de honden in een rustig binnenhok verblijven (dus niet dat ze links en rechts en voor en achter allemaal honden door het draad zien) en zelf naar believen naar een ruime buitenkennel kunnen, liefst op zand of gras - en verder niks, geen speelwei, niet wandelen, niks.

Idem.
Allerlei dingen zoals uitlaten hoeven van mij niet.
Ik vind ruime kennels eigenlijk het belangrijkste.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Hier zijn de dames vorig weekend voor het eerst naar een pension geweest, bij mijn zoektocht viel toch een hoop af.

Mijn eisen waren oa:
- met z'n 2en in een binnenverblijf
- met z'n 2en alleen naar buiten, dus niet met andere honden
- rustige binnenverblijven, dus niet de zijkanten van draad. Ze moeten binnen geen andere honden zien, dat blijft anders allemaal op elkaar blaffen
- niet wandelen, maar wel veel buiten zijn (dus niet maar 2x een uurtje op een of andere wei)
- schaduwrijke buitenplekken met gras en/of zand
- mogelijkheid tot meegeven vers vlees
Laatst gewijzigd door Veronique & Kyra op 14 jun 2014 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef:mijn eisen zijn dat de honden in een rustig binnenhok verblijven (dus niet dat ze links en rechts en voor en achter allemaal honden door het draad zien) en zelf naar believen naar een ruime buitenkennel kunnen, liefst op zand of gras - en verder niks, geen speelwei, niet wandelen, niks.
Dit, plus dat ze in avond nog een keertje buiten kunnen plassen. De meeste pensions sluiten om 5 uur de deur en pas volgende ochtend na 8-9 uur komen ze weer buiten.
Perry en Noah

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn honden gaan naar een simpel pension bij een boer.
Ze hebben altijd een binnenkennel met een eigen uitloop naar buiten (omdat Biène niet graag in een kennel gaat, dan hoeft ze er niet steeds uitgehaald te worden om haar uit te laten). Zijwanden zijn dicht, dus ze zien de buurman/vrouw niet. Ze kijken uit op de achterkant van de binnenkennels een rij verder, dus ook die zien ze verder niet.
Vrij rustig, ondanks dat er best wel wat kennels in de stal gebouwd zijn.
Daarnaast heeft deze man diverse buitenkennels waar ze "uitgelaten" worden, ze mogen daar gewoon een periode per dag zijn (apart, niet met andere honden samen). Omdat Biène na een dag wel gewend is wordt ze dan vaak ook daarin gezet, meestal is ze daar net weer uit als ik hen op kom halen.
Vrij simpel maar doorgaans schoon en niet te duur, ik betaal 9 euro per hond per dag (2 Mechelse Herders). En ik heb nog nooit gehad dat ik ze niet kon brengen, doordat hij een aantal noodkennels heeft kan ik er altijd terecht. Numa gaat er al vanaf pup naartoe en vindt het allemaal best, hij gedraagt zich altijd netjes bij Jan. :mrgreen:
Jan laat tegenwoordig de uitloop naar buiten voor Biène open, ook 's nachts, dan is ze het rustigst.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Zo veel bazen zoveel wensen. Bepaal wat je zelf wilt en waar jou kwaliteiten liggen. Voor wat je wil, zorgen voor, mensen helpen, heb je daar een groot pension voor nodig of is kleinschaligheid in huis misschien toch meer je ding. Dat heb ik lang gedaan. In principe 1 hond per keer (heel enkel 2 honden) en gewoon draaien in mijn huishouden.

Ik heb mijn honden liever niet in pension. Echter laat ik Norah niet bij iemand anders in huis (al lijkt dat ook beter te gaan) en moesten ze dus laatst toch naar pension. Daar hebben ze kennels, waar honden alleen of met meerdere in kunnen, maar ze hebben ook binnen huiskamers. In kennels was ik bang dat Norah toch nog te veel stress van andere honden zou hebben, dus heb ik ze in een huiskamer laten onderbrengen (wel wat duurder). Ze hebben daar buiten weides, een weide om te zwemmen, maar helemaal mooi voor slecht weer is er ook een hele grote binnenplaats. De honden kunnen lekker raggen en vies worden buiten, maar ze worden ook netjes afgeleverd. Ze kunnen in groepen buiten, maar dat hoeft dus ook niet.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Cleva schreef:Voor Hein is er geen "pension" goed genoeg.
Die zou ik alleen uit logeren sturen met een persoonlijke lakei en een schappelijke prijs. Laten we 15 euro per dag zeggen.
Onmogelijk als verdienmodel maar daar zou ik op richten want dat is de markt. Veel persoonlijke aandacht, geen gedonder met andere (enge) honden en een zo laag mogelijk prijs.
Bedrijfsmatig gezien heb je daar veel gasten voor nodig. Veel omzet, lage winst, dus.

De meeste mensen hebben makkelijke honden waar ze zuinig op zijn. Veel plekken en hoge kwaliteit is het devies voor een goed lopend pension. Daarnaast misschien een paar plekken voor lastige klanten voor 30 euro per dag. Maar dan ook echt voor honden die nergens anders heen kunnen. Die bazen betalen toch wel en dat is een mooie groep om op terug te vallen.
Maar wel buiten zicht voor je volume aan makkelijke klanten. Als ik een getikte cane corso zie draai ik om en ga naar huis als ik denk dat mijn hondje daar mee te maken krijgt.

Dat dus. Ruime kennel waar meerdere honden uit één roedel samen kunnen zijn plus ruime uitloop en niet constant het zicht hebben op anderen honden. Werkt alleen maar opfokkend als veel vreemde honden elkaar 24 uur per dag door een traliehekje of gaas kunnen zien.
Uitlaten hoeft voor mij ook niet. Spelen of snuffelend op een speelweide is meer dan voldoende. Water met een asfaltbodem lijkt mij een recept voor blessures.

Wat voor mij trouwens een absolute voorwaarde is, is dat honden worden toegelaten op basis van een titerbepaling en niet op verplichte entingen. En dan vooral gezeur over de kennelhoestenting.
Heb ik één keer tegen beter weten in laten zetten en vervolgens kregen ze voor de eerste (en gelukkig ook de laatste) keer kennelhoest.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aaneengesloten binnen-buiten verblijf en speelweide zodat er niet aan de honden hoeft worden gezeten en al helemaal niet mee gewandeld wordt.
Als binnen schoon moet hup naar buiten en een keer per dag naar de aangrenzende speelweide. Geen gezamelijke groepen vreemde honden dus apart naar buiten voor honden (en baasjes) die daar de voorkeur aan geven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Wat mij betreft bestaat het ideale pension uit "huiskamers" met een tuin. Afgesloten ruimtes (evt glas op ooghoogte van de mens) zodat ze andere honden nagenoeg niet horen. Een eigen tuin voor de kennel (hoeft niet heel groot, maar wel dat ze eventueel buiten kunnen liggen of plassen). Dat ik als baas op afstand mee kan kijken zou een groot voordeel zijn, maar dat komt deels voort uit mijn beroep.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hoeveel honden wil je dan houden in principe.?
Waar een vergunning op zit vind je te groot en onder 10 blijkbaar te klein.?
Eerst in huis om te wennen en dan beneden in de kelder gaat ook niet lukken.
Je denkt te moeilijk en teveel van uit je eigen beetje kromgetrokken honden/baasje gevoel.
Mee wandelen 4 x op een dag gaat je ook niet lukken want dan houd je geen tijd meer over om andere dingen te doen zoals schoonmaken,telefoon , boekhouding en voeren en dergelijk.
Plus je gaat jezelf scheel betalen aan bedrijfverantwoordelijkheids verzekeringen.
Je kunt wel alles hobbymatig gaan zien maar dan word je eind van de rit ook uit je sprookje wakker als je niets overhoud, de belasting en kvk verplicht je gewoon om zakeljk te zijn.
Zou ik als klant ook fijner vinden als alles netjes geregeld is.
Naast zakelijk kun je ook nog netjes, begaan zijn en van houden houden.
Je wilt een concept waarin je iedereen tevreden wilt aantrekken/ houden ,dat gaat dus ook niet lukken .
Ga eest maar eens nadenken welke doelgroep en hoeveel je naar binnen wilt trekken en daar je hele handel op berekenen en kijken of dat rendabel is qua bedrijfsvoering.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn mannen gaan naar een vrij groot pension, die - als het even kan - werken met groepen. Die zitten in grote binnenverblijven met uitloop naar buiten. Daarnaast zijn er speelweides en hebben ze nog diverse losse kennels voor "moeilijke" gevallen. Het valt mij op dat mijn honden veel minder op andere honden gericht zijn dan voordat ze daar komen voor dagopvang. Ze zien ze volop door de hekken, maar dat lijkt geen trigger voor blaffen te zijn. Ik wil liever niet dat ze buiten het hek komen, uitlaten aan de riem doen we thuis wel. Nog een tip, zorg voor een aantal kennels met airco!!!!
Ze hebben in pension gewoon een ander leven als thuis, en dat is niet erg. Wel aandacht voor de individuele hond mbt voer, medicijnen en gedrag (voorbeeld: is het niet te warm voor deze hond!).
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Hier net zo en dan ook nog hekken van meer dan 2 meter hoog anders gaan ze erover heen :mrgreen: en zo'n pension heb ik gelukkig gevonden.
cindymaes
Zeer actief

Hallo allemaal, bedankt voor al jullie reacties al tot zover.

Ik zal proberen alles te beantwoorden. Ik dacht dat ik duidelijk was, haha. maar ja, bij mij zit het in mijn kop, dus dan is het duidelijk he, maar als je het dan zo na leest...
Het is in elk geval de bedoeling om 5 tot 10 honden maximaal op te vangen, vandaar dat we van het idee af zijn gestapt om er een bijbouw voor te plaatsen, dat is financieel niet haalbaar, of je moet gaan bezuinigen op dingen waar je niet op wilt bezuinigen.
Met dit aantal honden kunnen we het ook nog lekker zelf aan, en eigenlijk is dat toch ook wel het prettigste. Anders sla je toch weer om naar kwantiteit ipv kwaliteit, en laat nou net dat laatste zijn wat we heel graag willen bieden.

TessaThomas schreef:
cindymaes schreef:Nu hebben we door de jaren heen al heel wat tekeningen gemaakt, en het originele plan was om een extra "stal" te bouwen met daarin binnen kennels met uitloop naar buiten. Nu ben ik in de tussen tijd al bij heel wat kennels gaan kijken, en eigenlijk staat me dat helemaal niet zo aan. De honden zitten allemaal op een rij, vaak onrustig te blaffen. De meeste van die honden zijn niet gewend om constant buiten te verblijven, aangezien de buitenkennels veel groter zijn dan de binnenkennels en er was dus ook veel nerveus gedrag te zien.
En toch lijkt dat mij de fijnste pension mogelijkheid, of een huiskamerpension.
een huiskamer pension is ook leuk, maar ik wil toch wel graag ruimte bieden aan een 5 tot 10 honden, en die zie ik echt niet allemaal door mijn huiskamer banjeren, haha. Ik ga in de drukke periodes gewoon beneden leven, ik ben zelf een buitenmens, dus heerlijk. In de rustige periodes vangen we de honden gewoon boven op, daar zijn dan zowiezo 2 kennels, die in verbinding staan met het woonhuis.

cindymaes schreef: Dus weer opnieuw gaan nadenken. Ons plan nu, is om of nieuw te bouwen, of een oude boerderij te renoveren. Zoeken naar een plek waar onder het huis, op tuin niveau binnen kennels gemaakt kunnen worden. De meeste van de honden die naar een pension gebracht worden, zijn immers binnen honden, en die slapen 16 tot 22 uur per dag. En door de kennels onder het huis te maken, zijn ze in huis, is het lekker koel, en kun je de honden in kleinere vertrekken huisvesten, met 2-3 of 4 kennels per ruimte, waardoor je de oudere honden, en de drukke honden wat kunt scheiden om de rust te bewaren, en iedereen ook lekker kan luieren en slapen.
16 tot 22 uur per dag slaap? Dat redden ze hier niet, ik snap ook niet helemaal hoe je de vergelijking kunt maken tussen thuis in de huiskamer en bij een vreemde in een kennel. ;) In het pension waar ik gewerkt heb sliepen de honden overdag vrijwel niet. Weinig uitdaging, vreemde omgeving en toch drukte met vreemde mensen en honden die ze horen. En hoe klein is een kleiner vertrek? En wat bedoel je er precies mee, de kennel kleiner maken of de 'kamer' waar de kennels in staan? Dat laatste lijkt me wel slim, zo heb je denk ik minder onrust.

Dat is dus ook de reden dat wij het anders willen gaan doen. De meeste huishonden worden thuis wel genoeg uitdaging geboden, en daardoor slapen ze een groot deel van de dag. Een hond die alleen maar in een kennel verblijft 14 dgn aan een stuk, moet zich dus wel gaan vervelen lijkt me. En dan krijg je ook de door jou genoemde onrust. Ik bedoelde inderdaad kleinere vertrekken maken met grote kennels erin, maar max 3 kennels (misschien 4 ( per ruimte, ook dit weer om de rust te bewaren en oudere honden oa wat meer rust te gunnen. Alleen de voorzijde van de kennels zal een kennelpaneel zijn, dus de honden kunnen elkaar niet zien, de kennel zelf zal betegeld worden rondom ivm hygiëne. Dus gemakkelijker om te poetsen.
cindymaes schreef:Boven, op straat niveau, waar wij verblijven dus, ook nog 2 binnenkennels te maken voor honden die even moeten wennen. Als ze dan eenmaal aan ons gewend zijn, en gewoon rond hebben kunnen lopen bij ons, kun je ze beetje bij beetje naar de kennels beneden verhuizen.
Je bedoelt een soort dijkwoning? Met jullie woonruimte op straat niveau en de kennels op tuin niveau? Ik vraag me af of een hond dan gaat wennen aan de kennel beneden. Dan heb je dus kans dat ze het gehele verblijf boven zitten. ;)

Het is inderdaad de bedoeling een soort van dijkwoning te creëren, dus de kelder klinkt dan zo negatief, het is eigenlijk gewoon de begane grond vanaf de tuin gezien. Uiteraard komen er overal ramen in, en kan er goed ontlucht worden. Mijn insteek is dat ik er zelf ook mijn hond zou brengen, en ik zou mijn eigen hond natuurlijk ook nooit in een donker hokje stoppen. De kans is inderdaad groot dat er honden boven bij ons gaan verblijven 14 dgn lang, maar als dat is wat de hond nodig heeft, dan is dat de juiste oplossing. Wij willen naar elke hond persoonlijk kijken, en bijv de jongere honden zijn waarschijnlijk liever buiten aan het spelen, met elkaar of alleen. En de oudere honden hebben misschien wat meer behoefte aan lekker binnen liggen. De eigenaar is degene die een duidelijk beeld kan scheppen over de behoeften van zijn hond, en wij zullen daar aan zo goed mogelijk proberen te voldoen. Je kunt niet generaliseren, net zoals elk mens andere behoeften heeft, is dat bij een hond ook zo.
cindymaes schreef:Verder willen we het dan zo aanpakken zoals het bij de meeste thuis gaat. 2 a 3 x per dag een aangelijnde wandeling, en dan nog tussentijds naar buiten op de afgezette speelweiden. 1 speelweide willen we uitrusten met een waterplek. Dus geen diep zwembad, maar een ondiepe geasfalteerde kuil zeg maar waar de water ratten onder ons zich kunnen afkoelen, zonder elkaar kopje onder te duwen.
Ik zou het vooral aanpassen aan de wensen van eigenaren. De mogelijkheid tot aangelijnd uitlaten, maar ook de mogelijkheid om alleen op een afgezette speelweide te komen zonder vreemde honden. Asfalt in een kuil lijkt me niet prettig voor de poten, eerlijk gezegd. Waar honden rennen zou ik liever een zachtere bodem willen hebben. Voor het onder water duwen, wil je de honden zonder toezicht op de speelweide laten? Als je er namelijk bij bent, kan je ingrijpen en besluiten die honden niet meer samen te laten daar.

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat het geen zwembad wordt, dat betegeld is etc, maar echt een gelegenheid voor de honden. Het wordt geasfalteerd, ofwel gecementeerd en erna bekleed met rubbere matten die eigenlijk gebruikt worden in paardenstallen. En nee, het is zeker niet de bedoeling om de honden zonder toezicht op de speelweide te laten. Maar ik vind een diep zwembad gewoon te risico vol en vind zo een plonspoel veel leuker. Ook omdat er veel honden zijn die water wel leuk vinden, maar alleen zolang er grond onder de pootjes te voelen is. Verder zullen er 3 speelweides gemaakt worden, zodat er de mogelijkheid is tot samen spelen, maar de honden die liever alleen of met zijn 2-en zijn ook lang genoeg de tijd krijgen om heerlijk buiten rond te kuieren.
Verder maken we nog een 4 a 5 buitenkennels voor honden die ik niet vertrouw in een groep. Of honden die om medische redenen of wat dan ook niet te veel mogen ravotten. ZO kunnen deze ook de hele dag buiten bij ons verblijven.

Hoeveel honden zouden jullie willen opvangen tegelijk? Minder dan die 10?
5 tot max 10 dus

Dan heb ik verder nog een vraag. Waarom geeft iedereen hier zo duidelijk aan dat de eigenaren meestal niet willen dat hun hond aangelijnd gaat wandelen? Is dit ivm angst dat er iets gebeurt? Het risico dat ze weg kunnen lopen? Ik zou dat zelf nml wel heel prettig vinden aangezien Riva best wel veel energie heeft, en gewend is 3 x per dag een wandeling te maken.
Afbeelding
cindymaes
Zeer actief

Dan nog wat verdere vragen, ik hoop dat ik ze allemaal onthouden heb

Er zal zeker een grote vrieskist komen te staan voor KVV, met Barf heb ik zelf geen ervaring, dus dar heb ik nog niet echt over nagedacht.

Wat betreft het titeren, daar ben ik zelf helemaal voor, aangezien wij zelf een hond hebben gehad die niet ingeënt kon worden.

Omheiningen van 2 meter zijn hier zelfs verplicht, en je mag er niet door heen kunnen kijken, dus ook daar wordt voor gezorgd.

De honden moeten hier in de gemeente tussen 22 uur en 7 uur 's ochtends binnen verblijven, dit is ook 1 van de redenen overigens waarom we ervoor gekozen hebben de honden in huis te huis vesten.

Volgens mij heb ik dan de meeste vragen wel gehad, hoop ik, haha
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

cindymaes schreef:Dan heb ik verder nog een vraag. Waarom geeft iedereen hier zo duidelijk aan dat de eigenaren meestal niet willen dat hun hond aangelijnd gaat wandelen? Is dit ivm angst dat er iets gebeurt? Het risico dat ze weg kunnen lopen? Ik zou dat zelf nml wel heel prettig vinden aangezien Riva best wel veel energie heeft, en gewend is 3 x per dag een wandeling te maken.
Ja, ivm risico op losbreken (en weglopen), schermutselingen met andere (wel loslopende) honden, dingen eten van straat etc.

Ik wil mijn hond in een vreemde omgeving absoluut niet door een vreemde uitgelaten hebben. Te weinig voordeel tegenover teveel risico's. Het is ook helemaal niet nodig: de vreemde omgeving zorgt al voor genoeg prikkels.
cindymaes
Zeer actief

ok, duidelijk, dankjewel!
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Als je er maar max 10 wil hebben dan moet je gewoon een doelgroep van lieve gezellige honden nemen.
Waarom dan moeilijk doen met kutjoekels of aso'tje's.?

Richt een ruimte in als soort van woonkeuken ,grote eethoek waar je klanten kan ontvangen en aan 1 kant woonkamertjes
met bank tafel stoel en radio en wat manden met ipv alleen deur ook een hek .Desnoods met ieder kamertje een buitendeur met een soort van terras/buitenkennel .
Heb je het apart van je eigen prive. Terrein helemaal afzetten en ga je gewoon los met de hele handel een paar x per dag wandelen op eigen erf naar je waterpoel.
Zit je in deze aparte woonkeuken dan kun je de honden ook allemaal los laten .
cindymaes
Zeer actief

In de ideale wereld zou dat ook het allermooiste zijn, en eigenlijk wordt het zo al opgezet, 1 centrale ruimte met meerdere vertrekken ( 3 of 4) waar kennels in gerealiseerd worden. Op momenten dat je een leuke groep hebt, kun je de hele boel ook open gooien.
Maar ik heb bijv ook al eens een hond in huis gehad die geopereerd was aan OCD, was wel al 3 maanden geleden, maar deze mocht niet ongecontroleerd de hele dag rond rennen.
En het lijkt me ook waarschijnlijk dat je volgens de eigenaren allemaal hele lieve hondjes krijgt, maar er dan toch 2 elkaar niet uit kunnen staan. Op deze manier kan het allebei.
Ook zijn er eigenaren die het gewoon liever niet hebben. Als je de ruimte hebt, waarom niet Dan denk ik dat we gewoon op alles voorbereid moeten zijn. Wat je nodig hebt gebruik je, en de rest is voor sier, haha

oh ja, en echte aso's daar begin ik zowieo niet aan... Je moet ook aan de rest van de groep denken he. In het laagseizoen wil ik er misschien wel over nadenken, maar niet als je de boel vol hebt zitten.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

cindymaes schreef:In de ideale wereld zou dat ook het allermooiste zijn, en eigenlijk wordt het zo al opgezet, 1 centrale ruimte met meerdere vertrekken ( 3 of 4) waar kennels in gerealiseerd worden. Op momenten dat je een leuke groep hebt, kun je de hele boel ook open gooien.
Maar ik heb bijv ook al eens een hond in huis gehad die geopereerd was aan OCD, was wel al 3 maanden geleden, maar deze mocht niet ongecontroleerd de hele dag rond rennen.
En het lijkt me ook waarschijnlijk dat je volgens de eigenaren allemaal hele lieve hondjes krijgt, maar er dan toch 2 elkaar niet uit kunnen staan. Op deze manier kan het allebei.
Ook zijn er eigenaren die het gewoon liever niet hebben. Als je de ruimte hebt, waarom niet Dan denk ik dat we gewoon op alles voorbereid moeten zijn. Wat je nodig hebt gebruik je, en de rest is voor sier, haha

oh ja, en echte aso's daar begin ik zowieo niet aan... Je moet ook aan de rest van de groep denken he. In het laagseizoen wil ik er misschien wel over nadenken, maar niet als je de boel vol hebt zitten.
Daar ga je al de fout in , jij laat het aan de baasjes over ipv dat jij wil dat je in huis wil hebben.
Een doelgroep .!! geeft duidelijkheid en rust en uitstraling van betrouwbaar naar je klanten.
Desnoods laat je ze proeflogeren voor een dag/nacht.?
Juist door de kleinschaligheid kun je het jezelf en bedrijf veroorloven om selectief ,exlusief en veeleisend te zijn om rust in de tent en jezelf en klanten te houden.
cindymaes
Zeer actief

Daar heb je wel gelijk in

En weet je, ik ga toch eerst een jaar beginnen met 2 max 3 honden, en het zo rustig opbouwen.

Je kunt zoveel ervaring hebben met honden, en zoveel leren en lezen, maar door ervaring in het opvangen leer je toch het meest.
En ervaringen van mensen die zelf al iets soortgelijks doen is natuurlijk nooit weg! Dus kom maar op allemaal, haha

En ik wil er zelf ook van kunnen genieten, dus als blijkt dat bij 6 honden de kwaliteit achteruit gaat, dan gaat de rem erop.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mijn eisen aan een pension zijn simpel. Gewoon een binnenhok (verwarmd in de winter) met een buitenkennel die snachts dicht zou kunnen. Een speelweide voor de sociale honden, met een schaduwplek. 2x per dag voeren. Ik denk dat je niet onder het geblaf uit komt, ook al je verschillende verblijven hebt horen ze elkaar en slaan ze aan als ze andere honden horen.
De onrust hoort er een beetje bij, want de meeste honden zijn niet gewend om in bijzijn van veel andere honden te verkeren. Een aangelijnde wandeling heb ik liever niet, en al helemaal niet zo vaak per dag. Terwijl ik hele makkelijke honden heb hoor, maar ik vind het veiliger als op het terrein blijven. Ik weet ook niet waar je de tijd vandaan haalt om met zoveel honden meerdere keren per dag te gaan lopen, want het verzorgen kost al genoeg tijd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou ook niet graag een vreemde met mijn herders laten wandelen. Niet dat ik nou van die gevaarlijke honden heb maar ik ken mijn pappenheimers en ik weet precies in welke omstandigheden ik alert moet zijn en waarom. Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dat niet graag aan een vreemde overlaten. Dus mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een rustig binnenverblijf en een ruime buitenkennel.
Afbeelding
cindymaes
Zeer actief

ok wandelen is dan een optie, geen must. Duidelijk dat veel mensen er geen prijs op stellen, en dat is ok.

Ik zelf vind het gewoon heerlijk om te wandelen, en wandelen met hond is veel gezelliger. Ik heb een hele tijd honden van mensen die voltijds werken uitgelaten, en vond dat heerlijk, vandaar.
En ik ben niet alleen. Mijn man werkt in 5 ploegen vol continu, dus die is ook heel vaak overdag thuis.

Maar alles kan he, niets moet.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik denk dat er genoeg honden van klanten zijn waar je gerust mee kunt wandelen, als je met mijn teckeltje (wel aan de riem laten) wil gaan wandelen zou ik dat weer prima vinden maar je zal er inderdaad rekening mee moeten houden dat er mensen zijn die dat om verschillende redenen écht niet willen.
Afbeelding
cindymaes
Zeer actief

Ik kan het me ook wel voorstellen hoor. Je geeft je hond toch af bij een voor jou vreemd persoon.
Maar zoals jezelf ook al zegt, als mensen het niet willen, dan gebeurt het gewoon niet. Het kan als extra service gezien worden dan voor de mensen die het wel graag willen.

Wel fijn dat er zoveel meningen gegeven worden, daar kan ik wat mee!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

cindymaes schreef:ok wandelen is dan een optie, geen must. Duidelijk dat veel mensen er geen prijs op stellen, en dat is ok.

Ik zelf vind het gewoon heerlijk om te wandelen, en wandelen met hond is veel gezelliger. Ik heb een hele tijd honden van mensen die voltijds werken uitgelaten, en vond dat heerlijk, vandaar.
En ik ben niet alleen. Mijn man werkt in 5 ploegen vol continu, dus die is ook heel vaak overdag thuis.

Maar alles kan he, niets moet.
Ik zelf wandel ook graag (niet aangelijnd) maar een vreemde en dat is een pension mag dat absoluut niet. Ik ken mn honden en weet waarop te letten jij niet ;-) daarnaast hebben ze niks met vreemden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Wij hadden vroeger onze mechelaar bij iemand in huis. Ze woonde in de boerderij zelf bij hun eigen hond en eventueel andere "gasten".
Zij hadden geen speelweides maar gingen iedere dag 2x naar het strand of bos.
Mijn mechelaar was echt niet makkelijk, dominant en vrat alles wat bewoog..... Maar bij haar niet....
Daar liep ze tussen de kippen, katten en schapen. Ging prima!
Wij hadden een heerlijke vakantie, maar ik denk dat zij een leukere had hahaha.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”