Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hap, slik, weg. Of niet??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Wimbo
Actief
Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
Aantal honden: 0

Hap, slik, weg. Of niet??

Ongelezen bericht door Wimbo »

Wij, mensen met smaak, weten wel wat we lekker vinden. Maar, de één houdt van biefstuk, de ander liever een fricadel. De één rijst, de ander gewoon aardappeltjes, groenten, stukje vlees... Zoveel menschen, zoveel smaken.

Maar... wat eet je hond? En zo ja, waarom. Hoeveel geef je hem/haar. Hoeveel maaltijden per dag? Doe je maar wat of is het (wetenschappelijk) verantwoord? Waarom geef je de hand nou persé dát merk? Wat is er mis met dat ene merk? Dus, wat zou je zeker niet (meer) kopen. Zijn dure merken nou écht beter dan de gewone huis-tuin-en-keukenbrokken?

Omdat we over een paar maanden de hond krijgen (een Podenco) wil ik wel eens weten wat de mensen een hond zoal te eten geven.

Vroeger, toen we een hond hadden (Hmmmm.... 30 jaar geleden of zo) gaven we ze brokken die we overgoten met warm water en die een (best wel) lekkere, soort bouillonachtige geur hadden. Merk weet ik niet meer en de prijzen al helemaal niet. Misschien bestaat dat niet eens meer... Dus ik ben benieuwd wat jullie geven! Oja. :oohja: Zet er even bij wat voor soort hond je zelf hebt.
Laatst gewijzigd door Wimbo op 12 jun 2014 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
No woef like a good woef...
dagmar88
Zeer actief

Re: Hap, slik, weg. Of niet??

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ze eten 2 x per dag, brok als ontbijt en 's avonds vlees.
Ik heb een paar gespierde spijkers die niet genoeg hebben aan alleen vers.
2 allergielijers die "speciale" brokken krijgen (purizon en taste of the wild met vis), één die wild is van de premium brok van de lidl en een allesvreter qua brok.
Daarnaast krijgen ze regelmatig fruit, groente, rijst, pasta, aardappel, zuivel, tafelresten, blik, gevulde hoefjes, pens, noten.
En honden weten ook wat ze lekker vinden; ze hebben allemaal zo hun eigen voorkeuren en laat ze vaak kiezen waar ze zin in hebben.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 12 jun 2014 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hier een Tatra en een Mechelaar. Momenteel staan ze op taste of the wild brokken. Het liefst voer ik vers, maar in de zomermaanden vind ik dat geen doen hier. Aan de andere kant van de straat staan koeien en dit trekt al veel vliegen aan, dat in combinatie met vlees vind ik niet zo prettig. Dus nu maar een brok gezocht met relatief veel vlees en die redelijk bekend staat. Beide doen het hier eigenlijk best goed op.
Toen ik nog in nl woonde heb ik kvv gevoerd, tinlo, lotgering etc
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Dexter krijgt als basis Smuldier. Dat kan ik gewoon bij de supermarkt halen, het is niet te duur, en hij lijkt het er goed op te doen en eet het met smaak. Daarnaast krijgt hij brokken die ik gebruik als beloning tijdens het wandelen. Nu staat er Lupo Natural, en daar ben ik tevreden over. Mooie maat, hij vindt ze lekker, en hij heeft stevige drollen. Tussendoor krijgt hij pensstaafjes, runderhuidstaafjes, varkensoren, en meer van dat soort spul. Verder de restjes avondeten en af en toe een appeltje.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Tegenwoordig geven veel mensen kvv, diepvriesvlees voor honden of brokken.
Van beiden is er erg veel keus dus succes met je zoektocht.
Hier is het wel hap, slik, weg :wink:
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Mijn honden krijgen Energique voor mij is het makkelijk het zijn driehoeken van 100gr en mijn honden eten 100gr per dag.
's morgens 50gr en 's avonds.
Dus gewoon omdat het makkelijk is.
En ten tweede Bigboy schrokt zo erg zijn eten naar binnen dat hij bijna is gestikt dat is de reden waarom ze hier geen brokken meer krijgen.
En het is misschien erg weinig wat ze te eten krijgen maar ik ben nogal makkelijk van het lekkers tussen door, en zo blijven ze mooi op gewicht.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ze eten hier alle drie twee keer per dag. Alleen voor Jamie weeg ik het af, die krijgt maar 20 gram per dag anders is ze zo moddervet. De chihuahua's krijgen brokken van pro plan, hele kleine brokjes, en ze vinden ze heel erg lekker. Wel veel en zachtere ontlasting, vind ik.
Kiwi kreeg altijd iedere dag vlees, meestal smuldier soms lotgering. Op smuldier doet ze het heel erg prima maar ik vergeet nogal eens vlees uit de vriezer te halen daarom eet ze meestal brokken van taste of the wild. Daar ben ik ook erg tevreden over!
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Ivy krijgt 's ochtends brokken. Marcus Muhle. De hoeveelheid doe ik op het oog en afhankelijk van wat we doen qua fysieke belasting.
'S avonds krijgt hij kvv. Meestal Smuldier maar oom wel andere merken. Laatst kippen nekkies geprobeerd, dat was feest.
Ben me toch ook aan het inlezen of ik meer zelf wil samenstellen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

hier voer ik 2x per dag brok.
niet het duurste maar ook niet het goedkoopste merk, een middenmoter dus.
mijn vorige honden aten prins, deze fokker-brok
Wimbo
Actief

Maar geven jullie per kilo hondengewicht een XX aantal gram per hond? Want ik heb wel eens schema's gezien waarmee je dat precies kan uitrekenen. Lijkt me trouwens een heel gedoe. Of is het ongeveer: natte vinger in de lucht en we zien wel hoeveel...?
Jeannettebo
Zeer actief

ik kijk naar de hond...
heb wel toen ik overstapte op brok een beetje gekeken wat de richtlijn was. Worden ze te dik, krijgen ze minder, worden ze te mager, krijgen ze meer. Bij Bo heb ik na zn castratie wel direct zijn voer gehalveerd
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

brokken kijk ik wat op de verpakking staat, hoeveel je moet voeren voor het gewicht van de hond.
worden ze er te vet op, voer ik wat minder, worden ze te mager, wat meer.
als blijkt dat ik heel veel meer moet voeren dan geadviseerd, stap ik over op een variant voor de actieve hond.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier krijgt ze na de lange wandeling vlees, meestal één deel kvv en één deel nog barf (bijvoorbeeld een paar lamsribben of een stuk pens) om lekker te kunnen kauwen.
's avonds krijgt ze een hand brokken met tafelrestjes en ook tijdens de wandeling brokken als beloning. Dit zijn dan graanvrije brokken, op het moment van Dog Lovers Gold. Ook elke dag een groente/fruitmix die ik zelf voorpureer en invries, dat krijgt ze met een beetje pindakaas er door in een hoefje. Soms wil ze daar nog een tweede portie van. :)
Regelmatig krijgt ze gedroogd spul zoals pezen, piemels, longstukjes, pens, slokdarmen etc dat mag ze zelf uit de bak zoeken.

Ik voer op het oog, dus als het speklaagje te dik wordt krijgt ze minder, zie ik teveel ribben dan krijgt ze meer.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 12 jun 2014 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik voer mijn Kelpie KVV van o.a. Naturis, zoveel mogelijk verschillende diersoorten, 1 portie per dag. Waarom? Omdat ze het daar super op doet en ze eet het graag. Brokken krijgt ze heel af en toe als ik vergeet te ontdooien, maar ik ben er van overtuigd dat vers vlees (in ieder geval voor mijn hond, er zijn altijd uitzonderingen) veel beter is.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hier twee Duitse Herders, die beide KVV met soms wat barf dingen eten. En ja, zoveel honden, zoveel wensen. Ik heb er één die heel kieskeurig is en één die alles eet, maar niet overal goed op reageert. Met de oudste ben ik met KVV begonnen, omdat zij geen brok eet en op veel soorten brok niet lekker reageert. Toen ben ik gaan zoeken naar ervaringen en onderzoeken en op basis daarvan ben ik de jongste ook KVV gaan geven. Hij krijgt wel regelmatig brok ernaast, maar dan wel een brok die ik goed vind. Ik voer één keer, maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid beloningen die er overdag in gaan en de jongste 's ochtends nog regelmatig het eten oversloeg.

Qua merken voer ik van KVV Darf, Tinlo, All animal, Tammenga en Lotgering. (met soms wat andere merken ertussendoor, waar liever geen graan in zit) Qua brok ben ik nog aan het uitproberen wat er past, dus goed gegeten wordt, qua samenstelling okee en qua budget ook. ;) Ik geef het liefst brok waar een hoog vlees of vis percentage in zit en het hoofdbestanddeel geen graan is. Best lastig af en toe. Merken die ik nooit zal geven van brok? Royal Canin, Bonzo, Eukanuba zijn de 1e die in me opkomen. Frolic past daar ook tussen qua samenstelling, maar die gebruik ik soms wel eens als beloningssnoepjes, niet als echte maaltijd. Bij de KVV zijn dat Duck, Haaksbarf, Carnibest en renske hoewel dat weer geen diepvries is. De ene doen mijn honden het niet goed op, de andere vind ik bagger en weer een andere veel te duur. :LOL:

En nee, ik vind de dure merken niet altijd écht beter dan de goedkopere merken. Sommige dure merken vind ik ronduit slecht, andere verhoudingsgewijs te duur. De oudste hond eet 500 gram, de jongste zit op dit moment op 1200 gram waar nog veel beloningen bij komen.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 12 jun 2014 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Wij voeren 2x per dag, 's morgens brok, 's avonds brok of smuldier.
Gewoon op je hond letten wordt hij te stevig minder voeren, wordt hij te schraal beetje meer.
Het verschilt heel erg per hond, onze hond groeit van het kijken naar eten, dus meer beweging en minder brokken.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wimbo schreef:Maar geven jullie per kilo hondengewicht een XX aantal gram per hond? Want ik heb wel eens schema's gezien waarmee je dat precies kan uitrekenen. Lijkt me trouwens een heel gedoe. Of is het ongeveer: natte vinger in de lucht en we zien wel hoeveel...?
Beginnen met die xx aantal gram per kilo hond, daarna natte vinger werk. Worden ze dik, krijger ze minder, worden ze dun, krijgen ze meer.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Mijn honden eten 1x per dag. Ik stel het zelf samen, wel alles bio of wild.
Iedere dag vlees bot (van eendebout tot lamskop)
En iedere dag spiervlees (hert tot rund)
2x pw orgaan (hart met lever of long met nier)
2x in de week krijgen ze ook groenten mix.

Als extra 1 kg vis (haring/makreel) en 1kg pens per week.

Ze eten hier 2 kilo per dag met z'n 3e dat verdeel ik dus op het oog.
De vis/pens/groenten en soms strotten reken ik niet onder het menu mee en is dus extra.

Ik voer ze op het oog, dus worden ze te mager voer ik meer en te dik (is hier nog niet voorgekomen) dan krijgen ze minder.
Ik sport intensief met mijn honden en dan zorg ik dat ze de dag ervoor meer dan anders krijgen en evt. De dag erna ook meer.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wimbo schreef: Vroeger, toen we een hond hadden (Hmmmm.... 30 jaar geleden of zo) gaven we ze brokken die we overgoten met warm water en die een (best wel) lekkere, soort bouillonachtige geur hadden. Merk weet ik niet meer en de prijzen al helemaal niet. Misschien bestaat dat niet eens meer... Dus ik ben benieuwd wat jullie geven! Oja. :oohja: Zet er even bij wat voor soort hond je zelf hebt.
Was dat Gaines Meal? Beetje van die konijnenkeutelvorm brokjes? in diezelfde tijd voerden we ook pens, spiervlees en kopvlees met wat brood. Vandaag de dag heeft KVV de voorkeur. Een complete verse vleesmaaltijd uit de vriezer
Fendi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog + teckel/corgi mixje

Ongelezen bericht door Fendi »

Hier eten beide honden 's avonds kvv, meestal lotgering, soms buiten de vriezer houdbaar vlees als dit beter uit komt, bv vakantie of dagje weg. Vlees wordt aangevult met groente, kloder yoghurt en rauw ei. Fendi krijgt in de ochtend brokken van kormix en Suus in principe niets of ook een paar brokjes. Tussen door gedroogde vis, pensstaafje, kippepoot en af en toe verse ribbetjes, sprotjes, kippenvleugeltjes oid en stukjes fruit en groente, net zo het uit komt, zijn extraatjes
Groetjes,
Kristel
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb een collie en zij krijgt ook twee keer per dag kvv. Van verschillende merken en verschillende diersoorten, zoals Degomeat, Tammenga, Tinlo, Smuldier. Daarnaast krijgt ze geregeld een kippennek, kippenrug, karkasje en rauwe haring en soms wat restjes gekookte groenten, een ei of yoghurt bij haar voer. Ook krijgt ze om de dag wat te kluiven, zoals een gedroogd runderoor.
Als beloning gebruik ik van alles, van kattenbrokjes tot stukjes kaas tot gedroogde stukjes vlees.
Mila vindt alles lekker, dus ja, het is hier altijd hap-slik-weg.

Edit: mijn collie krijgt 500 gram kvv per dag en weegt 16 kilo.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 12 jun 2014 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Rasta krijgt een pond kvv per dag verdeeld over twee maaltijden.
Verder af en toe kluiven, botten, varkensoor, een ei, haring en pensstaafjes.
Ook heel af en toe als ik bijvoorbeeld vergeten ben vlees te ontdooien een bakje paté of blikvoer.
Hij schrokt gelukkig niet maar eet gewoon rustig zoals het een keujjjjrige poedel betaamd.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Hier krijgen ze beiden KVV. Ik voer diverse smaken van kivo, de paard van lupa en nog gewoon wat botwerk.

De stafford (20kg) krijgt 750 gram per dag
De weim (26kg) krijgt 600 gram per dag

Zo zie je dat richtlijnen niet meer als richtlijnen zijn en je echt op het oog moet voeren. Hier krijgt de kleinste dus meer :wink:

Bij beiden is het hap-slik-weg, vooral de staff kijkt niet maar douwt alles in haar bek en slikt het af.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier eten ze 2 keer per dag en krijgen ze kvv en barf hapjes. Ik voer verschillende soorten kvv omdat ik afwisseling voor mijn honden belangrijk vind. Daar naast krijgen ze ook 1 of 2 keer per week een rauw ei, magere kwark en wat groenten die we over hebben van ons eigen eten. Ik voer op het oog.
Hier hebben ze hun eten binnen 10 seconden op, de barf hapjes doen ze wat langer mee maar ook die zijn zo snel mogelijk weg ;)
Laatst gewijzigd door joline op 12 jun 2014 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Hier een engelse cocker van 19,7 kilo
Hij krijgt 2 keer per dag 110 gram Dog Lover Gold vis met zoete aardappel vanwege voedsel allergie.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
Wimbo
Actief

Quote: Was dat Gaines Meal? Beetje van die konijnenkeutelvorm brokjes?

Nee, van alles wat, rode, groene, gele brokjes en ook allerlei vormen.... En ik herinner me dat we dat bij de Boerenbond haalden (die had je toen nog :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Wimbo op 12 jun 2014 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeannettebo
Zeer actief

diner dan dus, dat is er nog steeds hoor, maar zou mijn keuze niet zijn
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wimbo schreef:Maar geven jullie per kilo hondengewicht een XX aantal gram per hond? Want ik heb wel eens schema's gezien waarmee je dat precies kan uitrekenen. Lijkt me trouwens een heel gedoe. Of is het ongeveer: natte vinger in de lucht en we zien wel hoeveel...?
Ja. Hier trekken ze zich niet zo veel aan van schema's. Zou wel lekker goedkoop zijn :tongue:
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Hier krijgen ze 2 keer per dag smuldier (kvv). De een krijgt 600 gram en de ander 200 gram.
Tussendoor krijgen ze runderoren, pensstaafjes, bullenpezen etc.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier krijgen ze 2 x per dag eten, kvv op doordeweekse dagen, BARF in het weekend.
Ik heb 3 varianten lotgering, verder Smuldier en Degomeat/Best4Dogs, Lotgering is het 'hoofdvoer' en dan krijgen ze ter afwisseling dus de Smuldier er een dagje tussendoor en de Degomeat/Best4Dogs een dagje...
Ze krijgen hier zo'n 2 kg per dag voor 3 honden. Ik weeg het niet af, Xena krijgt wat minder en de reuen krijgen wat meer...
Als ik zie dat ze te dik worden krijgen ze wat minder en als ze te mager worden krijgen ze wat meer...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”