Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meerdere honden tegelijk uit laten aan de lijn

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie71

Meerdere honden tegelijk uit laten aan de lijn

Ongelezen bericht door nathalie71 »

A
Laatst gewijzigd door nathalie71 op 07 jul 2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: Meerdere honden tegelijk uit laten aan de lijn

Ongelezen bericht door Mit »

Hier 3 honden en ik ben een ware goochelaar geworden met de lijnen. Als ik echt in de knoop zit laat ik Stellar even zitten zodat ik op mijn gemak kan ontwarren.
Maar ideaal is het niet, ik hoef ook geen 3 honden meer.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier hetzelfde als bij Mit. Kan vrij goed riemen husselen tijdens het lopen. Gelukkig lopen ze nooit lang aan de riem. En ook hier geen 3 honden meer. Niet praktisch in vele opzichten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb wel eens opgepast op twee labradors, samen met Gol liepen ze keurig aan een slap lijntje. Ze hadden ook ongeveer hetzelfde tempo en we liepen naar losloopgebied waar ze dan konden doen wat ze wilden. Nu met Mika en Gol is het lastiger omdat ze niet hetzelfde tempo hebben, soms heb ik 2 meter achter me een poeper en twee meter voor me een poeper. Meestal klik ik Gol dan los om de poep op te ruimen, anders moet ik er 1 meetrekken de andere kant op en dat is wat minder. Gelukkig hoeven ze maar 5 a 10 minuten aan de lijn te lopen en kunnen ze dan los.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ook hier niet echt een succes, die drie riemen. Kiwi en Jamie waren een eitje samen, nu met Teun er bij moet ik ook steeds wisselen en uit de knoop halen. Ik laat het liefste zo gauw mogelijk in ieder geval een van de honden los.
Dus ook hier geen tips. :ugh:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik wil gewoon naar vier honden, kunnen ze 2 aan 2 uit :F:
Nee, met 3 lopen is prima te doen maar je moet ff handig worden met lijnen en met de honden leren waar ze moeten lopen ;) Dumas en Csiva lopen voor me, luca achter me.
nathalie71

haha,ja precies,zit er een te poepen wil de ander de andere kant op en trek de ander haast om ver...

Ik vind het een heel leuk roedeltje met z`n drietjes en thuis gaat het prima allemaal,zelfs op de fiets kunnen ze prima mee maar dat wandelen is niet ideaal.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je went er wel aan.
Op den duur krijg je daar je eigen handigheid in. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie71

Machie schreef:Ik wil gewoon naar vier honden, kunnen ze 2 aan 2 uit :F:
Nee, met 3 lopen is prima te doen maar je moet ff handig worden met lijnen en met de honden leren waar ze moeten lopen ;) Dumas en Csiva lopen voor me, luca achter me.
Ja maar Romy bijv.weet prima hoe ze moet lopen,maar aan gekomen op gras wordt ze blij en gaat hupsen...zo over de riem van Vlinder bijv. of ze wil naar rechts en Vlinder naar links.

Haha wat een toestand..
Nog maar eens goed oefenen.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Nu heb ik 2 honden, maar ik heb er ook wel 4 tegelijk gehad. Wat ik deed is aangelijnd ergens naar toe lopen en zodra het kan/mag/veilig is losgooien waarna ze hun behoefte doen, spelen, wandelen enz. Daarna aangelijnd weer terug en aan de lijn wordt niet gemierd. Moest ik ergens wonen waar ik alleen maar aangelijnde rondjes kon maken zou ik niet zoveel honden willen.
nathalie71

ranetje schreef:Je went er wel aan.
Op den duur krijg je daar je eigen handigheid in. :ok:
Dank je,dat geeft hoop :ok: Blijven proberen...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier gaat het heel gediciplineerd. Reina links aan de flex en de heren rechts aan de gewone riem. Er wordt gewoon doorgelopen en de heren mogen niet snuffelen en piesen totdat we bij het stuk komen waar de heren los mogen en reina aan de flex blijft (vanwege het wild). Dat is de avondronde, overdag ga ik 2x met de auto naar gebieden waar ze allemaal eigenlijk wel gelijk los kunnen. Maar ook daar betekent een stuk(je) aan de riem gewoon doorlopen. Ik ben daar echt heel streng in :wink:
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Hier wordt er even gewacht door de een, als de ander moet poepen of plassen. Dat scheelt al wel.
De laatste tijd wil Nani echter alleen maar sjokken bij de ochtend en middagronde ( tot we weer richting huis gaan ).
Dus dan loop ik net als Gollum.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb Jace naast me aan de linkerkant, daarnaast loop Meagan en Judy loopt rechts van mij.
Als ik ze aan de lijn heb.
Meestal lopen Meagan en Judy los, ik vergeet zelfs wel eens om de riemen mee te nemen.
Ik heb de honden 'achter' geleerd, dan mogen ze niet voorbij mijn knie komen en dat gaat goed.
Als een van de honden stopt om te plassen, dan wachten de andere 2. En als we verder gaan nemen ze weer hun eigen plaats in.
Als we ergens komen waar ze los mogen moeten ze eerst gaan zitten, zodat ik rustig de riemen af kan doen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

nathalie71 schreef:Als ik met mijn drie hondjes tegelijk ga lopen gaat het op de stoep/weg heel goed lopen netjes bij elkaar.Ik moet ze wel naast me en dan iets voor me uit laten lopen anders struikelen we met z`n allen :80:

Maar dat is het probleem niet,het probleem is zodra ik op een grasveld kom ze als Ongeleide projectielen alle kanten op lopen,riemen in de knoop,moet ik stil staan om de riemen uit elkaar te halen.Als er een zijn/haar behoefte heeft gedaan moet ik de riemen allemaal in 1 hand houden,met poepzakje poep op ruimen,riemen weer in de juiste positie en verder lopen.
Ik raak er soms van geïrriteerd en vraag me dan af hoe anderen dat doen.
Ik denk ook nog dat het nieuwigheid is. Toen Jessie kwam, wilde ik ook niet met alle drie aan de lijn lopen. Echter heb ik nu duidelijk gemaakt, ook bij Jessie, dat aan de riem lopen NAAST lopen is, en niet alle kanten op stuiteren binnen het bereik van de riem.

Snuffelen, struinen en spelen doen ze maar als ze los lopen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik vind het heerlijk dat ik dit weekend even alleen mijn 3-tal heb. De meiden in 1 hand en Daan in de andere hand. Als er 1 gepoept heeft alle honden in 1 hand en ze wachten maar netjes totdat ze weer mogen lopen. Vanmorgen naar het park geweest, Daan in de buggy, Dieber rechts naast de buggy en Fleur links naast de buggy. Er wordt dan niet gesnuffeld of wat dan ook. In het park mogen ze los en daar doen ze maar lekker hun ding.

Met logeerhonden erbij is het elke keer weer even wennen. Kan lastig zijn om 5 grote (labrador, golden, oud Duitse herder, schafpudel en kruising Ierse setter/cocker ) in 1 hand te hebben en Daan in de andere hand. De lijnen komen vanzelf dusdanig gedraaid te zitten dat ze vanzelf keurig netjes naast elkaar blijven lopen. Bij het poepveldje aangekomen mag Dieber los en haal ik de rest van de lijnen uit de knoop. Moet er 1 poepen dan heeft de rest te wachten.
Het is niet ideaal maar het is alleen 2 keer een kort poep en plas rondje, ze gaan dan 2 keer per dag met de bus naar een losloopgebied. Het lastigste is wel dat Daan een totaal ander tempo heeft en uren krantjes kan staan lezen. En aangezien Daan op een aantal gebieden boven de wed staat heeft de rest zich aan te passen.

Laatst had een vrouw een discussie met een van bewoners bij het poepveldje in de buurt. Het lukte niet om de poep op te ruimen met 2 honden aan de lijn dus deed ze het gewoon niet. Ik kwam aan lopen met 6 honden en ruimde de ene na de andere drol op waarop de bewoner heel rustig zij dat als ik met 6 honden aan de lijn poep kon ruimen mevrouw maar eens moest gaan oefenen met 1 hond aan de lijn.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Wat ook wel helpt (misschien wat voor Ferry) is door de drukste hond te koppelen aan de stabielste/rustigste/verdraagzaamste/vriendelijkste. Ik heb Jessie ook wel eens aan Scott vast gemaakt met een heel kort lijntje van 40 cm ofzo. Dan mag Scott dr maar mooi leren hoe ze netjes aan de lijn moet lopen ;) Maar dat kwam bij mij gewoon mooi uit, dat kan niet met alle honden want je wilt geen ruzie.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ze lopen hier voor 99% los dus geen gedraaide lijnen.
Laatste avondrondje is vaak wel aangelijnd nu (door alle zooi die er neergepleurd wordt in de wijk en ik niet wil dat ze er iets van vreten) maar dan moeten ze gewoon doorlopen groenstroken en bomen zitten er afwisselend aan beide zijden van de weg dus ze hoeven niet van links naar rechts te vliegen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door MBJ »

Hier is het aan de lijn gewoon netjes naast lopen , Mexx zijn tempo is wat lager dan van Bear en JC, dus als ze langer aan de riem moeten loopt hij rechts. Ze lopen hier meestal alleen maar korte stukjes aan de lijn en dan mogen ze los.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik loop er met 6, 5 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. bij mij weten ze dat aan de lijn lopen betekent dat ze geen rottigheid uit maogen halen. dus netjes wachten als er 1 plast of poept. gaan ze toch gek doen dan brul ik dat het klaar is en dan houden ze op. dus gewoonweg niet accepteren dat ze dat doen.
ellen
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb een aantal jaren met 3 honden aan de (flex)lijn gelopen, dat was in het begin heel erg wennen maar op den duur was ik erg handig in het "vlechten" van de lijnen, om deze uit elkaar te houden als de honden onderling van positie ruilden.
Nu loop ik nog even met 2 honden, en dat gaat eigenlijk perfect. Als ze bij me moeten lopen, loopt Tapas achter me met haar flex in mijn linkerhand, Nozem loopt rechts. Als ze de lengte van de flex mogen hebben doe ik meestal 2 flexen in 1 hand en haal ik ze uit de knoop wanneer nodig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sanchis schreef:
nathalie71 schreef:Als ik met mijn drie hondjes tegelijk ga lopen gaat het op de stoep/weg heel goed lopen netjes bij elkaar.Ik moet ze wel naast me en dan iets voor me uit laten lopen anders struikelen we met z`n allen :80:

Maar dat is het probleem niet,het probleem is zodra ik op een grasveld kom ze als Ongeleide projectielen alle kanten op lopen,riemen in de knoop,moet ik stil staan om de riemen uit elkaar te halen.Als er een zijn/haar behoefte heeft gedaan moet ik de riemen allemaal in 1 hand houden,met poepzakje poep op ruimen,riemen weer in de juiste positie en verder lopen.
Ik denk ook nog dat het nieuwigheid is. Toen Jessie kwam, wilde ik ook niet met alle drie aan de lijn lopen. Echter heb ik nu duidelijk gemaakt, ook bij Jessie, dat aan de riem lopen NAAST lopen is, en niet alle kanten op stuiteren binnen het bereik van de riem.

Misschien is dat het probleem Nathalie71?
Ze gaan niet los?

Want op straat lopen ze wel redelijk fatsoenlijk mee begrijp ik?
Het is dat grasveld waar ze zich gaan gedragen alsof ze "vrij" zijn.
Alleen zitten ze dan nog wel aan de riem(flexi).
Laatst gewijzigd door ranetje op 07 jun 2014 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik wandel niet aangelijnd met ze. Wordt ik bloedchagrijnig van :wink:
Dus alleen een minuutje of wat aan de lijn en als je aan de lijn zit loop je netjes mee, zonder te klooien of van plaats te wisselen en als ik stop, ga je even zitten of blijf je rustig staan. Dat snappen ze hier zo :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het is ook gewoon een kwestie van consequent blijven. Ik heb zelf twee honden maar af en toe logees of ik laat andermans honden uit. En hoe meer honden, des te strenger ik word :mrgreen: Ik vraag geen perfect volgwerk aan de lijn hoor, maar ze mogen me niet van de sokken lopen, niet voor m'n voeten lopen en ieder loopt aan z'n eigen kant. Ook niet tussendoor van kant wisselen tenzij ik het zeg. Beide kennen het commando "andere kant" om te wisselen, logees help ik een handje met een rukje aan de riem en die pakken dat ook heel snel op. Maar dat is wel de makkelijkste manier denk ik. Rust eisen en geen gezeik tolereren. Als ze als een malle voor me langs schieten loop ik door waardoor ze zomaar eens mijn voet kunnen tegenkomen. En bij ongevraagd van kant wisselen stuur ik ze gewoon meteen weer terug. Echt, ze passen zich heel snel aan zolang jij maar duidelijk bent.
nathalie71

Nanna schreef:
nathalie71 schreef: Ik zie mensen die een roedel van 5 hebben...Gaan die honden wel uit?
:mrgreen:
Ik ben net terug ;-) En hier lopen ze maar een minuut aan de riem, in het bos gaan ze los.
Maar die ene minuut moet het dan ook wel ordentelijk gebeuren. Geen geloop voor mijn voeten anders loop ik je finaal ondersteboven en eenmaal een kant gekozen blijft gekozen.
Geen problemen. Ik kan er wel met tien lopen :engel:
aan pakken die hap.... met dat motto ben ik net maar even een stukje gaan lopen.
Ferry kort links achter houden,die moet sowieso nog leren wie de baas is :F:

En Vlinder en Romy hoeven ook niet bij elk plantje te ruiken.

Op het veldje de riemen wat langer gedaan en goed opletten...

Ging goed al krijg ik wel spierballen van Ferry...... komt goed.

Nee ik denk dat dat de beste posities zijn in dit geval.

:ok: Gewoon vol houden...
nathalie71

Maeve schreef:Het is ook gewoon een kwestie van consequent blijven. Ik heb zelf twee honden maar af en toe logees of ik laat andermans honden uit. En hoe meer honden, des te strenger ik word :mrgreen: Ik vraag geen perfect volgwerk aan de lijn hoor, maar ze mogen me niet van de sokken lopen, niet voor m'n voeten lopen en ieder loopt aan z'n eigen kant. Ook niet tussendoor van kant wisselen tenzij ik het zeg. Beide kennen het commando "andere kant" om te wisselen, logees help ik een handje met een rukje aan de riem en die pakken dat ook heel snel op. Maar dat is wel de makkelijkste manier denk ik. Rust eisen en geen gezeik tolereren. Als ze als een malle voor me langs schieten loop ik door waardoor ze zomaar eens mijn voet kunnen tegenkomen. En bij ongevraagd van kant wisselen stuur ik ze gewoon meteen weer terug. Echt, ze passen zich heel snel aan zolang jij maar duidelijk bent.
Mee eens :ok:
nathalie71

ranetje schreef:
Sanchis schreef:

Misschien is dat het probleem Nathalie?
Ze gaan niet los?

Want op straat lopen ze wel redelijk fatsoenlijk mee begrijp ik?
Het is dat grasveld waar ze zich gaan gedragen alsof ze "vrij" zijn.
Alleen zitten ze dan nog wel aan de riem(flexi).

ja dat kan kloppen.

Ze gaan hier nog niet veel los,ik ken de omgeving nog niet zo goed.(Net verhuisd)
Ik heb ze wel hier aan de over kant los gelaten,en toen lag Romy in het water :schrik:
Iets verder op wil het wel,dan kunnen ze even rennen.

Ik heb nog geen ander veldje gevonden waar ik ze los kan laten.Zit wel een losloopveldje in de buurt maar daar komen haast alleen maar grote honden,veel labradors die daar ook kunnen zwemmen.

Ferry blijft nog aan de lijn.Als ik alleen met hem ga pak ik de flexi kan hij even rennen.

Gelukkig rennen ze ook veel in de tuin :ok:
nathalie71

ellen en de birmanen schreef:ik loop er met 6, 5 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. bij mij weten ze dat aan de lijn lopen betekent dat ze geen rottigheid uit maogen halen. dus netjes wachten als er 1 plast of poept. gaan ze toch gek doen dan brul ik dat het klaar is en dan houden ze op. dus gewoonweg niet accepteren dat ze dat doen.
ellen

ohhhh... :cheer: :cheer: :cheer: complimenten :E: :E: Wat goed :D
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Normaal loop ik met 2 honden, Bleza links, Jade rechts.
Vandaag 2 JR's te logeren, en dan lopen Bleza en Jade rechts en de JR's zoeken nu hun weg. Daarstraks liepen ze allemaal rechts.
Morgen komt Figo daar ook nog bij, dan loopt de rest rechts en Figo links.
En dan maar hopen dat we geen andere honden tegenkomen. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

nathalie71 schreef:
Maeve schreef:Het is ook gewoon een kwestie van consequent blijven. Ik heb zelf twee honden maar af en toe logees of ik laat andermans honden uit. En hoe meer honden, des te strenger ik word :mrgreen: Ik vraag geen perfect volgwerk aan de lijn hoor, maar ze mogen me niet van de sokken lopen, niet voor m'n voeten lopen en ieder loopt aan z'n eigen kant. Ook niet tussendoor van kant wisselen tenzij ik het zeg. Beide kennen het commando "andere kant" om te wisselen, logees help ik een handje met een rukje aan de riem en die pakken dat ook heel snel op. Maar dat is wel de makkelijkste manier denk ik. Rust eisen en geen gezeik tolereren. Als ze als een malle voor me langs schieten loop ik door waardoor ze zomaar eens mijn voet kunnen tegenkomen. En bij ongevraagd van kant wisselen stuur ik ze gewoon meteen weer terug. Echt, ze passen zich heel snel aan zolang jij maar duidelijk bent.
Mee eens :ok:
Ik ook :ok: en dat bedoel ik ook met mijn stukje. Het hoeft allemaal niet perfect maar het draait inderdaad om rust eisen, duidelijk zijn en geen gezeik (ook letterlijk :mrgreen: ) tolereren. Al moet ik soms wel eens de hakken in het zand zetten als er ineens een kat uit de struiken voor ze langs schiet :schrik: dan zie je de adrenaline uit een aantal oren spuiten :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”