Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitsturen en komen op bevel

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Uitsturen en komen op bevel

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik heb even gezocht, maar het laatste topic wat ik hierover kon vinden was al heel oud, dus misschien zijn er weer nieuwe ideeën. Hoe hebben jullie het uitsturen aangeleerd?

Aangezien er bij de jachttraining die wij doen niet echt voor proeven getraind wordt hebben we dit nog nooit gedaan. Alleen doet Dexter alles verder zo netjes volgens het boekje dat het mij toch wel leuk lijkt om een keer een proef te gaan lopen. Het lijkt mij niet handig om het commando vooruit te gebruiken, want hij wil eigenlijk niet zonder iets terugkomen, dus dan gaat hij wel weg, maar komt waarschijnlijk niet meer terug :roll: . Heeft iemand een handige methode?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Re: Uitsturen en komen op bevel

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind het sowieso erg handig om consequent gebruik te maken van het commando "vrij". Elke keer als ik de lijn losmaak of niks verwacht zeg ik vrij. En dat geldt totdat ik de hond weer bij me roep.
Ik zou persoonlijk trouwens nooit gaan oefenen op zo'n onderdeel. Als de hond het liefst wat om mij heen blijft hangen als hij vrij is, dan is dat maar zo. Mooi toch? Dan maar geen eerste prijs :wink:

Vooruit sturen moet je nooit doen bij deze oefening. Met dirigeer opdrachten moet je niet gaan rommelen. Daarvoor zijn dirigeeropdrachten veel te breekbaar.
Zo moet je ook altijd goed opletten welk eventueel handgebaar je erbij maakt als je de hond vrij geeft. En of je dat handgebaar misschien ook gebruik bij bepaalde opdrachten waarbij je wél iets van de hond verwacht, zoals uitsturen voor een apport of vooruit sturen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Jaap* schreef:Ik vind het sowieso erg handig om consequent gebruik te maken van het commando "vrij". Elke keer als ik de lijn losmaak of niks verwacht zeg ik vrij. En dat geldt totdat ik de hond weer bij me roep.
Ik zou persoonlijk trouwens nooit gaan oefenen op zo'n onderdeel. Als de hond het liefst wat om mij heen blijft hangen als hij vrij is, dan is dat maar zo. Mooi toch? Dan maar geen eerste prijs :wink:

Vooruit sturen moet je nooit doen bij deze oefening. Met dirigeer opdrachten moet je niet gaan rommelen. Daarvoor zijn dirigeeropdrachten veel te breekbaar.
Zo moet je ook altijd goed opletten welk eventueel handgebaar je erbij maakt als je de hond vrij geeft. En of je dat handgebaar misschien ook gebruik bij bepaalde opdrachten waarbij je wél iets van de hond verwacht, zoals uitsturen voor een apport of vooruit sturen :wink:
Hij kent het commando 'vrij' inderdaad, maar dan gaat hij dus nooit erg ver bij mij vandaan. Dat vind ik ook juist wel fijn, maar ik dacht misschien kan ik dit als een soort kunstje aanleren. Dat handgebaar is wel een goede. Volgens mij doe ik bij het vrijgeven hetzelfde als bij een apport. Ik zal er eens opletten.
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Wij hebben het vooruit sturen altijd van pup af aan geleerd met een vooruit stuur bakje, dus een bakje op een hoogte zetten, je kan ook een emmer op zijn kop leggen, een brokje erop en er met je hond heen gaan, laten ruiken dat er iets lekker ligt, hem dat niet laten pakken maar in een rechte lijn erbij weg lopen, de hond in zit zetten, vooruit zeggen en dan zal hij als een speer naar het vooruit stuur bakje gaan en het lekkers halen en dan fluit of roep je hem terug.
Hierna gaat je hond weer op dezelfde plek zitten en legt iemand anders het lekkers erop, je hond dit laten zien en weer vooruit zeggen en hij zal weer als een speer gaan.
Als je dit eerst traint met iets lekkers zal hij leren wat vooruit sturen betekend, later vervang je het vooruitstuur bakje voor een dummy.
Train dit altijd met een dummy, alleen met de proef fop je je hond dan is er geen dummy.
Afbeelding
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Vroeger trokken ze in BE punten af als je bij het vrijsturen "vooruit" zei : vrij = vrij en GEEN dirigeerproef werd me telkens gezegd : ik werd echt op mijn vingers getikt na de proef . Ik let daar nu extra op als ik aan de wandel of training ben . Ik denk dat ze in NL daar anders mee omgaan : als de hond maar onmiddellijk terug komt op het fluitsignaal .
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

Ik had vorige week een oefen jachtproef en gebruikte ook de vooruit, kreeg toch als tip van de keurmeester om vrij of iets anders te gebruiken omdat de vooruit punten kan kosten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Coockie schreef:Vroeger trokken ze in BE punten af als je bij het vrijsturen "vooruit" zei : vrij = vrij en GEEN dirigeerproef werd me telkens gezegd : ik werd echt op mijn vingers getikt na de proef . Ik let daar nu extra op als ik aan de wandel of training ben . Ik denk dat ze in NL daar anders mee omgaan : als de hond maar onmiddellijk terug komt op het fluitsignaal .
Het verschilt in Nederland per keurmeester.
De een vindt het fout als je vooruit zegt ern de ander vindt het minder belangrijk en kan je evengoed nog een 10 krijgen als de hond op het eerste signaal maar terug komt.

In feite is en blijft het toch een ingestudeerd truukje.
Of je nu "vooruit" zegt, of "vrij" of "koelkast" zoals ik iemand hoorde zeggen.
Je hond moet ver genoeg weg gaan (doorgaans mag je terug roepen na 30 meter als de hond dan maar "vrij" genoeg is in de ogen van de keurmeester).
En bij een gewone "vrij" hoeft dat niet, want vrij is vrij.
Hij zou dan zelf mogen bepalen wat hij gaat doen.

Het is geen logische oefening.
Maar hij zit in het programma dus je moet hem doen om je diploma te kunnen halen.

Mijn honden hebben het op dezelfde manier geleerd als drent.lover beschrijft.
Zelf wissel ik af.
Soms ligt er een snoepje op ruime afstand, soms een dummy en soms niets.
Gaat de hond aarzelen als er niets is dan kan je tijdens het oefenen zelf ook nog een dummy of een bal opgooien die voor je voeten neervalt om zo de terugkeer te bespoedigen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind het de grootste onzin oefening die er bestaat, compleet nutteloos ook.
Ik zou mijn honden ook maar één keer kunnen foppen, ze zijn veel te slim om er nog eens in te trappen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik vind het de grootste onzin oefening die er bestaat, compleet nutteloos ook.
Ik zou mijn honden ook maar één keer kunnen foppen, ze zijn veel te slim om er nog eens in te trappen.
We hebben het op dit forum (en op andere fora) al vaker over gehad.
In dit grote topic is er ook wel over gediscussieerd KLIK

Ik vind het ook een nutteloze oefening.
Vroeger zat deze oefening in de landelijke G&G 1 ook.
Rond 1993 moest ik dat nog doen met teckel Gregor.
Ben er nog op gezakt omdat op het weiland naast het examenveld een groepje eenden landde toen ik mijn hond moest uitsturen :mrgreen:
Hij is niet van het examenveld af gegaan, maar terugkomen .............................. hij hoorde me niet eens meer :lol1:
Die oefening is er een of twee jaar later uit gehaald omdat Cynophilia het kennelijk ook een nogal zinloze oefening vond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

drent.lover schreef:Wij hebben het vooruit sturen altijd van pup af aan geleerd met een vooruit stuur bakje, dus een bakje op een hoogte zetten, je kan ook een emmer op zijn kop leggen, een brokje erop en er met je hond heen gaan, laten ruiken dat er iets lekker ligt, hem dat niet laten pakken maar in een rechte lijn erbij weg lopen, de hond in zit zetten, vooruit zeggen en dan zal hij als een speer naar het vooruit stuur bakje gaan en het lekkers halen en dan fluit of roep je hem terug.
Hierna gaat je hond weer op dezelfde plek zitten en legt iemand anders het lekkers erop, je hond dit laten zien en weer vooruit zeggen en hij zal weer als een speer gaan.
Als je dit eerst traint met iets lekkers zal hij leren wat vooruit sturen betekend, later vervang je het vooruitstuur bakje voor een dummy.
Train dit altijd met een dummy, alleen met de proef fop je je hond dan is er geen dummy.

Deze tip heb ik ook gekregen van mijn trainer. Echter, hij vertelde er wel bij dat hij iets te vaak dezelfde witte emmer gebruikte. Vervolgens moest hij de hond over een sloot sturen waar er in de slootkant een witte voetbal lag. Hij zei dat hij heel wat heeft moeten tetteren voordat de hond de voetbal voorbij wilde :LOL:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Paisley schreef:
drent.lover schreef:Wij hebben het vooruit sturen altijd van pup af aan geleerd met een vooruit stuur bakje, dus een bakje op een hoogte zetten, je kan ook een emmer op zijn kop leggen, een brokje erop en er met je hond heen gaan, laten ruiken dat er iets lekker ligt, hem dat niet laten pakken maar in een rechte lijn erbij weg lopen, de hond in zit zetten, vooruit zeggen en dan zal hij als een speer naar het vooruit stuur bakje gaan en het lekkers halen en dan fluit of roep je hem terug.

Deze tip heb ik ook gekregen van mijn trainer. Echter, hij vertelde er wel bij dat hij iets te vaak dezelfde witte emmer gebruikte. Vervolgens moest hij de hond over een sloot sturen waar er in de slootkant een witte voetbal lag. Hij zei dat hij heel wat heeft moeten tetteren voordat de hond de voetbal voorbij wilde :LOL:
En dat is nou precies de reden waarom ik die manier van trainen niks vind, de honden leren geen lijnen lopen maar naar een vlag of emmer rennen, staat deze er niet dan zijn ze compleet van slag!

Als ik mijn hond vooruit stuur dan vertouwd hij/zij mij dusdanig dat ze dat doen, zij zegt het dus daar zal wel iets liggen en dan maakt het niet uit of er schapen staan of het dicht begroeid is of op een vlak grasveld, commando is gaan :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:
Paisley schreef:En dat is nou precies de reden waarom ik die manier van trainen niks vind, de honden leren geen lijnen lopen maar naar een vlag of emmer rennen, staat deze er niet dan zijn ze compleet van slag!

Als ik mijn hond vooruit stuur dan vertouwd hij/zij mij dusdanig dat ze dat doen, zij zegt het dus daar zal wel iets liggen en dan maakt het niet uit of er schapen staan of het dicht begroeid is of op een vlak grasveld, commando is gaan :cheer:
Maar hoe gaat hij daarop vertrouwen?
Door bijvoorbeeld eerst iets lekkers neer te leggen en dat mag best in een bakje o.i.d. als je dat maar niet te lang doet.
En daarna, als hij snapt wat apporteren is, een dummy neer te leggen.
Alleen, bij de C proef is het geen vóóruit sturen, maar de hond uit sturen en als de keurmeester het zegt, als de hond vrij genoeg is, terug roepen..............zonder dat hij dan eerst naar een dummy moet gaan zoeken.

Hoe doe jij dat?
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:
Lunatic schreef:
Paisley schreef:En dat is nou precies de reden waarom ik die manier van trainen niks vind, de honden leren geen lijnen lopen maar naar een vlag of emmer rennen, staat deze er niet dan zijn ze compleet van slag!

Door bijvoorbeeld eerst iets lekkers neer te leggen en dat mag best in een bakje o.i.d. als je dat maar niet te lang doet.
Alleen, bij de C proef is het geen vóóruit sturen, maar de hond uit sturen en als de keurmeester het zegt, als de hond vrij genoeg is, terug roepen..............zonder dat hij dan eerst naar een dummy moet gaan zoeken.

Hoe doe jij dat?
Kort maar krachtig....niet :F:
Ik heb met Luna knjv gelopen maar vond het niks, iedere keer hetzelfde "trucje"

Met de andere loop ik alleen owt's en wt's in België, compleet andere discipline die mij en de honden een stuk beter ligt.
Ik leer mijn honden niks met paaltjes, pionnen of bakjes, maar gewoon met de dummy of een balletje in het begin. De drive om te apporteren zit er vanaf dag één in, ik hoef het alleen spelenderwijs in goede banen te leiden door altijd op vertrouwen te trainen, als ik stuur dan ligt er ook iets!

Vandaar dat ik het uitsturen de meest belachelijke oefening vind die ook nog eens geen enkele toegevoegde waarde heeft :scratch:
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:Kort maar krachtig....niet :F:

Met de andere loop ik alleen owt's en wt's in België, compleet andere discipline die mij en de honden een stuk beter ligt.
Ik leer mijn honden niks met paaltjes, pionnen of bakjes, maar gewoon met de dummy of een balletje in het begin. De drive om te apporteren zit er vanaf dag één in, ik hoef het alleen spelenderwijs in goede banen te leiden door altijd op vertrouwen te trainen, als ik stuur dan ligt er ook iets!

Vandaar dat ik het uitsturen de meest belachelijke oefening vind die ook nog eens geen enkele toegevoegde waarde heeft :scratch:
:mrgreen:
Klinkt me bekend in de oren :lol1:

Ik gebruik wel paaltjes e.d. maar in plaats daarvan ook wel witte (dus zichtbare) dummy's op een glad veld, of opgeworpen dummy's voor ik ergens heen stuur.
Beetje gevarieerd dus.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:
ranetje schreef:
Lunatic schreef:En dat is nou precies de reden waarom ik die manier van trainen niks vind, de honden leren geen lijnen lopen maar naar een vlag of emmer rennen, staat deze er niet dan zijn ze compleet van slag!

Hoe doe jij dat?
Kort maar krachtig....niet :F:

Overigens..............
Hoe heb jij je hond geleerd er op te vertrouwen dat er altijd iets ligt?
Want dat heb jij je honden toch ook moeten leren, neem ik aan :D
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef: Overigens..............
We beginnen altijd met een vertrouwensplek, dus in het begin altijd de dummy op dezelfde plek, zodat ze weten dat dáár altijd iets ligt. Ook de markeer word daar in eerste instantie gegooit, wil je de afstand vergroten dan ga je met de hond een stuk naar achteren, zo blijft de plek hetzelfde. Ook de blinde worden, als ze daar aan toe zijn op die plek verstopt.

Pas als ze dat allemaal door hebben en vertrouwen dat als jij zegt dat ze iets moeten gaan halen, dat daar ook daadwerkelijk iets ligt, dan ga je andere plekken gebruiken en de boel uitbreiden. Het ligt een beetje aan de hond hoelang je gebruik blijft maken van de vertrouwensplek, de één heeft het spelletje sneller door dan de ander :F:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Toen Chuck nog een hele kleine pup was, zei ik voooooooruit bij zijn etensbakje. Van mama af gaan is leuheuk :cheer:
Op het veld 2x met een paaltje met bakje gewerkt en daarna met de dummy. Hij vertrouwde er toen al op dat als ik vooruit zei, er altijd wat lag. Qua lijnen lopen, dat kan hij ook al heel goed. Hij heeft nu al de ervaring dat hij op het commando vooruit beter recht vooruit kan gaan, dan hoeft hij niet te zoeken.

Nu we de afstand aan het uitbouwen zijn, lopen we op een heel groot vierkant veld. Hondjes mogen soms mee lopen en dan zien ze dat we op de hoeken dummy's wegleggen. En dan sturen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:
ranetje schreef: Overigens..............
We beginnen altijd met een vertrouwensplek, dus in het begin altijd de dummy op dezelfde plek, zodat ze weten dat dáár altijd iets ligt. Ook de markeer word daar in eerste instantie gegooit, wil je de afstand vergroten dan ga je met de hond een stuk naar achteren, zo blijft de plek hetzelfde. Ook de blinde worden, als ze daar aan toe zijn op die plek verstopt.

Pas als ze dat allemaal door hebben en vertrouwen dat als jij zegt dat ze iets moeten gaan halen, dat daar ook daadwerkelijk iets ligt, dan ga je andere plekken gebruiken en de boel uitbreiden. Het ligt een beetje aan de hond hoelang je gebruik blijft maken van de vertrouwensplek, de één heeft het spelletje sneller door dan de ander :F:
Dank je :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”