Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zo moeilijk. Welk ras past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Manu

Zo moeilijk. Welk ras past?

Ongelezen bericht door Manu »

Na lang twijfelen zet ik het toch maar hier neer.
Ik ben mezelf al een tijdje aan het oriënteren op een tweede hond. Ik ben weer fulltime aan het werk en gezien mijn vriend binnenkort ook gaat werken en Manu dan toch af en toe alleen zal zijn lijkt het ons beter een vriendin voor hem te gaan zoeken. Het is een plan, ik heb het liever over een half jaar dan nu. Maar goed, kijken mag.

Wat is Manu voor hond?
Manu weegt 30 kg, is vrij groot, heel actief, maar kan ook een dagje rustig aan doen. Hij jaagt. Daarom kan hij in veel gebieden niet los van de riem.
Hij is niet gecastreerd, erg vriendelijk naar andere honden, maar wel, vooral tegen gecastreerde reuen, wat opdringerig en heeft steeds meer reuen om hem heen hangen. Hij wordt steeds meer vent en daarom heb ik dan ook de keuze gemaakt voor een teef te willen gaan. Dit lijkt mij de veiligste keus.
Grote allemansvriend, ligt op zijn rug als hij een kind ziet, eigenlijk de perfecte hond op het jagen na dan.

Wat zijn mijn eisen?
- baasgericht; dit heeft Manu niet veel. In ieder geval will to please zou fijn zijn.
- moet genoeg hebben aan wandelen, fietsen en trekken.
- moet absoluut sociaal zijn bij mensen, hoeft geen allemansvriend te zijn, maar ik wil ook lekker de hond meenemen naar de rugby in het weekend. Het is niet mijn doel om op de tribune te gaan zitten maar wel langs de kant en uiteraard kom je daar mensen tegen.
- hondsociaal, hoeft ook hier geen allemansvriend te zijn.
- niet groter dan Manu
- sterk, gezond ras welke in staat is om met Manu mee te doen aan activiteiten
- moet kou kunnen hebben. Heb geen zin in winterjassen en truien. Niet handig met een poolhond.
- qua vacht, liefst geen getrim, borstelen geen probleem
- (licht) waaks

Interesse tot nu toe:
- Koningspoedel :F: dat vachtonderhoud gaat dan al niet meer op maar ik vind ze toch zo leuk....
Het spreekt me aan dat ze zo slim zijn, ze hebben een mooi formaat, ik vind ze bijzonder vriendelijk en het energielevel lijkt me precies passen bij ons. Wat ik ook fijn vind is dat ze niet verharen.
- Schotse Collie, ik lees veel dat ze vrij vocaal maar verder heel vriendelijk en vrij makkelijk zijn. Er zitten lijnen tussen met veel angst. Qua formaat weer perfect. Ik vind zowel de lang- als de korthaar leuk, vriend gaat echter meer voor de langhaar.
- Lagotto Romagnolo: ik ken er een aantal en wat een snoetjes :I: Niet zo geïnteresseerd in andere mensen of honden maar ook geen snauwers. Rustig, lief, vrij makkelijk te trainen en verharen niet. Het formaat vind ik ook leuk. Enkel het vachtonderhoud is, net als bij de poedel, iets waar we wat tegenop zien en het feit dat we een herplaatser willen maakt het bij dit ras ook moeilijk.
- Mechelse Herder, een ras waar ik van kind af aan al verliefd op ben. Ik vind het hele indrukwekkende honden die op gaan in hun werk voor de baas. Geen allemansvrienden voor zover ik begrepen heb maar honden voor wie alleen de baas telt. Toch spreekt het me erg aan en zou ik me willen verdiepen in de verschillende lijnen waar ik tot nu toe nog niet genoeg van weet.

Wij willen een actieve huishond. Een hond die vooral met ons tweeën bezig zal zijn. Ik ben degene die met de honden wandelt, sport, ze mee zal nemen naar activiteiten en eventueel sta ik ook open voor trainingen en/of cursussen. Mijn vriend is een grote, indrukwekkende man en vindt het leuk thuis te komen en begroet te worden door zijn honden. Het actieve hoeft van hem niet zo.
Vandaar dat de keuze voor een tweede hond bij mij ligt.
Qua uiterlijk heb ik al veel minder eisen sinds ik mij verdiept heb in de verschillende rassen en bijbehorende karaktereigenschappen.

Voor mij is het belangrijk dat de twee elkaar aanvullen. Dus lekker naar het strand en ze niet allebei aan de lijn te hoeven houden. Of naar de rugbyclub en Manu zijn plezier met de kinderen laten hebben en de andere hond blijft lekker bij mij.

Misschien hebben jullie wel een vreselijk goede tip, kennen jullie verenigingen, of zien jullie een ras in mijn rijtje staan die écht niet zou passen of juist eentje die echt mist.
Ik hoor het graag.
Overigens draait het mij niet allemaal om het ras. Als er in NL een kruising zit die in ons plaatje past staan wij daar ook open voor.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Zo moeilijk. Welk ras past?

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou voor de collie gaan in jouw geval , die spreekt mij van deze rassen het meest aan en lijkt me net als de poedel overigens prima bij je lijstje passen.
Ik ken wat lagotto's en die zijn vrij angstig ,tenminste deze exemplaren wel maar er zullen ongetwijfeld ook niet angstige zijn :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik denk inderdaad dat een korthaar collie wel goed past, zijn lekker actief en doorgaans heel inschikkelijk zowel richting hond als mens. Als je er mee wilt sporten zou ik niet voor een langhaar gaan, en eventueel wel voor een Amerikaan (zijn een stuk actiever).
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

De collie is over het algemeen een reuze makkelijk ras, al is de langhaar makkelijker qua karakter dan de korthaar. Als je een langhaar zoekt, ik ken een paar fokkers die fijne, stabiele honden fokken zonder overdreven veel vacht.
Als je een korthaar zoekt, dan moet je je wel goed oriënteren. Ik ken een aantal lijnen waar niet zo sociale honden uitkomen. Vooral de reuen dan.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou met een husky toch een herderachtige er bij doen, niet zo snel een poedel. Mijn ervaring met husky's is dat ze vrij veel signalen communiceren en dat gaat voor zover ik heb meegemaakt toch het beste samen met andere husky's en herders. Ik zou er niet zo snel een poedel naast zetten, vind ik toch een heel ander soort energie hebben ook.

De mechelaars die ik ken zijn over het algemeen niet sociaal met alles, de meeste reuen kunnen niet met reuen van het zelfde kaliber en voor de teven die ik ken geldt hetzelfde. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar dat is denk ik wel iets waar ik zelf rekening mee zou houden. Stel je gaat ze tegelijk uitlaten, misschien wordt de reu of de teef daarbij feller en zal je niet zo snel met andere honden kunnen oplopen etc.

Collies ken ik niet goed genoeg maar lijkt me een leuke optie.

De lagotto's die ik ken zijn inderdaad totaal niet geinteresseerd in andere honden. Maar ik heb ze ook wel eens zien knokken met een andere hond, weet niet of ze allemaal zo fel zij hoor...

Wat dacht je van een witte herder? Is wel iets groter dan een husky, maar lijkt me verder prima passen in jouw wensen. Hier in de straat woont die combinatie ook, de witte herderreu en een huskydame. Echt een mooi stel.

Succes!
Laatst gewijzigd door runninggirl op 04 jun 2014 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Jij moet gewoon aan de poedel :pffff: :mrgreen: Wil je perse een herplaatser? Want die zijn ook bij de poedels niet dik gezaaid. Soms staat er wel eens 1 op de site van de rasvereniging. Of anders toch maar een leuke pup :engel:
lets have fun

Ik ken trouwens poedels die probleemloos met herders en bouvies samen leven :ok: Dus dat over die energie vind ik maar flauwekul.
Manu

Oh geweldig Nanna! Gewoon met zijn tweeën voor de slee :mrgreen:

Leuk dat jullie naar de collie neigen, die trekt mij ook het meest.
Ik vind het alleen moeilijk om ze te vinden als herplaatser. Ik heb ook geen haast en misschien moet ik het maar gewoon in de gaten houden tot de juiste komt. Ik kijk al wel eens op collie-in-nood.nl en asiels maar ze zijn schaars.
Ik vind pups hartstikke leuk hoor, maar dan krijg je weer dat je er heel veel tijd aan kwijt bent en je er eigenlijk niets mee kunt. Manu zit nu juist zo goed in conditie dus zal ik apart moeten wandelen.

Edit: hoop nieuwe reacties :D

De witte herder ben ik niet zo kapot van. Een hele hoop haarverlies :engel: maar ook zijn degenen die ik ken helemaal niet gezellig. Niet naar mensen en niet naar honden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me er dan ook niet in verdiept heb. Misschien dat ik er daarna een ander beeld van kan schetsen hoor. Het is inderdaad wel een mooi gezicht. Weet iemand hoe het zit met de gezondheid van de witjes? Anatomisch vooral?
Husky's met poedels, is die communicatie zo anders? Ik heb wel een kletsende hond, maar met vrijwel alle honden gaat dat prima.
De koningspoedel is vrij stoer toch? Geen watje geloof ik, dus ik dacht zelf dat ze qua energie wel redelijk gelijk zouden zitten?
Laatst gewijzigd door Manu op 04 jun 2014 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief

lets have fun schreef:Ik ken trouwens poedels die probleemloos met herders en bouvies samen leven :ok: Dus dat over die energie vind ik maar flauwekul.
Is mijn ervaring staat er bij. :wink:
Manu

lets have fun schreef:Jij moet gewoon aan de poedel :pffff: :mrgreen: Wil je perse een herplaatser? Want die zijn ook bij de poedels niet dik gezaaid. Soms staat er wel eens 1 op de site van de rasvereniging. Of anders toch maar een leuke pup :engel:
Hoe vaak moet Rufus getrimd? Doe je dat dan zelf?

Ik heb overigens ook wel gedacht aan "gewoon" een tweede Husky erbij te zetten. Het is niet alleen een leuk gezicht, maar ik merk ook dat Manu toch zijn eigen taaltje heeft met andere poolhonden. Bizar maar het is toch echt zo. Het fijne aan het ras is dat het zulke lieve honden zijn bij honden van alle rassen en groottes en ontzettend vriendelijk naar mensen.
Er zitten een hoop in het asiel. Maar ik zou zo graag lekker wat "losser" buiten willen lopen zonder op twee honden continue te moeten letten of ze niet een eend uit de sloot plukken of konijnen grijpen. Tuurlijk moet je bij elke hond op letten maar als ik op twee zo strak moet letten als bij Manu zou ik wel wat teleurgesteld zijn. Ik ben zo jaloers op die mensen die op zondag met hun hond over het strand banjeren en de honden lekker laten rennen en zwemmen :jank:
Manu zou het makkelijk kunnen met zijn karakter. Echter die kans dat hij in de duinen verdwijnt....
lets have fun

Manu schreef:
lets have fun schreef:Jij moet gewoon aan de poedel :pffff: :mrgreen: Wil je perse een herplaatser? Want die zijn ook bij de poedels niet dik gezaaid. Soms staat er wel eens 1 op de site van de rasvereniging. Of anders toch maar een leuke pup :engel:
Hoe vaak moet Rufus getrimd? Doe je dat dan zelf?
Je moet toch wel rekenen op 1 keer in de 2 maanden trimmen. Ik scheer zelf zijn snuit tussendoor, de rest laat ik doen.
runninggirl
Zeer actief

Manu schreef:
De witte herder ben ik niet zo kapot van. Een hele hoop haarverlies :engel: maar ook zijn degenen die ik ken helemaal niet gezellig. Niet naar mensen en niet naar honden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me er dan ook niet in verdiept heb. Misschien dat ik er daarna een ander beeld van kan schetsen hoor. Het is inderdaad wel een mooi gezicht. Weet iemand hoe het zit met de gezondheid van de witjes? Anatomisch vooral?
Husky's met poedels, is die communicatie zo anders? Ik heb wel een kletsende hond, maar met vrijwel alle honden gaat dat prima.
De koningspoedel is vrij stoer toch? Geen watje geloof ik, dus ik dacht zelf dat ze qua energie wel redelijk gelijk zouden zitten?

De koningspoedels die ik ken (zijn er maar 3 hoor, bij verschillende baasjes) vind ik heel opdringerig en hyper, meer een beetje zoals een labrador zeg maar. Terwijl ik husky's en herders daar wat anders in vind, die geven ook duidelijker hun grenzen aan ofzo.
Maar ik zei al, dit is gewoon mijn ervaring hoor, misschien is het niet met alle poedels zo.
lets have fun

Mijn poedel is ook heel anders dan mijn golden. Toch gaat dat prima samen. Ze vullen elkaar juist aan. Waarom zou zoiets niet kunnen?
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Duhhhh domme vraag, gewoon een husky teef natuurlijk :pffff:

Maar goed, koningspoedels...er wonen er hier 4 en alle 4 zijn het etterbakken eerste klas die alles opvreten wat ze tegen komen aan hond :80: (4 honden uit 3 verschillende gezinnen) het kan natuurlijk toeval zijn maar ik vind het geen leuke honden puur op die 4 gebasseerd, dus wat zegt het nu eigenlijk ? weinig denk ik ! :engel:

Ik ging voor een mechel, een Xavi :mrgreen: staat hier ook heel hoog op het lijstje :I: , en alle combi's met hussen die ik ken met diverse rassen matcht de herder (wat ik ervan zie en hoor) het beste...

En ik denk dat hij met een collie ook wel leuk matcht maar die combi ken ik (nog? :mrgreen: )niet in mijn omgeving.
Manu

lets have fun schreef: Je moet toch wel rekenen op 1 keer in de 2 maanden trimmen. Ik scheer zelf zijn snuit tussendoor, de rest laat ik doen.
Ik zie al prijzen van € 100,- per keer voorbij komen :schrik:
Maarja.. opzich, ze zijn nog steeds leuk. En dan ook continentaal :I:

Mijn vriend dacht bij poedels altijd meteen aan de geverfde variant met kralen in de oren. Toen zei hij dat hij toch zo'n leuke hond op de rugbyclub had gezien, zo lief en vriendelijk, heel veel krullen. Ga ik mee kijken, is het een poedel :mrgreen:
Kunnen ze een beetje tegen kou?
lets have fun

Heavy schreef:
lets have fun schreef:Mijn poedel is ook heel anders dan mijn golden. Toch gaat dat prima samen. Ze vullen elkaar juist aan. Waarom zou zoiets niet kunnen?
Toch zit er wel wat in hoor wat ze zegt een golden en poedel zijn allebei wel energiek en druk denk ik maar ik denk dat er heel wat herders zullen zijn die zo'n drukke poedel irritant vinden en gaan corrigeren.

Hoe dat bij een husky zit weet ik niet.
Mijn poedel is juist helemaal niet druk :mrgreen: Hij is heel rustig. De golden is hier de enthousiaste stuiterbal :mrgreen:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

lets have fun schreef:
Heavy schreef:
lets have fun schreef:Mijn poedel is ook heel anders dan mijn golden. Toch gaat dat prima samen. Ze vullen elkaar juist aan. Waarom zou zoiets niet kunnen?
Toch zit er wel wat in hoor wat ze zegt een golden en poedel zijn allebei wel energiek en druk denk ik maar ik denk dat er heel wat herders zullen zijn die zo'n drukke poedel irritant vinden en gaan corrigeren.

Mijn poedel is juist helemaal niet druk :mrgreen: Hij is heel rustig. De golden is hier de enthousiaste stuiterbal :mrgreen:
Ja maar het zijn wel allebei (van oorsprong) jachthonden. Als je een herder en een jachthond hebt moeten ze elkaar vaak echt leren begrijpen, dat zag ik ook heel duidelijk bij Joey en Beuk, ze moesten echt leren om samen te spelen zonder onbegrip. Dat gaat vaak toch makkelijker in een rasgroep onderling.
lets have fun

Manu schreef:
lets have fun schreef: Je moet toch wel rekenen op 1 keer in de 2 maanden trimmen. Ik scheer zelf zijn snuit tussendoor, de rest laat ik doen.
Ik zie al prijzen van € 100,- per keer voorbij komen :schrik:
Maarja.. opzich, ze zijn nog steeds leuk. En dan ook continentaal :I:

Mijn vriend dacht bij poedels altijd meteen aan de geverfde variant met kralen in de oren. Toen zei hij dat hij toch zo'n leuke hond op de rugbyclub had gezien, zo lief en vriendelijk, heel veel krullen. Ga ik mee kijken, is het een poedel :mrgreen:
Kunnen ze een beetje tegen kou?
Je hond in continentaal laten trimmen is niet te betalen en meer voor showmensen. Ik geloof dat het 200 euro kost als je het niet zelf kunt doen. Gelukkig heb ik de goeie connecties ( hoi, kees. slijm, slijm :mrgreen: ) en kan het met gesloten beurs.

Gewoon jeugdmodel reken dan maar op 80 euro vanaf. Of je scheert hem zelf kort, hoef je alleen maar een tondeuse aan te schaffen. Genoeg op het forum die zelf trimmen dus dat kan ook prima.

Ze kunnen prima tegen kou. Wel hebben ze snel last van sneeuwklonten aan de poten.
Manu

Heavy schreef:Even een vraagje hoe wil je dat gaan doen met wandelen?
Manu vast en de nieuwe los?

Heb je al aan een Hollandse Herder langhaar gedacht?
Ligt eraan, ik kan van alles willen maar ik zal moeten zien hoe het komt. Uiteindelijk hoop ik daar wel op. En wie weet leert die rothond nog eens dat hij beter terug kan komen dan konijnen te gaan jagen :gvd: Dat zou ik het mooiste vinden, al zou het maar een kwartiertje per wandeling zijn, dat ze even samen los kunnen. Gaat het nooit, dan niet, dan gaan we gewoon lekker aan de step trekken, skaten, fietsen en lange wandelingen maken.

Hollandse Herder is de eerste waar ik aan dacht toen ik me ging oriënteren op een tweede. Echter heb ik toen ergens (volgens mij was dat hier?) gehoord dat ze vrij angstig kunnen zijn. Ze zijn wel iets milder dan de Mechelaar geloof ik he?
Heavy schreef:

Die van mij is zelf ook een wervelwind. Het wordt steeds minder maar die is niet zo snel geïrriteerd. Af en toe een keer een correctie als het echt te gek wordt, maar dat heb ik nog maar twee keer meegemaakt met hem en dat was toen er honden aan zijn nekvel gingen hangen. Het zijn niet echt Herdertjes, mijne is meer een clown :lol1:
Angelique. schreef:Duhhhh domme vraag, gewoon een husky teef natuurlijk :pffff:

Maar goed, koningspoedels...er wonen er hier 4 en alle 4 zijn het etterbakken eerste klas die alles opvreten wat ze tegen komen aan hond :80: (4 honden uit 3 verschillende gezinnen) het kan natuurlijk toeval zijn maar ik vind het geen leuke honden puur op die 4 gebasseerd, dus wat zegt het nu eigenlijk ? weinig denk ik ! :engel:

Ik ging voor een mechel, een Xavi :mrgreen: staat hier ook heel hoog op het lijstje :I: , en alle combi's met hussen die ik ken met diverse rassen matcht de herder (wat ik ervan zie en hoor) het beste...

En ik denk dat hij met een collie ook wel leuk matcht maar die combi ken ik (nog? :mrgreen: )niet in mijn omgeving.
Haha, ach ik ben zo verliefd op de Husky geworden. Stuk voor stuk zulke lieve honden, vriendelijk naar alles en iedereen, echte goedzakken. Ik ben alleen als de dood dat ik straks twee van die stuiterballen heb die met zijn tweeën achter eenden aan jagen en elkaar alleen maar op jutten. Dat risico loop je natuurlijk met elke hond wel, maar als ze net zulke bananen in de oren hebben als mijn Manu op zo'n moment ben ik toch wel een heel klein meisje met bijna 60kg hond aan de riem :schrik:

Ik ben gek op de Mechel. In de buurt loopt een man met twee Mechelaars. Beide willen ze niets van andere honden weten, ze tolereren het als ze er zijn maar owee als je je met hen bemoeit. Net als mensen overigens, ze hoeven geen aai, alleen van de baas. Ze voldoen niet helemaal aan mijn eisenlijst en toch vind ik ze geweldig. Ik blijf er keer op keer voor vallen.
lets have fun

MissDorien schreef:
lets have fun schreef:
Heavy schreef:

Ja maar het zijn wel allebei (van oorsprong) jachthonden. Als je een herder en een jachthond hebt moeten ze elkaar vaak echt leren begrijpen, dat zag ik ook heel duidelijk bij Joey en Beuk, ze moesten echt leren om samen te spelen zonder onbegrip. Dat gaat vaak toch makkelijker in een rasgroep onderling.
Dat is waar. Rufus moest ook leren op Floor haar manier te spelen. En Floor moest leren zich bij Rufus aan te passen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Heavy schreef:

Jip is buiten wel druk maar beheerst. Als een hond aangeeft het niet leuk te vinden pakt ze die signalen heel goed op. Dit itt veel labs die ik tegen kom.

Ziva heeft een hekel aan drukke honden maar van Jip kan ze veel velen. En als ze het zat is krijgt Jip een grom en is het klaar :ok:

Wat betreft de vacht, dat vind ik wel een nadeel en voor mij ook de reden om geen grote te willen. Jip vind ik wel te doen maar twee keer zo veel vacht is me wat te veel van het goede. M.n. Omdat ik haar ook zelf trim. Als je dat laat doen en je kiest voor een korter model valt het wel mee denk ik.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

er zijn hele leuke herplaatsmechels hoor :engel:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Honden hebben ook nog een eigen persoonlijkheid/karakter naast hun raseigenschappen.
Mijn poedels zijn rustiger dan mijn herders. Poedels horen helemaal geen nerveuze springerige gillers te zijn die andere honden aanvallen.
Tot nu toe hebben al mijn poedels goed met andere rassen gekunt ,ook die ik op straat tegen kom of in huis laat.
Kennisje van mij heeft toevallig 2 Husky's en een poedel en die gaan alle 3 mee om de 2 weken naar haar broer die husky's fokt en er een 25 heeft lopen . Daar loopt ook de poedel tussen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik ken een ontzettend leuke grote poedel. Superleuke hond. Sterker nog, door hem wilde ik ook een grote poedel, maar het is een Hollandse herder geworden.
Wat mij zo aansprak aan de poedel was dat hij ondanks zijn jonge leeftijd (11 maanden) zich volledig aanpaste aan mijn niet zo mobiele oudere hond. Echt een heerlijke hond. :I:

Hollandse herders zijn niet angstig, gisteren was een kennis die bij de marechaussee werkt aan het kwijlen van en op mijn pup. Hij vertelde dat HH's zeer gewaardeerd worden bij de marechaussee om hun stabiele karakter. Ze gebruiken daar wel alleen de kortharen.

Een leuke herplaats mechel moet zeker te vinden zijn!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Bishy schreef:Ik ken een ontzettend leuke grote poedel. Superleuke hond. Sterker nog, door hem wilde ik ook een grote poedel, maar het is een Hollandse herder geworden.
Wat mij zo aansprak aan de poedel was dat hij ondanks zijn jonge leeftijd (11 maanden) zich volledig aanpaste aan mijn niet zo mobiele oudere hond. Echt een heerlijke hond. :I:

Hollandse herders zijn niet angstig, gisteren was een kennis die bij de marechaussee werkt aan het kwijlen van en op mijn pup. Hij vertelde dat HH's zeer gewaardeerd worden bij de marechaussee om hun stabiele karakter. Ze gebruiken daar wel alleen de kortharen.

De HH waar zij het dan over hebben qua karakter zijn doorgaans wel de xHH ;)
Manu

Het is zo moeilijk! :jank: :jank: :jank:

Ik wil ook wel een Pomeriaantje, een Samojeed, een Rhodesian Ridgeback, een Kelpie, Australian Cattle Dog, een Stafford, een wawa, Beaceron, ik spaar ze allemaal!
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik weet niet of een schotse collie zou kunnen passen. Ik weet van Scott in ieder geval dat hij een snothekel aan poolhonden heeft. Poolhonden kunnen erg direct en dominant uit de hoek komen, en daar is het lieve dier wat te zacht voor. Maar met een herplaatser kun je dit natuurlijk naar hartenlust uitproberen.

Wat leuk dat je een tweede hond zoekt. Het zóu kunnen, dat Manu minder gaat jagen als hij optrekt met een hond die niet jaagt. Jessie jaagt voornamelijk wanneer ze alleen met mij wandelt. Als de andere honden mee gaan, halen die haar uit haar concentratie.

Als je voor een herplaatser gaat, komt bij mij ineens wat anders naar boven borrelen. De stabij?
Daar zijn vaak herplaatsers van beschikbaar. Sommigen hebben een behoorlijk jachtinstinct, maar ik vind het wel beheersbaar en bij een herplaatser kun je het jachtinstinct testen. En hun jachtinstinct richt zich vaak ook op kleiner gespuis zoals muisjes en molletjes uitgraven. Ik had vroeger een stabij en dat was een prima ongedierte verdelger, maar ging niet achter vee of reeën aan. Een haas die haar pad kruiste, daar trok ze een sprintje voor meer voor de vorm.

Ze zijn niet zo veeleisend dat je verplicht twee keer per week op het trainingsveld staat, maar een stabij met een eigenaar ernaast die goed contact onderhoudt, kan meekomen met hondensporten.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb een (middenslag) poedel en een groenendaeler x dh kruising samen gehad en die gingen prima met elkaar.
ik herken weinig van de poedelverhalen die ik hier wel eens lees, de mijne was in elk geval een heel stabiel, fijn hondje.
als ik niet met het trimmen zat zou ik er zo weer een nemen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

crutz schreef:
Bishy schreef:Ik ken een ontzettend leuke grote poedel. Superleuke hond. Sterker nog, door hem wilde ik ook een grote poedel, maar het is een Hollandse herder geworden.

De HH waar zij het dan over hebben qua karakter zijn doorgaans wel de xHH ;)
Oh :jank:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Op collie-in-nood staan tegenwoordig maar weinig collies. Wel veel borders en kruisingen. Waar je eventueel ook naar een collie kunt zoeken is de Duitse zusterorganisatie: http://www.collie-in-not.de/index2.html
Daar staan altijd wel veel collies. Voordeel van een herplaatser is dat je precies weet welk vlees je in de kuip hebt. Ik denk dat het ras an sich dan niet meer zo uitmaakt.
Of je nou een poedel, herder, collie of husky neemt, je weet in ieder geval wel welk karakter erin zit en of het klikt met Manu (wat mij de eerste voorwaarde lijkt).

De grote poedels die ik ken zijn overigens hartstikke stabiele, vrolijke en actieve clowns. De kleine of toypoedels vind ik wel tamelijk nerveus. Collie met husky lijkt me trouwens een prima combinatie. Het zachtaardige en rustige van de collie met het actieve van de husky. De meeste collies jagen niet. Al zijn er wel degelijk uitzonderingen. Mijn Amerikaanse Gina vond het héérlijk om op konijnen te jagen (al ving ze ze nooit met haar krakkemikkige lijf).

Maar als je voor een herplaatser gaat, waarom niet een leuke mix van een goede stichting? Aanbod genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”