Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wij zijn klaar voor de fluit
Moderator: moderatorteam
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
- Aantal honden: 1
wij zijn klaar voor de fluit
Ik zit hier mijn dienst uit te zitten en heb dus even de tijd om te melden dat ik er helemaal klaar voor ben.
Morgen gaan we starten met het omzetten van "kom hier" naar "tuuut tuuuut" (dit moet even het geluid van een fluit voorstellen).
Het lijkt me een stuk handiger die fluit dan dat maffe getetter van mij als Ezio eens de hort op wil gaan en daarnaast staan we straks toch meer buiten te oefenen (andere school)
Ik heb alles bij de hand, een dubbele fluit met een koord, een kilo kippenmaagjes en 6 drumsticks (maar ik begin maar met de maagjes want hij heeft nog nooit van zijn leven een drumstick op dus daar begin ik liever even thuis mee alvorens hij ergens in de wei een hele drumstick naar binnen kwakt en er in stikt)
Enfin, ik heb me ingelezen over de methode; naam, fluitsein --tuuut tuuut--, "kom hier", hup kippenmaagjes er in. Morgen 1 x doen en dan zo wat opbouwen. Ezio kennende heeft hij het zo door.
Volgend fluitsignaal word w.s. "stop".
Was het maar vast morgen, ben zo benieuwd.
Morgen gaan we starten met het omzetten van "kom hier" naar "tuuut tuuuut" (dit moet even het geluid van een fluit voorstellen).
Het lijkt me een stuk handiger die fluit dan dat maffe getetter van mij als Ezio eens de hort op wil gaan en daarnaast staan we straks toch meer buiten te oefenen (andere school)
Ik heb alles bij de hand, een dubbele fluit met een koord, een kilo kippenmaagjes en 6 drumsticks (maar ik begin maar met de maagjes want hij heeft nog nooit van zijn leven een drumstick op dus daar begin ik liever even thuis mee alvorens hij ergens in de wei een hele drumstick naar binnen kwakt en er in stikt)
Enfin, ik heb me ingelezen over de methode; naam, fluitsein --tuuut tuuut--, "kom hier", hup kippenmaagjes er in. Morgen 1 x doen en dan zo wat opbouwen. Ezio kennende heeft hij het zo door.
Volgend fluitsignaal word w.s. "stop".
Was het maar vast morgen, ben zo benieuwd.
- Coraline
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: wij zijn klaar voor de fluit
Leuk dat je zo enthousiast bent!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ben benieuwd naar je verslag van de vorderingen
Zorg dat je die fluit op de goede manier blijft gebruiken.
Fluit niet (en zeker niet in het begin) als de kans geen 99,9% (eigenlijk 100%) is dat hij komt.
Welke fluit heb je genomen?
Zorg dat je die fluit op de goede manier blijft gebruiken.
Fluit niet (en zeker niet in het begin) als de kans geen 99,9% (eigenlijk 100%) is dat hij komt.
Welke fluit heb je genomen?
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
Je kunt ook al thuis oefenen, met de etensbak als beloning.
Zoals je van plan bent en als ie er dan is krijgt hij de ultieme beloning!
Mijn hond had dat toen binnen 2 dagen door!
Succes ermee, komt vast goed.
Zoals je van plan bent en als ie er dan is krijgt hij de ultieme beloning!
Mijn hond had dat toen binnen 2 dagen door!
Succes ermee, komt vast goed.
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- cornelia
- Zeer actief
Nou dat fluiten is het tot op heden dus helemaal. 1ste x Ezio netjes laten zitten, end van hem weggelopen, "Ezio, tuut-tuut, kom hier", huppekee handje kippenmaagjes er in. 2de x; Ezio netjes laten zitten, end van hem weggelopen, Ezio, tuut-tuut, kom....oh je bent al onderweg", handje kippenmaagjes er in en samen een vreugedansje gemaakt + een paar rondjes met de bal.
Hij heeft ook direct door dat fffrrruuuut (de fluit met het erwtje erin ---het is een dubbele fluit) STOP betekend.
Maar goed, we zijn maar net begonnen dus ik hou nog het zekere voor het onzekere en de verbale opdracht er in. Zeker niet overmoedig worden, regelmatig oefenen.
"Helaas" is Ezio geen snuffeltype, als hij los is speelt hij met de bal of loopt hij te kijken of ik die nog van plan ben te gaan gooien. Terug komen met de bal is 100 %, doet hij zelf. Enfin, tot hij dus of achter een verkeerd geplaatste bal aangaat of achter een naadloos op de bal aansluitend vogeltje. Of hij dan op fluiten beter reageerd als op roepen is nog de vraag. In ieder geval zou de boodschap tuut-tuut voor hem duidelijker kunnen zijn (natuurlijk moeten we met die fluit nog veel meer oefenen dan 2 dgn) dan mijn stom gebazel op zo'n stress moment ("Ezio, alsteblieeeefffffftttt") In die zin is die fluit voor mij al een vooruitgang. Doel is dus dat hij op moment van zo'n vogeltje of verkeerde bal of wat dan ook reageerd op "hier"/tuut-tuut.
Ik ga dus met hem verder oefenen met de fluit maar ik heb me dus ook verdiept in het verder oefenen met "hier".
Aangezien hij tot nu toe weinig afleiding lijkt te hebben om niet op "hier" te reageren (hij is in het veld in 2 en half jaar 3 x ergens heen gerend zonder direct te reageren op al dan niet adequaat gegeven commando's) ga ik dit dan maar kunstmatig verder uitwerken en heb ik me het inzetten van de buurvrouw bedacht. Hij is nogal gek op de buurvrouw. Plan is om "hier" te oefenen vanuit 1st stilstaande situatie met oplopende extra's aan verleidingen (stilstaande buurvrouw met snoepjes), dan vanuit bewegende situatie (buurvrouw die b.v. met het balletje speelt) en dan vanuit onverwachte situatie (buurvrouw die opeens ergens komt opdagen) Nou verwacht ik dat 1ste 2 situaties wel gaat lukken (hij kent dit vanuit andere variaties) maar die 3rde (buurvrouw die b.v. opeens op het veld opduikt) gaat een moeilijke worden. Maar dit is dus zo'n situatie die ik voor ogen heb, waarop ik wil dat hij 100 % betrouwbaar is. Ik zou nu dus ook mijn hand niet in het vuur durven steken voor een geslaagde "hier" vanuit situatie dat hij achter bal aanrent. Hij kan wel een STOP uitvoeren in zo'n situatie maar om hem in 1 x terug te laten komen..............
Maar ik vind het zo leuk om zo met hem bezig te zijn en hij straalt altijd zo'n "will to please" uit maar toch met behoud van zijn eigenwijsheid. Het is echt een superhond.
Als iemand nog tips heeft, graag.
Hij heeft ook direct door dat fffrrruuuut (de fluit met het erwtje erin ---het is een dubbele fluit) STOP betekend.
Maar goed, we zijn maar net begonnen dus ik hou nog het zekere voor het onzekere en de verbale opdracht er in. Zeker niet overmoedig worden, regelmatig oefenen.
"Helaas" is Ezio geen snuffeltype, als hij los is speelt hij met de bal of loopt hij te kijken of ik die nog van plan ben te gaan gooien. Terug komen met de bal is 100 %, doet hij zelf. Enfin, tot hij dus of achter een verkeerd geplaatste bal aangaat of achter een naadloos op de bal aansluitend vogeltje. Of hij dan op fluiten beter reageerd als op roepen is nog de vraag. In ieder geval zou de boodschap tuut-tuut voor hem duidelijker kunnen zijn (natuurlijk moeten we met die fluit nog veel meer oefenen dan 2 dgn) dan mijn stom gebazel op zo'n stress moment ("Ezio, alsteblieeeefffffftttt") In die zin is die fluit voor mij al een vooruitgang. Doel is dus dat hij op moment van zo'n vogeltje of verkeerde bal of wat dan ook reageerd op "hier"/tuut-tuut.
Ik ga dus met hem verder oefenen met de fluit maar ik heb me dus ook verdiept in het verder oefenen met "hier".
Aangezien hij tot nu toe weinig afleiding lijkt te hebben om niet op "hier" te reageren (hij is in het veld in 2 en half jaar 3 x ergens heen gerend zonder direct te reageren op al dan niet adequaat gegeven commando's) ga ik dit dan maar kunstmatig verder uitwerken en heb ik me het inzetten van de buurvrouw bedacht. Hij is nogal gek op de buurvrouw. Plan is om "hier" te oefenen vanuit 1st stilstaande situatie met oplopende extra's aan verleidingen (stilstaande buurvrouw met snoepjes), dan vanuit bewegende situatie (buurvrouw die b.v. met het balletje speelt) en dan vanuit onverwachte situatie (buurvrouw die opeens ergens komt opdagen) Nou verwacht ik dat 1ste 2 situaties wel gaat lukken (hij kent dit vanuit andere variaties) maar die 3rde (buurvrouw die b.v. opeens op het veld opduikt) gaat een moeilijke worden. Maar dit is dus zo'n situatie die ik voor ogen heb, waarop ik wil dat hij 100 % betrouwbaar is. Ik zou nu dus ook mijn hand niet in het vuur durven steken voor een geslaagde "hier" vanuit situatie dat hij achter bal aanrent. Hij kan wel een STOP uitvoeren in zo'n situatie maar om hem in 1 x terug te laten komen..............
Maar ik vind het zo leuk om zo met hem bezig te zijn en hij straalt altijd zo'n "will to please" uit maar toch met behoud van zijn eigenwijsheid. Het is echt een superhond.
Als iemand nog tips heeft, graag.
- ranetje
- Zeer actief
Ik heb geen tips.
Volgens mij heb je het prima opgezet zo
Ga je t.z.t. ook nog kijken of in plaats van Buuf op een haas getraind kan worden?
Volgens mij heb je het prima opgezet zo
Ga je t.z.t. ook nog kijken of in plaats van Buuf op een haas getraind kan worden?
- cornelia
- Zeer actief
Nou, ik las van de week een boekje over jachttraining en dan het leren ontwikkelen van de jachtdift. Daar stond dus een stukje over de hond die dan wel eens ongecontroleerd achter een haas aanging terwijl hij in het begin van het leren revieren is en hazen jagen dus zeker niet de bedoeling was op dat moment. Je moest dit dan dus maar even negeren want voor de jachtdrift is het goed. Niet bestraffen maar ook niet belonen.Ga je t.z.t. ook nog kijken of in plaats van Buuf op een haas getraind kan worden?
De geruststellende opmerking werd gemaakt dat hazen nooit een (snel)weg over gaan in tegenstelling tot vogels.
Nou ik zal toch al heel wat oefeningen, trainingen, jaren en/of valiums verder zijn voor ik zoiets heb als "he' verdorrie nou gaat hij toch achter een haas aan, nou ja, ik negeer het even"
Ik wil dan wel een soort boemerang-haas.
- ranetje
- Zeer actief
cornelia schreef:Nou, ik las van de week een boekje over jachttraining en dan het leren ontwikkelen van de jachtdift. Daar stond dus een stukje over de hond die dan wel eens ongecontroleerd achter een haas aanging terwijl hij in het begin van het leren revieren is en hazen jagen dus zeker niet de bedoeling was op dat moment. Je moest dit dan dus maar even negeren want voor de jachtdrift is het goed. Niet bestraffen maar ook niet belonen.Ga je t.z.t. ook nog kijken of in plaats van Buuf op een haas getraind kan worden?
De geruststellende opmerking werd gemaakt dat hazen nooit een (snel)weg over gaan in tegenstelling tot vogels.
Nou ik zal toch al heel wat oefeningen, trainingen, jaren en/of valiums verder zijn voor ik zoiets heb als "he' verdorrie nou gaat hij toch achter een haas aan, nou ja, ik negeer het even"![]()
Gewoon je best doen dat hij niet achter hazen aangaat lijkt me beter
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Ik loop nog maar een jaartje of 20 mee in de jacht maar hazen op de vlucht die een polderweg respecteren ben ik nog niet tegen gekomen. Wees zuinig op je hond ; je hebt maar 1 auto nodig.cornelia schreef:Nou, ik las van de week een boekje over jachttraining en dan het leren ontwikkelen van de jachtdift. Daar stond dus een stukje over de hond die dan wel eens ongecontroleerd achter een haas aanging terwijl hij in het begin van het leren revieren is en hazen jagen dus zeker niet de bedoeling was op dat moment. Je moest dit dan dus maar even negeren want voor de jachtdrift is het goed. Niet bestraffen maar ook niet belonen.Ga je t.z.t. ook nog kijken of in plaats van Buuf op een haas getraind kan worden?
Nou ik zal toch al heel wat oefeningen, trainingen, jaren en/of valiums verder zijn voor ik zoiets heb als "he' verdorrie nou gaat hij toch achter een haas aan, nou ja, ik negeer het even"![]()
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- cornelia
- Zeer actief
Juist, daar ben ik het dus helemaal mee eens en daarom alle bovenstaande oefeningen.Wees zuinig op je hond ; je hebt maar 1 auto nodig.
Ook al is het, in verhouding tot wat je hier wel eens leest over honden die bijvoorbeeld problematisch achter wild aangaan of slecht luisteren, hier eigenlijk een makkie; je hebt maar 1 auto nodig.