Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update over Rasta's oren.(nieuwe update)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Update over Rasta's oren.(nieuwe update)

Ongelezen bericht door Ptje »

Vandaag zijn Rasta en ik naar de dierenarts geweest.
We hadden een nieuwe vrouwelijke arts, heel aardig alleen zei ze een paar dingen die wel logisch klonken maar ik weet niet, ik zet er toch wat vraagtekens bij maar daar kom ik zo wel mee.
Rasta en de dierenarts waren helemaal gecharmeerd van elkaar haha.
Ze ging direct door de knieen en knuffelde Ras, ooooooohhhh wat een leuke poedel, als mijn hondje dood is dan wil ik ook een poedel.
Rasta is dol op knuffelen en gooide zijn charmes in de strijd en kegelde haar om hahaha.
Ik zei nou ben je letterlijk en figuurlijk voor hem gevallen.
Ze keek zijn oren na en er bleek een zeer forse ontsteking in beide oren te zitten, ze heeft een kweek gemaakt en donderdag moet ik weer terug komen voor de zalf en doet ze me voor hoe ik het moet doen.
Ze heeft hem een prednisonspuit gegeven tegen de irritatie en de jeuk die 3 dagen werkzaam is.
Ze zei normaal houd ik niet zo van prednison geven maar dit is binnen 3 dagen weer uit zijn lichaam.
Zelfs toen ze hem die spuit gaf toen likte hij nog haar gezicht, ocherm mijn lieve bikkeltje.
Ze zei wel ja door die haren in de oren dat gaat natuurlijk broeien maar ja ik zei door die oorontsteking ga ik natuurlijk ook niet aan die haren trekken, dat doet veel te veel pijn.
Ja maar die haren moet je er ook niet uit trekken want dan trek je die haarzakjes mee en dat geeft ook weer minieme wondjes en irritatie.
Euh já wat moet ik dán...... ik zou dus 1 of 2 keer per jaar maar zijn oren moeten plukken en dan voorlopig 2 keer per week de oorreiniger gebruiken.
Ja maar droogt het oor dan niet te veel uit want dat heb ik gelezen op een hondenforum.
Nee je moet niet alles geloven en ik ben de dierenarts.
Ik vond dat wel een beetje raar hoor.
Donderdag moet ik dus weer terug, dan hoef ik alleen de zalf maar te betalen, pfffffffff 100 euries armer vertrokken we weer naar huis maar goed, als het maar helpt en die arme ziel maar weer van zijn oorpijn af is.
Ze zei wel dat het na die zalf niet gezegd is dat die oorontsteking nooit meer weer komt (ja dat snap ik ook nog wel) maar als het zeg maar 4 keer in een jaar nog weer komt dan wil ze een allergie test doen want door een allergische reactie kon er ook een oorontsteking ontstaan.
Affijn, eerst maar eens afwachten wat die zalf doet.
Heb ook trouwens die andere druppels binnengekregen van puur oor maar ik ga dus eerst die andere zalf proberen.
Laatst gewijzigd door Ptje op 07 mei 2014 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Update over Rasta's oren.

Ongelezen bericht door jome »

Mijn hond heeft ook haartjes in de oren en daardoor sneller last van smeer of een ontsteking.
Maar zou daar echt noooiiiitt een prednison spuit voor laten zetten, vind ik echt onzin.

En waarom donderdag nog een keer terug? Weer een consult?
Ptje
Zeer actief

jome schreef:Mijn hond heeft ook haartjes in de oren en daardoor sneller last van smeer of een ontsteking.
Maar zou daar echt noooiiiitt een prednison spuit voor laten zetten, vind ik echt onzin.

Nee dan is die uitslag binnen van die kweek en kan ze de goede zalf voorschrijven want ik had eerst surolan en die doet niks bij deze ontsteking.
Ze doet dan gelijk voor hoe ik die zalf aan moet brengen en dan hoef ik alleen die zalf maar te betalen en geen consultkosten.
Die prednisonspuit heeft ze gegeven omdat hij zo'n last van jeuk en irritatie had ,ik ben ook niet zo dol op dat spul hoor maar ze zei dit is maar kortdurend, donderdag is het weer uit het lichaam verdwenen dus ja ik denk dan zal het misschien wel goed zijn.
Ik heb zelf geen benul van zulke dingen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

jome schreef:Mijn hond heeft ook haartjes in de oren en daardoor sneller last van smeer of een ontsteking.

Als ik jou was ging ik nooit naar een dierenarts, al die dure onzin :roll:

Beterschap voor Rasta!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Heb jij enig idee hoe afschuwelijk continue jeuk is? :ugh: Jeuk wordt zo onderschat. Ik had een keer een allergische reactie op haarverf, hele kop onder de jeuk en wat was dát gruwelijk zeg, ik trok bijna de haren uit m'n kop van de jeuk. Had nog liever pijn dan jeuk.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief

Woezel schreef: Heb jij enig idee hoe afschuwelijk continue jeuk is? :ugh: Jeuk wordt zo onderschat. Ik had een keer een allergische reactie op haarverf, hele kop onder de jeuk en wat was dát gruwelijk zeg, ik trok bijna de haren uit m'n kop van de jeuk. Had nog liever pijn dan jeuk.
Ojee, ik krijg al jeuk als ik er aan denk zeg.
Jeuk is idd iets verschrikkelijks en veel akeliger dan pijn.
Ik heb een collega gehad die door medicatie constant jeuk had op haar armen en die had verschrikkelijk lelijke littekens puur van het krabben. :ugh:
Hij had er erg last van anders had ik denk ik wel wat meer geprotesteerd tegen die spuit maar ja ik ben geen dierenarts en het zou dus binnen 3 dagen uit zijn lichaam zijn.
Ben ook maar een leek en wil alleen maar dat Rassie zich prettig voelt.
Hij ligt nu lekker ontspannen naast me en flappert nu niet met zijn oren.
Ik hoop dat die zalf gaat werken.
Ik zou eigenlijk wel de mening willen weten van kenners want ik weet het nu ff niet meer.
Toch af en toe die haren er voorzichtig uittrekken (zoals ik altijd deed) of toch laten zitten en dan 2 keer per jaar doen zoals die DA het aanraadde.
Natuurlijk is het overbodig te zeggen dat ik daarmee wel wacht tot zijn oren genezen zijn.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Woezel schreef: Heb jij enig idee hoe afschuwelijk continue jeuk is? :ugh: Jeuk wordt zo onderschat. Ik had een keer een allergische reactie op haarverf, hele kop onder de jeuk en wat was dát gruwelijk zeg, ik trok bijna de haren uit m'n kop van de jeuk. Had nog liever pijn dan jeuk.
Ja, helaas weet ik daar alles van. Het is verschrikkelijk.

Maar toch zou ik voor een oorontsteking geen prednison spuit laten zetten. Omdat dit prima anders te behandelen is. En prednison een rot middel is.

En ik ben echt niet altijd tegen prednison, het kan heel helpend zijn.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Sja, mijn DA heeft gezegd dat ik eraf mot blijven tenzij het echt nodig is (omdat ze steeds ontstekingen ofzo zou krijgen), aangezien plukken inderdaad irritaties en dus juist ontstekingen kunnen geven. Cara heeft veeeeeeel haar in dr oortjes groeien. Ik scheer nu gewoon alles wat naar buiten komt piepen kort bij het scheren van haar koppie, en verder laat ik het maar gewoon zitten, tenzij ik merk dat ze er last van krijgt, dan moet ik wat anders verzinnen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik hoop dat ze dan donderdag een zalf geeft die Rasta van zijn oorontsteking afhelpt en dat hij tot donderdag minder last heeft.

@jome ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de andere manieren zijn om van een oorontsteking af te komen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jacksel schreef:Sja, mijn DA heeft gezegd dat ik eraf mot blijven tenzij het echt nodig is (omdat ze steeds ontstekingen ofzo zou krijgen), aangezien plukken inderdaad irritaties en dus juist ontstekingen kunnen geven. Cara heeft veeeeeeel haar in dr oortjes groeien. Ik scheer nu gewoon alles wat naar buiten komt piepen kort bij het scheren van haar koppie, en verder laat ik het maar gewoon zitten, tenzij ik merk dat ze er last van krijgt, dan moet ik wat anders verzinnen.
Zou het niet zomaar bij de gehooringang afscheren . heb je kans dat smeer gaat kloteren en de haren van onderen daar tegen aan groeien zich ombuigen en weer terug naar beneden of 1 grote prop gaat vormen en afsluit als een kurk.
Je kunt ook iedere week iets wegplukken zodat het uitgedund blijft en niet door alles in ene weg te plukken en de zooi binnen geirriteerd en rauw word.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Balen Ptje.

Jet is er ook erg gevoelig voor als ik er niet snel genoeg bij ben, haar linkeroor. Echt de boel onder het oor, onder de flap, goed kort houden en de haartjes in de gehoorgang wel plukken. Het is geen ramp als er heel iets blijft zitten, maar zorg ervoor dat de gehoorgang vrij blijft en lucht kan krijgen. Bij Jet moet ik dat toch wel vaker dan twee keer per jaar doen.

Prednison lijkt me erg zwaar. Een goede earcleaner, eventueel een zalf (toch surolan?) van de DA en eventueel wat Golddust (is plukpoeder, maar vreet het oorsmeer weg, ik heb evt wel een potje voor je) en wat ik begreep: om eventueel oormijt uit te schakelen zou je Stronghold kunnen gebruiken. dat werkt tegen vlooien, teken én tegen oormijt en is op recept verkrijgbaar, bij de DA dus.

En dan de oren plukken als het weer rustig is.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik weet alleen dat het een constante discussie is, die oren en haar. Onder trimmers en onder dierenartsen.
Honden met baard hebben dat dus en de ene groep zegt plukken, de andere zegt van niet.
Nou, als ik Fien niet pluk luistert ze niet meer omdat ze dan niks meer hoort. En dat gaat broeien.
Dus ze kunnen me wat, ik pluk.
En Fienen (Hava's dus) hebben dunne huidjes, dus ik vond dat best eng maar ik doe het toch, als ik zie wat een vilten ik eruit haal :schrik:

Wat een dierenarts ervan vindt boeit me dus niet zo. Het mot eruit, klaar.
En dan oorcleaner omdat ik anders van m'n stok ga van de lucht. En dat lijkt me ook niet tof.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ptje
Zeer actief

Ja een oorcleaner heb ik al gekocht en wil zodra de oren genezen zijn dit bijhouden door het één keer in de week te reinigen.
En dat plukken ga ik dan ook iedere keer een klein beetje blijven doen.
Het is toch ook een vieze rotjoekel hé hihi laatst toen ik nog surolan gebruikte had ik een stukje gekookte ham klaar gelegd als een beloning voor ná het zalven.
Hij is stapelgek op gekookte ham, ik draai me 1 seconde om, om de zalf te pakken en het stukje ham was verdwenen.
Rothond :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

Ptje schreef:Ja een oorcleaner heb ik al gekocht en wil zodra de oren genezen zijn dit bijhouden door het één keer in de week te reinigen.
En dat plukken ga ik dan ook iedere keer een klein beetje blijven doen.
Het is toch ook een vieze rotjoekel hé hihi laatst toen ik nog surolan gebruikte had ik een stukje gekookte ham klaar gelegd als een beloning voor ná het zalven.
Hij is stapelgek op gekookte ham, ik draai me 1 seconde om, om de zalf te pakken en het stukje ham was verdwenen.
Rothond :LOL:
Je kunt ook het oor een aantal keren uitspoelen met oorcleaner en dan is het schoon en helpt de ABzalf ook beter.
Ptje
Zeer actief

oke bedankt, dat ga ik doen, moet ik het dan ook uitvegen met een watje of beter door hemzelf laten uitschudden zogezegd?
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie heeft veel last van een oorgehad. Nu heeft de dierenarts het oor een keer uitgespoten (ongveer een half jaar geleden)en daarna een abkuur gegeven sindsdien heeft ze er geen last meer van. Ik blijf er nu maar zoveel mogelijk van af.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Ptje schreef:oke bedankt, dat ga ik doen, moet ik het dan ook uitvegen met een watje of beter door hemzelf laten uitschudden zogezegd?
Oorcleaner erin en goed in masseren een tijdje ,daarna laten schudden en het buitenste drap weghalen. Net zolang tot alles losgeweekt en geen vieze drab er meer uit komt.
Goed laten luchten en als het weer droog is de zalf erin.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden hebben hele harige oren en nooit ergens last van.
Ze kregen pas last toen ik er haren uit had getrokken dus dat doe ik niet meer.
Gewoon een keer proberen en als Rasta meer last krijgt eraf blijven.
Ik hoop dat de oorontsteking snel weg is :flower:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Pemba schreef:Mijn honden hebben hele harige oren en nooit ergens last van.
Jent het vergelijken met je wenkbrauwen epileren , hoe meer je wegtrekt hoe roder en geiiriteerder en pijnlijker het is.
Je kunt bij hele volle behaarde oren ook iedere week wat wegtrekken .Dan beperk je het en geeft je toch iets lucht aan het oor met minder kans op vuil wat blijft hangen en samenklonteren tot een prop/kurk wat ook weer kans geeft op ontstekingen.
De gulden middenweg. :W:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

bouvierpoedel schreef:
Jent het vergelijken met je wenkbrauwen epileren , hoe meer je wegtrekt hoe roder en geiiriteerder en pijnlijker het is.
Je kunt bij hele volle behaarde oren ook iedere week wat wegtrekken .Dan beperk je het en geeft je toch iets lucht aan het oor met minder kans op vuil wat blijft hangen en samenklonteren tot een prop/kurk wat ook weer kans geeft op ontstekingen.
Het haar heeft ook een functie, het oorsmeer komt via de haren naar buiten. En daar kan ik het met een kam weghalen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Pemba schreef:
bouvierpoedel schreef:
Het haar heeft ook een functie, het oorsmeer komt via de haren naar buiten. En daar kan ik het met een kam weghalen.
Ja maar je weet nooit wat zich aan klonters onderin het oor bevind.
Haar heeft een functie maar wij hebben met sommige harige rassen ook het oor zo vol met haar gefokt dat er haast wel ingegrepen moet worden.
Wolven hebben namelijk geen haar in het oor.
Ptje
Zeer actief

Re: Update over Rasta's oren.(nieuwe update)

Er is een nieuwe update.
Net precies belde Jessica de DA op, er waren dus geen bacteriële infecties in de oren gevonden maar wel gisten vergelijkbaar met een zwemmers-ecxeem (schrijf ik dat goed?).
Zeg maar doordat die haren vocht vasthouden in de oren gaat dit broeien en daardoor ontstond die oorinfectie, zo heb ik het begrepen tenminste.
Dat is dus in elk geval vind ik goed nieuws.
De zalf die hij nodig heeft was nog niet voorradig op de praktijk en ze belde op hoe het was en of hij er veel last van had maar dat valt gelukkig erg mee.
Hij is nog altijd vrolijk en flappert weinig met zijn oren.
Mocht dat nou veelvuldiger voorkomen dan gaan we verder kijken of er misschien een allergische reactie achter zit maar voor nu is dat nog niet aan de orde.
Ze belt me op zodra de zalf er is en de afspraak van morgen gaat dus niet door.
Heeft iemand daar ervaring mee met die gistinfecties van de oren?
Neeltje

Re: Update over Rasta's oren.(nieuwe update)

Ongelezen bericht door Neeltje »

Succes met de oorontsteking. Lotje heeft er ook pas een gehad. Oren werden eerst niet geplukt, je weet, ontstekinkjes kunnen het worden etc etc. Maar nu bleef het vuil in de haren zitten dus ook niet goed. Het is mij zelf nog steeds niet gelukt om de oren te plukken, maar laat het de trimmer doen waar ik iedere twee maanden naar toe ga.

Kees, jij zegt de oren goed laten drogen, maar hoe doe je dat met hangende oren met lang haar? (wat was dat bij bulletje Tirsa toch gemakkelijk, ook het zalven).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”