De baarmoeder nagevoeld, de uitvloeiing bekeken, slijmvliezen ok, en toen, ja, de melkklieren zijn wel heel warm en vol. Pijnstiller, koortsremmer, antibiotica gelijk gestart. Koelen met natte handdoeken tegen de koorts, de melkpakketten koelen. Ondanks de vreselijke pijn, moest en zou ze haar pups voeden, toen 1 week en 6 dagen oud.
We zijn nu bijna een week verder, de koort is niet meer boven de 39,1 geweest en eigenlijk zat de temperatuur altijd goed, de pups zijn bijna 3 weken oud en eten, na een paar dagen flessen (2 pups bleven fles weigeren) vlees met geiten- of puppymelk. Ze groeien prima en zijn al heel flink. Azuma had na de heftige koorts nagenoeg geen melk meer, dat is inmiddels teruggekomen, alleen sterft er tussen de 4e en 5e tepel een stukje af, dat valt nog te over zien, gisteren kwam daar een lading pus uit. Daar zal een gat ontstaan. De pups hebben vandaag om 12 uur nog gedronken, nu is de medicatie gestart om de lactatie stop te zetten, puur vanwege het welzijn van onze Azuma, de pups bleven maaien in het aangetaste weefsel.
Helaas is er tussen de 3e en 4e tepel een heel groot stuk aangetast, de dierenarts heeft er vandaag weer naar gekeken, schoongemaakt met betadinebadje, geprikt met een naald om te kijken of de druk wat afneemt, er kwam niets uit, wel is sinds gisteren aan de binnenkant de huid ook aan het scheuren. We laten het nu dus zo lang mogelijk dicht zitten, zodat het van binnenuit vast kan genezen.
Wie heeft er ervaring mee? Wat staat me te wachten, hoe lang duurt de genezing, hebben jullie nog tips.
De geur is in ieder geval afschuwelijk, het ziet er ook echt afschuwelijk uit. Ik maak het 2 a 3x per dag goed schoon met afgekoeld gekookt water, dan dep ik het droog en ik smeer het in met honingzalf. Azuma krijgt nu weer previcox (pijnstiller, ontstekingsremmer, ivm pup alleen 1e dag gehad om koorts laag te houden), ze krijgt al even Clavubactin. Er is een bacteriologisch onderzoek gedaan, waar de uitslag later van volgt om te kijken of de juiste medicatie gegeven word. De DA dacht van wel, maar ik wou het toch zeker weten. Als het andere stuk eruit gaat, dan weer naar de DA om het wellicht te spoelen.
Vanaf nu mag Azuma dus niet meer bij de pups, nou ja niet laten drinken, wat heer zeer veel moeite zou gaan kosten. Al met al dus een behoorlijke emotionele achtbaan, Azuma's laatste nest had zo mooi kunnen zijn, onbezorgd genieten is er nu niet meer bij. Gelukkig gaat het met de pups echt super, zitten allemaal rond de 2kg nu en eten zonder mokken hun bakjes leeg.