Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mastitis

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Mastitis

Ongelezen bericht door Esther80 »

Helaas, vorige week woensdag kreeg onze Azuma te maken met een acute mastitis. Om 11 uur nog gegeten, uit geweest, lekker in haar vel. Lekker tussen de pups, ik was thuis aan het werk, had de was gedaan, kom beneden en zie haar met haar buik trekken en duidelijk ziek worden. Uit de werpkist getrokken (ze wou niet), temperatuur gemeten. Shit koorts, alarm. Als de donder naar de dierenarts, koorts was inmiddels al boven de 41. Dood en doodziek was ze :-(.

De baarmoeder nagevoeld, de uitvloeiing bekeken, slijmvliezen ok, en toen, ja, de melkklieren zijn wel heel warm en vol. Pijnstiller, koortsremmer, antibiotica gelijk gestart. Koelen met natte handdoeken tegen de koorts, de melkpakketten koelen. Ondanks de vreselijke pijn, moest en zou ze haar pups voeden, toen 1 week en 6 dagen oud.

We zijn nu bijna een week verder, de koort is niet meer boven de 39,1 geweest en eigenlijk zat de temperatuur altijd goed, de pups zijn bijna 3 weken oud en eten, na een paar dagen flessen (2 pups bleven fles weigeren) vlees met geiten- of puppymelk. Ze groeien prima en zijn al heel flink. Azuma had na de heftige koorts nagenoeg geen melk meer, dat is inmiddels teruggekomen, alleen sterft er tussen de 4e en 5e tepel een stukje af, dat valt nog te over zien, gisteren kwam daar een lading pus uit. Daar zal een gat ontstaan. De pups hebben vandaag om 12 uur nog gedronken, nu is de medicatie gestart om de lactatie stop te zetten, puur vanwege het welzijn van onze Azuma, de pups bleven maaien in het aangetaste weefsel.

Helaas is er tussen de 3e en 4e tepel een heel groot stuk aangetast, de dierenarts heeft er vandaag weer naar gekeken, schoongemaakt met betadinebadje, geprikt met een naald om te kijken of de druk wat afneemt, er kwam niets uit, wel is sinds gisteren aan de binnenkant de huid ook aan het scheuren. We laten het nu dus zo lang mogelijk dicht zitten, zodat het van binnenuit vast kan genezen.

Wie heeft er ervaring mee? Wat staat me te wachten, hoe lang duurt de genezing, hebben jullie nog tips.

De geur is in ieder geval afschuwelijk, het ziet er ook echt afschuwelijk uit. Ik maak het 2 a 3x per dag goed schoon met afgekoeld gekookt water, dan dep ik het droog en ik smeer het in met honingzalf. Azuma krijgt nu weer previcox (pijnstiller, ontstekingsremmer, ivm pup alleen 1e dag gehad om koorts laag te houden), ze krijgt al even Clavubactin. Er is een bacteriologisch onderzoek gedaan, waar de uitslag later van volgt om te kijken of de juiste medicatie gegeven word. De DA dacht van wel, maar ik wou het toch zeker weten. Als het andere stuk eruit gaat, dan weer naar de DA om het wellicht te spoelen.

Vanaf nu mag Azuma dus niet meer bij de pups, nou ja niet laten drinken, wat heer zeer veel moeite zou gaan kosten. Al met al dus een behoorlijke emotionele achtbaan, Azuma's laatste nest had zo mooi kunnen zijn, onbezorgd genieten is er nu niet meer bij. Gelukkig gaat het met de pups echt super, zitten allemaal rond de 2kg nu en eten zonder mokken hun bakjes leeg.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
asani
Zeer actief

Re: Mastitis

Ongelezen bericht door asani »

Hee Esther volgens mij heeft Lizzy van barfplaats zoiets meegemaakt met haar dalmatiërteef toen ze een nest had liggen.
Kan jij op barfplaats kijken?
Ben blij voor je dat het iets beter gaat met Azuma.

Gr Rian,Ijuba,Fynn,Asani en Sies
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Relax van Inge O heeft dat ook gehad. Is een hele lelijke wond geweest, maar goed geheeld.

http://www.hethondenforum.nl/plaza/view ... ontsteking
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

viewtopic.php?f=6&t=284240&hilit=Honingzalf

Hier staan ook tips .

Verder wens ik je sterkte .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

zucht :-( echt waar je niet op zit te wachten, 1 lel hangt al los, dat is achterin, kleiner dan dat van Relax.

Maar een veel groter stuk, tussen 3e en 4e tepel is los aan het gaan van tussen de twee kanten uit. Ik kan de scheur al volgen, die word echt mega. Azuma mag niet bij de pups wat al geen succes is, ze hijgt, piept, klaagt en jammert er snachts op los als de pups onrustig zijn.

Galastop mag niet met de AB, dus ze krijgt iets vergelijkbaars als lactavel. Ik heb geen keuze, ze geeft veel melk alhoewel het al wat aan het inkakken is.

Maar zo te lezen komt het weer goed en is het goorste gedaan als de boel eruit gevallen is?

Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wat een narigheid, Esther. ik hoop dat Azuma snel weer opknapt.
succes verder met de pups. hoeveel heeft ze er?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jeetje, wat erg zeg. Haar niet bij de pups laten lijkt me voor de teef echt vreselijk.
Heel veel beterschap voor haar. Hopelijk knapt ze snel op.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

10 knettersterke pups, 7 reuen, 3 teven. Was al zo blij dat het er maar 10 waren na nesten van 12-13. Maar ze heeft schijnbaar gewoon veel te veel en vette melk wat er niet helemaal uit kwam want de pups groeiden echt heel hard.

De pups zijn in de woonkamer dus ze loopt er steeds langs, maar tot nu toe heeft ze na het laatste drinkmoment om 12 uur, niet meer bij ze gewild, tijdens die voeding scheurde het ook open, ze schrok ervan. Ze heeft nu medicatie om het stop te zetten om de genezing sneller te laten verlopen want het is echt geen doen meer, ze heeft veel te veel melk en de kans op een nieuwe ontsteking te groot.

De pups mogen ook absoluut niet drinken, ook krijgt ze pijnstilling wat niet goed is voor de pups. Het is even niet anders, met een paar dagen zal het vast beter gaan en kan ze met petshirt aan erbij, nu trekken ze me echt de boel er af. Zodra ze er tussen loopt gaat ze liggen en dat is met 10 krachtbundels geen doen.

Wat heb ik mijn meisje aangedaan, ben blij dat we een reu houden, ben er na mijn 5e nest wel even helemaal klaar mee.

Bedankt Inge voor je woorden, heb er goede hoop in dat het goed komt. Valt gewoon allemaal zo rauw op mijn dak, onze oude hond die zijn laatste dagen ook in gaat.

Afbeelding
monicake
Actief
Mijn ras(sen): Australische Labradoodle
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door monicake »

Kan je haar op de momenten dat ze met de pups mag knuffelen niet een romper aan doen , dan kunnen de pups niet drinken maar kan ze wel even knuffelen en spelen.
ook al is er slecht weer, ik heb 3 zonnetjes in huis
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Zijn er eigenlijk dingen bekend die mastitis lijken te triggeren ? Het komt zo vaak voor. Hoe kan dat ?
Bij mijn eerste nest ging ze ook in een paar uur naar doodziek maar dat is gelukkig nooit zo erg geworden.
Maar hoe kan het dat je het zo vaak hoort. Als het bij straathonden zo vaak voor zou komen zouden die teven en pups toch komen te overlijden zonder ingrijpen ? Ligt het aan onze rijke voeding of de sterielere omgeving ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:de enige factor die mij met zekerheid bekend is is hoge melkgift, dan balanceert de uier op het randje van zijn kunnen en is de lokale immuniteit lager.
en verder zou het natuurlijk ook kunnen dat die erg pathogene bacterietypes vaker voorkomen maar waarom blijft dan weer een vraagteken.

straathonden zullen dit inderdaad ook krijgen hoor maar ja, daar maalt niemand om als die er niet meer zijn dus dat valt niemand op natuurlijk.

zin in een leuk eindwerkje :engel: ?
Wie weet :wink:

Die hoge melkgift wordt mede toch ook veroorzaakt door voeding waarschijnlijk. Straathonden krijgen die voeding niet dus die hebben ws ook niet zo'n hoge melkgift plus de erfelijke component wordt vanzelf uitgeselecteerd als teven met een mastitis komen te overlijden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Ik heb helaas ook ervaring met Mastitis, in hoofdletters. Biscuit had twee gaten, 1 kleintje (van 7 bij 7 cm en een paar cm diep) en 1 grote van 20 bij 10 cm en een paar cm diep. Daar paste een pup in...

Ik kan alleen maar zeggen dat het open moet. En ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of het nou al open is of niet. Het rijpen van het abces doe je door warme kompressen op te leggen, niet door te koelen. Dit advies komt van dierenfaculteit Utrecht.

Toen de boel eenmaal open was, was het een kwestie van honingzalf, honingzalf en nog eens honingzalf in de wonden laten lopen. Ze zijn ZO snel genezen dat je na een 2 weken al niet meer kon geloven dat het ZO erg was geweest. Maar, ik weet niet hoeveel tubes honingzalf er in de wonden zijn verdwenen :ugh:

De pups hebben bij Biscuit nog een paar dagen gedronken maar ik heb uiteindelijk het zogen moeten stoppen omdat de melkgift zo heftig was dat er overal melk uit spoot, ook tussen twee tepels in. De pups konden daar niet tegenop drinken. En ik zag een nieuwe mastitis-ontwikkeling en dat was voor mij het moment om de stekker uit het zogen te trekken. Biscuit's melk is gestopt met Contralac. Ik weet niet of het middel niet erger is dan de kwaal. Dat is echt afschuwelijk spul, ik heb mijn hondje nog nooit zo verward en slecht gezien als op dat k*t-spul.

De puppen heb ik van een dag of 10 tot bijna 4 weken geflest. Biscuit mocht trouwens wel bij de puppen, zij kreeg een pyjama aan die hand-made was by Olga alias Kruimel, ook lid van dit forum.

De reden dat de mastitis bij Biscuit o.a. zo uit de klauw heeft kunnen lopen is omdat we midden in de nacht naar een vervangend dierenarts moesten die bij hoog en bij laag bleef volhouden dat zij longontsteking had. Ze had koorts en ze was zichzelf niet. En ze hijgde veel. Thoraxfoto's weigerde hij echter te maken. Maar goed, we zijn daardoor veel tijd verloren. Want ik was onervaren (dit was mijn eerste nestje) en hij bleef bij hoog en bij laag volhouden dat zij geen mastitis had, niet in de verste verte. Ik heb me aan zijn aanwijzingen gehouden, haar hele lichaam gekoeld tegen de koorts. Dat werkte wel. Maar toen zij aan het eind van die nacht op stond, stortte ze letterlijk tegen de vlakte, was de koorts sky-high en leek het erop alsof zij dood zou gaan...

We zijn toen met krankzinnige snelheid naar een andere dierenarts gegaan (in een andere stad - in Z'meer had alleen diezelfde eikel van een dierenarts dienst), deze DA heeft een thorax en buikfoto gemaakt, geen longontsteking maar inmiddels mastitis. Ze is in die kliniek aan een infuus met AB gegaan, de koorts wilde niet zakken, de pups zijn naar de kliniek gekomen, we zijn daar de hele dag gebleven, aan het eind van de dag naar huis gegaan met nog steeds een doodzieke hond. Pas toen de abcessen openbraken (het weefsel was inmiddels al afgestorven en zwart maar het abces brak niet open), begon de koorts te dalen. En dat was dus nadat we met warme kompressen aan de gang zijn gegaan, tot die tijd hebben we gekoeld.

Ze heeft tot 2 keer toe op een haar na het leven gelaten. Het lijkt alsof ik er emotieloos over schrijf, maar geloof me, het is nu ruim 14 maanden geleden en ik word nog regelmatig badend in het zweet wakker. Maar, Biscuit leeft! Ze heeft het gered! En echt die gaten waren zo snel genezen, we stonden er versteld van. Dus echt, honingzalf! Wij hadden o.a. die van Mesitran (Klinion) en die werkte veruit het beste. Veel beter dan bijv. Vetramil. Dermiel wondzalf schijnt ook goed te zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 23 apr 2014 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik zou je mailadres even per pb doen en hier weghalen. Dadelijk loopt je mail vol met ongewenste post
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

is dat niet hetzelfde als eclampsie?
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Jeannettebo schreef:is dat niet hetzelfde als eclampsie?
nee
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Suuz! schreef:
nee
kan je me dan het verschil uitleggen?
Afbeelding
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Jeannettebo schreef:
Suuz! schreef:
nee
kan je me dan het verschil uitleggen?
Mastitis

Eclampsie
Groetjes Sandra
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Jemig Lizzy, ik denk dat ons hetzelfde te wachten staat. 1 is er open, ze heeft het dode stuk er zelf uitgehaald, gat van ongeveer 3 bij 5 of zo denk ik, die spoelen we dagelijks met een betadinebadje en daarna inderdaad een dikke laag honingzalf (dermiel) erop. Vanaf het moment dat de huid dood ging, gingen de roze randen al naar binnen en was er genezing bezig, daardoor is nu denk ik de tepel bespaard gebleven.

het grote gat, tja, rondom de tepel is de huid er al af, ik zie daar het nieuwe weefsel ook al toenemen, 2x daags even schoonmaken met betadine, en smeren met honingzalf. Het stuk wat nog los moet komen hapt ze zelf steeds kleine stukjes af, ontzettend vies, maar ja, ze maakt het zelf zo goed schoon, dat lukt mij niet. Ze krijg het zelf ook nog niet helemaal los en als ik het goed zie, gaat het dode weefsel daar nog best meevallen en zie ik ook al nieuw weefsel komen (rose). Er is dagelijks overleg met de dierenarts, ze vinden het zelf ook ontzettend erg.

Azuma was om 11 uur nog goed, om 14 uur zat ik met spoed bij de dierenarts met een dood, doodzieke hond. Ze kon niet eens in de auto komen, zo'n pijn had ze. Hoge koorts, apathisch. Gelukkig gelijk erkent door de DA, mastitis (baarmoeder en uitvloeiing was ok). Gelijk AB, koortsverlager en ontstekingsremmer gestart. Maar het was al zo erg, dat de huid gelijk dood ging. Ondanks dat is dus nog niet alles eraf, dit was vorige week woensdag, nu is het al vrijdag. Ik heb inderdaad gekoeld, en achteraf had ik beter kunnen verwarmen omdat naar mijn idee de ontsteking best vlak onder de huid had gezeten. Niets meer aan te doen.

Ik heb naast dermiel ook bepanthen in huis, dat is ook voor de wondgenezing, zelf ooit kloofjes gehad en dat werkte als een tierelier. Ik smeer het nog niet, dat doe ik pas als het dichter is.

Azuma loopt de meeste tijd met een kap op, want ze is van het erge poetsen van alles en stimuleert zo weer de melkgift. De pups staan volledig op vlees (3 weken en 1 dag oud) aangevuld met geitenmelk en soms nog pupmelk. Ze hebben tot dinsdag nog bij Azuma gedronken.

Ze had inderdaad een enorme vette melkgift, ze konden er niet tegen drinken en groeiden bovengemiddeld goed. Ik denk dat ze gewoon niet leeg genoeg zijn gezogen.

Wij wachten nu tot het dode stuk eraf gaat en dan zal de vieze lucht ook wel snel weg zijn. Met Azuma gaat het gelukkig goed. Helaas laten wij vandaag een hond inslapen (tumoren) en vallen we in een enorme emotionele achtbaan. Gelukkig heb ik weer iets meer rust. Maar het feit dat mijn lieve lieve Azuma dit is overkomen :-(, had ik maar nooit......... Gelukkig wel 10 kerngezonde pups. Ze laat alles toe, ook bij de dierenarts ze is te lief!

Heb jij nog wat bijzonder gedaan qua dagelijkse omgang? Wel of niet mee op wandeling, wel of geen t-shirt aan, of moeten we gewoon de natuur zijn werk laten doen.

Bedankt voor de tips.

Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

Esther80 schreef:Jemig Lizzy, ik denk dat ons hetzelfde te wachten staat. 1 is er open, ze heeft het dode stuk er zelf uitgehaald, gat van ongeveer 3 bij 5 of zo denk ik, die spoelen we dagelijks met een betadinebadje en daarna inderdaad een dikke laag honingzalf (dermiel) erop. Vanaf het moment dat de huid dood ging, gingen de roze randen al naar binnen en was er genezing bezig, daardoor is nu denk ik de tepel bespaard gebleven.

het grote gat, tja, rondom de tepel is de huid er al af, ik zie daar het nieuwe weefsel ook al toenemen, 2x daags even schoonmaken met betadine, en smeren met honingzalf. Het stuk wat nog los moet komen hapt ze zelf steeds kleine stukjes af, ontzettend vies, maar ja, ze maakt het zelf zo goed schoon, dat lukt mij niet. Ze krijg het zelf ook nog niet helemaal los en als ik het goed zie, gaat het dode weefsel daar nog best meevallen en zie ik ook al nieuw weefsel komen (rose). Er is dagelijks overleg met de dierenarts, ze vinden het zelf ook ontzettend erg.

Azuma was om 11 uur nog goed, om 14 uur zat ik met spoed bij de dierenarts met een dood, doodzieke hond. Ze kon niet eens in de auto komen, zo'n pijn had ze. Hoge koorts, apathisch. Gelukkig gelijk erkent door de DA, mastitis (baarmoeder en uitvloeiing was ok). Gelijk AB, koortsverlager en ontstekingsremmer gestart. Maar het was al zo erg, dat de huid gelijk dood ging. Ondanks dat is dus nog niet alles eraf, dit was vorige week woensdag, nu is het al vrijdag. Ik heb inderdaad gekoeld, en achteraf had ik beter kunnen verwarmen omdat naar mijn idee de ontsteking best vlak onder de huid had gezeten. Niets meer aan te doen.

Ik heb naast dermiel ook in huis, dat is ook voor de wondgenezing, zelf ooit kloofjes gehad en dat werkte als een tierelier. Ik smeer het nog niet, dat doe ik pas als het dichter is.

Azuma loopt de meeste tijd met een kap op, want ze is van het erge poetsen van alles en stimuleert zo weer de melkgift. De pups staan volledig op vlees (3 weken en 1 dag oud) aangevuld met geitenmelk en soms nog pupmelk. Ze hebben tot dinsdag nog bij Azuma gedronken.

Ze had inderdaad een enorme vette melkgift, ze konden er niet tegen drinken en groeiden bovengemiddeld goed. Ik denk dat ze gewoon niet leeg genoeg zijn gezogen.

Wij wachten nu tot het dode stuk eraf gaat en dan zal de vieze lucht ook wel snel weg zijn. Met Azuma gaat het gelukkig goed. Helaas laten wij vandaag een hond inslapen (tumoren) en vallen we in een enorme emotionele achtbaan. Gelukkig heb ik weer iets meer rust. Maar het feit dat mijn lieve lieve Azuma dit is overkomen :-(, had ik maar nooit......... Gelukkig wel 10 kerngezonde pups. Ze laat alles toe, ook bij de dierenarts ze is te lief!

Heb jij nog wat bijzonder gedaan qua dagelijkse omgang? Wel of niet mee op wandeling, wel of geen t-shirt aan, of moeten we gewoon de natuur zijn werk laten doen.

Bedankt voor de tips.
Mijn ervaring is (voor wat het waard is) dat Betadine de ontwikkeling van gezond weefsel juist remt. Ik heb dat ook niet gebruikt. Ik maakte het schoon met water en verder niks. Daarna honingzalf erop, dat is al bacterie-dodend genoeg.

Nog een tip: kijk uit met het dode vlees er door je hond zelf af laten bijten. Biscuit deed dat ook en trok er op een gegeven moment een lap dood vlees af en raakte een buik-ader. Het bloed zat tegen het plafon :jank: . Godzijdank waren mijn twee vriendinnen op dat moment aanwezig, 1 kon mij helpen met het dichtknijpen van de ader en 1 kon mijn eigen dierenarts bellen (die met gierende banden hier naar toe is gereden met zijn assistente om de ader af te binden). Het stikt van de aders in de buik.... Vanaf dat moment ging ik dagelijks naar de kliniek om dood weefsel weg te laten knippen.

Biscuit droeg dus een pyjama, gemaakt door Kruimel53. Zij heeft deze helemaal op maat gemaakt. Verder liet ik haar zoveel mogelijk bij de pups en kwam niet verder dan onze tuin. Dat wilde ze overigens ook niet, ver weg van de pups.

Ik neem aan dat de pups niet bij Azuma hebben gedronken terwijl ze ontstekingsremmers kreeg?

Ja joh, ik heb ook wel miljoen keer gedacht "had ik maar nooit". Als ik dit van te voren had geweten.... Maar ja, helaas werken die dingen niet zo :ugh: . Ik hoop dat ik ooit nog een 2de nestje durf te fokken. Niet meer met Biscuit natuurlijk.

Ik heb wel foto's van Biscuit's mastitis, die wil ik je wel laten zien, mocht je dat willen. Deze foto's zijn ongeschikt voor het "grote publiek" (het is me te prive) dus ik zet ze niet hier.
Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Lizzy schreef: Mijn ervaring is (voor wat het waard is) dat Betadine de ontwikkeling van gezond weefsel juist remt. Ik heb dat ook niet gebruikt.
hoezo is dat jouw ervaring als je het niet gebruikt hebt? en zelfs al had je het gebruikt, dan maar over één geval kunt spreken?
Nee, dat is mijn ervaring bij heel veel jaar wondverzorging bij mens en dier. Ik heb het daarom o.a. niet gebruikt bij Biscuit.
Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Lizzy schreef:
Inge O schreef:
Lizzy schreef: Mijn ervaring is (voor wat het waard is) dat Betadine de ontwikkeling van gezond weefsel juist remt. Ik heb dat ook niet gebruikt.
hoezo is dat jouw ervaring als je het niet gebruikt hebt? en zelfs al had je het gebruikt, dan maar over één geval kunt spreken?
Nee, dat is mijn ervaring bij heel veel jaar wondverzorging bij mens en dier. Ik heb het daarom o.a. niet gebruikt bij Biscuit.
maar als de wondholte te diep is zal je wel een ontsmettende spoeloplossing moeten gebruiken want dat red je niet met (honing)zalf, die kan je niet tot in de diepere kleine holtes krijgen.
De honingzalf die ik heb genoemd wordt waterdun in de wond en spoelt als het ware door de wond heen. Daar redt je het dus kennelijk wel mee, gezien de snelle genezing van Biscuit's diepe wonden.
Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

helpt het niet om dan te spoelen met een zoutoplossing en daarna honingzalf te smeren?
ellen
Afbeelding
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Afgelopen vrijdag heeft Azuma het dode stuk er onder toezicht af mogen halen, het bungelde al even en ze schoot telkens licht paniekerig het huis door. Was er zo af dat laatste beetje. De huid is er van 3e tot 4e tepel af, er zit tussen in een wat diepere wond, waar nog prut uit komt en die ik dus echt nog even behandel met betadine tot alle prut eruit is. Het kleine gat gaat goed, die spoel ik nog 1x daags, die zal denk ik eind deze week al dicht zijn.

De honingzalf smeer ik langs de randen. En Lizzy, graag foto's. Ik maak ook foto's want er is zo weinig over te vinden.

Azuma voelt zich echt een heel stuk beter nu, blij mee!! Ze is ook weer, met medical petshirt aan, bij de pups geweest. 2 hebben een poging gedaan om aan de voorste tepels te lurken, laten dat nou ook de leegste zijn, haha.

Ze hebben wel moeten drinken met de previcox, ik mocht deze enkel en alleen geven als de koorts er nog was, dus 1 pilletje op de dag van de mastitis, en daarna niet meer omdat ze koortsvrij is. Volgens de dierenarts hadden we geen keuze. Inmiddels krijgt ze de previcox wel weer, maar de pups drinken niet meer. Ze proberen het wel, maar dan haal ik Azuma er weer bij weg.

Er zijn nu wel wat pups aan de dunne, maar ze voelen zich goed, ik ga even uit van het gebruik van AB, dat in het systeem zit nog. Ze eten vlees met geitenmelk en ze drinken ook water of verdunde geitenmelk uit de waterbak.

Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Gelukkig is ze aan de beterende hand. Wat zul je straks opgelucht zijn als alles genezen is.
LaVitaBella
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane corso's en 2 kruisingen
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door LaVitaBella »

Hier ook zo erg gehad 2 jaar geleden...
Wat een ellende was dat, ook ineens heel onverwachts en er was geen houden meer aan.
Binnen 2 dagen een flink gat, zo verschrikkelijk zielig :(
De pups waren toen 2 weken oud..

Maar........wat was dat gat snel genezen....je zag het met de dag dichtgroeien!
Toen de pups 10 weken oud waren, was het gat helemaal dicht en was er een mooi litteken waar ze nooit last van heeft gehad gelukkig.

Ze heeft op dit moment pups van 5 weken oud.
Zij heeft vanaf het begin te weinig melk gegeven....heb 3 weken lang iedere dag bij moeten flessen!
Of dat hiermee te maken heeft?
Voor haar iig geen nestje meer, durf geen risico meer te nemen...

Afbeelding
1e dag

Afbeelding
2e dag

Afbeelding
Na 1 week

Honingzalf leek echt wonderen te verrichten!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Jeetje, wat ziet haar huid al enorm rood op de foto voor het doorgebroken is! Rood en vooral heel erg pijnlijk.
De tepel voor de tepel waar het gat in gevallen is was ook kapot, of zie ik dit verkeerd?
Het zou denk ik goed kunnen dat dit voorval van invloed is geweest op de slechte melkproductie van haar huidige nest. Ik weet zelf ook niet of ik een volgende nest nog aangedurfd zou hebben met die teef, ik begrijp dan ook heel goed dat je na deze keer niet meer met haar wil fokken.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”