Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leren spelen met de voerbal

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Leren spelen met de voerbal

Ongelezen bericht door ZaZa »

ZaZa heeft een nieuwe voerbal gekregen. Eerst had ze er 1 van hard plastic, maar omdat dat niet zo leuk was voor de meubels, heeft ze nu een zachte gekregen.
Bij de harde snapt ze wel hoe het werkt, maar als er minder voer in zit, gaat ze er heel hard mee door het huis racen en overal tegen aan beuken.

Bij de nieuwe zachte bal heeft ze een hele andere werking bedacht: volle bal in je bek pakken en dan als een debiele rondjes lopen door het huis en daarbij wild schudden met je kop. En een lol dat ze dan heeft! Alle brokjes vliegen natuurlijk door het hele huis, waarna vrouwtje de banken weer moet optillen, om brokjes te zoeken.
Ik zeg: goed teamwork! :E:

Er zijn maar weinig speeltjes en trucjes waar ZaZa echt plezier mee heeft, meestal is ze "bang" om iets fout te doen en loopt ze er voor weg. Daarom zou het zo fijn zijn als ze de voerbal leert te gebruiken hoe deze bedoelt is.
Hoe kan ik dit op een goede manier begeleiden?
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Re: Leren spelen met de voerbal

Ongelezen bericht door Mutt »

Haha dat is natuurlijk ook een manier :wink:
Misschien een idee om haar 'push' op commando te leren?
Of je legt een voertje onder de bal (dus niet erin) waardoor ze de bal weg moet duwen om er bij te kunnen en dit dan uitbouwen?
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Maar als je er druk op legt ga je haar toch juist het gevoel geven dat ze het ook fout kan doen? Met wat pech wil ze er dan helemaal niet meer me spelen, kan ik me zomaar voorstellen. Ze heeft er hartstikke lol in schrijf je, dan zou ik haar vooral lekker d'r gang laten gaan. Alleen zou ik niet meer de banken optillen, als ze niet meer bij de brokjes komt gaat ze uit zichzelf misschien wel zoeken naar een andere manier om de brokjes eruit te krijgen.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

De lol van zo'n bal is dat ze toch juist zelf lekker gaan uitvinden hoe zo'n ding zn voer loost?

Misschien kun je hem beter geven in een ruimte waar weinig meubels staan. De gang, de keuken of de tuin ofzo.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

ZaZa schreef:ZaZa heeft een nieuwe voerbal gekregen. Eerst had ze er 1 van hard plastic, maar omdat dat niet zo leuk was voor de meubels, heeft ze nu een zachte gekregen.
Bij de harde snapt ze wel hoe het werkt, maar als er minder voer in zit, gaat ze er heel hard mee door het huis racen en overal tegen aan beuken.

Bij de nieuwe zachte bal heeft ze een hele andere werking bedacht: volle bal in je bek pakken en dan als een debiele rondjes lopen door het huis en daarbij wild schudden met je kop. En een lol dat ze dan heeft! Alle brokjes vliegen natuurlijk door het hele huis, waarna vrouwtje de banken weer moet optillen, om brokjes te zoeken.
Ik zeg: goed teamwork! :E:

Er zijn maar weinig speeltjes en trucjes waar ZaZa echt plezier mee heeft, meestal is ze "bang" om iets fout te doen en loopt ze er voor weg. Daarom zou het zo fijn zijn als ze de voerbal leert te gebruiken hoe deze bedoelt is.
Hoe kan ik dit op een goede manier begeleiden?
Dit doet me denken aan een moeder die haar kleuter binnen de lijntjes wil leren kleuren en daarmee alle plezier in het kleuren verpest.

Ik zou haar ermee laten spelen op de manier die ze zelf wil. Als dat te lasig of onhandig is met het oog op je interieur dan maar even in een ruimte waar het geen kwaad kan. Mijn honden moeten buiten spelen met de kong wobler omdat het er dan ook ruig aan toe gaat :mrgreen:
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Ze mag er van mij ook gewoon op deze manier mee spelen, alleen ze krijgt er natuurlijk nooit heel veel uit op deze manier. Het vervolg is dan ook dat de bal stuk moet en dat is niet de bedoeling, dus is het al snel einde spel.

Met rollen zou ze er veel langer plezier van hebben. Eerst schudden en dan rollen is ook een optie.

Het gaat er inderdaad om dat het zonder druk moet, want een klein beetje druk haalt voor ZaZa alle lol er al af.

Nu pak ik de bal af, zodra het schudden klaar is en ze wil gaan slopen, dan is ze zomaar nog een half uur zoet (in de tuin) met zoeken naar brokjes. Op zich ook prima.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Je kunt ook een kong wobbler proberen. Als je een grote neemt past hij niet in de bek en is nagenoeg onverwoestbaar
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Is een Kong Wobbler dan niet wat (voor buiten)? Die zijn vaak wat te groot om op te pakken en daar kan ze zich dan geheel op uitleven.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Bij suus duurde het ook een tijd voor het kwartje viel, vooral optillen en laten vallen was haar tactiek. Sjon had wél gelijk de slag te pakken en volgens mij heeft ze van hem afgekeken hoe het echt moet. Nu laat ze hem rollen en duwt ze met de neus.

Misschien helpt het als je het een paar keer voordoet?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”