Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond wassen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Hond wassen?

Ongelezen bericht door mmartinn »

Moet je je hond eigenlijk wassen?
Vroeg het me in een keer af, weet niet hoe ik erbij kom.
Ik heb Castor nog nooit gewassen. Heb er ook geen behoefte aan en hij ook niet waarschijnlijk.
Vlooien heeft ie nog nooit gehad.
Maar misschien is het ergens goed voor??
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Hond wassen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zo eens in de zoveel tijd mik ik de mijne onder de douche / in bad en worden ze gewassen... zijn ze weer 's helemaal fris en fruitig, daarna makkelijker doorkambaar, de rui gaat vlotter en er slaapt weer wat schoons in bed ;-)
Ze zien er daarna mooier uit, het wit is weer wit enzo..

Gemiddeld 2 tot 4 x per jaar is het bingo voor ze.

Suzanne
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Nee, je hoeft je hond niet perse te wassen.

Ik was de honden als ik ze teveel vind stinken. Soms een keer in de week, soms een half jaar niet. Ligt eraan wat ze uitvreten haha. :engel:

Daarnaast krijgt Bo jeuk als ze in natuurwater heeft gezwommen of door hoog gras heeft gerend dus dan spoel ik haar thuis onder de douche af en is de jeuk vaak over.

Max is nog maar 1x geweest nadat hij zwart en groen thuiskwam van een wandeling met prutsloten en modderbadjes.

Soms gebruik ik hondenshampoo maar vaak is flink afspoelen met lauw water voldoende.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Alleen als ze weer eens in de poep is gevallen....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Moet niet, kan wel. Heb niet graag een groezelige meurhond in bed/op schoot.
Ze worden sowieso 2 x per jaar gewassen en in de conditioner gezet; wanneer ze over het ergste heen zijn in de rui.
Charlie heeft na de loopsheid een rode achterkant, ook wel handig dan.
Tibbe piest 4 x per dag over z'n voorpoten. Valt redelijk bij te houden met babydoekjes, maar op een gegeven moment ruik je hem wel.
Niko is helemaal een vieslak, die is snel vettig en moet echt iedere twee maanden anders krijgt hij puisten waar hij aan gaat lopen krabben.
Kunnen meteen z'n oren, gat en piel mee gewassen worden, die zijn ook zo fris niet :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief

oh, en bij sanitaire ongelukjes natuurlijk, maar dan was ik doorgaans alleen de broek.

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sanne!! schreef:Alleen als ze weer eens in de poep is gevallen....
Oh ja, slidings door de stront gebeurt ook nog al eens :roll:
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Als ze het weer eens in haar hoofd heeft gehaald om uitgebreid in gier te gaan wentelen of iets in die geest dan plant ik haar mooi wel onder de douche, ze is soms echt niet te harden en ik ga geen dagen in de stank zitten. Dan zeep ik alleen de vieze stukken in. Meestal helpt het afdoende om haar even flink te laten zwemmen, maar soms niet.

Ook was ik om haar door de rui te helpen, dat werkt echt als een tierelier en resulteert in veel minder los haar in huis. Voor mijn gemak vooral dus, maar het zal haar ook gekriebel schelen. Het komt neer op een keer of 4 per jaar.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Alleen als het nodig is vanwege gier-in-vacht, extreem verharen of voor we op vakantie gaan, om de oppas wat haar te besparen. Lola zwemt wel bijna iedere dag, maar om de IJssel of bussloo nou gelijk te stellen aan een warme douche :mrgreen:

Edit: lola haat douchen, dus vaar haar hoeft het al helemaal niet. Ik vind t zelf ook gedoe, dus hoe minder hoe beter.
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 11 apr 2014 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Toen we de el net haalden pikte en was hij vettig in zijn vacht we hebben hem toen een meer gewasssen. Verder vond hij het fijn om onder de douche te zitten gek beest. Diesel nog niet gewassen.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:Moet niet, kan wel. Heb niet graag een groezelige meurhond in bed/op schoot.
Ze worden sowieso 2 x per jaar gewassen en in de conditioner gezet; wanneer ze over het ergste heen zijn in de rui.
Charlie heeft na de loopsheid een rode achterkant, ook wel handig dan.
Tibbe piest 4 x per dag over z'n voorpoten. Valt redelijk bij te houden met babydoekjes, maar op een gegeven moment ruik je hem wel.
Niko is helemaal een vieslak, die is snel vettig en moet echt iedere twee maanden anders krijgt hij puisten waar hij aan gaat lopen krabben.
Kunnen meteen z'n oren, gat en piel mee gewassen worden, die zijn ook zo fris niet :mrgreen:
Haha, jij hebt er een dagtaak aan zie ik :F:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

mmartinn schreef: Maar misschien is het ergens goed voor??
Als Scott met zijn lange vacht in de mensenstront heeft liggen rollen, dan vind ik het zeker ergens goed voor :boos:

Maar nee, verder was is zo min mogelijk ;)
Als ze goor zijn, laat ik ze even drogen en klop ik ze even uit voordat ze weer binnen komen. Jessie zit altijd onder de klei omdat ze graag graaft maar dan gooi ik even een bal in het water en dan komt ze er relatief schoon weer uit :)
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
mmartinn
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:oh, en bij sanitaire ongelukjes natuurlijk, maar dan was ik doorgaans alleen de broek.

Suzanne
Sanitaire ongelukjes? Ivm oud hondje?
Castor heeft dat volgens mij niet.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

soms eens.
Ds was ik als ik ze vind stinken. Gebeurt niet veel, maar zo een keer of wat per jaar vind ik haar een 'geurtje' hebben, dus dan gaat er even shampoo overheen.
runar zwemt praktisch elke dag, dus die was ik niet. Als hij uit logeren gaat, was ik hem wel want daar leeft hij mee binnen in huis 's avonds en dan valt het 'buitenhondgeur' toch wel op en ik zou niet willen dat men van mijn hond zegt dat hij stinkt :oeps:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

alleen als het nodig is en ik vind het haast nooit nodig ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman is zelfreinigend.
mmartinn
Zeer actief

j.werkman schreef:Herman is zelfreinigend.
Ja Castor ook blijkbaar, glanst altijd, nooit vies en stinkt ook nooit (maar dat kan ook aan mijn ruikvermogen liggen, die is wat minder na 5 neusoperaties :mrgreen: )
Dan laat ik het ook maar mooi zo, de redenen die worden genoemd om de hond te wassen heb ik bij Castor niet.
En ook hij zwemt regelmatig dus dat zie ik dan ook maar als een bad.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nooit. Ze zwemmen bijna dagelijks en zijn citroentjesfris....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden worden zo om de 5 maanden in bad gegooid. Langharige honden ruiken toch wat sneller onfris en bovendien helpt het om de losse haren er uit te krijgen.
Voordeel is van de conditioner dat ze na een regenbui de eerste maanden weer lekker geuren. Daarnaast blijft er wel eens iets in de broek hangen na het ontlasten. Met babydoekjes krijg je dat toch niet helemaal schoon.
Leuk vinden ze het niet, maar ja, we moeten allemaal wel eens iets doen wat niet leuk is. :mrgreen:
Afbeelding
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Ik spoel Bowie wel vaak af onder de douche, als het buiten regent en hij zit onder de prut. Even de poten, onder z'n buik en z'n baard. Maar met shampoo eigenlijk nooit. Hij zwemt veel in het ijsselmeer en stinkt eigenlijk nooit.
Afbeelding
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Ik spoel Bowie wel vaak af onder de douche, als het buiten regent en hij zit onder de prut. Even de poten, onder z'n buik en z'n baard. Maar met shampoo eigenlijk nooit. Hij zwemt veel in het ijsselmeer en stinkt eigenlijk nooit.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sanchis schreef:
mmartinn schreef: Maar misschien is het ergens goed voor??
Als Scott met zijn lange vacht in de mensenstront heeft liggen rollen, dan vind ik het zeker ergens goed voor :boos:

Maar nee, verder was is zo min mogelijk ;)
Als ze goor zijn, laat ik ze even drogen en klop ik ze even uit voordat ze weer binnen komen. Jessie zit altijd onder de klei omdat ze graag graaft maar dan gooi ik even een bal in het water en dan komt ze er relatief schoon weer uit :)
Die van mij zwemmen niet, maar wat jij zegt, in mensenstront (of dooie vis) rollen, ja, dan wordt er gesopt en gaat de tuinslang erop. En tijdens de vlooienplaag vorig jaar heb ik ze met vlooienshampoo gewassen.

Maar verder, nee. Jack maakt zich eigenlijk nooit heel smerig, die kan ik op afstand ook weerhouden van in iets goors rollen door "Ga plassen!" te schreeuwen, en dan piest hij keurig over zo'n rottende dooie mol of iets heen en krijgt hij koekies. Lilo rolt wel in smerige zooi, maar meestal is thuis effe een doekje over die nek heen genoeg om dat schoon te maken. Als ze helemaal onder de zwarte stinkmodder zit rent ze dat er gewoon zelf weer af en is ze eenmaal thuis al zo goed als schoon.

Nou scheelt het misschien ook dat mijn honden zichzelf ook wel wassen. Niet zo grondig als een kat, maar toch genoeg om het allemaal fris te houden. En ze kunnen overal zelf bij, dat is waarschijnlijk ook een voordeel.

Wassen van honden die niet afgrijselijk smerig zijn vind ik dus nergens voor nodig. En mijn honden stinken niet, ik vind ze juist lekker ruiken, naar gras en 'buiten' enzo.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Mijn Franse Bulldog waste ik 2 of 3 keer per jaar, was ze gewoon weer fris, maar mijn huidige Tibetaanse Terrier is toch echt iedere 3 à 4 weken de pineut, je voelt dan echt aan de vacht dat deze niet meer schoon is enne ja, ze is dan ook niet meer echt fris.

Maar ik denk dat het wel of niet en hoe vaak een hond te wassen helemaal licht aan het soort hond en kun je niet dezelfde 'regels' aanhouden voor iedere hond.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

De weimen nooit. Pasha een keer of 3 per jaar als de rui op z'n ergst is. Verder ruiken ze hier altijd naar wascerzachter :mrgreen: , dus voor de geur hoef ik het niet te doen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Fanon heeft vandaag door de stront gerold... niet in bad, ze slaapt op de bank vannacht :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
~Suzanne~
Zeer actief

mmartinn schreef:
~Suzanne~ schreef:oh, en bij sanitaire ongelukjes natuurlijk, maar dan was ik doorgaans alleen de broek.

Suzanne
Sanitaire ongelukjes? Ivm oud hondje?
Castor heeft dat volgens mij niet.
Het gebeurt niet vaak maar soms is er dunne ontlasting. Hoeven ze niet oud voor te zijn hoor ;-)

Suzanne
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Floor gaat alleen in bad als de rui hevig is. Ben ik meteen van heel veel haar in huis af. Voor de rest is ze zelfreinigend. Modder droogt op, valt uit de vacht en ze is weer schoon.
Rufus is wel een ander verhaal. Bij hem blijft het zand juist in de vacht zitten. Dat ziet er niet uit, gaat klitten en is moeilijker te borstelen. Dus hij gaat zeer regelmatig in bad. Zijn wit is dan ook echt wit en met een goede cremespoeling vliegt de borstel er doorheen.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Boef is gewassen toen ik hem mee kreeg van het asiel, nu 1,5 jaar terug. Toen stonk hij ook echt!
Daarna nooit meer gedaan, als hij nat is van de regen blijft hij voor zijn mand staan. Hij moet eerst droog voordat hij erin wil, gek beest. En hij likt zijn poten zelf schoon.
Ik heb wel een pray die nare geurtjes weghaald en hem laat glanzen en lekker geurtje geeft. Die krijgt hij 1x in de zoveel weken als ik vind dat hij naar natte hond ruikt.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik was ook alleen als het nodig is vanwege het rollen in viezigheid of bij zachte ontlasting (dat blijft bij Mila allemaal in de broek hangen). Maar dan gebruik ik meestal alleen veel lauw water en soms een heel klein beetje shampoo.
Modder etc. laat ik gewoon opdrogen, dat valt er vanzelf uit.
Mila gaat één keer per jaar aan het eind van de rui naar de trimmer en dan is ze weer helemaal schoon en fris en ineens erg wit. Dat duurt nooit lang overigens. :mrgreen:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Zolang Ayleen het nog leuk vindt om door poep te rollen was ik haar één keer in de zoveel tijd. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”