Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen opbouwen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Fietsen opbouwen

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Geen discussietopic, maar even een vraag. ;) Discussies zijn er zat geweest.

Tay is bijna een jaar en we gaan nu beginnen met fietsen. Woensdag hebben we gekeken wat hij doet naast de fiets en wat hij doet als hij met iemand anders mee moet. Het is namelijk beter als ik gewoon niet begin aan het fietsen met een hond, ik heb al moeite om zonder hond geen ongelukken te maken met één hand. :schrik: Hij liep eigenlijk heel makkelijk mee, netjes draven en netjes aan een losse lijn, tot hij doorhad dat ze op de terugweg waren.

Nu willen we het dus gaan opbouwen en had ik een schema gevonden op de onderstaande site. 'Opbouwschema voor jonge honden'.
http://www.steilore.nl/index.php?option ... &Itemid=78

Ligt het aan mij als ik het al vrij snel vind gaan? Het is natuurlijk een richtlijn, maar ik had een veel langzamer schema in mijn hoofd. Wat hebben jullie aangehouden qua schema? Ook zeggen ze daar dat je een rustig stuk uit moet zoeken, dat snap ik. Maar hier in de buurt kan hij erg weinig in de berm lopen, dus zou hij vrij veel op het asfalt lopen. Ik snap dat het minder goed is vanwege het schokdempen, maar hebben jullie jullie honden allemaal alleen in de berm laten lopen?

We zullen altijd 's ochtends vroeg of 's avonds laat gaan fietsen, omdat Tay vrij snel last heeft van de warmte/zon.

Iemand nog tips of dingen die we absoluut niet moeten doen?
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Fietsen opbouwen

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik begin zodra ze zijn voorgerontgend ( rond 6-7 mnd ), met 5-10 minuutjes en per maand gaan we met 5 min omhoog

Moya is nu 8 mnd en fietst 20 min.

Bij Marjoleine op de site staat trouwens een goed schema
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind het niet overdreven snel dat schema, maar als je denkt dat het langzamer moet doe je het toch gewoon langzamer?
je ziet aan je hond wel of dat goed is of dat je wat langer kunt fietsen.

ik ben met jan eerder begonnen, gewoon met blokjes om en heb dat langzaamaan uitgebreid.
pas toen het uv aan de horizon opdoemde heb ik een schema aangehouden.
ik had wel het geluk dat ik tussen de weilanden zat als ik de wijk uitfietste en op die manier kon ik mooi de straat combineren met de wat zachtere ondergrond.
ik zou uitkijken met de berm, daar ligt nogal eens glas of andere troep waar ze akelige wonden aan de voeten aan over kunnen houden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Nee, ik vind dat niet te snel gaan. Een hond die een uur lang kan wandelen, rennen en spelen kan ook wel 10 minuutjes naast de fiets. Je gaat hem niet afjakkeren natuurlijk, gewoon rustig tempo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lijkt mij ook prima?
Wel altijd na een fietstochtje even de voetzolen controleren of er niet te veel slijtage is, dan ga je te snel.
(En even controleren op wondjes).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik kijk gewoon naar de hond. Charlie wil kort knallen, Niko heeft liever lange tochten, Pjotr er tussenin en bij hem duurde het opbouwen vrij lang.
Ben echt niet handig, maar met de honden aan hun tuig aan de springer en hun riem in m'n hand gaat het ook bij mij prima.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Ik vind het een mooi schema, heb hem bij mijn favorieten gezet. Bedankt!
Alleen step ik ipv fietsen. Dan bouw ik zelf gelijk ook extra conditie op. Want fietsen met 13 km per uur, daar word ik niet warm van.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Wat ik alleen niet begrijp is dat opbouwschema voor volwassen honden en dan daarna het onderhoudschema.
Bij het opbouwschema is die laatse week best heftig met een dag van drie kwartier en een dag 1 uur.
Maar dat onderhoudschema is daarna weer heel tam.
Trouwens een hond van 1 jaar en 4 maand valt die onder de volwassenen?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

mmartinn schreef:Wat ik alleen niet begrijp is dat opbouwschema voor volwassen honden en dan daarna het onderhoudschema.
Bij het opbouwschema is die laatse week best heftig met een dag van drie kwartier en een dag 1 uur.
Staat daar boven. Dat jonge hond schema is volgens hen voor een hond tussen de 1 en 2 jaar.
mmartinn
Zeer actief

TessaThomas schreef:
mmartinn schreef:Wat ik alleen niet begrijp is dat opbouwschema voor volwassen honden en dan daarna het onderhoudschema.
Staat daar boven. Dat jonge hond schema is volgens hen voor een hond tussen de 1 en 2 jaar.
Ah dank je, erover heen gekeken stom.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Volgens mij begon ik met een rondje van 5 minuten en dat deed ik per week een minuutje meer, of net een straatje erbij meer, ben dus ook bewust gaan opbouwen in een bebouwde buurt... later toen ze echt netjes naast de fiets kon lopen per maand 5 minuten erbij.. en nog later wat sprint stukjes ertussen, overigens fiets ik niet meer dan 45 nu, vind ik namelijk genoeg, ben bang voor een hond die mega conditie krijgt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”