Mocht je iets weten of vermoeden, meldt het dan alsjeblieft!Onderzoek naar vernieling dassenburcht
Laatste update: 10-04-2014 | 16:06
Bakkeveen - De politie stelt een onderzoek in naar de vernieling van een dassenburcht. Het gaat om een burcht in een bosperceel van Staatsbosbeheer aan de Nije Drintse Wei onder Bakkeveen. Vermoedelijk is de burcht in de tweede helft van vorige week vernield.
Het gaat om een vrij grote dassenburcht in een stuifduin met meerdere (in)gangen. Een deel van de dassenburcht was uitgegraven. Op basis van de aangetroffen sporen bestaat het vermoeden dat de vernieling het werk is van mensen in combinatie met honden. Na onderzoek werden geen dassen meer in de burcht aangetroffen. Mogelijk zijn de dassen gevlucht of gedood. De partners uit de Toezichtkringen Friesland (Staatsbosbeheer, FUMO en politie) onderzoeken wie verantwoordelijk is voor de vernieling.
Getuigen gezocht
De partners van de Toezichtkringen Natuurhandhaving krijgen de laatste weken meer meldingen van dassenburchten die verstoord zijn of waar mensen met honden bij zijn gezien. Heeft u iets gezien of gehoord wat verband kan houden met de vernieling van de dassenburcht bij Bakkeveen of andere dassenburchten, neemt u dan contact op met de politie via 0900-8844 of http://www.politie.nl/melden. U kunt ook terecht bij de terreinbeheerder van de plek waar de dassenburcht zich bevindt.
Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2014/april ... urcht.html
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Getuigen gezocht: Vernielingen dassenburchten
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Getuigen gezocht: Vernielingen dassenburchten
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Getuigen gezocht: Vernielingen dassenburchten
Hè gatsie, wat een nare actie om zoiets te vernielen... 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is rot
Is het losloopterrein?
Misschien was er een hond ondergelopen en wilden de mensen hem er uit graven omdat hij niet zelf terug kwam (vast zat of zo).
Dat hoop ik dan stiekem maar, want bewust gewoonweg vernielen zou wel heel erg zijn.
Is het losloopterrein?
Misschien was er een hond ondergelopen en wilden de mensen hem er uit graven omdat hij niet zelf terug kwam (vast zat of zo).
Dat hoop ik dan stiekem maar, want bewust gewoonweg vernielen zou wel heel erg zijn.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Zou me niets verbazen dat het vernield is. Tegenwoordig wordt van alles in de natuur maar vernield of vervuild.
Dat is zo'n gigadoorn in mijn oog. Ik kan er ook geen een procentje van begrijpen.
Dat is zo'n gigadoorn in mijn oog. Ik kan er ook geen een procentje van begrijpen.

-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Zo jammer dit, kan er met mijn verstand niet bij wat daar de lol van is.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik weet niet exact waar het is, maar ik vermoed dat het een gebied is waar je alleen met een aangelijnde hond mag komen.ranetje schreef:Dat is rot![]()
Is het losloopterrein?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik denk dat ik daar als kind wel eens ben geweest, die grote zandvlakte. Het zou me onlogisch lijken als honden daar los mogen. Denk dat het daar zeg maar te zeer natuurgebied voor is, zeker als daar dassen zitten.
Maar naar. Hopelijk blijft het bij deze ene burcht.
Maar naar. Hopelijk blijft het bij deze ene burcht.

Groetjes,
Sandra
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Triest 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Idd triest om een dassenburcht te vernielen.Jaap* schreef:Ik weet niet exact waar het is, maar ik vermoed dat het een gebied is waar je alleen met een aangelijnde hond mag komen.ranetje schreef:Dat is rot![]()
Is het losloopterrein?
Ook al zou het geen losloop gebied zijn. Ik zou baasjes en vrouwtjes niet graag de kost geven, die hun lieveling heerlijk hun gang laten gaan. Zelfs in dit jaargetijde met veel jonge dieren.
-
lets have fun
Klopt, alleen de zandvlakte en daarom heen is losloopgebied en het lijkt me sterk dat daar de dassenburgt is want het joekert daar van de loslopende honden. Ook de mijneKells schreef:Nee, dat is zeker geen losloopgebied. Het enige gebied waar honden los mogen is het terrein dat direct ligt bij het pannenkoekenhuis aan de Mjumsterwei.ranetje schreef:Dat is rot![]()
Is het losloopterrein?
-
lets have fun
Genoeg mensen die zo van het losloopgebied het aanlijngebied inlopen zonder de hond vast te maken en het kan daar echt niet. De herder daar heeft ook wel eens last van honden die zijn kudde binnen komen stormen.nyckle schreef:Idd triest om een dassenburcht te vernielen.Jaap* schreef:Ik weet niet exact waar het is, maar ik vermoed dat het een gebied is waar je alleen met een aangelijnde hond mag komen.ranetje schreef:Dat is rot![]()
Is het losloopterrein?
Ook al zou het geen losloop gebied zijn. Ik zou baasjes en vrouwtjes niet graag de kost geven, die hun lieveling heerlijk hun gang laten gaan. Zelfs in dit jaargetijde met veel jonge dieren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Daar ook al.
In Gaasterland zaten ze ook wel, die stropers. Daar gok ik op, dat het stropers zijn.
Niet heel fijn volk (understatement).
In Gaasterland zaten ze ook wel, die stropers. Daar gok ik op, dat het stropers zijn.
-
korthaar
- Zeer actief
Lees wel eens over stropers met lange honden, maar met aardhonden dus misschien ook al.Marjoleine schreef:Daar ook al.
Is Meles meles voor een stroper zo interessant dan?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Eigenlijk gaat het in dat stukje om één grote burcht die bewezen kapot is en meldingen van "verstoringen van burchten" die me nog niet helemaal duidelijk zijn.Inge O schreef:het feit dat het om meerdere burchten gaat doet al vermoeden van nietranetje schreef:Dat is rot![]()
Is het losloopterrein?
Dat hoop ik dan stiekem maar, want bewust gewoonweg vernielen zou wel heel erg zijn..
Vandaar mijn gedachtengang.
Dan kom ik daar maar liever niet in de buurt.Marjoleine schreef:Daar ook al.
Waarom wordt er gestroopt op das?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Daar heb ik geen flauw idee van.ranetje schreef:Dan kom ik daar maar liever niet in de buurt.Marjoleine schreef:Daar ook al.
Waarom wordt er gestroopt op das?
Ze stroopten daar ook op ander wild, maar ook op das.
Ik liep er veel 's nachts (zoals overal), vandaar dat ik dat weet.
En mijn honden zijn van oorsprong natuurlijk stropershonden, die houden zich gedeisd als ze raar volk tegenkomen 's nachts en ik aangeef dat het niet pluis is.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Idd ja, gewoon 'das' is interessant genoeg hoorInge O schreef:korthaar schreef:Meles meles![]()
![]()
-
korthaar
- Zeer actief
Maakt niet uit Das of Meles meles, het moet bij de burcht gewoon "Dona nobis pacem" zijn.Inge O schreef:korthaar schreef:Meles meles![]()