Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden met een lange rug
Moderator: moderatorteam
- Le Grand
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
- Aantal honden: 1
Honden met een lange rug
Bowie is een Grand Basset en is dus een stuk langer dan dat hij hoog is. Nu gaat hij altijd met me mee en moet op een gemiddelde dag zeker 10 keer in en uit de auto. Erin geef ik hem altijd een kontje maar eruit laat ik hem altijd springen. Nu vroeg ik me af; zou ik hem er niet beter uit tillen i.v.m. z'n rug. Dat die niet altijd zo'n 'schok' krijgt. Alleen als ik hem eruit til dan lukt het me niet om zo te tillen dat die rug helemaal recht blijft.
Dus wat is nu wijsheid? Lekker laten springen of toch maar eruit tillen?
Als je Bowie soms in de kamer ziet liggen dan kan die rug wel alle kanten op. Dus er zit wel 'speling' in denk ik. Hij kan ook helemaal op een rolletje, dus geen rug waar geen beweging in zit.
Hoe gaan andere baasjes hier mee om?
Groetjes,
Marja
p.s. de auto is een normale, dus niet extra hoog ofzo.
Dus wat is nu wijsheid? Lekker laten springen of toch maar eruit tillen?
Als je Bowie soms in de kamer ziet liggen dan kan die rug wel alle kanten op. Dus er zit wel 'speling' in denk ik. Hij kan ook helemaal op een rolletje, dus geen rug waar geen beweging in zit.
Hoe gaan andere baasjes hier mee om?
Groetjes,
Marja
p.s. de auto is een normale, dus niet extra hoog ofzo.
- Le Grand
- Zeer actief
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Re: Honden met een lange rug
Ik kan het springen niet voorkomen. Daar is ze sterk van geworden 
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Mijn Corgi kent het commando "pootjes" en zet zo haar voorpoten op de bumper.
Dan geef ik haar een kontje. Zij springt niet en ik til me geen breuk
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Voor mijn gevoel is in de auto springen een stuk minder belastend dan eruit, omdat in het laatste geval het hele gewicht in 1 klap op de voorhand terecht komt. Ik zou denk ik zelf de hond zelfstandig de auto in laten springen, maar eruit tillen.*Esther schreef:Mijn Corgi kent het commando "pootjes" en zet zo haar voorpoten op de bumper.
- Le Grand
- Zeer actief
Ik geef Bowie als hij in de auto moet ook een kontje. Zoals ik ook geschreven heb, maar hij moet er ook weer uit. Daar gaat de vraag over.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Als je je er zorgen over maakt, dan zou ik gewoon tillen.
Of het wel of niet schadelijker is, is denk ik moeilijk te zeggen.
Of het wel of niet schadelijker is, is denk ik moeilijk te zeggen.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
- Aantal honden: 2
Evert til ik met z'n 7,5 kilo uit de auto en Freek begeleid ik. Ik ondersteun hem met het springen zodat de klap niet zo groot is. Hij is ook wat uit verband zeg maar en gewicht komt overeen.
Wil je het echt voorkomen zou ik zon loopplank gebruiken.
Wil je het echt voorkomen zou ik zon loopplank gebruiken.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb ooit eens een filmpje op internet gezien van wat er precies gebeurt als een hond uit de auto springt, daar komen echt flinke krachten bij kijken op de ledematen van de voorhand. Zal eens zoeken of ik het nog ergens kan vinden.
- Evertje
- Zeer actief
Dat lijkt me inderdaad wel interessant longfields. Dus dan zou het voor een JR net zo schadelijk zijn als een teckel bijvoorbeeld?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik kan helaas het filmpje op Youtube niet terugvinden.
Maar jet lijkt mij inderdaad wel zo dat het schadelijke ervan meer in de ledematen van de voorhand, en de schouders en de polsgewrichten zit dan on de (lengte van de) rug.
Maar ik ben geen wetenschapper natuurlijk.
Maar jet lijkt mij inderdaad wel zo dat het schadelijke ervan meer in de ledematen van de voorhand, en de schouders en de polsgewrichten zit dan on de (lengte van de) rug.
Maar ik ben geen wetenschapper natuurlijk.
- Le Grand
- Zeer actief
Longfields, ik ben ook benieuwd naar dat filmpje. Ik ga het toch oplossen op een of andere manier met uit de auto springen. Lijkt me toch wel belastend. In de auto zal hij wel nooit zelf springen, hij is een beetje lui.... en verwend, vrees ik. Dus een kontje zal ik hem wel geven. Vind dat ook geen enkel probleem hoor.
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Ik kan nooit zoveel met dat soort feitjes. Een hardloper krijgt ook iedere stap een veelvuldige van zijn eigen gewicht te verwerken. Toch zien ze er beter uit dan de gemiddelde bankhanger.
Ik ben van mening dat een volwassen hond met een goed gewicht gewoon moet kunnen meedraaien in het leven zonder invalide toestanden zoals loopplankjes.
Als je hond het dan nog niet trekt, heb je een krakkemikkig doorgefokt misgebroed die je beter niet had kunnen kopen.
Ik ben van mening dat een volwassen hond met een goed gewicht gewoon moet kunnen meedraaien in het leven zonder invalide toestanden zoals loopplankjes.
Als je hond het dan nog niet trekt, heb je een krakkemikkig doorgefokt misgebroed die je beter niet had kunnen kopen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
haha, jij houdt wel van kort door de bocht of niet? Iedere hond kan een rugblessure oid oplopen waardoor het beter is om hem voortaan niet meer in of uit de auto te laten springen. En dan is een loopplankje toch een prima oplossing? Om hem dan meteen als doorgefokt misgebroed te bestempelen gaat mij toch net te verSanchis schreef:Ik kan nooit zoveel met dat soort feitjes. Een hardloper krijgt ook iedere stap een veelvuldige van zijn eigen gewicht te verwerken. Toch zien ze er beter uit dan de gemiddelde bankhanger.
Ik ben het wel met je eens dat die feiten vaak verkeerd geinterpreteerd worden, je hebt er weinig aan als je niets weet van biomechanica e.d.
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Hier gelukkig geen hond met (mogelijke) rugklachten, maar als er hier al eens één geblesseerd is aan voorpoten of schouders (of elleboog, zoals onze Duitse Herder met ernstige ED), dan gebruik ik hun Julius tuigje. Op moment van afsprong naar buiten, beweeg ik wat mee terwijl ik ze aan het handvat van het tuigje mee begeleid, en maak er zo wat een "zweeflanding" van.
Tuigje is zo'n ding:

Maar ja, als er nog geen sprake is van blessure, weet ik niet in hoeverre je de natuurlijke beweging niet verstoort en net méér risico loopt op blessure of overbelasting. Dan is loopplank misschien toch beter.
Tuigje is zo'n ding:

Maar ja, als er nog geen sprake is van blessure, weet ik niet in hoeverre je de natuurlijke beweging niet verstoort en net méér risico loopt op blessure of overbelasting. Dan is loopplank misschien toch beter.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dinthe mag er van mij nog niet uitspringen want die kent "rustig" nog niet. Die heeft dan wel geen lange rug, maar ze is jong en veel te driest.
Ze mag dus niet springen, want ze breekt haar poten anders nog
Ik lift haar en dat gaat als volgt:
Ik ga met mijn rug naar de auto staan (ze stapt uit het portier uit), met de deuropening rechts van me.
Dan weet ze precies dat ze een linkerpootje op mijn heup moet zetten, dan neem ik haar onder mijn arm, zij zet af (commando: een, twee....) en zo landt ze rustig.
Aangezien ze inmiddels bijna 18 kilo is en pas 5,5 maand ben ik er blij mee, want rust heeft ze voorlopig nog niet. En ik schat dat ze rond de 30 kilo wordt.
Op deze manier gaat het best goed.
Ze mag dus niet springen, want ze breekt haar poten anders nog
Ik ga met mijn rug naar de auto staan (ze stapt uit het portier uit), met de deuropening rechts van me.
Dan weet ze precies dat ze een linkerpootje op mijn heup moet zetten, dan neem ik haar onder mijn arm, zij zet af (commando: een, twee....) en zo landt ze rustig.
Aangezien ze inmiddels bijna 18 kilo is en pas 5,5 maand ben ik er blij mee, want rust heeft ze voorlopig nog niet. En ik schat dat ze rond de 30 kilo wordt.
Op deze manier gaat het best goed.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik loop een beetje met hetzelde dilemma rond eigenlijk. Bas is een klein hondje met pootjes als potloodjes als je naar de botjes zelf kijkt. Ze is best zwaar geworden en nu springt zij de hele dag op en af de bank. Je ziet dat ze dat niet goed kan want ze durft alleen nog te springen met aanloop en valt ook wel eens achterover omdat ze het niet haalt
Dat vind ik zorgelijk voor zo'n jonge hond. Tenminste, als ze 3 is want ze gedraagt zich als 10
Verder heeft ze natuurlijk een krom heupje en een krom voorpootje. Het laatste wat ik wil voor haar zijn blessures. Soms denk ik "stel je niet aan zeg!" Ze loopt verder prima en kan lange wandelingen aan.
Maargoed, ik zit hier dus ook een beetje mee. Soms til ik haar en soms springt ze zelf. Lastige kwestie vind ik.
En ze is absoluut een misfoksel. Maargoed, daar kan ik en ook zij weinig aan doen toch? En ik denk dat ze ook een ongeluk gehad heeft of een trap want een heupje zal niet vanzelf krom worden en een voorpootje staat niet zomaar eenzijdig naar buiten gedraaid lijkt mij.
Dat vind ik zorgelijk voor zo'n jonge hond. Tenminste, als ze 3 is want ze gedraagt zich als 10
Verder heeft ze natuurlijk een krom heupje en een krom voorpootje. Het laatste wat ik wil voor haar zijn blessures. Soms denk ik "stel je niet aan zeg!" Ze loopt verder prima en kan lange wandelingen aan.
Maargoed, ik zit hier dus ook een beetje mee. Soms til ik haar en soms springt ze zelf. Lastige kwestie vind ik.
En ze is absoluut een misfoksel. Maargoed, daar kan ik en ook zij weinig aan doen toch? En ik denk dat ze ook een ongeluk gehad heeft of een trap want een heupje zal niet vanzelf krom worden en een voorpootje staat niet zomaar eenzijdig naar buiten gedraaid lijkt mij.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
mijn gbgv s springen ook zelf in de auto en er uit.
Maar ja dat is geen 10x per dag, hooguit 3x op een dag.
Je kan een loop plank overwegen idd.
Maar ja dat is geen 10x per dag, hooguit 3x op een dag.
Je kan een loop plank overwegen idd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
laeken
- Zeer actief
Vindt je?Sanchis schreef:Ik kan nooit zoveel met dat soort feitjes. Een hardloper krijgt ook iedere stap een veelvuldige van zijn eigen gewicht te verwerken. Toch zien ze er beter uit dan de gemiddelde bankhanger.

Wacht maar tot je eigen hond wat mankeert of oud wordt. Dan piep je wel andersIk ben van mening dat een volwassen hond met een goed gewicht gewoon moet kunnen meedraaien in het leven zonder invalide toestanden zoals loopplankjes.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- *Esther
- Zeer actief
Ik heb het hier alleen over in de auto gaan.LongFields schreef:Voor mijn gevoel is in de auto springen een stuk minder belastend dan eruit, omdat in het laatste geval het hele gewicht in 1 klap op de voorhand terecht komt. Ik zou denk ik zelf de hond zelfstandig de auto in laten springen, maar eruit tillen.*Esther schreef:Mijn Corgi kent het commando "pootjes" en zet zo haar voorpoten op de bumper.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat weet ik, vandaar juist mijn opmerking over het minder belastend zijn van in de auto springen t.o.v. eruit.*Esther schreef:Ik heb het hier alleen over in de auto gaan.LongFields schreef:Voor mijn gevoel is in de auto springen een stuk minder belastend dan eruit, omdat in het laatste geval het hele gewicht in 1 klap op de voorhand terecht komt. Ik zou denk ik zelf de hond zelfstandig de auto in laten springen, maar eruit tillen.*Esther schreef:Mijn Corgi kent het commando "pootjes" en zet zo haar voorpoten op de bumper.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Mij werd aangeraden door de DA om Bonnie inderdaad te begeleiden bij het uit de auto gaan. Het liefst te tillen, maar daar heeft mevrouw zo'n grondige hekel aan, dat ze meer kans had de blessure te verergeren dan te verhelpen / voorkomen.
Nu hebben we "afgesproken"
Dat zij de voorpootjes uit de auto zet, en ik doe het kontje. met beleid.
Nu hebben we "afgesproken"
-
laeken
- Zeer actief
Hier thuis wordt mijn ondersteuning aan Bas overigens als betuttelend bestempeld. Toch doe ik het. Het is geen helemaal normaal hondje en niet te vergelijken met Eva, Dapper of Cleo die alles prima zelf konden/kan. Bas is gewoon andere koek. Die kan niet eens omdraaien op de bank als ze in het dekbed op haar rug komt te liggen
Dus handig is ze niet en daarom ook dat ik haar soms til of help. 
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik begreep van de fysiotherapeut waar de dwergteckel van een goede vriendin onder behandeling was voor een hernia, dat ergens af springen inderdaad veel belastender is en sneller tot blessures kan leiden. Dat hondje mocht dus ook niet meer de bank af springen bijvoorbeeld.
- Sanchis
- Zeer actief
Ja sorry ik was in een soort moordlustige bui maar het gaat nu wel weersbientje schreef:haha, jij houdt wel van kort door de bocht of niet?Sanchis schreef:Ik kan nooit zoveel met dat soort feitjes. Een hardloper krijgt ook iedere stap een veelvuldige van zijn eigen gewicht te verwerken. Toch zien ze er beter uit dan de gemiddelde bankhanger.
Ik heb soms een hekel aan ons mensen, gewoon omdat dat soort honden überhaupt bestaat.
Mijn 3potige kat die minder dan 24uur zijn voorpoot missen moet die springt zonder problemen op het aanrecht. En een "jachthond" in de bloei van zn leven red het opstapje van de auto niet zonder zijn rug te blesseren
En dan vind ik alles stom
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Evertje
- Zeer actief
@Laeken, voor het op en af de bank springen heb ik hier eens foto's voorbij zien komen van iemand die creatief was geweest met een kindermatrasje. Volgens mij op 2/3 doorgeknipt/gesneden en deze erop gelegd, vast gezet met een paar goede steken en een hoes eromheen gemaakt. En zo had de kleine hond een mooi trappetje om op de bank te komen. Maar ik kan het niet meer terug vinden...
- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Klopt, dat is van nathalie71.Evertje schreef:@Laeken, voor het op en af de bank springen heb ik hier eens foto's voorbij zien komen van iemand die creatief was geweest met een kindermatrasje. Volgens mij op 2/3 doorgeknipt/gesneden en deze erop gelegd, vast gezet met een paar goede steken en een hoes eromheen gemaakt. En zo had de kleine hond een mooi trappetje om op de bank te komen. Maar ik kan het niet meer terug vinden...

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Pardon?Sanchis schreef:
Ja sorry ik was in een soort moordlustige bui maar het gaat nu wel weer![]()
Ik heb soms een hekel aan ons mensen, gewoon omdat dat soort honden überhaupt bestaat.
Mijn 3potige kat die minder dan 24uur zijn voorpoot missen moet die springt zonder problemen op het aanrecht. En een "jachthond" in de bloei van zn leven red het opstapje van de auto niet zonder zijn rug te blesseren![]()
En dan vind ik alles stom
Dat dat soort honden überhaupt bestaat, zei je dat nu echt? Ah ja.... dat kan ik natuurlijk ook van Border Collies of Schotse herders zeggen. Dat vind ik immers ook gedrochten die weer van andere ziektes omvallen. Daarbij moet ik de eerste grand nog tegen komen met rug problemen in ernstige mate en die niet in of uit de auto KAN springen. Dat niet elke eigenaar dit wil, is een 2e.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Sanchis
- Zeer actief
Je leest toch dat het er staat?
Misgebroedjes en mijn honden springen net zo makkelijk op de auto als erin en vallen tot nogtoe helemaal nergens van om.
Misgebroedjes en mijn honden springen net zo makkelijk op de auto als erin en vallen tot nogtoe helemaal nergens van om.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15