LongFields schreef:Bereid je vast voor op bijna niet meer kunnen lopen na de eerste les, je gebruikt namelijk spieren die je niet echt heel regelmatig zal gebruiken, misschien wist je niet eens dat je ze had.
Buitenrijden met paard en honden is het ideaal van veel mensen die (willen gaan) paardrijden en die zelf een hond of meerdere honden hebben. Zelf doe ik het nooit, aangezien ik de verantwoordelijkheid voor mijn honden terwijl ik zelf ook nog eens te paard zit te groot vind. Mocht ik een eigen landgoed hebben waar ik niemand zou tegenkomen, waar mijn paard nergens van zou schrikken en waar de honden niet achter wild aan zouden kunnen gaan, dan was het een ander verhaal.
Maar én mijn honden onder controle en in de gaten houden, én mijn paard onder alle omstandigheden compleet onder controle hebben vind ik persoonlijk nét even een te grote verantwoordelijkheid.
Daar was ik al voor gewaarschuwd

ik ken alle spieren in het lichaam, maar vast niet allemaal gevoeld
Frank is nog drastischer, die zegt koop een super mak paar om te leren rijden

nou eerst maar eens oefenen om te ervaren of ik het leuk vind en hoeveel werk het is
met rijden met de hond, bedoel ik absoluut niet in gebieden, waar wij andere dieren tegenkomen

wij kennen een aantal plekjes, waar echt niemand komt en je heerlijk kan rijden met de paard. en ook niet met alle honden tegelijk

en ik heb ze dan ook 100% onder controle. tijdens het fietsen kan ik ze ook los bij mij laten lopen op commando en dan wijken ze geen meter uit
maar ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ken ook mensen die dit zonder problemen doen en lijkt mij dat dus ook gaaf.. maar daar moet ik nog lang niet aan denken