Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor lange reis in de auto

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Tips voor lange reis in de auto

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Dag iedereen,

Gister kreeg ik ineens een erg leuke verassing te horen (en nee het was geen 1 april grap). Eind mei kunnen we met een groot deel van de familie naar mijn oom en tante in Frankrijk. Zij hebben daar een hondenschool en geven workshops ( www.charmille.nl), mijn oom had een boerderij gehuurd voor wat cursisten maar de cursus ging niet door, boerderij was al betaald. Van daar dat wij met een aantal die kant op kunnen. Mijn vriend heeft vrij gekregen en ik ook dus ik ben helemaal blij :cheer: !
We gaan meer voor de gezelligheid natuurlijk en om mijn oom en tante weer eens te zien maar misschien kan ik ook nog wel wat leuk trainen met Sam, die gaat namelijk mee.

Het is zo'n 760 km rijden, tomtom zegt 8 uur... Nou is dit de eerste echt 'lange reis' voor Sam in de auto, we zijn vorig jaar wel weg geweest en het langst was zo'n 2 uur. Ze ging keurig slapen. Verder heb ik ook nooit problemen met haar in de auto, ze kijkt lekker om zich heen en als het een eind rijden is gaat ze liggen. Ook als we terug gaan naar huis van het wandelen (en ze dus moe is), gaat ze meteen slapen.

Nou vroeg ik me af of jullie nog tips hebben, bijvoorbeeld maakt het uit of we 's ochtends weg gaan, of kunnen we beter 's nachts rijden. We hebben nog niet bedacht wanneer we wegrijden. Verder vroeg ik me af hoe vaak ze er uit moet, is 2 keer genoeg tijdens die reis?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Tips voor lange reis in de auto

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe vaak gaat ze normaal gesproken uit op een dag? :wink:
Ik zou me er niet zo veel zorgen om maken als ik jou was, als ze niet onrustig is op kortere ritten en niet wagenziek is, dan zal zo'n langere rit ook geen probleem zijn.
Als het warm is als jullie onderweg gaan en je hebt geen airco, dan zou je kunnen overwegen om 's nachts of 's avonds kunnen gaan rijden.
Zelf hebben wij de honden in de achterbak van onze station of Jeep en daar is altijd water voor ze beschikbaar. Heb je dat niet dan zou ik wel wat vaker stoppen en de hond water aanbieden, zeker als het warm of zonnig is.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Leuk :ok:
Ik zou me er niet druk om maken als ze zich nu ook al zo ontspannen gedraagt in de auto.
Zou wel gewoon rustig aan doen, ook voor jezelf. Dus sowieso twee keer even uitgebreid pauzeren en een stukje wandelen.
Maar als je moet tanken ofzo kan je natuurlijk ook eventjes een uitstapje maken achter een tankstation.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

vorig jaar naar tjechie geweest, iets meer dan 1000 km.
Gewoon gereden en honden los in de auto ipv kennel, stoppen enkel voor plaspauze dus auto uit plas auto in.
eveliendepien
Zeer actief

Als ik vrij ben lopen we wel wat vaker dan als ik naar stage moet, als ik na stage moet is het max. 5 uur dat ze de boel moet ophouden...
Mijn vriend heeft net een nieuwe auto, geloof wel met airco. Denk dat we inderdaad gewoon twee keer stoppen onderweg, kan ze even plassen en drinken e.d. Voor we weg gaan maar even een rondje bos en dan moet ze vast lekker kunnen slapen :)!

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn nieuwe pup zit straks 450 km en 6,5 uur op de boot in de auto. Met rijden stoppen we gewoon geregeld, alleen aan boord moet hij in de auto blijven. Nou dat is dan maar ff zo. Goed uitlaten vooraf (en zal wel moe zijn vd indrukken) en gelijk er uit als we weer bij de auto's mogen.
Fendi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog + teckel/corgi mixje

Ongelezen bericht door Fendi »

Als wij zo'n lange reis maken stoppen we sowieso om de ca 2 uur om even de benen te strekken, dus de hond dan ook. Zeker in Frankrijk heb je vaak mooie grote parkeerplaatsen. Mi moet de reis dan geen probleem zijn.
Groetjes,
Kristel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb jarenlang dergelijke afstanden of meer gereden.
Voor de honden hield ik ongeveer de normale uitlaattijden aan.
Dus een paar uur rijden (3 uur ongeveer) en dan weer even uit de auto.
Lekker even lopen (aangelijnd), laten plassen en even laten drinken en dan weer verder.
Nooit problemen gehad. :ok:
Met airco maakt het niet uit wanneer je reist.
Zonder airco zou ik bij warm weer 's avonds of 's nachts reizen.

Soms wilden ze niet drinken.
Daarvoor had ik bouillon of water met een flinke scheut melk of karnemelk.
Dan drinken ze eerder.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anneke & Timka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Anneke & Timka »

Met mijn eerste hondje Gina hebben we heel veel verre reizen gemaakt. Was voor haar nooit een probleem. We waren de straat nog niet uit of ze lag lekker te slapen.
Ook Timka is al mee geweest op een reis naar Duitsland en Tsjechië. Gelukkig ook geen enkel probleem.
Wel stoppen we onderweg regelmatig en geven wat water en laten haar even de pootjes strekken en een eventuele plas/poep doen. Als je geen airco in de auto hebt zou ik wel oppassen want het is in de auto snel erg warm.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Op de reis naar Oostenrijk, zo'n 900 km stoppen wij twee keer omdat we moeten tanken. Dan mogen ze snel een plas doen en dan gaan we snel weer verder. Niet te moeilijk over doen hoor, de meeste honden liggen toch te pitten in de auto.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Je weet vast al dat je moet inenten tegen rabiës, maar voor de zekerheid zeg ik het erbij
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb voor langere reizen, sinds wij een keer in bloed-hitte in de file stonden altijd of lakens of handdoeken mee die ik voor de ruiten kan doen, zodat de zon er wat uit blijft. Niet dat het dan ineens heel koel is, maar het scheelt wel enorm. Als de auto niet rijdt kan de airco alleen aan als de motor aan is.. we stonden ongeveer 2 uur stil. Dat was geen pretje.
Dat is een practische tip ;-)
En, let ook op dingen als zandvliegen en weet ik veel wat voor ellende wat meer zuidelijk opgelopen kan worden ;-)

Suzanne
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wij gaan elk jaar naar Zuid Frankrijk. We doen dat in 2 dagen. Sterre gaat alleen eruit als we gaan tanken of koffiedrinken. Plassen, eventueel poepen, koekje, wat drinken en weer verder slapen.
De eerste dag stoppen we om een uur of vijf. Dan gaan we lekker wandelen en ergens eten. Ik vind het altijd gezellig om op reis te gaan met de hond er bij.
Wij hebben wel airco in de auto. Dat is met een hond wel erg fijn vind ik.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Je hond schikt zich er wel naar als ze in de auto verder nooit problemen geeft, niet te druk om maken. Wij hebben vorige zomer rondgetrokken in Zweden met de auto en heel wat kilometers gemaakt, ze ging eruit als wij ook even pauze namen en als we verder gingen rolde ze zich weer lekker op en sliep ze verder tot de volgende stop.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

Wij maken met enige regelmaat langere reizen met de honden. Langste ritten waren rond de 1600km. We vertrekken wanneer het ons het handigst uitkomt (bv om een noodzakelijke boot overtocht redelijk te kunnen plannen).
We stoppen altijd elke 2 of /2,5 uur voor onszelf en de honden.
In de auto altijd water binnen handbereik voor de honden, ze drinken hier graag uit een fles, overigens niet speciaal aangeleerd. Ze heben ook de mogelijkheid om uit een bak te drinken.
Voor de ramen achterin, honden zitten/liggen op de achterbank in een tuig aan de veiligheidsriem, altijd de mogelijkheid te verduisteren voor de zon. Een handdoek of lap die je met knijpers vastzet voldoet. Wij hebben wel donkere ramen achterin, speciaal voor de honden.
Tijdens elke stop, hetzij voor koffie of alleen tanken, laten we de honden even de poten strekken en plassen/poepen voor zover ze willen. Voor we even gaan lopen, altijd goed aangelijnd uiteraard, mogen ze ook nog drinken als ze dat willen.
De honden liggen op de achterbank omdat wij hen zo altijd direct in zicht hebben en kunnen zien hoe ze het doen. Ook kunnen we zo af en toe een knuffel geven of voelen hoe warm of koud ze het hebben. Ook eventuele gedragswijzigingen merken we zo direct op.
We hebben altijd een vochtige handdoek, een deken, en vochtige doekjes binnen handbereik.
De honden EHBO koffer ligt voor het grijpen bij de bagage.
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Onze honden zijn gelukkig ook makkelijke meerijders. Ik stop alleen als het mij uitkomt, dus als ik moet tanken of tussendoor nodig moet plassen. Bij zo'n gelegenheid laat ik hun ook even plassen, geef ze wat te drinken, een aai over de bol en ik ga weer verder. Ik ben meestal zo'n 12/13 uur onderweg van Zweden naar NL. Dit geldt wel voor ritten waar ik gewoon door kan rijden. Met files of oponthoud word ik zelf ook eerder moe, dus dan stop ik ook wat langer of eerder of vaker.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
eveliendepien
Zeer actief

Ik denk dat we inderdaad een keer of 2 a 3 gaan stoppen, ik heb ook zo'n handig flesje + drinkbakje dus dat kan ik haar achterin ook wel aanbieden.
Wat betreft de rabies, ze komt uit Roemenië daar is ze op 15-07-2013 ingeënt, in haar paspoort staat dat dit een jaar geldig is, dus tot 15-07-2014 het zit net op het randje want wij gaan van 24-06 tot 31-06 maar ik neem aan dat het gewoon moet kunnen. Misschien dat ik de dierenarts nog even bel om te vragen voor de zekerheid.

Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Geen probleem van maken. Als je hond niet bang is in de auto of wagen ziek wordt is het easy. Ik ben net terug van wintersport in Frankrijk. 1200Km. 14 uur over gedaan. bumper werd alleen wakker als de deur open ging haha. Gewoon een keer stoppen en een wandelingen maken.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
blablabla :)
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Wij hebben vorig jaar onze pup van 15 weken meegenomen naar Oostenrijk en ik zag erg op tegen de reis. Nou dat was nergens voornodig, ze zat in een bench en we hebben maar 2 keer hoeven stoppen. Dan moesten we haar wakker maken. Af en toe was ik bang dat ze dood was haha. Zelfs Chester die niet van autorijden houdt, vindt de reis naar Oostenrijk prima. Dus gewoon lekker gaan rijden en kijken naar je hond. Veel plezier!
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Wij rijden regelmatig heen en weer en stoppen altijd even voordat we bij Parijs zijn om de honden uit te laten. De enige reden is dat wanneer we onverhoopt daar in een file belanden ik niet graag een piepende hond met hoge nood achterin heb zitten. We hebben de honden wel altijd in een bench zitten omdat ik helaas te vaak gelezen/gezien heb dat honden op een parkeerplaats per ongeluk ontsnappen of erger tijdens een aanrijding uit de auto kunnen en de snelweg op gaan. Je gaat er natuurlijk vanuit dat het jou niet overkomt maar ik heb ze liever veilig zitten.

Goede reis en veel plezier !
Sandra
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Uuuhhhhmmm ik zie allemaal mensen die niet zo verstandig rijden :schrik: 2 of 3 keer stoppen op een reis van 1000 km (hoe vaak je het ook doet) Advies is toch echt wel om elke 2 a 3 uur even een korte pauze te houden om goed alert te blijven. Wij zijn 2 jaar geleden ook voor het eerst ver gegaan met Kay (1000 km naar Frankrijk). Planning stond ook ongeveer op 10 uur. Kregen we ook nog pech met de auto. We vertrokken om 5 uur in de ochtend, en 's avonds om 20.00 hebben we ergens een hotel gezocht. Volgende ochtend de laatste 2 uur gedaan. Wij wisselde elke 1,5 a 2 uur en als Kay wilde kon hij er dan ook even uit, maar die had daar ook niet elke keer behoefte aan. Kay vond het ontzettend gezellig zo in de auto. Wij hadden hem wel aan autogordel op de achterbank (normaal in de achterbak)
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Uuuhhhhmmm ik zie allemaal mensen die niet zo verstandig rijden :schrik: 2 of 3 keer stoppen op een reis van 1000 km (hoe vaak je het ook doet) Advies is toch echt wel om elke 2 a 3 uur even een korte pauze te houden om goed alert te blijven. Wij zijn 2 jaar geleden ook voor het eerst ver gegaan met Kay (1000 km naar Frankrijk). Planning stond ook ongeveer op 10 uur. Kregen we ook nog pech met de auto. We vertrokken om 5 uur in de ochtend, en 's avonds om 20.00 hebben we ergens een hotel gezocht. Volgende ochtend de laatste 2 uur gedaan. Wij wisselde elke 1,5 a 2 uur en als Kay wilde kon hij er dan ook even uit, maar die had daar ook niet elke keer behoefte aan. Kay vond het ontzettend gezellig zo in de auto. Wij hadden hem wel aan autogordel op de achterbank (normaal in de achterbak)
Ligt er denk ik ook aan hoe gewend je bent aan lang autorijden. In principe stop ik altijd maar één keer maar zodra ik voel dat ik moe of suf wordt gaat de auto aan de kant ! In juli vorige jaar ben ik naar Nl gereden met een aantal puppen en toen ben ik om half 4 's morgens vertrokken en kreeg ik dus een paar uur later een dip, dus auto aan de kant en een dutje gedaan, een paar uuur later weer dus weer aan de kant en een uur later gestopt om te tanken en toen doorgereden. De volgende dag terug naar huis vanuit NL ben ik in één keer gereden omdat ik toen geen honden bij me had. Helaas wel een dikke anderhalf uur stil of nagenoeg stil gestaan in Parijs met 41º C, dan ben je heeeeeel blij met je airco ;-)
Sandra
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ligt er aan denk of je gewend bent om lange stukken te rijden. Ik voel prima aan of het nog verantwoordelijk is of niet. En kan dus gerust 3 tot 4 uur achter elkaar rijden. Dat standaard stoppen om de 2 uur daar doe ik niet aan. Als het niet meer gaat dan stop ik en dat kan dus ergens tussen 1 tot 4 uur zijn. En de honden die liggen lekker te slapen, dus daar hoeft het echt niet van om vaker te stoppen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Figp gaat maar al te graag in de auto. Te graag. Wij rijden wel wat af, maar gaan dit jaar voor t eerst met de honden op vaantie.
Nani was toen we haar mee mochten nemen, heel druk met kroelen. Maar later bleek ze bang in de auto. Trillend als een rietje zat ze.
Dat is met niet bevestigen maar wel steun bieden heel snel over gegaan. Ze springt nu zelf de auto in,
Nou zal die vakantie een aantal uur rijden zijn. Ik zie geen problemen. We stoppen gewoon een paar keer voor wat beweging en ontlasting. Figo zakt vanzelf wel in slaap.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

~Suzanne~ schreef:Ik heb voor langere reizen, sinds wij een keer in bloed-hitte in de file stonden altijd of lakens of handdoeken mee die ik voor de ruiten kan doen, zodat de zon er wat uit blijft. Niet dat het dan ineens heel koel is, maar het scheelt wel enorm.
Dit is ook het enige wat ik écht belangrijk vind. De hond moet schaduw kunnen zoeken.
Als de hond geen problemen heeft met autorijden, heb je aan een plas- en poeprondje op z'n tijd genoeg.
Ik heb ook altijd zo te doen met honden die op vakantie in een kooi, achter allemaal bagage, voor het achterrraam worden gepropt. Geen contact mogelijk, en de hele dag in die brandende kutzon. Ik spreek mensen niet snel ergens op aan, maar dán wel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Jaap* schreef: Ik heb ook altijd zo te doen met honden die op vakantie in een kooi, achter allemaal bagage, voor het achterrraam worden gepropt. Geen contact mogelijk, en de hele dag in die brandende kutzon. Ik spreek mensen niet snel ergens op aan, maar dán wel.
Dat is ook sneu ja. Wij hebben bij onze auto's de achter- en zijruiten laten tinten met UV-werelde folie om de ergste hitte te weren. Daarnaast hebben wij de airco altijd aan en laten we de honden niet in de auto als de motor uit is, dus als we in de file staan blijft het contact aan en de airco dus ook. We gaan ook niet als het hoogzomer is op vakantie, en ook niet naar hele warme landen maar naar Oostenrijk. Gelukkig hebben de honden het nog nooit erg warm gehad onderweg dankzij onze voorzorgsmaatregelen.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
empyree schreef:
gyanty schreef:Uuuhhhhmmm ik zie allemaal mensen die niet zo verstandig rijden :schrik: 2 of 3 keer stoppen op een reis van 1000 km (hoe vaak je het ook doet) Advies is toch echt wel om elke 2 a 3 uur even een korte pauze te houden om goed alert te blijven. Wij zijn 2 jaar geleden ook voor het eerst ver gegaan met Kay (1000 km naar Frankrijk). Planning stond ook ongeveer op 10 uur. Kregen we ook nog pech met de auto. We vertrokken om 5 uur in de ochtend, en 's avonds om 20.00 hebben we ergens een hotel gezocht. Volgende ochtend de laatste 2 uur gedaan. Wij wisselde elke 1,5 a 2 uur en als Kay wilde kon hij er dan ook even uit, maar die had daar ook niet elke keer behoefte aan. Kay vond het ontzettend gezellig zo in de auto. Wij hadden hem wel aan autogordel op de achterbank (normaal in de achterbak)
Ligt er denk ik ook aan hoe gewend je bent aan lang autorijden. In principe stop ik altijd maar één keer maar zodra ik voel dat ik moe of suf wordt gaat de auto aan de kant ! In juli vorige jaar ben ik naar Nl gereden met een aantal puppen en toen ben ik om half 4 's morgens vertrokken en kreeg ik dus een paar uur later een dip, dus auto aan de kant en een dutje gedaan, een paar uuur later weer dus weer aan de kant en een uur later gestopt om te tanken en toen doorgereden. De volgende dag terug naar huis vanuit NL ben ik in één keer gereden omdat ik toen geen honden bij me had. Helaas wel een dikke anderhalf uur stil of nagenoeg stil gestaan in Parijs met 41º C, dan ben je heeeeeel blij met je airco ;-)
Dit is de reden waarom wij nooit 's nachts rijden.
Ik geef er ook de voorkeur aan om overdag te rijden maar ik ging puppen naar hun nieuwe baasjes brengen en dan is het toch wel fijn als zij hun pupje ergens midden op de dag hebben en niet 's avonds laat pas; Daarbij was het voordeel dat de puppen gewoon verder sliepen in de auto en ik daardoor ook een heel rustig ritje had.
Sandra
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Denk dat ik nog even van die zonneschermen koop voor op de ramen, zag ze laatst bij de action voor een euro ofzo :)!

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Er zal een nuance verschil in zitten en de 1 zal heus wat langer kunnen dan de ander, maar daar gaat het niet om. Suf worden en op basis van daar stoppen is eigenlijk gewoon net iets te laat. Het is gewoon onomstotelijk te bewijzen dat lang dezelfde activiteit zorgt voor minder alertheid (en dat is bij lange na nog niet suf of moe). Je gaat gewoon op automatische piloot rijden en laat dát nou zo gevaarlijk zijn en dat nou juist ongelukken veroorzaken.... Denk dat professionele chauffeurs ook prima langer achter elkaar door zouden kunnen rijden, maar volgens mogen die toch echt geen 4 uur achter elkaar doorrijden en daar is een reden dus voor.... Ik vind het onverantwoord zeker naar je medeweggebruiker...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”