Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer is een hond te oud voor een pup?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Wanneer is een hond te oud voor een pup?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Zoals de titel zegt: wanneer is een hond te oud voor een pup?

Boomer, mijn nepkooiker :wink: , is ruim 8,5 jaar. Over op zijn vroegst een jaar wil ik heel graag een pup..
Of het een goed idee is zie ik tegen die tijd wel, ik weet het nog niet zeker.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wanneer is een hond te oud voor een pup?

Ongelezen bericht door Laura84 »

denk dat het ligt aan Boomer zelf, ken honden die met 6 jaar al stok oud waren en ik ken ook honden die met 12 makkelijk nog een pup konden handelen.

Al met al, je hebt geen zak aan mijn post.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Dat hangt geheel van de hond af...
Bij Bo durf ik best een pup te zetten, die is nu ook ruim acht, en volgend jaar mss ook wel, maar dat is afhankelijk hoe hij dan is.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Cas was geloof ik bijna 11 toen het Suske erbij kwam.
Geen enkel probleem geweest.
Sowieso was hij met pups al een goedzak maar hij heeft echt genoten
van die paar maanden met Suske.
Uitdagen, uitlokken en dan plaats wijzen.
Met een grijns op zijn kop :I:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

M@rleen schreef:Zoals de titel zegt: wanneer is een hond te oud voor een pup?

Boomer, mijn nepkooiker :wink: , is ruim 8,5 jaar. Over op zijn vroegst een jaar wil ik heel graag een pup..
Of het een goed idee is zie ik tegen die tijd wel, ik weet het nog niet zeker.
Hangt nmm van de hond af en niet zo zeer van de leeftijd. Als Boomer pups leuk vind en er goed mee om kan gaan, lijkt het mij geen probleem.

Bij Luuk zou ik zo een pup zetten (ook 8,5), maar bij Tessa (6) niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat ligt heel erg aan de volwassen al aanwezige hond, en aan het soort pup (qua karakter/druk zijn) denk ik.
Als de volwassen hond nog goed ter been is en niet duidelijk fysiek aan het verzwakken is op het moment dat er een pup komt, dan zie ik er niet zo veel problemen in zelf. Maar dan moet de hond geen schurfthekel hebben aan pups, dan lijkt het me minder slim om te doen.

Nozem werd geboren op de 13e verjaardag van onze mechelaar Rex, en dat ging op zich nog prima, ware het niet dat 4 maanden later Rex is ingeslapen, maar tot die tijd verdroeg ze de pup prima. Toen Sjefke bijna 10 was hebben wij Tapas aangehouden, en ook dat ging zonder problemen tussen de oude hond en de pup. Nu is Nozem 10 als onze pup erbij gaat komen en ook hier verwacht ik geen problemen. Nozem is nog geen oude hond in doen en laten en ze vindt pups altijd erg leuk.
Nu scheelt het denk ik wel dat we hier in deze gevallen nog een hond hadden die er qua leeftijd precies tussen zat (zo'n 5 jaar ouder dan de pup) en die fungeerde dan vaak als bliksemafleider, zodat de oudere hond gewoon rust kon pakken als daar behoefte aan was.
Maar dat is als eigenaar ook wel in goede banen te leiden lijkt mij.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:naar mijn idee zijn ze nooit te oud tenzij ze ziek zijn.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze de pup meteen maar leuk gaan of moeten vinden maar dan is de baas er ook nog om in te grijpen en te voorkomen dat het ouwetje gepest wordt.
Dat dus.
Snap dat hele gedoe niet , in de natuur lopen toch ook ouwe honden in de roedels.
Oma en Opa zullen toch ook wel in contact komen met de kleinkinderen.?.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Denk niet dat dit aan leeftijd gebonden is maar per hond verschilt ,het krijgen van eigen pups natuurlijk wel.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Naast dat het afhankelijk is van de hond, ligt het er ook een beetje aan wat jijzelf ervan verwacht ;) Ik zou het zelf namelijk niet zo graag doen. Dit omdat ik bij mijn activiteiten met de honden graag alle honden wil betrekken. Ik zou het niet leuk vinden om met een jonge hond vanalles te ondernemen waar het oudje niet in mee kan. Maar dit ligt natuurlijk volledig aan wat je zelf ervan wilt.

Ik zet zelf ook het liefst alleen honden bij elkaar die ook echt wat aan elkaar hebben. Ik vind het niet leuk als twee honden langs elkaar heen leven. Dat heb ik hier met Scott en Ashley. Die verschillen maar twee jaar maar de karakters matchen niet en ze hebben weinig aan elkaar. Dat is probleemloos voor hun, maar ik vind het heel jammer. Sinds de komst van Jessie zie ik Scott opfleuren. Eindelijk een 'echt' maatje, lijkt het.

De kans op zo'n situatie is groter wanneer de honden erg veel in leeftijd verschillen. Maar het kan natuurlijk heel leerzaam zijn voor de pup.

Als je 'oudje' het type hondje is die over zich heen laat lopen, zou ik het sowieso niet doen en hem zn oude dag gunnen zonder opdringerige puber om hem heen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:
Inge O schreef:naar mijn idee zijn ze nooit te oud tenzij ze ziek zijn.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze de pup meteen maar leuk gaan of moeten vinden maar dan is de baas er ook nog om in te grijpen en te voorkomen dat het ouwetje gepest wordt.
Dat dus.
Snap dat hele gedoe niet , in de natuur lopen toch ook ouwe honden in de roedels.
Oma en Opa zullen toch ook wel in contact komen met de kleinkinderen.?.
in welke natuur :Q: :F:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Boomer heeft geen schurfthekel aan pups, maar drukke, springerige pups zet hij met een snauw op hun plek.
Er is hier een ruwharige teckel, Günther. Het 1e jaar dat Günther er was kon Boomer hem niet uitstaan, dat sprong en was druk... :ugh:
Na die 1e verjaardag vind hij Günther (ook intacte reu) geweldig; ze sjesen op elkaar af, spelen, uitdagen, springen...

Het zal geen geheim zijn, maar ik zou heeeeel graag een B&T Hovawart willen :mann:
Liefst reu, omdat ik dat nou eenmaal gewend ben, maar stel dat ik inderdaad een pup ga nemen, dan zal het een teefje worden.
Dat lijkt me voor bij Boomer toch leuker bij hem.
En ik weet dat je honden voor jezelf hebt, maar aangezien Boomer er is, hou ik toch rekening met hem.
Als het aan hem ligt, wordt het een Maltezerteefje :engel: Maar stoere, grote teven vind hij ook erg leuk.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ligt aan je eigen verwachtingen. En de tijd die je hebt.
Sommige puppen gaan er door in de oudere lastig vallen, het is dan aan de baas om dit goed te begeleiden.

Een jonge en oude samen, is qua wandelen soms nog wel eens makkelijk, omdat ze beide niet zo heel erg lang lopen, kan er veel samen op.

Ik zou zelf niet zo heel veel bezwaren zien
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Tegen die tijd verder kijken. Ik ga met Inge mee. Wel leuk hoor, een B&T Hovawart, die vind ik ook geweldig leuk!
Afbeelding
Hlaan
nieuw lid

Ongelezen bericht door Hlaan »

Ik ben het eens met de rest. Zolang je hond gezond is is het geen probleem. Heb wel eens gehoord dat ras uitmaakt maar neem me daar niet io aan. :P
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Mit schreef:Tegen die tijd verder kijken. Ik ga met Inge mee. Wel leuk hoor, een B&T Hovawart, die vind ik ook geweldig leuk!
Misschien ben ik wel totaal niet geschikt, dat kan natuurlijk ook nog.
Maar toch, misschien wel.
Jeannettebo
Zeer actief

Een eigen pup is sowieso anders dan eentje uit de buurt. Verder ben jij er om te zorgen dat de pup Boomer met rust laat. En alsjeblieft dat versterk je ook weer het vertrouwen in jou van beide honden
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar had het geweldig gevonden, ook op 13-jarige leeftijd. Miep zou het verschrikkelijk vinden. Dat vond ze ook al toen ze 2 was.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:Een eigen pup is sowieso anders dan eentje uit de buurt. Verder ben jij er om te zorgen dat de pup Boomer met rust laat. En alsjeblieft dat versterk je ook weer het vertrouwen in jou van beide honden
Daar heb je gelijk in, maar ik heb buiten Boomer geen ervaring met pups :wink:
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Als je een kooikertje kunt handlen denk ik dat een hovawart ook gaat lukken :engel:

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Suske schreef:Als je een kooikertje kunt handlen denk ik dat een hovawart ook gaat lukken :engel:
Maar ik heb een nepperd :oeps: :engel:
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Hier een echte :oeps:
Werkelijk geen land mee te bezeilen ivm suske :LOL:
Maar wel lief :cheer:

Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Je hond zal zelf pup terecht wijzen, doet hij dit niet zal je dat zelf moeten doen, ik zie niet echt problemen, maar dat is misschien beetje karakter van mij.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

jome schreef: Een jonge en oude samen, is qua wandelen soms nog wel eens makkelijk, omdat ze beide niet zo heel erg lang lopen, kan er veel samen op.
In het begin wel natuurlijk, maar een jaartje later kan de jonge hond de hele wereld aan en is het oudje vooral nòg ouder. :wink:

Maar voor het zelfde geld wordt je kooiker 16 en tegen die tijd is je 'nieuwe' hovawart ook al ehmm... belegen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:
jome schreef: Een jonge en oude samen, is qua wandelen soms nog wel eens makkelijk, omdat ze beide niet zo heel erg lang lopen, kan er veel samen op.
In het begin wel natuurlijk, maar een jaartje later kan de jonge hond de hele wereld aan en is het oudje vooral nòg ouder. :wink:

Maar voor het zelfde geld wordt je kooiker 16 en tegen die tijd is je 'nieuwe' hovawart ook al ehmm... belegen.
Nee joh, die is dan pas 5 of 6 :wink: Maar das wel de reden dat ik als er een hond bijkomt, geen reu zal nemen. Ik heb het idee dat dat misschien niet zo goed klikt als reu en teef. Boomer staat echt te sjansen en uit te dagen met helikopterstaart bij een stoere teef, terwijl hij een reu geen blik waardig keurt.
En aangezien ik wel graag wil dat ze, als het doorgaat, met elkaar overweg kunnen.. Zou zomaar kunnen dat het wel gaat hoor, met een reu. Maar met een teef acht ik de kans groter dat Boomer er blij van wordt en dat vind ik ook wel fijn :wink:
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Mit schreef: Wel leuk hoor, een B&T Hovawart, die vind ik ook geweldig leuk!
pfff, wat jullie daaraan vinden :scratch: :roll: ?
Geen idee, gelijk afwijzen die mensen die op kleurtjes kiezen :pffff: :engel:
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik denk dat het niet alleen van jouw hond afhangt, maar zeker ook van de pup. sommige pups zijn rustiger dan andere, en zijn makkelijker te corrigeren door de oudere hond als ze te ver gaan, terwijl je ook van die ADHD-pups hebt die blijven doorgaan.
onze oude kleine quinty heeft de pups hier in de buurt al opgevoed, want ze gaan allemaal netjes zitten als oma eraan komt :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

lunaquinty schreef:ik denk dat het niet alleen van jouw hond afhangt, maar zeker ook van de pup. sommige pups zijn rustiger dan andere, en zijn makkelijker te corrigeren door de oudere hond als ze te ver gaan, terwijl je ook van die ADHD-pups hebt die blijven doorgaan.
onze oude kleine quinty heeft de pups hier in de buurt al opgevoed, want ze gaan allemaal netjes zitten als oma eraan komt :mrgreen:
Ik wil in principe helemaal niet dat mijn oudere hond dat doet, dat doe ik zelf wel, niet door te corrigeren overigens
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:
lunaquinty schreef:ik denk dat het niet alleen van jouw hond afhangt, maar zeker ook van de pup. sommige pups zijn rustiger dan andere, en zijn makkelijker te corrigeren door de oudere hond als ze te ver gaan, terwijl je ook van die ADHD-pups hebt die blijven doorgaan.
Ik wil in principe helemaal niet dat mijn oudere hond dat doet, dat doe ik zelf wel, niet door te corrigeren overigens
Ik begrijp het niet helemaal. Stel, een pup belaagt Boomer. Met belagen bedoel ik er bovenop springen, blijven springen en enthousiast/lomp doen.
Bedoel jij dan dat hij niet mag reageren?

Boomer reageert dan namelijk wel. Hij geeft een snauw, nadat hij een lipje opgetrokken heeft als ze op hem springen, maar bijt niet. Hij maakt alleen een hoop lawaai. Doet de pup het vervolgens nog eens, dan zal hij nog eens snauwen en dan nog iets heftiger/langer/duidelijker. Daarna wordt de pup even genegeerd en als die rustig is, op 4 poten blijft staan, wil hij best snuffelen.
Over het algemeen ontwijk ik pups, of hij ontwijkt ze, maar sommige zoekt hij zelf op en als hij ze zelf opzoekt, zijn ze over het algemeen niet druk.

De keer daarna dat ik ze tegenkom, weet de pup over het algemeen al dat bovenop Boomer springen niet gewaardeerd wordt en zijn ze rustiger.
Naar mijn idee is dat geen verkeerd gedrag. Het werkt in elk geval effectiever dan een baas die het pupje tegenhoudt of weghaalt.
Laatst gewijzigd door M@rleen op 27 mar 2014 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef:
Jeannettebo schreef:
mag een hond tegenwoordig eigenlijk nog gewoon iets zelf :ugh: ?
Juist ideaal als je oudje dat corrigeert :lol1: Waar ik 10x kan zeggen niet doen, deed Nanni dat 1x kort en kordaat.

Nanni was 9 jaar en 1 dag toen Tuana geboren werd. Toen Nanni 12 jaar was kwam Noah erbij, ze zijn nog 1,5 jaar samen geweest en Noah heeft een hele hoop geleerd van Nanni.
Perry en Noah

Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Oh ze mogen genoeg hoor, maar ik sta er dan net wat anders in, mag toch :19: geloof niet dat mijn honden er slechter van zijn geworden. Ieder zn ding, het ene sluit het andere niet uit
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”