Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baasjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

"Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baasjes

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Doen jullie dat wel eens?
Ik maak het eens in de zoveel tijd mee, en vind het maar een vreemd iets. Als ik mijn honden aanlijn bij bijvoorbeeld het zien van een tegenligger, wordt er naar me geroepen dat ik ze wel los mag laten.
:denken: Waarom zou je dat roepen? Ik zal toch vast (voor mijzelf) een goede reden hebben om ze aan te lijnen..

Vandaag bijvoorbeeld. Een airdale terrier komt van ver aan lopen en pikt Jessy's balletje om het trots helemaal terug te brengen naar zijn eigenaar. Tyson had ik voor aankomst van de reu al aangelijnd en Jessy tijdens het terug lopen.
Ik had geen zin om helemaal terug te lopen omdat de man best ver weg stond, en er naast de reu ook nog wat onrustige oude tekkeltjes stonden de blaffen dus riep van een afstandje dat ik graag mijn bal terug wilde. Ja dan moest ik die komen halen, en de honden moest ik maar loslaten. "Nou meneer ik wil graag mijn bal en dan weer verder, dus of u de bal even van de hond kan afpakken". Staat hij met de bal in zijn hand te zwaaien "Hier is de bal, kommmm dan." Ja daaaaag.

Ik kan me ook geen situatie voorstellen waarin ik het naar een wildvreemde zou roepen eigenlijk. Dus ik ben benieuwd naar jullie idee hierover?
En dan bedoel ik dus vanuit de verte roepen, en niet als de honden al aangelijnd hebben gesnuffeld ofzo

edit: dit alles in een gebied waar loslopen eigenlijk helemaal niet toegestaan is.
Laatst gewijzigd door Adjani & Tyson op 15 dec 2014 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
29996D

Re: "Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baa

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik heb dat echt nog nooit gehoord. Misschien kijk ik te agressief ofzo :F:
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik kom ze ook tegen,

roep altijd terug maar hij kan niet met andere honden,
dan krijg je terug, ach dat vechten ze wel uit.
vervolgens moet ik dan weer zeggen de dierenarts kosten zijn voor u.

meestal heb ik zijn muilkorf dan al omgedaan, en dan worden ze ineens aangelijnd.
het gaat ook wel is te snel en dan komen ze vaak snel aangerend als Storm als een idioot begint te grommen.
dan is ie inmiddels al met zijn voorpoten met de grond getild.

idiote mensen altijd.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

MissDorien schreef:Ik heb dat echt nog nooit gehoord. Misschien kijk ik te agressief ofzo :F:

Ik verbaas me er ook over , je zou denken dat mijn honden de looks in ieder geval niet mee hebben. Misschien kijk ik wel te schattig.
Maar het gebeurd me niet dagelijks, maar af en toe en ik blijf me er over verbazen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nou, dát roep ik niet, maar ik zeg vaak wel wat als mensen overdreven (vanwege hun grootte denk ik) op niko en/of pjotr reageren.
:mrgreen: Die zijn veel te sullig om voor in de paniek te schieten en van mij hoeft er niemand weg of om te lopen als ze brave honden hebben.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Wel even over en weer: is het een reu of een teef?
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Ik roep het nooit, maar heb het al wel meegemaakt.
Eén keer had ik zelfs ééntje die zag dat we ze aanlijnden en riep dat het ok was dat ze wel los mochten. Wij lieten Ylena dus los omdat zij erg graag speelde, ze liep naar die hond (een bouvier) toe, viel die daar even uit zeg! Roept die man, "ik heb gezegd dat je ze los mocht laten, niet dat ze naar hem toe moesten komen!"

Wat dacht die nou? :scratch:
Afbeelding
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Mensen die dat roepen denken, A) dat alles om hun draait, en zijn, B) meestal niet in staat om hun hond bij zich te roepen en lossen het dan maar zo op.
Ze staan er blijkbaar nooit bij stil dat je helemaal zélf kan hebben bedacht dat je de hond aangelijnd gaat houden. Om wat voor reden dan ook.

Zelf heb ik wel honderd keer liever te maken met loslopende honden overigens. Als ze niet teveel problemen veroorzaken tenminste. Maar als mensen hun hond aangelijnd houden zullen ze er wel een reden voor hebben.
Wat ik daar misschien ook maar van vind.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Jaap* schreef:Mensen die dat roepen denken, A) dat alles om hun draait, en zijn, B) meestal niet in staat om hun hond bij zich te roepen en lossen het dan maar zo op.
Ze staan er blijkbaar nooit bij stil dat je helemaal zélf kan hebben bedacht dat je de hond aangelijnd gaat houden. Om wat voor reden dan ook.

Zelf heb ik wel honderd keer liever te maken met loslopende honden overigens. Als ze niet teveel problemen veroorzaken tenminste. Maar als mensen hun hond aangelijnd houden zullen ze er wel een reden voor hebben.
Wat ik daar misschien ook maar van vind.
Ik heb liever geen loslopende honden...
Wij hebben één vaatje buskruit dat bemoeienissen van vreemde honden niet op prijs stelt. Eén keer kwamen we voorbij een tuin waar twee Golden Retrievers zaten, komen die twee toch wel de dijk op recht naar haar toe gelopen. Zij maar brommen (ze was aangelijnd) en mijn man die honden maar proberen weg te jagen met haar elke keer achter zich, en die wilden maar niet weg. Ik had onze andere vast dus ik kon ook niet echt helpen, maar toen kwamen ze naar mij toe en kon Dirk een ketting uit zijn zak halen en haar de twee lastverkopers gooien, waarna ze dan toch maar afdropen. Geen eigenaar in de buurt toen, trouwens :80:
Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nee nooit. Ik lijn mijn honden altijd aan als ik andere honden tref.
Jaap*
Zeer actief

Ik doe d'r ook een touwtje om hoor, als andere honden vast zitten. Daar niet van :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Jaap* schreef:Ik doe d'r ook een touwtje om hoor, als andere honden vast zitten. Daar niet van :wink:
Mijn honden vinden dat ze gezamenlijk heeeel stoer zijn en een lijntje erom zorgt ervoor dat ze hooguit eens blaffen, maar niet gaan vertellen dat het hun bos is :F:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maar waar is die poll nou?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief

Machie schreef:
Jaap* schreef:Ik doe d'r ook een touwtje om hoor, als andere honden vast zitten. Daar niet van :wink:
Mijn honden vinden dat ze gezamenlijk heeeel stoer zijn en een lijntje erom zorgt ervoor dat ze hooguit eens blaffen, maar niet gaan vertellen dat het hun bos is :F:
Ik doe het meer voor de sier en voor de ander. Dan laat ik het touwtje ook even zien, en dan doen ze de duim omhoog (nee hoor) :mrgreen:
Maar Felix heeft een enorme hekel aan gedoe, en loopt dus met een grote boog om alles heen, als het niet (dankjewel PDB) 'gezellig' is :F: :wink:
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Nee, dat roep ik nooit. Ik heb het ook nog niet meegemaakt dat het naar mij geroepen word.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik roep het nooit - ik ga er ook van uit dat mensen daar een reden voor hebben - maar heb wel meegemaakt dat het tegen mij geroepen werd. Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat volslagen vreemden er überhaupt iets van moeten vinden of zeggen als ik mijn hond aanlijn. :denken:
Pas was Mila loops en op de hoogtijdagen aangelijnd en toen kreeg ik het ook weer af en toe te horen. Losgooien lijkt me dan toch niet zo'n goed plan. :mrgreen:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik moet toegeven dat ik mezelf er wel eens op betrap dat ik dat zeg.
Zeg dus, niet roep naar wildvreemden.

1 van mijn honden heeft af en toe de neiging om een beetje tof te doen naar aangelijnde honden, gewoon omdat het kan.
Er gebeurt verder niks, ze is totaal niet agressief.

Als er bekenden op bezoek komen en met hun aangelijnde hond het erf opkomen dan zeg ik altijd dat ze los moeten. Tiba is dan veel relaxter. Ik neem haar ook vaak mee naar m'n werk en daar fungeert ze als boerderijhond. Soms komen er bezoekers met hond en als dat me een leuke match lijkt dan haal ik Tiba er soms bij (altijd in overleg overigens). Dan vraag ik ook of ze hun hond los willen doen.

Maar tijdens het wandelen naar een wildvreemde roepen? Nee, dat nooit. Dan roep ik haar altijd bij me of lijn haar aan.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Nee, nooit. Het wordt wel eens naar mij geroepen,waarschijnlijk omdat Luna er schattig uit ziet met haar blije hoofd. Mensen vinden het altijd moeilijk te geloven dat ze echt niet tof is als andere honden een bal of stok hebben.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zeg het trouwens wel eens.
Als ik mensen onzeker zie kijken als ik met 5 honden aan kom sjouwen dan roep ik gewoon dat er niks aan de hand is en dat ze Polly gewoon aan kunnen laten lopen. Wat ze dan voorts ook opgelucht doen.
Dan is het even snufsnuf en daarna weer doorlopen :ok:
In zulke gevallen uit ik, wijzend naar mijn hond, altijd de gevleugelde woorden "Hij doet niks hoor" :engel:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Jaap* schreef:
Nanna schreef:Ik zeg het trouwens wel eens.
Als ik mensen onzeker zie kijken als ik met 5 honden aan kom sjouwen dan roep ik gewoon dat er niks aan de hand is en dat ze Polly gewoon aan kunnen laten lopen. Wat ze dan voorts ook opgelucht doen.
Dan is het even snufsnuf en daarna weer doorlopen :ok:
In zulke gevallen uit ik, wijzend naar mijn hond, altijd de gevleugelde woorden "Hij doet niks hoor" :engel:
Ik zeg dit ook regelmatig. En gelukkig geloven mensen mij ook nog. :mrgreen:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Waarom staat dit bij de polls eigenlijk? Zal ik hem in discussiehoekje of algemeen zetten of zo?
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ja, er is een situatie dat ik het weleens zeg/roep. Ik doe de honden meestal vlakbij de parkeerplaats aan de lijn, om het laatste stukje nog even te oefenen met netjes aan de lijn lopen. Het gebeurt weleens dat ik mensen met loslopende honden tegenkom, die dan heel veel moeite doen om hun honden te roepen om ze ook aan te kunnen lijnen. Heel netjes natuurlijk, maar niet nodig, dus dat zeg ik dan ook (en erbij dat ik ze alleen maar vast heb omdat we bijna bij de auto zijn en niet omdat ze vals zijn ofzo :mrgreen:).
Als mensen zelf al met een aangelijnde hond lopen zal ik dat nooit zeggen en mijn eigen honden ook aanlijnen of in ieder geval van de aangelijnde hond weghouden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Een hele enkele keer doe ik het. Dan moet Noah aan de lijn vanwege een paard, dan zie ik soms mensen hun hond roepen. Ik roep altijd dat ze vast zit vanwege het paard en dan zie je mensen opgelucht ademhalen.
Andersom lijn ik Noah nooit aan bij een aangelijnde hond :schrik: Ze loopt er straal voorbij en anders pak ik even haar balletje en dan heeft ze aandacht daarvoor en niet voor de hond. Ze is 1x naar een aangelijnde schotse herder toegegaan :hmmm: Daarvoor zag ik hem als een malle rijden op een andere hond en gok dat hij daarvoor aan de lijn zat. En Noah zag die knappe kerel wel zitten :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik zeg eerder "doe je hond vast" dan "smijt em maar gezellig los" :mrgreen:
Ik krijg dit ook overigens nooit te horen. Ja heb het van 1 persoon in het losloop gebied wel eens gehoord. Hun stafford lust wel een stukje Xavi maar ze wilden eerst maar al te graag dat hun hond leerde dat je niet zo met honden om moest gaan.. neem dan geen stafford :scratch:

Nouja, als die vrouw er bij is lijnen ze hem aan.. Als die man alleen is schreeuwt hij "NAAST, NAAST, NAAST" tegen hun hond en ingedoken loopt het arme dier mee :blauwoog:
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hylos schreef:Ik zeg eerder "doe je hond vast" dan "smijt em maar gezellig los" :mrgreen:
Ik krijg dit ook overigens nooit te horen. Ja heb het van 1 persoon in het losloop gebied wel eens gehoord. Hun stafford lust wel een stukje Xavi maar ze wilden eerst maar al te graag dat hun hond leerde dat je niet zo met honden om moest gaan.. neem dan geen stafford :scratch:

Nouja, als die vrouw er bij is lijnen ze hem aan.. Als die man alleen is schreeuwt hij "NAAST, NAAST, NAAST" tegen hun hond en ingedoken loopt het arme dier mee :blauwoog:
Hier wordt dat ook niet naar ons geroepen. Maar meestal loop ik toch een grote boog of om bij onbekende honden.
En dan nog moet ik regelmatig roepen doe je hond vast (zelfs in niet-losloop gebieden...). :(:

Bij honden die we regelmatig zien en die Jura toch negeert, en waarvan ik weet dat ze geen conflict zoeken, dan zeg ik soms wel op den duur tegen het baasje van je hoeft niet aan te lijnen als wij voorbij komen. Maar dat vind ik toch iets anders dan 'gooi maar los' roepen.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Ik doe dat echt niet, bemoei me niet met ander mans honden. Tenzij ze worden mishandeld.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als ik boven Chaconnes getetter uit kan komen roep ik meestal wel dat ze niks doen.
Ik vraag wel of het een reu of een teef is, omdat mensen teven nogal eens vrolijk hun gang laten gaan. En die semi-onderdanige types gaan niet lekker met Orpa. Die maakt geen gaten maar mensen vinden het toch niet gezellig, een hond in de greppel.
En soms zegt zo'n baas dan wel eens dat hun hond niks doet. En zeg ik dat Orpa niet altijd gezellig is.

Over het algemeen lopen hier alleen sociale hondjes trouwens en zo niet, dan zijn ze vast. Overwegend bewuste bazen hier gelukkig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Over het algemeen vinden mensen onze honden eng en raar, dus ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord... Beanie ging toch nooit kennismaken met een aangelijnde hond en die liep altijd netjes bij me als ik haar riep

Als ik met Zen loop en ik kom loslopers tegen zien de mensen vaak al de muilkorf aan mijn riem hangen, dus lijnen ze vanzelf wel aan, anders roep ik even dat het niet goed komt als de losloper fijn komt buurten
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, als andere honden komen buurten krijgen ze wel een snauw soms.
Hier lopen overwegend bazen die dan tegen hun hond zeggen: "Dat komt ervan".

Gisteren kwam ik een HUS tegen trouwens die 9 honden aangelijnd hadden en 3 los.
Kom maar, riepen ze, terwijl ze daar stonden te wachten. Dus ik loop door met mijn losse honden, op Orpa na.
Ben ik al op mijn hoede vanwege Dinthe, die nog maar een kleuter is en dit wel spannend vond.
Komen er twee loslopende labradors op ons af, dus ik loop door. Een dendert naar Dinthe, die rolt om en piept, Willemijn snauwt hem weg, waren de dames boos! :piew:
Zal wel weer aan mij liggen dan. :roll:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij vragen alleen of het een reu of een teef is want Loki is nou niet echt gezellig met alle reuen (tenzij ze groter en meer zelfverzekerd zijn dan is hij het angsthaasje) maar roepen "Laat maar los hoor" dat zullen wij nooit doen.

Het is wel een feit bij Loki dat hij beter is zonder lijn dan met, dus als een hond zonder lijn op ons afkomt dan lieten wij bij Loki wel de lijn (10 meter lijn) vallen want zodra de lijn strak staat dan slaat meneer op tilt tegen de andere hond terwijl hij zonder lijn gewoon normaal kan spelen.

We hebben wel gehad dat andere mensen het naar ons riepen omdat hun hond niet zo gezellig was aan de lijn en beide zonder lijn beter ging, daar lieten we dan ook de lijn vallen want Loki zonder lijn betekende dat ik hem kwijt was toen (nu niet meer, hij luisterd!)
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”