Ik maak het eens in de zoveel tijd mee, en vind het maar een vreemd iets. Als ik mijn honden aanlijn bij bijvoorbeeld het zien van een tegenligger, wordt er naar me geroepen dat ik ze wel los mag laten.

Vandaag bijvoorbeeld. Een airdale terrier komt van ver aan lopen en pikt Jessy's balletje om het trots helemaal terug te brengen naar zijn eigenaar. Tyson had ik voor aankomst van de reu al aangelijnd en Jessy tijdens het terug lopen.
Ik had geen zin om helemaal terug te lopen omdat de man best ver weg stond, en er naast de reu ook nog wat onrustige oude tekkeltjes stonden de blaffen dus riep van een afstandje dat ik graag mijn bal terug wilde. Ja dan moest ik die komen halen, en de honden moest ik maar loslaten. "Nou meneer ik wil graag mijn bal en dan weer verder, dus of u de bal even van de hond kan afpakken". Staat hij met de bal in zijn hand te zwaaien "Hier is de bal, kommmm dan." Ja daaaaag.
Ik kan me ook geen situatie voorstellen waarin ik het naar een wildvreemde zou roepen eigenlijk. Dus ik ben benieuwd naar jullie idee hierover?
En dan bedoel ik dus vanuit de verte roepen, en niet als de honden al aangelijnd hebben gesnuffeld ofzo
edit: dit alles in een gebied waar loslopen eigenlijk helemaal niet toegestaan is.