Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, Mina zit namelijk met het volgende;
Mina kreeg al een tijdje Rodi compleet, twee keer in een tijd van circa 4 maanden heeft ze een stukje brood te pakken gehad en beide deze keren werd ze ziek. Hijgen met haar tong uit haar bed, enorm aanhankelijk en sloom en enorm rillerig. Vanaf toen ben ik nóg strenger op gaan letten wat ze allemaal te pakken kan krijgen en dit verbieden (dat brood kreeg ze te pakken door van de tafel te jatten..Die kans krijgt ze dus niet meer). Maargoed, de eerste keer dat ze ziek werd ben ik direct naar de dierenarts gegaan, ik vond het te eng en wilde zekerheid. De DA vertelde dat ze gevoelige darmen heeft en ze kreeg een spuitje tegen de pijn, tabletjes om haar darmen rustig te houden (deze heb ik nu nog op voorraad) en voeding speciaal voor gevoelige darmen. De tweede keer gaf ik haar gelijk een tabletje en die voeding weer en ze voelde zich al snel beter.
(De darmproblemen zijn nu 3x voorgekomen vanaf ongeveer december)
Mina is aan het afvallen, ze moet nu nog ongeveer 2,5 kg afvallen (al 1,5 kg afgevallen sinds januari ofzo). Mijn moeder stond erop om naar een ''dieet spreekuur'' te gaan bij de DA, dit is gratis. Dit doe ik op 28 maart, maar nu weet ik dat veel dierenartsen niet veel van voeding weten en ben ik al een beetje bang wat er voor resultaat komt: dure dieet brokjes.
Nu krijgt ze voeding dat speciaal is voor gevoelige darmen (Royal Canin Veterinary Diet: Gastro Intestinal) Als ik dit aan zou houden (tot nu toe doet ze het er heel goed op) zou dit zo'n 25 euro per maand zijn, dus dat valt mee. (Ik kreeg eerst kuipjes vlees mee, daarmee was ik voor 6 dagen zo'n 20 euro kwijt).
Mijn angst nu is dus dat als ik, uberhaupt naar welke voeding dan ook, overstap (danwel dieet voeding, danwel KVV (anders dan Rodi of Smuldier, kreeg ze ook last mee)) ze weer last krijgt, dat wil ik haar niet aandoen.
Ik moet wel overstappen, omdat deze brokken gemiddeld voor 1-2 weken zijn om de darmen wat te kalmeren.
Dit is eigenlijk een beetje het verhaal en eigenlijk zijn mijn vragen:
- Kan ik aan mijn DA vragen om bepaalde onderzoeken te doen vanwege haar darmen? Zo ja, hebben de kenners hier een suggestie die ik hem kan doen (eisen dat ik dat wil
- Ik weet niet goed wat nu belangrijker is; een voeding zoeken waardoor ze (vrijwel) nooit meer last heeft van haar darmen, of ervoor zorgen dat ze nog wat af valt en op gewicht blijft. Of kan dit in een combinatie van beiden?
Ik ontvang graag adviezen en tips mbt de dierenarts en mbt voeding, hopelijk kenner meer dit probleem. Ik zocht het forum wat door maar kon niet veel gerichte antwoorden vinden.
Het is tevens ook het delen van dit verhaal waar ik mee zit, niet per se een ''geef mij commentaar op alles wat ik doe'' uitnodiging.
Alvast bedankt,
Groetjes

.