Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Radeloos door darmproblemen en overgewicht

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Radeloos door darmproblemen en overgewicht

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, Mina zit namelijk met het volgende;
Mina kreeg al een tijdje Rodi compleet, twee keer in een tijd van circa 4 maanden heeft ze een stukje brood te pakken gehad en beide deze keren werd ze ziek. Hijgen met haar tong uit haar bed, enorm aanhankelijk en sloom en enorm rillerig. Vanaf toen ben ik nóg strenger op gaan letten wat ze allemaal te pakken kan krijgen en dit verbieden (dat brood kreeg ze te pakken door van de tafel te jatten..Die kans krijgt ze dus niet meer). Maargoed, de eerste keer dat ze ziek werd ben ik direct naar de dierenarts gegaan, ik vond het te eng en wilde zekerheid. De DA vertelde dat ze gevoelige darmen heeft en ze kreeg een spuitje tegen de pijn, tabletjes om haar darmen rustig te houden (deze heb ik nu nog op voorraad) en voeding speciaal voor gevoelige darmen. De tweede keer gaf ik haar gelijk een tabletje en die voeding weer en ze voelde zich al snel beter.
(De darmproblemen zijn nu 3x voorgekomen vanaf ongeveer december)

Mina is aan het afvallen, ze moet nu nog ongeveer 2,5 kg afvallen (al 1,5 kg afgevallen sinds januari ofzo). Mijn moeder stond erop om naar een ''dieet spreekuur'' te gaan bij de DA, dit is gratis. Dit doe ik op 28 maart, maar nu weet ik dat veel dierenartsen niet veel van voeding weten en ben ik al een beetje bang wat er voor resultaat komt: dure dieet brokjes.

Nu krijgt ze voeding dat speciaal is voor gevoelige darmen (Royal Canin Veterinary Diet: Gastro Intestinal) Als ik dit aan zou houden (tot nu toe doet ze het er heel goed op) zou dit zo'n 25 euro per maand zijn, dus dat valt mee. (Ik kreeg eerst kuipjes vlees mee, daarmee was ik voor 6 dagen zo'n 20 euro kwijt).

Mijn angst nu is dus dat als ik, uberhaupt naar welke voeding dan ook, overstap (danwel dieet voeding, danwel KVV (anders dan Rodi of Smuldier, kreeg ze ook last mee)) ze weer last krijgt, dat wil ik haar niet aandoen.
Ik moet wel overstappen, omdat deze brokken gemiddeld voor 1-2 weken zijn om de darmen wat te kalmeren.

Dit is eigenlijk een beetje het verhaal en eigenlijk zijn mijn vragen:

- Kan ik aan mijn DA vragen om bepaalde onderzoeken te doen vanwege haar darmen? Zo ja, hebben de kenners hier een suggestie die ik hem kan doen (eisen dat ik dat wil :D )

- Ik weet niet goed wat nu belangrijker is; een voeding zoeken waardoor ze (vrijwel) nooit meer last heeft van haar darmen, of ervoor zorgen dat ze nog wat af valt en op gewicht blijft. Of kan dit in een combinatie van beiden?

Ik ontvang graag adviezen en tips mbt de dierenarts en mbt voeding, hopelijk kenner meer dit probleem. Ik zocht het forum wat door maar kon niet veel gerichte antwoorden vinden.

Het is tevens ook het delen van dit verhaal waar ik mee zit, niet per se een ''geef mij commentaar op alles wat ik doe'' uitnodiging.

Alvast bedankt,

Groetjes
Afbeelding

9,5 jaar
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Radeloos door darmproblemen en overgewicht

Ongelezen bericht door Tineke »

Natuurlijk kun je een onderzoek eisen aan je da als je dat wilt maar dat zou ik dan wel goed overleggen met je arts , een beetje leuke betrouwbare da denkt daarin met je mee.

Zelf zou ik ,als je voedsel hebt gevonden waar ze het prima op doet het zo laten en niet door blijven zoeken.
Het gewicht wat er nog af moet zou ik dan meer zoeken in kleinere porties en meer beweging.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Sluit me aan bij Tineke, als je nu iets hebt waar ze t goed op doet niet meer aan sleutelen, de kans dat t weer fout gaat is heel groot.
Ik heb Baoc gehad, die deed t alleen goed op sensetivetye controle van RC, so what, , dan eet ie dat maar- probleem opgelost, hond bli,j ik blij, portemonnee iets minder blij, maar wel rust en een redelijk gezonde hond er voor terug.
Als iets goed is, niets meer aan doen :19:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Als ik het goed begrijp moet je sowieso straks naar een ander voer.

Is elimineren dan misschien wat? Zodat je er achter komt op welk soort voer ze precies gevoelig is?
Deed ze het op de rodi wel goed, als ze er geen extra dingen bij kreeg? Want dan zou je daar ook naar terug kunnen gaan, en haar goed in de gaten houden.
Volgens mij kan je een hond met elk voer laten afvallen, het een miss wat lastiger dan het ander, omdat er veel voedingsstoffen in zitten.
Maar minder geven en meer bewegen. Soms zijn het net mensen;)
S@ndr@
Zeer actief

t voer wat de hond nu krijgt is toch gewoon compleet :denken: , waarom zou je dan terug over moeten ? als t nu goed gaat
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik begrijp ook niet waarom je over zal moeten stappen op ander voer als het nu goed gaat. :scratch:

Mijn ene hond krijgt al maanden gastro intestinal hij doet het er goed op, en mijn andere hond krijgt het sinds afgelopen vrijdag. Het is op aanraden van de dierenarts en de bedoeling dat ze op dit voer blijven. Ik peins er ook niet over om iets anders te gaan proberen op een moment dat het goed gaat.

Je hebt ook royal canin gastro intestinal low fat.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Mina2006
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ze op ander voer moet omdat deze voeding normaliter voor 1-2 weken is. Ik zal de DA vragen of ze hierop mag blijven.

Op Rodi deed ze het eerst goed alleen later kreeg ze ook last zonder de extra dingen :(

Elimineren lijkt me inderdaad wel een goed idee ;) hoe pak je dit gewoonlijk aan?
Afbeelding

9,5 jaar
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Mina2006 schreef:
Elimineren lijkt me inderdaad wel een goed idee ;) hoe pak je dit gewoonlijk aan?
Uhmm.... je hebt er een brok voor, maar daar kunnen ook dingen inzitten waar de hond slecht tegen kan.
De beste keus is om zelf te gaan koken. Je hond krijgt dan een eiwitbron en een koolhydraatbron, beide mag hij nog nooit gegeten hebben. Maar zoiets moet je wel in goed overleg met een arts/dermatoloog doen
Mina2006
Zeer actief

Ik zal eens afwachten wat de DA daarover zegt.
Iemand een idee welke onderzoeken nuttig zijn voor dit type klachten? Echo/bloedonderzoeken oid?
Afbeelding

9,5 jaar
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

Kun je de hond niet meer laten bewegen?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heel simpel, en ik geloof dat je dat ook wel weet aangezien het in het andere topic uitvoerig is besproken.
Gewoon bij het voer blijven waar ze het goed op doet, en bewegen, maar dat laatste kon allemaal niet heb ik begrepen.
Mina2006
Zeer actief

Marco88 schreef:Kun je de hond niet meer laten bewegen?
Apple schreef:Heel simpel, en ik geloof dat je dat ook wel weet aangezien het in het andere topic uitvoerig is besproken.
Gewoon bij het voer blijven waar ze het goed op doet, en bewegen, maar dat laatste kon allemaal niet heb ik begrepen.
Ze beweegt al meer, zie ander topic.

Het gaat voornamelijk om de darmproblemen, vandaar dat het bij medisch staat.
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

En zoals ik net al zei, is de kans klein dat ze op dit voer mag blijven
Afbeelding

9,5 jaar
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Volgens mij kun je deze brok gewoon blijven geven, ik zou niet weten waarom niet. Het is juist ter ondersteuning van de darmen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mina2006 schreef:En zoals ik net al zei, is de kans klein dat ze op dit voer mag blijven
Waarom?
Mina2006
Zeer actief

Ik twijfel daarover omdat op de verpakking staat dat dit een brok is om voor 1-2 weken te gebruiken tot de darmen weer rustig zijn.
Ik zal het navragen bij de DA, maar daardoor twijfel ik dus.
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... 14477#more

de optimale behandelingsduur varieert afhankelijk van de ernst van de gastrointestinale symptomen. Bij chronisch verloop is soms een levenslange verdere behandeling noodzakelijk.
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... 14477#more

de optimale behandelingsduur varieert afhankelijk van de ernst van de gastrointestinale symptomen. Bij chronisch verloop is soms een levenslange verdere behandeling noodzakelijk.
Dit staat dus niet op de verpakking, bedankt, ik zal dat aan aankaarten bij de DA, die zal het sowieso wel zeker weten (die brokken heb ik daar gekocht).
Afbeelding

9,5 jaar
S@ndr@
Zeer actief

vaak geven ze dit voer zodat een hond t even wat minder zwaar heeft en kan herstellen, maar t is compleet, en waarom zou je t niet blijven geven als je hond het er goed op doet :wink:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Dat is goed voer hoor :ok:
Ik heb dat voor Shib nu ook weer even vanwege het overgeven en hij doet het daar prima op.
Probeer hem deze week wel weer terug op de carnibest te krijgen, maar als het overgeven dan ook weer terug komt, krijgt hij gewoon de gastro intestinal. ;)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Mina2006
Zeer actief

Shibby schreef:Dat is goed voer hoor :ok:
Ik heb dat voor Shib nu ook weer even vanwege het overgeven en hij doet het daar prima op.
Probeer hem deze week wel weer terug op de carnibest te krijgen, maar als het overgeven dan ook weer terug komt, krijgt hij gewoon de gastro intestinal. ;)
Fijn om te lezen dat hij het goed doet op dat voer! Ik hou jullie op de hoogte ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Update:

Mina is 1 kg afgevallen (beiden keren gemeten met de dierenarts weegschaal). De dierenarts vind het een prima gewicht, ze mag nog wel wat onsjes kwijt, maar echt meer ook niet.
Ik mag haar inderdaad, zoals jullie al zeiden, houden op het voer dat ze nu heeft, voor haar darmen. Ze doet het daar prima op dus ik mag dat zo laten.
Verder heeft ze tandsteenproblemen en krijgt ze dinsdag een behandeling. Tot die tijd heb ik gaasjes gekregen om met tandpasta haar tanden te verzorgen en na de behandeling gaan we rustig starten met een 'gewone' tandenborstel en honden(vinger)tandenborstel.

Ik had al wel een en ander gekocht voor de tanden (tandpasta, baby tandeborsteltje) maar ik wist niet goed hoe of wat, gelukkig heeft ze me dit nu uitgelegd.
Tijdens de behandeling krijgt ze ook inentingen en worden haar nagels heel kort geknipt (gelukkig allemaal tijdens verdoving, want ze haat het als haar voetjes worden aangeraakt :o )

Shibby, hoe gaat het nu met het overgeven? Blijft het nu weg?
Afbeelding

9,5 jaar
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Goed om te horen dat het weer goed gaat. Ik zou met de enting alleen een paar weken wachten tot ze weer helemaal is opgeknapt. Een enting is nogal een klap voor het immuunsysteem en dat kan ze nu even niet hebben.

Beterschap verder!
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Goed om te horen dat het weer goed gaat. Ik zou met de enting alleen een paar weken wachten tot ze weer helemaal is opgeknapt. Een enting is nogal een klap voor het immuunsysteem en dat kan ze nu even niet hebben.

Beterschap verder!
Mina2006
Zeer actief

ZorroMax schreef:Goed om te horen dat het weer goed gaat. Ik zou met de enting alleen een paar weken wachten tot ze weer helemaal is opgeknapt. Een enting is nogal een klap voor het immuunsysteem en dat kan ze nu even niet hebben.

Beterschap verder!
Bedankt!

Bedoel je opgeknapt van de narcose en gebitsreiniging of bedoel je haar darmen? Want voor haar darmen laat ik het niet, deze zijn al 2 weken rustig en ik ben daardoor al te laat met de enting.
Afbeelding

9,5 jaar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Mina2006 schreef:
ZorroMax schreef:Goed om te horen dat het weer goed gaat. Ik zou met de enting alleen een paar weken wachten tot ze weer helemaal is opgeknapt. Een enting is nogal een klap voor het immuunsysteem en dat kan ze nu even niet hebben.

Beterschap verder!
Bedankt!

Bedoel je opgeknapt van de narcose en gebitsreiniging of bedoel je haar darmen? Want voor haar darmen laat ik het niet, deze zijn al 2 weken rustig en ik ben daardoor al te laat met de enting.
Hoezo te laat met de enting? Wanneer is ze voor het laatst gevaccineerd dan? Zeker als ze gewoon haar 'volwassen' vaccins al eens heeft gehad komt het zich echt niet op een weekje of maandje later, hoor. Sterker nog, grote kans dat ze nog zo goed beschermd is qua anti-stoffen dat vaccineren helemaal (nog) niet nodig is. Ik ga met ZorroMax mee: een hond die niet helemaal lekker in z'n vel zit zou ik niet zomaar laten vaccineren.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
S@ndr@
Zeer actief

die enting is zo belangrijk niet hoor, vaak zijn ze levenslang beschermt, dus die paar weken :19: who cares.
Ik heb besloten niet meer te enten , gewoon niet :wink:
Mina2006
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Mina2006 schreef:

Beterschap verder!
Bedankt!

Hoezo te laat met de enting? Wanneer is ze voor het laatst gevaccineerd dan? Zeker als ze gewoon haar 'volwassen' vaccins al eens heeft gehad komt het zich echt niet op een weekje of maandje later, hoor. Sterker nog, grote kans dat ze nog zo goed beschermd is qua anti-stoffen dat vaccineren helemaal (nog) niet nodig is. Ik ga met ZorroMax mee: een hond die niet helemaal lekker in z'n vel zit zou ik niet zomaar laten vaccineren.

Ja, maar niet lekker in haar vel door de narcose? Dan zou de dierenarts dat toch wel hebben gezegd?
Ze is nu een maand te laat (dus 13 maanden geleden voor het laatst).

S@ndr@ schreef:die enting is zo belangrijk niet hoor, vaak zijn ze levenslang beschermt, dus die paar weken :19: who cares.
Ik heb besloten niet meer te enten , gewoon niet :wink:
Nja hier moet het ivm de kennel :p plus ik wil het zelf.
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Heeft ze een erg slecht gebit? Bij charlie haal ik tandsteen zelf weg.
S@ndr@
Zeer actief

prima hoor, maar maak je zelf niet bang dat die paar weken iets uitmaken dan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”