Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Haar voor z'n ogen, minder zicht???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Haar voor z'n ogen, minder zicht???

Ongelezen bericht door Le Grand »

Bowie heeft een plukvacht en moet over een maand weer naar de trimster. Nou zit er al een dikke vacht op en ook voor z'n ogen zat heel veel haar. Zoveel dat we z'n ogen eigenlijk niet meer konden zien.
We spelen veel met de bal en ik dacht bij mezelf vaak van; 'wat is het toch een sukkeltje'. Hij liep de bal gewoon vaak voorbij en moest dan weer terug om met z'n neus de bal te zoeken. Maar later dacht ik; hij ziet het gewoon niet helemaal scherp door al die plukken haar.
Inmiddels ben ik al naar de trimster geweest om even het haar bij z'n ogen te laten weghalen. En het lijkt wel weer wat verbetert.
Bowie moet nog twee worden dus we hebben nog weinig ervaring met zoveel haar voor z'n ogen.
Ben benieuwd of andere baasjes iets in dit verhaal herkennen.

Marja
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Haar voor z'n ogen, minder zicht???

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Haarelastiekje pakken en een charmant plukje van maken. Klaar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Le Grand
Zeer actief

Dat elastiekje gaat niet lukken,hoor. Het is het haar onder z'n ogen, bij de ooghoeken. Niet het haar boven z'n ogen.
En ooit zal ik dat ook wel zelf weg gaan plukken maar eerst maar een aantal keren door iemand die er voor geleerd heeft.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

gewoon met de schaar wegknippen :P
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marco88 schreef:gewoon met de schaar wegknippen :P
Je wilt dat echt liever niet knippen. Het haar wordt zacht, snel vies, verkleurd.. Gewoon even tussendoor bij de trimmer langs en anders even vragen of ze het voordoet. Dan kun je eventueel zelf bijhouden. Misschien heb je van de rasvereniging wel eens trimdagen? Die hebben we bij de Cairn Terrier wel. Erg leuk en leerzaam!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

MirandaH schreef:
Marco88 schreef:gewoon met de schaar wegknippen :P
Je wilt dat echt liever niet knippen. Het haar wordt zacht, snel vies, verkleurd.. Gewoon even tussendoor bij de trimmer langs en anders even vragen of ze het voordoet. Dan kun je eventueel zelf bijhouden. Misschien heb je van de rasvereniging wel eens trimdagen? Die hebben we bij de Cairn Terrier wel. Erg leuk en leerzaam!
Ken er weinig die op die plekken worden geplukt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Le Grand
Zeer actief

Ik heb een goede trimster. En ik was er bij (duurt natuurlijk maar kort, alleen z'n ogen) Dus absoluut geplukt.
Als je het knipt komt het alleen maar sneller terug en blijft het zacht haar.

Maar eigenlijk ben ik vooral benieuwd, zien ze nou echt zoveel minder met 'haar voor hun ogen'
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik pluk bij Sancho elke dag de oogprutjes eruit en trek dan steeds wat haar mee, hij voelt dat nog niet eens, heeft goed zicht en geen traansporen. Tussen de ogen knip ik soms wel wat weg met een schaar met bescherming op de punten.
Ik merkte weinig van meer of minder zien, volgens mij valt dat best mee maar ik wil zelf altijd de ogen kunnen zien en een plos op de kop vind ik persoonlijk niet bij een hond passen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik pluk bij Sancho elke dag de oogprutjes eruit en trek dan steeds wat haar mee, hij voelt dat nog niet eens, heeft goed zicht en geen traansporen. Tussen de ogen knip ik soms wel wat weg met een schaar met bescherming op de punten.
Ik merkte weinig van meer of minder zien, volgens mij valt dat best mee maar ik wil zelf altijd de ogen kunnen zien en een plos op de kop vind ik persoonlijk niet bij een hond passen.
plos :denken:
Marie-Josée
Erelid

bouvierpoedel schreef:
Marie-Josée schreef:Ik pluk bij Sancho elke dag de oogprutjes eruit en trek dan steeds wat haar mee, hij voelt dat nog niet eens, heeft goed zicht en geen traansporen. Tussen de ogen knip ik soms wel wat weg met een schaar met bescherming op de punten.
Een plos ja. Of een scheerkwast, zo u wil :pffff:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
bouvierpoedel schreef:
Het blieven vreemde mensen die limburgers. :LOL:
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door roebeltje »

Natuurlijk ziet een hond minder met haar voor zijn ogen. Ze kunnen zich er wel op aanpassen, net als een blinde of slechtziende hond dat zal doen. Mijn Briard(s) dragen hun pony in een elastiekje. Gaan ze naar show, wordt er ook regelmatig even geoefend met haar voor de ogen, omdat ze anders zo in enen in de showring blind zijn en dat is niet zo handig...
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

Mijn schnauzer heeft ook haar voor haar ogen. En dat knip ik niet weg :P

Ik heb wel t idee dat ze vaak dingen minder goed ziet dan andere honden maar dat vind ik dit geen probleem. Ik zie katten en dergelijke eerder dan zij en dat is alleen maar voordelig :D

Daarbij denk ik dat de neus sowieso t belangrijkst is en ze ziet en hoort nog genoeg :P (Wel vraag ik me af of de oogafwijkingen die vaak bij schnauzers voorkomen ook hierdoor ontstaan)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

h a n s schreef:Ik snap Kees wel, hoor. :lees:
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... yFcWul3vmE
Ze hebben wel lekkere vlaaien maar onuitspreekbaar taaltje. :ugh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Komt bij jouw ras progressieve blindheid voor? Want je geeft aan dat je hond de bal niet ziet en echt voorbij rent en daarna moet zoeken. Ook zeg je dat het wat verbeterd is sinds de haren weg zijn. Erg zorgelijk. Een normale hond kan door haren heen meestal prima een bal zien en als die haren weg zijn zou hij dat helemaal goed moeten zien en zou het niet wat verbeterd moeten zijn.

Ik zou zeker de ogen van je hond eens heel goed laten onderzoeken. Een hond die een bal over het hoofd ziet is vrijwel zeker haast blind. Kan aan de haren liggen maar dan zou hij prima moeten zien als de haren weg zijn. Dat lijkt uit je verhaal niet zo te zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik trek bij Bas ook elke dag of in elk geval zodra ik ze opmerk in de avond de oogprutjes weg. Ik knijp ze kapot met mijn nagels en trek dan inderdaad ook wat haar mee. Wat ik wel merk is dat er minder oogprut is als er meer haar is. :scratch: Bas haar snuit was geknipt en de eerste tijd had ze veel oogprutjes die in de vacht bleven hangen. Nu veel minder en ook geen traanspoortjes meer. Er is een soort afvoerplukje en daarin blijft niks hangen en loopt het traanvocht netjes weg. :ok:

Ben daar wel blij mee want ik vind kleine hondjes met traansporen of zwarte pupsen in de ooghoeken echt zonde van hun lieve koppie. Het heeft iets viezigs als ze sporen uit de ogen hebben, toont ongezond. :ugh:
Afbeelding
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

Zij is ook niet zo blind als hierboven beschreven dus ik denk dat laeken een goed punt heeft..
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Senghe uit mijn onderschrift wil geen staartje en die ziet zelfs vliegen goed.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

bouvierpoedel schreef:
Marie-Josée schreef:
bouvierpoedel schreef:
Het blieven vreemde mensen die limburgers. :LOL:
Dat woord heb ik anders in Brabant geleerd :F:
Marie-Josée
Erelid

laeken schreef:
Ik trek bij Bas ook elke dag of in elk geval zodra ik ze opmerk in de avond de oogprutjes weg. Ik knijp ze kapot met mijn nagels en trek dan inderdaad ook wat haar mee. Wat ik wel merk is dat er minder oogprut is als er meer haar is. :scratch: Bas haar snuit was geknipt en de eerste tijd had ze veel oogprutjes die in de vacht bleven hangen. Nu veel minder en ook geen traanspoortjes meer. Er is een soort afvoerplukje en daarin blijft niks hangen en loopt het traanvocht netjes weg. :ok:

Ben daar wel blij mee want ik vind kleine hondjes met traansporen of zwarte pupsen in de ooghoeken echt zonde van hun lieve koppie. Het heeft iets viezigs als ze sporen uit de ogen hebben, toont ongezond. :ugh:
Dat vind ik ook en bij Sancho blijkt deze aanpak in elk geval prima te helpen. Hij heeft nu alleen af en toe wat zandprutjes ( hij zit ook echt OVERAL met zijn kop in) maar nooit van die vieze natte klontjes zeg maar. Ook geen traansporen meer omdat die kleine zachte kriebelhaartjes nu niet meer in zijn ogen komen.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

met een pluk mes of efileer schaar weg halen ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge O schreef:
Le Grand schreef: Maar eigenlijk ben ik vooral benieuwd, zien ze nou echt zoveel minder met 'haar voor hun ogen'
ik snap dan weer niet dat je je zoiets echt kan afvragen, natuurlijk zien ze minder goed als er vanalles voor hun ogen hangt, zo'n moeilijke logica is dat toch niet :scratch: ?
Volgens mij denken mensen soms dat honden heel erg bijzondere ogen hebben.
Ik snap dat haar voor de ogen niet, afgezien van het feit dat ik het ook niet mooi vind.
Wegknippen gewoon, hond geen last, en een doel heeft het haar daar toch verder niet
laeken
Zeer actief

Zo simpel is dat niet weet ik nu ik een hond met haar voor de ogen heb. :engel: Bas heeft een beetje haar voor de ogen. Ik laat het zitten omdat ik het leuk vind. Nu heeft ze alleen wat plukjes en ik merk juist dat die nu ze langer worden netjes langs haar snuitje vallen. Toen ze korter waren zaten ze rechtop en dus voor de oogjes. Ik vind langer haar leuker en dan zitten die haareinden ook niet meer tegen het oogbolletje. Ook op de kop laat ik het haar groeien omdat het dan leuk naar achter valt. Kort staat het rechtop. :Q:

Dus wegknippen is niet altijd beter. :E:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Apple schreef:
Inge O schreef:
Le Grand schreef: Maar eigenlijk ben ik vooral benieuwd, zien ze nou echt zoveel minder met 'haar voor hun ogen'
ik snap dan weer niet dat je je zoiets echt kan afvragen, natuurlijk zien ze minder goed als er vanalles voor hun ogen hangt, zo'n moeilijke logica is dat toch niet :scratch: ?
Ik snap dat haar voor de ogen niet, afgezien van het feit dat ik het ook niet mooi vind.
Wegknippen gewoon, hond geen last, en een doel heeft het haar daar toch verder niet
Van Bobtails hebben we vroeger gedacht/geleerd dat het haar bescherming was voor hun ogen.. Zou je dat wegknippen zouden er vreselijke dingen gebeuren.. Nu denk ik dat er toen veel zogenaamde witkoppen geboren/gefokt werden en dat die daar bij passende blauwe ogen niet heel erg bestand tegen zonlicht waren. Wel waar dus, maar om wat akelige redenen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Rosita Compagner schreef:
Apple schreef:
Inge O schreef:
Van Bobtails hebben we vroeger gedacht/geleerd dat het haar bescherming was voor hun ogen.. Zou je dat wegknippen zouden er vreselijke dingen gebeuren.. Nu denk ik dat er toen veel zogenaamde witkoppen geboren/gefokt werden en dat die daar bij passende blauwe ogen niet heel erg bestand tegen zonlicht waren. Wel waar dus, maar om wat akelige redenen.
Heeft een hond met blauwe ogen meer last van zonlicht is dan natuurlijk de vraag? En is dat nu dan nog relevant?
Voor een gemiddelde schnauzer in ieder geval niet lijkt me.

Bas heeft niet heel veel haar toch, Laeken? Al lees ik in jouw stuk ook niet veel 'nut', alleen maar dat het leuk is :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

laeken schreef:Zo simpel is dat niet weet ik nu ik een hond met haar voor de ogen heb. :engel: Bas heeft een beetje haar voor de ogen. Ik laat het zitten omdat ik het leuk vind. Nu heeft ze alleen wat plukjes en ik merk juist dat die nu ze langer worden netjes langs haar snuitje vallen. Toen ze korter waren zaten ze rechtop en dus voor de oogjes. Ik vind langer haar leuker en dan zitten die haareinden ook niet meer tegen het oogbolletje. Ook op de kop laat ik het haar groeien omdat het dan leuk naar achter valt. Kort staat het rechtop. :Q:

Dus wegknippen is niet altijd beter. :E:
Daar ben ik ook achter gekomen. Bij Yentle knipte ik het ook kort en iedere keer zaten die haartjes voor de ogen. Bij Lotje is het nu langer en valt het netjes naar beneden. En een staartje op de kop, want als die haren voor haar ogen hangen, ziet ze echt niks helemaal niks, dat kun je dan goed aan haar merken, dus daar gaat hups een speldje in.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Apple schreef:
Rosita Compagner schreef:
Apple schreef:
Inge O schreef: ik snap dan weer niet dat je je zoiets echt kan afvragen, natuurlijk zien ze minder goed als er vanalles voor hun ogen hangt, zo'n moeilijke logica is dat toch niet :scratch: ?
Heeft een hond met blauwe ogen meer last van zonlicht is dan natuurlijk de vraag? En is dat nu dan nog relevant?
Voor een gemiddelde schnauzer in ieder geval niet lijkt me.
Je kan gewoon de biologieles van de middelbare schol op los laten. Waarom zijn mensen rond de evenaar donker gekleurd en de mensen verder weg van de evenaar steeds lichter? Blauwe ogen zijn inderdaad zongevoeliger, net als een blanke huid zongevoeliger is, maar tja we wonen hier vrij ver van de evenaar, dus geven die blauwe ogen in de regel niet die problemen. Zou je die hond naar Afrika exporteren heb je weer een ander verhaal...
Bas heeft niet heel veel haar toch, Laeken? Al lees ik in jouw stuk ook niet veel 'nut', alleen maar dat het leuk is :mrgreen:
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Als het haar bij de ooghoeken weg te plukken is.. doen! steeds een beetje dan went hij er aan. En de effileerschaar inderdaad voor de ooghoeken en wenkbrauwen wanneer plukken niet lukt :ok:
laeken
Zeer actief

gyanty schreef: Je kan gewoon de biologieles van de middelbare schol op los laten. Waarom zijn mensen rond de evenaar donker gekleurd en de mensen verder weg van de evenaar steeds lichter? Blauwe ogen zijn inderdaad zongevoeliger, net als een blanke huid zongevoeliger is, maar tja we wonen hier vrij ver van de evenaar, dus geven die blauwe ogen in de regel niet die problemen. Zou je die hond naar Afrika exporteren heb je weer een ander verhaal...
Bas krijgt steeds meer haar sinds ze in NL is. Goed voer denk ik. :E:
Maar als blauwe ogen gevoeliger zijn dan snap ik die blauwe ogen van die poolhonden niet. Als ergens de intensiteit van licht sterk is dan is het op de Noordpool met al die sneeuw en de hele dagen zomer.

Volgens mij zijn er twee soorten blauwe ogen. De slechte soort, dat is die van bullen, bordercollies en bobtails bv. Die hebben blauwe ogen als er witte plekken bij de ogen zitten. Die blauwe ogen zijn gebrek aan pigment. Dan heb je dieren met pigment die blauwe ogen hebben en die hebben volgens mij blauwe ogen door blauw en licht pigment. Denk dat de laatste groep minder zongevoelig is als de eerste als ik zo nadenk. Maar zeker weten doe ik dat niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”