Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Backpacken met je hond
Moderator: moderatorteam
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Backpacken met je hond
Zijn er hier meer mensen met sportieve en avonturistische zwerflust?
Ik ben een gepassioneerde backpacker. Mijn man en ik hebben sowieso de goede gewoonte om lekker te doen waar we zelf zin in hebben, en hij vind backpacken niets. Daarnaast heb ik veel tijd voor mezelf alleen nodig en niets maakt me gelukkiger dan het ritme van wildkamperen, lopen in de natuur, en weer op zoek naar een nieuw plekje voor de nacht. Een klein vuurtje bij de tent om een kop thee te zetten, die altijd lekkerder smaakt dan thuis. Gewoon omdat je in de natuur in stekelig nat gras zit en naar de krekels kunt luisteren.
En als je pech hebt, en uren hebt gelopen in de regen, geen droog brandhout kan vinden en het niet voor elkaar te krijgen om warm en droog je tent in te stappen, waardoor je de hele nacht ligt te blauwbekken, dan is thuis komen des te fijner. En een gure kop doet me eigenlijk alleen maar goed.
Ik blijf meestal wel in europa. Scandinavië is favoriet, maar ik geniet ook enorm van tripjes van enkele dagen in Nederland.
En nu het weer beter wordt, kan ik niet wachten tot het weekend, waar ik weer de ruimte heb om de hort op te gaan. Ik heb afgelopen winter wel een paar keer wild gekampeerd maar ik houd het niet langer dan een paar dagen uit, omdat op den duur je kleding nat wordt en dan teveel last krijgt van de kou. Het heeft er ook mee te maken dat ik niet met veel meer dan 10 kg wil lopen, en dus heel weinig kleding mee neem.
In mijn eigen opgezochte eenzaamheid, is mijn hond het beste gezelschap denkbaar. Je beste vriend is erbij, maar het is er 1 die je met rust laat in je diepste gedachten en die je volledig jezelf laat zijn.
Als er meer backpackers-met-hond hier op het forum zijn, kunnen we misschien mooie locaties voor wildkamperen uitwisselen of wandelroutes die je goed zijn bevallen. Tips hoe je het beste een lift krijgt met je hond erbij of welke uitrusting je het liefst gebruikt.
Ik ben benieuwd!
Of natuurlijk uitwisselen van mooie foto's. Iets waar ik niet aan mee doe, omdat ik de gewoonte heb om nooit elektrische apparaten mee te nemen vanwege de gevoeligheid ervan bij slecht weer.
Ik ben een gepassioneerde backpacker. Mijn man en ik hebben sowieso de goede gewoonte om lekker te doen waar we zelf zin in hebben, en hij vind backpacken niets. Daarnaast heb ik veel tijd voor mezelf alleen nodig en niets maakt me gelukkiger dan het ritme van wildkamperen, lopen in de natuur, en weer op zoek naar een nieuw plekje voor de nacht. Een klein vuurtje bij de tent om een kop thee te zetten, die altijd lekkerder smaakt dan thuis. Gewoon omdat je in de natuur in stekelig nat gras zit en naar de krekels kunt luisteren.
En als je pech hebt, en uren hebt gelopen in de regen, geen droog brandhout kan vinden en het niet voor elkaar te krijgen om warm en droog je tent in te stappen, waardoor je de hele nacht ligt te blauwbekken, dan is thuis komen des te fijner. En een gure kop doet me eigenlijk alleen maar goed.
Ik blijf meestal wel in europa. Scandinavië is favoriet, maar ik geniet ook enorm van tripjes van enkele dagen in Nederland.
En nu het weer beter wordt, kan ik niet wachten tot het weekend, waar ik weer de ruimte heb om de hort op te gaan. Ik heb afgelopen winter wel een paar keer wild gekampeerd maar ik houd het niet langer dan een paar dagen uit, omdat op den duur je kleding nat wordt en dan teveel last krijgt van de kou. Het heeft er ook mee te maken dat ik niet met veel meer dan 10 kg wil lopen, en dus heel weinig kleding mee neem.
In mijn eigen opgezochte eenzaamheid, is mijn hond het beste gezelschap denkbaar. Je beste vriend is erbij, maar het is er 1 die je met rust laat in je diepste gedachten en die je volledig jezelf laat zijn.
Als er meer backpackers-met-hond hier op het forum zijn, kunnen we misschien mooie locaties voor wildkamperen uitwisselen of wandelroutes die je goed zijn bevallen. Tips hoe je het beste een lift krijgt met je hond erbij of welke uitrusting je het liefst gebruikt.
Ik ben benieuwd!
Of natuurlijk uitwisselen van mooie foto's. Iets waar ik niet aan mee doe, omdat ik de gewoonte heb om nooit elektrische apparaten mee te nemen vanwege de gevoeligheid ervan bij slecht weer.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 10 mar 2014 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Backpacken met je hond
backpacken niet, maar ik heb al wel een paar meerdaagse wandeltochten gemaakt in mijn eentje, en ik vind het heerlijk. Helaas was dat nog zonder hond maar de volgende tochten worden zeker met hond
Foto's maken doe ik ook maar zelden, wordt toch nooit zo mooi als in het echt 
- runninggirl
- Zeer actief
Mijn vriend wil het dit jaar voor het eerst gaan doen met onze hond. Eerst in Nederland (noord) en het noorden van Duitsland om te kijken hoe het bevalt en wat ervaring op te doen.
Dus ook tips voor beginners zijn welkom.
@Sanchis, heb je Facebook? Dit lijkt me nou een mooi onderwerp voor een Facebook groepje met fanatiekelingen.
@Sanchis, heb je Facebook? Dit lijkt me nou een mooi onderwerp voor een Facebook groepje met fanatiekelingen.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 10 mar 2014 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Manu
Dat klinkt heerlijk.
In NL ga ik non stop werken dus dat gaat niet. Maar als je nou in Frankrijk wil wandelen wil ik best mee doen. Ivm hitte en Manu zijn Siberische vacht kan ik hartje zomer niet mee doen.
In deze streek zijn overigens veel backpackers, inclusief paard of ezel zelfs. Kijk maar eens naar departement de Lot (46). Dorpen als Cajarc, Brengues zijn erg geliefd.
In NL ga ik non stop werken dus dat gaat niet. Maar als je nou in Frankrijk wil wandelen wil ik best mee doen. Ivm hitte en Manu zijn Siberische vacht kan ik hartje zomer niet mee doen.
In deze streek zijn overigens veel backpackers, inclusief paard of ezel zelfs. Kijk maar eens naar departement de Lot (46). Dorpen als Cajarc, Brengues zijn erg geliefd.
Laatst gewijzigd door Manu op 10 mar 2014 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Nog niet, maar hopelijk gaan we volgend jaar in Engeland trekken. We willen wel in Nederland wat meer gaan wandelen, dus tips zijn altijd welkom.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Veel gedaan toen ik alleen Lilo nog had, weliswaar in NL, maar het was heerlijk
- Sanchis
- Zeer actief
Dat is leuk! Als het gaat om 'beginnerstips' dan zou ik zeggen: als je in druk bevolkt gebied wilt backpacken met wildkamperen, zorg dan dat je buiten het seizoen gaat en het liefst nog buiten het broedseizoen voor vogels. Nu dus, of in het najaar.runninggirl schreef:Mijn vriend wil het dit jaar voor het eerst gaan doen met onze hond. Eerst in Nederland (noord) en het noorden van Duitsland om te kijken hoe het bevalt en wat ervaring op te doen.
Nu kun je nog volop wildkamperen in de duinen en langs het strand, ook op de waddeneilanden. Als je dat in het seizoen doet, kun je er vanuit gaan dat je vroeg of laat een BOA hebt die aan je tent staat te rammelen. En als je je hond graag los laat lopen rond je tent, kan dat in natuurgebieden waar veel broedvogels komen je duur komen te staan.
Buiten het seizoen is er zo weinig toerisme, dat er niet gecontroleerd wordt op wildkampeerders. Ik zorg altijd wel dat mijn tent alleen in het donker staat. Dus laat opzetten en het liefst ben ik alweer gepakt voor 7 uur, al houd ik me daar niet altijd aan. Afhankelijk van de plek, en hoeveel risico je loopt. In sommige landen staan er belachelijk hoge boetes voor wildkamperen, om de plaatselijke campings een beetje tevreden te houden denk ik zo. Want een goede wildkampeerder veroorzaakt geen enkele schade aan natuur.
Daarnaast, algemene tips waar je je tent kunt zetten
Een kampvuurtje die je onopgemerkt wilt houden, moet je nooit in de buurt van bomen zetten. Het licht beschijnt de bomen en dat verraad je van verre afstand. Het liefst zet je hem op een laag punt in een redelijk vlak landschap, of in een duinpan. Laat altijd de wind van je tent naar het vuur komen. Een fik kan soms onverwacht oplaaien, vonken spuwen of hoog uitgeschoten droog gras aansteken. En zo'n tentje smeult dan best goed
Als je ook wil liften, is het handig als je hond geen pitbull, rottweiler of herder is
Als je als beginner wil gaan backpacken en wildkamperen, zou ik naar Scandinavie gaan. Daar mag het namelijk, en dan heb je met véél minder zaken rekening te houden. Brandhout is volop te vinden en dat is ook legaal. De natuur is prachtig. Daarnaast leent het landschap zich er heel goed voor. In Nederland en Duitsland is het nog wel eens moeilijk om een goede plek te vinden. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een camping pakken. Al moet ik zeggen dat de beleving van het backpacken dan heel anders is en op plekken waar campings dun gezaaid zijn, komt het er soms op neer dat je met vermoeide voeten nog 20 km moet lopen naar die ene camping, die bij aankomst toch dicht blijkt te zijn.
Maar voordat je hardcore gaat backpacken, is een paar dagen op de waddeneilanden al een hele leuke test om te kijken wat je moet verbeteren aan je uitrusting en voorbereiding. Op een eiland kun je heel afgelegen plekken op zoeken, maar je hebt ook overal horeca gelegenheden binnen handbereik om een appelgebakje naar binnen te schuiven en je telefoon op te laden.
Als iemand me aan kan vullen, heel graag
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Ik heb vroeger ontzettend veel gekampeerd en vooral veel met de canadese kano in de weer geweest. De laatste paar jaar moet ik toegeven is er weinig van gekomen door een drukke baan (en laten we zeggen enkele kilo's bourgondische levenstijl gewicht erbijSanchis schreef: Als je als beginner wil gaan backpacken en wildkamperen, zou ik naar Scandinavie gaan. Daar mag het namelijk, en dan heb je met véél minder zaken rekening te houden. Brandhout is volop te vinden en dat is ook legaal. De natuur is prachtig. Daarnaast leent het landschap zich er heel goed voor.
Met dat in gedachten, mijn vader woont in Zweden en ik heb er vanaf jongs af aan heel veel tijd door gebracht. In mijn ogen is zweden qua kamperen het perfecte land. Het land is prachtig en onzettend mooi, het is iets meer onderhouden in vergelijking met Norwegen, wat ik persoonlijk fijner vind om te lopen/fietsen. De mensen zijn erg op buitensport gericht en erg vriendelijk. b.v. je kunt bij iedereen aankloppen om even water te halen of iets dergelijks. Het is ook een hond vriendelijk land dus je pup is ook overal welkom. En daar komt nog eens bij dat iedereen engels spreekt, je vrijwel overal bereik hebt op je mobiele telefoon (zelfs midden in de bossen en soms is dat wel zo fijn in een vreemd land) en het openbaar vervoer erg straks is (mocht je moe worden).
Ik persoonlijk raad de streek rond Tranas aan. Of rond het Sommen meer. Mischien een tikje toeristisch maar makkelijk te bereiken en als je even rond kijkt kun je hele mooie plekken vinden waar je dagen geen mensen tegen komt.
Als je wild kamperen wilt proberen raad ik je zweden erg aan. Voor een iets uitdagendere versie kun je noorwegen doen dat minstens net zo prachtig is maar zeker een stuk ruiger in mijn ogen.
Edit: Ik gebruik het woord ruig veels te vaak.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Een doorgewinterde backpacker ben ik niet, maar ik heb wel met Evert de eerste helft van het Pieterpad gelopen. Ik had alleen een klein tentje mee waar ikzelf in kon slapen. Evert lag op het voeteneind en de rugzak propte ik ook nog ergens bij. Was echt hartstikke leuk en ook leuke mensen ontmoet. Ik sliep wel op campings langs de route en 1 dag zou het de hele dag gaan stortregenen. Was de dag voor de rustdag en die hebben we omgegooid en bij een leuk gezin in de voortent de hele dag spelletjes gedaan!
-
Marion.
Wij de tweede helft (een halve tweede helft). Vanuit huis gaan lopen. Heerlijkste vakantie ever!Evertje schreef:Een doorgewinterde backpacker ben ik niet, maar ik heb wel met Evert de eerste helft van het Pieterpad gelopen. Ik had alleen een klein tentje mee waar ikzelf in kon slapen. Evert lag op het voeteneind en de rugzak propte ik ook nog ergens bij. Was echt hartstikke leuk en ook leuke mensen ontmoet. Ik sliep wel op campings langs de route en 1 dag zou het de hele dag gaan stortregenen. Was de dag voor de rustdag en die hebben we omgegooid en bij een leuk gezin in de voortent de hele dag spelletjes gedaan!
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik sluit niet uit dat ik het in de toekomst nog eens ga doen.
Voor nu ben ik eerst bezig dagtochten op te bouwen en wil ik bv ook een week lang wel een route lopen, maar dan kan ik iedere dag gewoon met de trein van en naar begin en eindpunt.
Sowieso zolang ik alleen ben en twee honden heb zal het niet gebeuren, met Bo zie ik dat niet zo zitten, 1 dag een lange wandeling vind ik genoeg voor hem
Voor nu ben ik eerst bezig dagtochten op te bouwen en wil ik bv ook een week lang wel een route lopen, maar dan kan ik iedere dag gewoon met de trein van en naar begin en eindpunt.
Sowieso zolang ik alleen ben en twee honden heb zal het niet gebeuren, met Bo zie ik dat niet zo zitten, 1 dag een lange wandeling vind ik genoeg voor hem

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb inmiddels meerdere malen rugzaktochten gelopen met hond, in de bergen van Oostenrijk. Dat was dan wel georganiseerd en met een groep, en niet met kamperen maar met overnachtingen in berghutten of matratzenlager of winterraum. Echt supergaaf om te doen maar niet zo primitief als jij dat doet/wil doen.
- Evertje
- Zeer actief
Die staat hier nog op de planning voor de komende 3 jaar! Maar er zijn meer grote vakantieplannen op het lijstjeMarion. schreef:Wij de tweede helft (een halve tweede helft). Vanuit huis gaan lopen. Heerlijkste vakantie ever!Evertje schreef:Een doorgewinterde backpacker ben ik niet, maar ik heb wel met Evert de eerste helft van het Pieterpad gelopen. Ik had alleen een klein tentje mee waar ikzelf in kon slapen. Evert lag op het voeteneind en de rugzak propte ik ook nog ergens bij. Was echt hartstikke leuk en ook leuke mensen ontmoet. Ik sliep wel op campings langs de route en 1 dag zou het de hele dag gaan stortregenen. Was de dag voor de rustdag en die hebben we omgegooid en bij een leuk gezin in de voortent de hele dag spelletjes gedaan!
- Evertje
- Zeer actief
Die staat hier nog op de planning voor de komende 3 jaar! Maar er zijn meer grote vakantieplannen op het lijstjeMarion. schreef:Wij de tweede helft (een halve tweede helft). Vanuit huis gaan lopen. Heerlijkste vakantie ever!Evertje schreef:Een doorgewinterde backpacker ben ik niet, maar ik heb wel met Evert de eerste helft van het Pieterpad gelopen. Ik had alleen een klein tentje mee waar ikzelf in kon slapen. Evert lag op het voeteneind en de rugzak propte ik ook nog ergens bij. Was echt hartstikke leuk en ook leuke mensen ontmoet. Ik sliep wel op campings langs de route en 1 dag zou het de hele dag gaan stortregenen. Was de dag voor de rustdag en die hebben we omgegooid en bij een leuk gezin in de voortent de hele dag spelletjes gedaan!
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Evertje schreef:Een doorgewinterde backpacker ben ik niet, maar ik heb wel met Evert de eerste helft van het Pieterpad gelopen. Ik had alleen een klein tentje mee waar ikzelf in kon slapen. Evert lag op het voeteneind en de rugzak propte ik ook nog ergens bij. Was echt hartstikke leuk en ook leuke mensen ontmoet. Ik sliep wel op campings langs de route en 1 dag zou het de hele dag gaan stortregenen. Was de dag voor de rustdag en die hebben we omgegooid en bij een leuk gezin in de voortent de hele dag spelletjes gedaan!
Dat wilde ik ook doen, maar helaas is het er door allerlei omstandigheden nooit van gekomen
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik en wat vrienden willen volgend jaar de Kungsleden doen met hond (normaal gezien dit jaar maar mijn vakantie werd niet goedgekeurd
).
Ik ben nog nooit gaan backpacken dus ik ben benieuwd
Ik ben nog nooit gaan backpacken dus ik ben benieuwd
- Sanchis
- Zeer actief
Wow de kungsleden is echt gaaf en een pokkeneind bovendien haha. Ik moest ff googlen hoor, maar 425km lees ik.
Je bedoelt wel de laplandse versie? Er schijnt nog een ander pad kungsleden te heten.
Ik heb een tijdje terug de roslagsleden gelopen. Dat was prachtig alleen vind ik het te druk op de route.
Je bedoelt wel de laplandse versie? Er schijnt nog een ander pad kungsleden te heten.
Ik heb een tijdje terug de roslagsleden gelopen. Dat was prachtig alleen vind ik het te druk op de route.
- Sanchis
- Zeer actief
Lijkt me ook gaaf hoor, want op deze manier doe je dingen die je niet zou hebben gedaan als je je eigen route zou moeten uitstippelen. Het kan heel grensverleggend zijn. En een gids kent de mooiste plekjes.LongFields schreef:Ik heb inmiddels meerdere malen rugzaktochten gelopen met hond, in de bergen van Oostenrijk. Dat was dan wel georganiseerd en met een groep, en niet met kamperen maar met overnachtingen in berghutten of matratzenlager of winterraum. Echt supergaaf om te doen maar niet zo primitief als jij dat doet/wil doen.
Met welke reisorganisatie ben je geweest?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wij gaan altijd met Dog Walk Trail. Dit jaar voor de tiende keer. Heb niet altijd meerdaagse huttentochten gelopen hoor, maar de laatste jaren wel.Sanchis schreef:Lijkt me ook gaaf hoor, want op deze manier doe je dingen die je niet zou hebben gedaan als je je eigen route zou moeten uitstippelen. Het kan heel grensverleggend zijn. En een gids kent de mooiste plekjes.LongFields schreef:Ik heb inmiddels meerdere malen rugzaktochten gelopen met hond, in de bergen van Oostenrijk. Dat was dan wel georganiseerd en met een groep, en niet met kamperen maar met overnachtingen in berghutten of matratzenlager of winterraum. Echt supergaaf om te doen maar niet zo primitief als jij dat doet/wil doen.
Met welke reisorganisatie ben je geweest?
- Sanchis
- Zeer actief
Ow dat is leuk! Speciaal op hondenliefhebbers gericht dus.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Zeker, er zijn ondertussen al aardig wat hfers fan, ik ook, ik ga ook alweer bijna 7 jaar met DWT mee. Vorig jaar en dit jaar ook met een hf-groepje een eigen week/programma

- Sanchis
- Zeer actief
OK bedankt voor de tip! Heb je daar ook uitgezette routes gelopen, of zelf een goede route gekozen?Lightsun schreef: Ik persoonlijk raad de streek rond Tranas aan. Of rond het Sommen meer. Mischien een tikje toeristisch maar makkelijk te bereiken en als je even rond kijkt kun je hele mooie plekken vinden waar je dagen geen mensen tegen komt.
Als je wild kamperen wilt proberen raad ik je zweden erg aan. Voor een iets uitdagendere versie kun je noorwegen doen dat minstens net zo prachtig is maar zeker een stuk ruiger in mijn ogen.
Ik vind wildkamperen in Noorwegen ook lastiger. Vooral als je te voet bent, omdat je soms in de bergen alleen maar rotsen tegen komt en nergens een beschut, vlak stukje bosgrond voor je tent.
Bij tranas ben ik nooit geweest. Jöntkoping en Huskvarna wel, en daar kon ik soms lastig aansluitende wandelpaden vinden. Langs de weg lopen vind ik niet leuk maar daar ontkwam ik er soms niet aan. Is dat bij het Sommenmeer beter?
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
We doen niet de hele route, zo lang verlof krijg ik helaas nietSanchis schreef:Wow de kungsleden is echt gaaf en een pokkeneind bovendien haha. Ik moest ff googlen hoor, maar 425km lees ik.
We vertrekken in Abisko en stappen tot Nikkaluokta of Kvikkjokk, afhankelijk van hoe de reis tot dan toe meevalt.
Ik zie het helemaal zitten, ik doe niets liever dan hele dagen wandelen zonder al te veel mensen om me heen.