Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puli?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Luca Luna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Klikoterriër

Waarschijnlijk een Pulimix
Aantal honden: 1

Puli?

Ongelezen bericht door Luca Luna »

3 jaar geleden Kwam Šimen in ons leven, een zwerver uit Kroatië maar nog een pup dus er kon niet veel mis aan zijn dachten we.
Gelukkig is dat qua voorgeschiedenis ook niet het geval geweest, maar hij bleek super eigenwijs, druk, ongeconcentreerd en overenthousiast te zijn.
Voor mensen die nooit een hond hebben gehad best een beetje veel (hoewel ik in mijn jeugd wel altijd honden had heb ik ze nooit zelf hoeven opvoeden).
Gelukkig bleek hij ook speels, blij, grappig en leergierig te zijn. Zijn karakter maakt alles goed.

Nu kwam ik bij toeval 2 maanden geleden bij een foto van een Puli zonder dreads en dat was precies Siem!!
Inclusief alles! Rode snor, witte sik en bef.
Toen ben ik me gaan verdiepen in het ras en ik werd steeds zekerder dat een groot deel van hem Puli moest zijn, misschien wel helemaal!
Ik heb al vaak gedacht dat ik een ras in hem had ontdekt, maar zo zeker als nu ben ik niet eerder geweest.
Sinds de ontdekking ben ik gestopt met kammen en er ontstaan inderdaad kleine dreads in de zachte ondervacht.

Alleen heb ik nooit een Puli ontmoet, ik heb dus geen idee hoe ze zijn anders dan van foto's en korte filmpjes van internet.

Maar het Hongaarse spreekwoord: "Een Puli en geen hond, een Puli is een Puli" gaat ook behoorlijk voor Šimen op.

Op de eerste foto ben ik al gestopt met borstelen, de tweede foto is al 1,5 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Puli?

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb een Puli :)
En Nanna heeft er 2 :)

Dit is de mijne
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Luca Luna
Vaste gebruiker

Oh die hysterische blik kan Šimen ook zo hebben!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ik zou trouwens wel goed oppassen met die vacht. Ik zie het ook niet gelijk als een pulivacht. Pas op dat ie niet vervilt tot op de huid. Dat doet een puli vacht nl niet.
Luca Luna
Vaste gebruiker

Ik heb hem een tijd lang geborsteld, tot 2 maanden geleden, daardoor heeft hij geen koorden kunnen ontwikkelen aangezien dat met de ondervacht gebeurd (ik heb een hele baal zachte ondervacht liggen van hem). En hij verhaard ook niet trouwens.
Behalve dat er nu kleine dreads ontstaan op zijn ellebogen en buik heb ik geen aanwijzing qua vacht. Hoewel de dreads erg goed te scheuren zijn op zijn ellebogen.

En ja, wat ik zeg, de omschrijvingen komen aardig met Siem zijn karakter overeen, maar echt goed kan ik dat niet inschatten omdat ik niet heel vaak met jonge honden op deze manier in aanraking ben geweest.
Luca Luna
Vaste gebruiker

Machie schreef:Ik zou trouwens wel goed oppassen met die vacht. Ik zie het ook niet gelijk als een pulivacht. Pas op dat ie niet vervilt tot op de huid. Dat doet een puli vacht nl niet.
Zal ik doen, en dit is dan weer een aanwijzing die ik niet eerder had gelezen qua dreads, dank.
Machie
Zeer actief

Een puli kan je borstelen tot je een ons weegt, maar die vacht vervilt waar je bij staat zeg maar :F:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Luca Luna schreef:Ik heb hem een tijd lang geborsteld, tot 2 maanden geleden, daardoor heeft hij geen koorden kunnen ontwikkelen aangezien dat met de ondervacht gebeurd (ik heb een hele baal zachte ondervacht liggen van hem). En hij verhaard ook niet trouwens.
Behalve dat er nu kleine dreads ontstaan op zijn ellebogen en buik heb ik geen aanwijzing qua vacht. Hoewel de dreads erg goed te scheuren zijn op zijn ellebogen.

En ja, wat ik zeg, de omschrijvingen komen aardig met Siem zijn karakter overeen, maar echt goed kan ik dat niet inschatten omdat ik niet heel vaak met jonge honden op deze manier in aanraking ben geweest.
Vind het niet echt een puli. Sorry.
Elke langharige hond die je niet meer borsteld zal vervilten maar dat is nog geen aanwijzing dat hij te koorden valt.
Ik zou er dus ook maar voorzichtig mee zijn. Straks zit je met een totaal vervilte hond die alleen nog maar kaal geschoren kan worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het lijkt me een onwijs leuk hondje maar een puli of een puli vacht zie ik er echt niet in. Met 3 jr zou hij ook een al veel langere vacht en iig veel meer krul moeten hebben. Hij heeft zo te zien helemaal geen doorgroei vacht. Of is hij geknipt ?
In de trimsalon krijgt men elke dag hondjes met vervilte vachten maar dat zijn geen puli's hoor.
Laatst gewijzigd door sirene op 05 mar 2014 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zie het er ook niet in, zou dus ook gewoon hond kort houden en normaal borstelen.
Die dreads die nu ontstaan lijken me niet fijn voor de hond.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik zou als ik jou was, weer heel snel die vacht ontklitten want een puli vacht heeft hij echt niet.
Afbeelding
Luca Luna
Vaste gebruiker

sirene schreef:Het lijkt me een onwijs leuk hondje maar een puli of een puli vacht zie ik er echt niet in. Met 3 jr zou hij ook een al veel langere vacht en iig veel meer krul moeten hebben. Hij heeft zo te zien helemaal geen doorgroei vacht. Of is hij geknipt ?
In de trimsalon krijgt men elke dag hondjes met vervilte vachten maar dat zijn geen puli's hoor.
Op foto's van puli's op internet stonden er ook zonder krul, maar wat daar van waar is weet ik natuurlijk ook niet. Vandaar dat ik dacht dat niet alle puli's zo'n krulvacht hadden. Zijn haar had al veel langer kunnen zijn, het is nu 4 maanden niet geknipt. Zijn staart haar is al veel langer maar ook bij gehouden.

Hoe merk je dat je hond last heeft van de dreads? Hij is niet anders, meer krabben of bijten, sinds hij dreads krijgt. Maar zodra ik merk dat hij er last van krijgt gaat de schaar er natuurlijk in!

Ik heb en site gevonden van een bedrijf dat DNA testen uitvoert, zijn er mensen die dat gedaan hebben hier?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Het is een leuk hondje :I: maar volgens mij ook geen Puli en jij noemt het dreads maar misschien zijn het gewoon klitten :engel:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik vind hem er op de foto's eerder een beetje schapendoezerig uitzien.
En dan een lokale variant.
Van een puli vind ik hem weinig weg hebben.
Ik zou hem dan ook niet laten verklitten, dat past totaal niet bij zo'n vacht, dat worden plakkaten die aan de huid gaan trekken.
Groetjes, Marjan
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik denk dat als je hond er last van krijgt dat je al te laat bent.
Nou ben ik geen kenner van Puli's maar ik zie er weinig van een Puli in terug. Die dreads zou ik er persoonlijk morgen nog uit halen.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Luca Luna schreef:
sirene schreef:Het lijkt me een onwijs leuk hondje maar een puli of een puli vacht zie ik er echt niet in. Met 3 jr zou hij ook een al veel langere vacht en iig veel meer krul moeten hebben. Hij heeft zo te zien helemaal geen doorgroei vacht. Of is hij geknipt ?
Op foto's van puli's op internet stonden er ook zonder krul, maar wat daar van waar is weet ik natuurlijk ook niet. Vandaar dat ik dacht dat niet alle puli's zo'n krulvacht hadden. Zijn haar had al veel langer kunnen zijn, het is nu 4 maanden niet geknipt. Zijn staart haar is al veel langer maar ook bij gehouden.

Hoe merk je dat je hond last heeft van de dreads? Hij is niet anders, meer krabben of bijten, sinds hij dreads krijgt. Maar zodra ik merk dat hij er last van krijgt gaat de schaar er natuurlijk in!

Ik heb en site gevonden van een bedrijf dat DNA testen uitvoert, zijn er mensen die dat gedaan hebben hier?
Ga eens met hem langs een trimsalon om de vacht te laten beoordelen.
josefiep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kathie, een kruising Puli!

Ongelezen bericht door josefiep »

Ik heb een kruising Puli, Kathie!
Ze is al pupje uit Hongarije meegenomen door mijn nichtje. Daar liep ze samen met haar Pulimoeder en nestgenootjes op een erf .

Afbeelding

Binnen is ze een heel rustig, braaf hondje. Erg leergierig en buiten is ze lekker druk en hysterisch en blafgraag. :D
Qua karakter is ze een perfecte hond, helaas heeft ze wel last van vacht/huidproblemen.
dorus
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): bouvier

Ongelezen bericht door dorus »

josefiep schreef:Ik heb een kruising Puli, Kathie!
Ze is al pupje uit Hongarije meegenomen door mijn nichtje. Daar liep ze samen met haar Pulimoeder en nestgenootjes op een erf .

Afbeelding

Binnen is ze een heel rustig, braaf hondje. Erg leergierig en buiten is ze lekker druk en hysterisch en blafgraag. :D
Qua karakter is ze een perfecte hond, helaas heeft ze wel last van vacht/huidproblemen.
Als ik naar jou hond kijk moet ik ook sterk denken aan een Pumi.
josefiep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kathie, een kruising Puli!

Ongelezen bericht door josefiep »

Weet niet, het enige wat ik weet is dat ze als jonge pup bij moeders vandaan is gehaald. Moeders lag aan de ketting op het erf en was een echte puli om te zien met lange (onverzorgde) dreads. Ze had de kleur van Bakkie, maskos fàko.
Waarschijnlijk is er een klein wittig terriertje overheen gegaan, wat de witte pups verklaart.

Ze heeft trouwens een echte plukvacht:
Afbeelding

Afbeelding
dorus
Vaste gebruiker

De pumi die ik gekend heb had ook een plukvacht.
Net als deze.
Luca Luna
Vaste gebruiker

Nou een pluk vacht heeft Siem in ieder geval niet!

De dreads die hij nu heeft zijn echte koorden, maar een trimsalon laten beoordelen vind ik zo gek nog niet.

Het is wel zo dat Siem veel huid klachten heeft dus dat ik er al erg op let, helemaal sinds de dreads groeien. Hij lijkt minder last te hebben van jeuk sinds ik niet meer kam en knip.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Hij heeft nu al wat dreads zeg je?
Zijn die erg goed zichtbaar?
Beter dan op de foto`s die je eerst stuurde?
Zet anders een nieuwe foto neer.
En ga anders idd langs de trimsalon om de vacht te beoordelen.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Luca Luna
Vaste gebruiker

[img]http://img.tapatalk.com/d/14/03/06/yja5yhus.jpg[/img]
[img]http://img.tapatalk.com/d/14/03/06/8evytyhu.jpg[/img]

Dit is zijn elleboog, daar zitten nu de meeste koorden. Ik weet niet of het goed te zien is maar er zit zeker en halve cm tussen de huid en de dreads. Omdat ik pas 2 maanden geleden gestopt ben met kammen heeft hij nog maar korte dreads en het uiteinde is 5 cm haar zonder zachte ondervacht, aangezien ik dat er steeds uit kamde.

dorus
Vaste gebruiker

Afbeelding

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Naar mijn mening zijn het gewoon klitten. Geen dreads. De vacht van jouw hond ziet er helemaal niet uit als een puli vacht.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dorus
Vaste gebruiker

ik moet ook erg aan een bouviervacht denken.
Machie
Zeer actief

Het zijn idd geen vilten, maar klitten. Vilten zien er echt heel anders uit. Veel grover en losser.
Je moet het voelen, een puli die aan het vervilten is, dat is echt heel anders :F:
Luca Luna
Vaste gebruiker

Ok, da's duidelijk! Dat wordt kammen :-)

Puli pup, heel leuk, maar later. Siem is al genoeg voorlopig. En ik zou graag willen hoor maar mijn partner heeft genoeg aan en hond. En ik denk dat hij wel gelijk heeft...

Luca Luna
Vaste gebruiker

Hè, dat lijkt inderdaad ook! Maar een Puli is familie van de does had ik gelezen.

Hij weegt 12 kilo, is tussen de 40 en de 45 cm hoog.
Wat bedoel je met gevoelig? Qua karakter of qua lichaam?
Hij heeft en gevoelige huid, allergisch voor mijten, snel ontstekingen. Maar hij pikt ook stemmingen erg goed op om ze te misbruiken... :-P
Alleen zijn vindt hij moeilijk, thuis gaat dat inmiddels goed na 2,5 jaar trainen maar hem achterlaten in de auto of ergens niet aan ons vast is verschrikkelijk!

Ik heb hem inmiddels gekamd en geknipt, hij is weer klit vrij!

ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Nee het is echt geen Puli maar wel een mooi hondje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”