Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lekenvraag

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jokkebrok

Lekenvraag

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Mijn stabijreutje (Atze) heeft ruim een jaar geleden een bordercollieteef gedekt. Dat ging volledig ongepland. En wel zo volledig ongepland dat wij gewoon tijdens een wandeling te diep in gedachten waren verzonken om onze reu tegen te houden die heel nodig de loopse teef uit het dorp moest dekken. Uit die dekking kwam o.a. onze Fransman (Jokke) ter wereld.

Onze reu (toen net 2) had nog nooit gedekt. De teef (toen ongeveer 9) was al eens eerder ongepland gedekt. Beide wisten blijkbaar van nature wat de bedoeling was want onze reu stond zo ongeveer 20 minuten vast verankerd met de teef. Ik heb er geen foto's van want IK was er niet bij. Maar mijn verkering wel, en hij heeft noch reu noch teef vastgehouden; dat konden ze allemaal heel goed zelf. De teef is een boerencollie. Niet gehouden om mee te fokken maar gewoon ooit als erfhond aan de inboedel toegevoegd.

Ik meld dit zo 'uitvoerig' omdat het mijn vraag inluidt. Ik lees hier en elders over fokken en nestjes en dekkingen etc en ik lees vooral over dat de reu tweemaal op bezoek gaat, en ik lees over (of zie dat op foto's) dat eigenaren het stel vasthouden. En ik vraag me af waarom dat nodig is.

Vooropgesteld dat ik niet stom ben, en dat ik heus wel begrijp dat er in fokkersland meer op het spel staat dan in de wereld van de gedachtenloze reu-eigenaar. Maar "die van mij" maakte gewoon ook een nest - zonder vasthouden, zonder 2 bezoeken, zonder echo van de DA, zonder inmenging van wie dan ook. En heus ik weet wel dat 1 zwaluw geen zomer maakt en dus dat 1 verhaal geen standaard is. Maar..... is dat vasthouden en dat dubbeldekken niet eigenlijk een beetje overdone? Is dat niet overdrevendoenerigheid? Dat je voor een tweede dekking gaat dat zou ik nog snappen in het geval van fokkershondjes, maar dat vasthouden? Dat is eigenlijk wat ik voornamelijk niet begrijp. Alsof die beesten niet zelf weten wat fokken is. Die van mij die er niet eens voor was opgeleid die snapte het meteen. Daar hoef je als mens toch niet tussen te zitten, dat is toch echt dikdoenerij enzo. Dat kunnen die beesten toch echt wel zelf?

Schiet mij maar lek zoveel je wilt maar ligt het nou aan mij dat ik dat overdreven vindt? Als het argument is dat die rashondjes zo delicaat zijn dat ze eigenlijk door midden breken van een dekking, dan is er toch wel meer loos dan een open boek kan goedmaken?

Goed, de lekenvraag is dus:
Waarom moeten stamboomhondjes door de fokkers ondersteund worden bij een dekking?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Lekenvraag

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Omdat die dekkingen niet spontaan op straat gebeuren door twee honden die er wel zin in hebben. Veel dekkingen gebeuren op een moment dat het óns goed uitkomt. Dus een dagje te vroeg of te laat is niet heel raar. Om de kansen te spreiden dekken we dus 2x en omdat het geen liefdeskoppels zijn en de teef nog wel eens aan de wandel gaat en het er voor de reu wat ongemakkelijk uitziet als hij meegesleept wordt, daarom houden we ze zo'n beetje op een plaats en helpen we de reu ook nog met overstappen...

Dat, zo ongeveer
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat moeten ze niet. Net zo min als bastaarden dat moeten.
Maar als een van beide besluit aan de wandel te gaan is het wel fijn als dat wordt afgeremd. Want die reu heeft een botje in zijn penis en dat kan stuk. Niet heel snel, maar toch.
Niet meer, niet minder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ik denk omdat die twee dan met zorg zijn uitgekozen. Als ik Figo op loopse teven los ga laten zal hij ook heus wel weten wat ie moet doen.
Dubbeldekken vind ik dan niet overdone. Vasthouden zou ik zelf niet kunnen. Ik heb door dit forum ook pas het gegil geleerd. Dan zou ik niet kunnen vasthouden. Eigenlijk heb ik door dit forum het hele dekken pas geleerd.
Jokkebrok

Rosita Compagner schreef:Omdat die dekkingen niet spontaan op straat gebeuren door twee honden die er wel zin in hebben.
[KNIP}
Dat, zo ongeveer
Ik heb van alles weggelaten uit je post Rosita, maar juist die eerste regel die maakt mij reactief. Je zegt het niet maar je zou het kunnen lezen uit je openingszin dat JUIST spontaan op straat geboren dekkingen door twee honden die er wel zin in hebben GEEN behoefte hebben aan inmenging van ons menschen.

En als ik Marjoleine daaraan toevoeg, dat ze het niet moeten (het vasthouden) maar dat het meer wenselijk is. Ook dat zou ik nog begrijpen als mijn onervaren reu er na de eerste insteek vandoor was gegaan. Maar dat deed ie dus niet. En nogmaals, één natuurtalent maakt nog geen zomer, maar toch. Als die straatschoffies weten hoe het moet, waarom die nobele stamboomtijgers dan niet? Je kunt toch wel het fatsoen opbrengen om een paar minuten mevrouw een plezier te doen (en daarbij je eigen genenpoel).

Nogmaals, ik heb nog nooit van oeps- of gelegenheidsnestjes gehoord waarbij men heer en dame moest ondersteunen. Dat is volgens mij echt iets van stamboomrakkers. En dan geldt niet meer 'dat er een botje zit dat stuk kan'. Dat geloof ik gewoon niet.
Dat is dan louter iets wat de fokker vreest.

Of zie ik dat nou echt helemaal verkeerd? En zo ja, waarom dan?
Dee
Zeer actief

Een botje stuk kan?
Jokkebrok

Dee schreef:Een botje stuk kan?
Nou blijkbaar heeft die reu een botje dat stuk kan.
Jokkebrok

Marjoleine schreef:Dat moeten ze niet. Net zo min als bastaarden dat moeten.
Maar als ze dat niet moeten, waarom gebeurt het dan toch massaaaaaaaaaal. Is iedereen zo bang dat dat botje stukgaat? Behalve de fokker is daar toch nog nooit een hond bang voor geweest, toch?
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Jokkebrok schreef:
Rosita Compagner schreef:Omdat die dekkingen niet spontaan op straat gebeuren door twee honden die er wel zin in hebben.
[KNIP}
Dat, zo ongeveer
Ik heb van alles weggelaten uit je post Rosita, maar juist die eerste regel die maakt mij reactief. Je zegt het niet maar je zou het kunnen lezen uit je openingszin dat JUIST spontaan op straat geboren dekkingen door twee honden die er wel zin in hebben GEEN behoefte hebben aan inmenging van ons menschen.

En als ik Marjoleine daaraan toevoeg, dat ze het niet moeten (het vasthouden) maar dat het meer wenselijk is. Ook dat zou ik nog begrijpen als mijn onervaren reu er na de eerste insteek vandoor was gegaan. Maar dat deed ie dus niet. En nogmaals, één natuurtalent maakt nog geen zomer, maar toch. Als die straatschoffies weten hoe het moet, waarom die nobele stamboomtijgers dan niet? Je kunt toch wel het fatsoen opbrengen om een paar minuten mevrouw een plezier te doen (en daarbij je eigen genenpoel).

Nogmaals, ik heb nog nooit van oeps- of gelegenheidsnestjes gehoord waarbij men heer en dame moest ondersteunen. Dat is volgens mij echt iets van stamboomrakkers. En dan geldt niet meer 'dat er een botje zit dat stuk kan'. Dat geloof ik gewoon niet.

dat dikgedrukte kan dus niet omdat ze dan al gekoppelt zitten, door het opzwellen van de penis. als de honden dan te wild doen kan dit zeer pijnlijk voor beide zijn daarom worden gekoppelde honden ondersteun.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Jokkebrok schreef:
[KNIP}
Dat, zo ongeveer

dat dikgedrukte kan dus niet omdat ze dan al gekoppelt zitten, door het opzwellen van de penis. als de honden dan te wild doen kan dit zeer pijnlijk voor beide zijn daarom worden gekoppelde honden ondersteun.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als hondenrustig blijven en de teef de reu niet overal naartoe sleept is er ook geen reden om 1 of beide vast te houden.
Maar ik begrijp TS wel , die hoord natuurlijk van alles en daar zitten soms wel verhalen bij waar de nuchtere fokkers zich ook van achter de oren krabben.
En eigenlijk is er soms geen noodzaak nodig maar gewoon ook omdat het kan.
Sommige die raken na een koppeling wel eens in paniek van de ander zijn gedrag vooral als het de eerste x is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Persoonlijk:

2 keer dekken: ik betaal grof geld voor wat zaad. Ook rijd ik er een flink stuk voor. Ik wil graag pups, dus kansen spreiden.
Vast houden: zowel de reu als de teef kunnen flink beschadigen als ze aan de wandel gaan: ik wil dat risico niet lopen. Plus dat er in mijn ras vaak meer dan 10 kg verschil zit tussen reu en teef. 40 mi uten vast staan kan heel vermoeiend worden.
Echo: ik wil zeker weten dat er pups komen. Concreter vrij regelen op mijn werk, een idee hebben van het aantal enz..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Mijn teef is gedekt door een reu zonder dat wij ze vasthielden.... tot zij aan de wandel ging en het trappetje van het terras af naar de vijver wilde met de reu op sleeptouw :80: Dan moet je denken om de veiligheid en houd ik ze vast of leid ze voorzichtig een andere kant op. Niks gegil of bijten, alleen voor hun eigen veiligheid. De spontane dekkingen in het veld worden meestal niet gezien en je weet dan ook absoluut niet of er weleens wat misgaat. Dus: waarom zou ik risico willen nemen als het met een beetje hulp veilig kan? :19:
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

mijn reu kan het ook prima zonder vasthouden ed, ondanks zijn stamboom :pffff:
of ik wat wil:wens zal hém een zorg zijn...hij wil dan maar één ding doen en dat is die teef dekken, zonder pardon...zijn zuiderse charme laat hem dan zwaar in de steek :ugh: (ja, wij hebben vorig jaar een ongepland nest gehad, mijn twee stamboomshoffies hebben dat helemaal zelf beslist en gedaan)
en mijn teef :mann: nu ja, laat ons netjes zeggen dat ze géén manieren heeft...op dat moment wil zijn een reu...en ja, als je een uurtje vasthangt (dat is haar record) dan ga je op de wandel met mijnheer erachter aan :neenee: dus wat Marjoleine zegt, om botbreuken op delicate plaatsen te vermijden toch maar effe een steuntje geven (al weet ik dus uit ervaring dat ze het best helemaal zelf kunnen)
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

En wat is nu je punt? Iedereen moet zijn honden los laten dekken omdat jouw reu ooit een teef gedekt heeft zonder dat er iemand vast gehouden werd?

Het is om risico's te voorkomen, ik heb nu 6x een eigen teef laten dekken en alle zes de keren hebben ze ook deels los gestaan. Zolang beide partijen relaxt zijn is dat geen probleem. Ik snap het hele topic niet zo..We hebben het toch niet over teven die vastgehouden worden omdat ze zich anders niet laten dekken etc?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Teef van 9 jaar :O: Arm dier.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Célie schreef:Zit er echt een botje in een hondenpiemel :o

(Heb er net op gegoogled maar daar ben ik maar gauw mee gestopt, en ben toch niet echt preuts dacht ik. :Q: )
Ja zit een botje in. Lullemans word er slap ingepropt vandaar dat botje. Eenmaal alles binnen bij de teef dan zweld de hele handel pas op en koppelt..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

M'n oude reu dekt met eigen teven in principe "vrij" vorig jaar 1x m'n eigen teef een snuitje om gedaan omdat de vorige eigenaren gewaarschuwd hadden dat ze vrij fel kon zijn. Deze ronde zat hij 24/7 met die teef samen en is ze van 7-14 dagen loopsheid geregeld gedekt zonder ongelukken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

M'n oude reu heeft sinds hij qua oefenen met pensioen is (zware appel er af) wel een snuitje om met vreemde teven, maar dat is omdat hij het fenomeen ZIJN teef erg letterlijk neemt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Jokkebrok schreef:
[KNIP}
Dat, zo ongeveer
En nogmaals, één natuurtalent maakt nog geen zomer, maar toch. Als die straatschoffies weten hoe het moet, waarom die nobele stamboomtijgers dan niet?
Om alles wat je uit mijn post wegliet
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn teven zijn allemaal vlot gedekt, maar we houden ze even vast om te voorkomen dat de teef gaat lopen met de reu achter zich aan slepend....
Maar goed, "wij stamboomfokkers" doen er ook stinkend ons best voor dat een 9 jarige teef niet gedekt wordt door een ongeteste reu...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Omdat ik geen behoefte heb aan weglopende honden terwijl ze vast zitten... mijn reu blijft wel staan die kan ik wel los laten en dat doe ik over het algemeen ook, de teef wil toch vrij snel weg en dat gaat niet als je vast staat...

Aangezien niet alle teven om de hoek van de reu wonen lijkt progesteron mij wel makkelijk om niet 5 of 6 x een paar honderd km te moeten rijden voor een geslaagde dekking.

Mijn reuen weten dondersgoed wat dekken is, maar mogen het pas als ik het zeg en niet als ik op straat loop elke willekeurige teef zoals bij jou. Ik heb hier ook nog een intacte dame lopen van 12,5 die nog gewoon netjes 2 x per jaar loops wordt en die mogen ze ook niet dekken. Overigens als een teef eigenaar maar 1 x wil dekken prima, dan dekken ze maar 1 x. Maar als je 2x mag dekken waarom zou je dat dan niet doen om de kans van zwangerschap te verhogen? :U:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef:
ja dat heeft ie inderdaad :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef:
Marjoleine schreef:Dat moeten ze niet. Net zo min als bastaarden dat moeten.
Maar als ze dat niet moeten, waarom gebeurt het dan toch massaaaaaaaaaal. Is iedereen zo bang dat dat botje stukgaat? Behalve de fokker is daar toch nog nooit een hond bang voor geweest, toch?
Niet? Ooit een hond horen gillen toen de teef in paniek raakte door de koppeling en zich eronder draaide? Het beest gilde het uit van de pijn dat ging letterlijk door merg en been... het was wat ik meen ook nog de eerste dekking van die reu... lekker dan :roll: Ik ben zuinig op mijn reu en ik wil wel graag dat de teef vastgehouden wordt indien nodig als ze onrustig wordt. Mijn reu hou ik meestal niet vast hooguit bij het overstappen, die blijft wel staan.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Jokkebrok schreef:
Waarom moeten stamboomhondjes door de fokkers ondersteund worden bij een dekking?
Om toch.... vanwege het plok :F:

& daarnaast omdat de gillende teef gerustgesteld dient te worden.... :mann:

Geldt alleen voor 'stamboomhondjes' uiteraard... kruisingen, bastaarden & ander ongeregeld kunnen het prima zelf regelen :tongue:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Dee
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Célie schreef:Zit er echt een botje in een hondenpiemel :o

(Heb er net op gegoogled maar daar ben ik maar gauw mee gestopt, en ben toch niet echt preuts dacht ik. :Q: )
Ja zit een botje in. Lullemans word er slap ingepropt vandaar dat botje. Eenmaal alles binnen bij de teef dan zweld de hele handel pas op en koppelt..
Weer wat geleerd. :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Badu schreef:
Jokkebrok schreef:
Om toch.... vanwege het plok :F:

& daarnaast omdat de gillende teef gerustgesteld dient te worden.... :mann:

Geldt alleen voor 'stamboomhondjes' uiteraard... kruisingen, bastaarden & ander ongeregeld kunnen het prima zelf regelen :tongue:
Bij bastaarden gooien we er een emmer koud water over toch? :Q:
Dee
Zeer actief

Nou kan de vraag van TS best begrijpen hoor. Ik ben ook best geschrokken van het gegil, de eerste keer dat ik dat hoorde.
Niet dat een dekking van stamboom of bastaards anders zal zijn. Maar dan ga ik ervan uit dat het het met die stamboom gepland is. Om het simpel te houden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jokkebrok schreef:
De vraag is natuurlijk eerder waarom je dat zo zegt terwijl een simpel rondje google je het antwoord geeft.
Maar okee,ik zoek het even op, klik hier maar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dee
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jokkebrok schreef:
De vraag is natuurlijk eerder waarom je dat zo zegt terwijl een simpel rondje google je het antwoord geeft.
Maar okee,ik zoek het even op, klik hier maar.
Ja moet je maar net opkomen dat te googelen. Ik las het hier, dus vraag ik het hier. Daar is dit forum toch voor? En BP legt het goed uit.
Tuurlijk kan ik googelen. Maar dan kom ik waarschijnlijk ook weer op dit forum uit. Heeft voor mij geen dringend antwoord nodig, maar was wel benieuwd. Zitten hier zat mensen met kennis. Dus dan lees ik de reacties wel. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”